Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Luomumassut kuulolle, kalorimääristä kyselyä

3 posters

Siirry alas

Luomumassut kuulolle, kalorimääristä kyselyä Empty Luomumassut kuulolle, kalorimääristä kyselyä

Viesti kirjoittaja 2FatToFly Pe Huhti 08, 2011 4:11 pm

Mietin eilen illalla, kun ei uni tullut.

Millaisia kalorimääriä teillä menee? Siis te jotka ette ole ENEllä ja olette vielä luomumassuja? Mikä on se kalorimäärä, mikä pitää painon samassa lukemassa? Mikä alkaa nostamaan painoanne? Kuinka pienellä kalorimäärällä alkaa vaihtoehtoisesti jo tippumaan? Mikä on liikunnanmääräsi? Mitä liikuntaa harrastat?

Mulla itellä on tällä hetkellä tosi pieni kalorimäärä menossa jo neljättä päivää, koska on se obesiteettihoitajan vastaanotto ensikuun alussa. Lukema on suunnilleen 1000 kcl päivässä. Mielellään hippasen alle. 1200 - 1400 on jo sellainen määrä, että alkaa jumittamaan ja pikku hiljaa nousta. Ei kivaa todellakaan! Saa olla tosi tosi tarkkana mitä laittaa suuhunsa Neutral Tällä hetkellä liikunta melkein nollissa, kun vanha selkävamma kiukuttelee ja on lähes rampautanut minut väliaikaisesti. Toki mä tiedän, että liikunta tekisi sille hyvää. En vain jaksa tällä hetkellä rääkätä itseäni.

Miten se on niin vaikeaa, kun yrittää pitää tiukaa linjaa niin aamulla ensimmäinen ajatus on, että mitä sitä sitten söisi ? Shocked Vähän sama kuin tupakan kanssa. Tietää niiden loppuvan niin sauhulle pitäisi päästä normaalia useammin Very Happy

2FatToFly

Viestien lukumäärä : 234
Registration date : 09.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Luomumassut kuulolle, kalorimääristä kyselyä Empty Vs: Luomumassut kuulolle, kalorimääristä kyselyä

Viesti kirjoittaja Kimby Pe Huhti 08, 2011 10:15 pm

En ole luomu enää (nyt sleeve joka ei vaikuta kaloreiden imeytymiseen), mutta kohta kahden vuoden ajalta statistiikkaa kaloreista ja kiloista, siis myös ennen leikkausta.

Olen mies, 190 cm pitkä. 180 kiloisena ja täsyin liikkumattomana söin 3 kk keskimäärin 2200 kcal ja laihduin 12 kg. Siis kilo/viikko jolloin kulutkseni oli tonni enemmän eli 3200 kcal. Nyt syön 2000 kcal, paino 100 kg ja edelleen tippuu paino, tosin enää vain keskimäärin n. 0.5 kg viikossa. Nyt myös liikun runsaasti, 4 kertaa viikossa uin 2-3 km kerralla.

Lähteistä riippuen annetaan samanpainoisen naisen kulutukseksi yleensä 300-500 kcal vähemmän kuin miehillä. Se johtuu pienemmästä lihasmassasta. Lihas kuluttaa enemmän kuin läski. Paino tietenkin vaikuttaa kulutukseen aika paljon, mutta aivokuollut sängyssä makaava joka hengittä itse, ja sydän lyö ja ylläpitää ruumiin lämpötilan ei tiettävästi voi kuluttaa vähemmän kuin 1400 kcal/vuorokaudessa.

On aivan satavarmaa että jos syöt esim. 1500 kcal päivässä 3 kuukauden aikana niin laihdut, riippumatta siitä oletko leikattu tai et. Itse en suosittele alle 1200 kcal dieettiä pitkäksi aikaa.

4 päivää ei riitä alkuunkaan mihinkään järkevään yhteenvetoon kulutuksesta. Mun mielestä 3 kk on minimiaika. Varsinkin naisilla nestetasapaino voi vaihdella monta kiloa kuukauskierron mukaan. Sen takia kannattaa ne punnitukset tehdä samaan aikaan kiertojen välillä jotta saisi jotain järkevää dataa aikaiseksi.

Jos syöt päivässä 1000 kcal vähemmän kuin kulutat niin paino tippuu viikossa 1 kg. 1 kg läski = 7000 kcal.

Monasti kuule ettei tämä em. kalkkyyli muka voi pitää paikaansa. Se johtuu siitä että ihmiset kusettaa itsensä ja arvioi omien syömisten kalorit alakanttiin. Telkkarissa tuli hiljattain dokkari jossa naista seuraattiin viikon ajan ja hän laski itse kalorinsa. Selvisi että hän kirjasi vain 40% syödyistä kaloreista.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009

Luomumassut kuulolle, kalorimääristä kyselyä Empty Vs: Luomumassut kuulolle, kalorimääristä kyselyä

Viesti kirjoittaja Kimby Pe Huhti 08, 2011 10:22 pm

Tässä kaava joka mun kohdalla pitää kutinsa ihan käytännössäkin:

(8.7 x kg) + 829 kcal tämä on perusaineenvaihdunta, joka vaihtelee +/- 20%, jos lasket 80% niin se ainakin sinulla kuluu

perusaineenvaihdunta kerrotaan 1.5 , jolloin saat laskennallisen energian kulutuksesi päivässä.

Jos haluat laihtua energian saannin pitää olla esim. 500 kcal/pv pienempi kuin kulutus.

Proteiineja olisi hyvä saada 1 g/kg, vähintään 0.8 g/ihannekg.

Rasvojen osuus kokonaisenergian saannista olisi suositeltavaa olla 25-30% ja hiilihydraattien vastaavasti n. 50%.

Jos haluat yksilöllisempää tietoa, ota yhteys oman terveyskeskuksesi ravitsemusterapeuttiin.

Terveisin Leena Virtanen, ravitsemusterapeutti, Peijaksen sairaala

Eli mun perusaineenvaihdunta ois 1700 kcal ja käytännön kulutus 2548 kcal joka pitää erittäin hyvin kutiinsa verrattuna mun 2000 kcal syömisiin ja 0,5 kilon pudotusvauhtia.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009

Viesti kirjoittaja 2FatToFly La Huhti 09, 2011 1:24 am

Kiitos Kimby, aikas kattavasti väännetty lattraudasta Razz

Mulla on tarkoitus jatkaa tuolla pienemmällä kalorimäärällä. Mun ylpeys ei anna myöden, että hoitaja haukkuu mut pystyyn vastaanotolla. Tässä kohdin on ihan sama miten niitä kiloja lähtee kunhan lähtee!

Lisään kaloreita mikäli alkaa olossa tuntumaan. Tuo kalorimäärä on mulle ihan sopivan tuntuinen eikä ole muuta ongelmaaa kuin suunälkä Wink

Vastaisikohan joku muukin mulle?

2FatToFly

Viestien lukumäärä : 234
Registration date : 09.06.2010

Viesti kirjoittaja Cerise Ma Huhti 11, 2011 1:53 am

Hei

Miulle rt sano, että kulutetun kalorimäärän/vuorokausi voi laskea painox25 ja jos ei liiku ollenkaan niin kuluttaa silti vähintään painox20. Eli mie painan nyt n. 137 ja laski tuolla 20 kertoimella kulutuksen olevan 2740 ja sano, että ehdottomasti pitää nyt syödä 2000 kaloria päivä, että pystyy sitten laskemaan sitä määrää, kun paino tippuu, muuten se sitten alkaa nousta taas uudestaan, kun elimistö on tottunut tuolle kalorimäärälle ja liian pienestä määrästa on paha tiputtaa alemmaksi. Sano, että seuraavaksi kannattaa tiputtaa kalorimäärää 10 pudotetun kilon jälkeen ja sitten kun paino alenee enemmän niin 5 kilon välein.
Cerise
Cerise

Viestien lukumäärä : 20
Registration date : 16.03.2011

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa