Kysymyksiä katetrista..
+9
Jonsku
kinuski
Niinuli
Tallu
sirkku79
kissus nytkö jo
2FatToFly
Fisu
Minnie
13 posters
Kysymyksiä katetrista..
Juolahti mieleen tässä välissä tyhmä kysymys.
Laitetaanko kaikille leikkauksessa virtsakatetri? Miten se laitetaan, kauanko sitä joutuu pitämään ja kuinka epämiellyttävä kokemus on?
Oon kovin tietämätön kun ei ole (onneksi) tarvinnut pahemmin sairaalassa käydä.
Laitetaanko kaikille leikkauksessa virtsakatetri? Miten se laitetaan, kauanko sitä joutuu pitämään ja kuinka epämiellyttävä kokemus on?
Oon kovin tietämätön kun ei ole (onneksi) tarvinnut pahemmin sairaalassa käydä.
Minnie- Viestien lukumäärä : 57
Registration date : 15.03.2011
Vs: Kysymyksiä katetrista..
Käsittääkseni laitetaan kaikille (?). Katetri viedään virtsaputken kautta virtsarakkoon nukutuksen aikana, eli siitä osasta ei onneksi tarvi tietää mitään.
Eihän sen pitäminen ja poisottaminen miellyttävää ole, mutta ei sitä pahemmin kerennyt murehtia. Ei ollut kivuliasta, lähinnä hassun/vähän häiritsevän tuntuinen. Eipähän tarvi heti pompata sängystä vessaan.
Eihän sen pitäminen ja poisottaminen miellyttävää ole, mutta ei sitä pahemmin kerennyt murehtia. Ei ollut kivuliasta, lähinnä hassun/vähän häiritsevän tuntuinen. Eipähän tarvi heti pompata sängystä vessaan.
Fisu- Viestien lukumäärä : 99
Registration date : 15.12.2010
..ja mikäli on huonoa tuuria, tuo katetri aiheuttaa tulehduksen kuten mulla.
Sairaanhoitaja tätini kävi katsomassa mua selkäleikkauksen jälkeen ja oli kovin huolissaan katetrin poiston jälkeen tuleeko normaalisti pissihätä ja pystynkö pidättämään silloin. En kovan lääkityksen takia huomannut kysyä miksi hän tuota niin kovasti kyseli, mutta ilmeisesti toisille siitä saattaa tulla jotain ongelmian
Sairaanhoitaja tätini kävi katsomassa mua selkäleikkauksen jälkeen ja oli kovin huolissaan katetrin poiston jälkeen tuleeko normaalisti pissihätä ja pystynkö pidättämään silloin. En kovan lääkityksen takia huomannut kysyä miksi hän tuota niin kovasti kyseli, mutta ilmeisesti toisille siitä saattaa tulla jotain ongelmian
2FatToFly- Viestien lukumäärä : 234
Registration date : 09.06.2010
Minusta oli epämiellyttävää kun housut painoivat sitä putkea.... senhän saa seuraavana aamuna pois mut silti voi tulla tulehduksia...
kissus nytkö jo- Viestien lukumäärä : 592
Registration date : 09.09.2010
Eirassa sanottiin, että uusi suositus on että katetria ei enää laiteta. Minut leikattiin 9.3.11 ja ei laitettu. Pissalla kävin ennen leikkausta ja heti heräämössä kysyivät pitäiskö päästä vessaan. Sen verran tuore uudistus, että minut leikatiin vk 10 nii 9 vk oli viel katetrit.
sirkku79- Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 45
Registration date : 25.01.2011
Ei mullekaan laitettu. Anestesialekuri sanoi, että kun leikkaukset ovat nopeutuneet, niin he ovat luopuneet siitä lähes täysin. Halusinkin veskiin melkein heti kun olin molemmat silmäni saanut auki heräämössä.
Tallu- Viestien lukumäärä : 21
Registration date : 25.02.2011
Ei mulla ollu katetria mutta pissa oli kauan vihreää kun ne oli testannu väriaineen kans pitävyyttä ;o)
Niinuli- Viestien lukumäärä : 81
Registration date : 28.10.2010
Ok, kiitos kaikille vastauksista! Mulla on jonkinlainen kammo kaikkea tämmöstä kohtaan niin siksi hermoilen.
Niinuli, miten tää väriaineen kanssa pitävyyden testaaminen käytännössä tapahtu? Oot näköjään Vaasasta, mut leikataan 5.4 siellä niin siksi kiinnostaa toi Vaasan käytäntö Toivottavasti mäkin selviäisin ilman tuota katetria.
Niinuli, miten tää väriaineen kanssa pitävyyden testaaminen käytännössä tapahtu? Oot näköjään Vaasasta, mut leikataan 5.4 siellä niin siksi kiinnostaa toi Vaasan käytäntö Toivottavasti mäkin selviäisin ilman tuota katetria.
Minnie en osaa oikeen muuta kertoo ku ton kun olin syvässä unessa ;o) ja lääkäriltä en huomannu kysellä sen kummemmin asiaa -tuli heti aamusta osastolle ja pääs ihan yllättämään mulla oli pitkä lista kysymyksiä sille, on muuten kiva lääkäri toi Victorzon! Kun heräsin ei mulla ollut ku tukisukat pumppaamassa, tippa ja verenpainemittari, sormes happisaturaatio mittari.
Olin niin hyväs kunnossa ku vertas keisarinleikkauksen jälkeisiin kipuihin että oisin vaikka heti lähteny kotiin.
Olin niin hyväs kunnossa ku vertas keisarinleikkauksen jälkeisiin kipuihin että oisin vaikka heti lähteny kotiin.
Niinuli- Viestien lukumäärä : 81
Registration date : 28.10.2010
Kiva kuulla Vaasassa on kyllä tosi mukavan tuntuista henkilökuntaa, ravintoterapeutista lääkäriin ja gastrolääkäriin jne!
Ei minullekkaan ja muille samaan aikaan leikatuille mitään katetria laitettu.
Tosin sain sen ilon kokea silloin kuin leikattiin toisen kerran,mutta se onkin toinen juttu;)
Tosin sain sen ilon kokea silloin kuin leikattiin toisen kerran,mutta se onkin toinen juttu;)
kinuski- Viestien lukumäärä : 43
Registration date : 22.04.2010
Itseasiassa, nyt tuli mieleen ettei mulla ollut tuossa tänä vuonna tehdyssä toisenlaisessa leikkauksessa katetria ollenkaan. JEE!
Kinuski, olen vielä niin uusi täällä, että ihmettelin tuota sinun toista leikkausta ja etsinkin sen kirjoittamistasi kommenteista. HUI. Nyt en enää jännitä onko katetria vai ei. Mitkä on fiilikset jälkikäteen, oliko korjausleikkaukset ym. läpikäyminen silti kaiken arvoista?
ei mullekaan laittu maanantaina
Jonsku- Viestien lukumäärä : 53
Registration date : 05.01.2011
Se pissaletkuhan on hyvä kun ei tarte vessaan nousta vaan saa makoilla ja haaveilla hoikemmasta elämästä.
ritu- Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008
Sairaalan sängyt ovat kyl mun mielestä niin kehnoi et mielellään nousee mahdollisimman pian. Mulla tulee aina selkäjumi
sirkku79- Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 45
Registration date : 25.01.2011
Mulla oli kyllä Oys.ssa virtsakatetri. Laitettiin nukutuksessa ja seuraavana aamuna pois. Poisottaminen on kyllä pieni murhe ja kestää vain hetken. Oisin kyllä leikkauspäivänä päässyt vessaan, jos se ois ollu samassa huoneessa. Mutta sinne oli niin pitkä matka, ettei uskaltanu ottaa riskiä (en minä eikä hento hoitaja ;D)
Mutta se sänky Oyssissa oli mahtava! Olis voinu ottaa kotiinkin. Sellanen erittäin jämäkkä 90 cm leveä peti, jossa paksu patja ja muotoutuva (tempur?) paksu sijauspatja. Ei hytkyny eikä huojunu se peti, kun suuri ihminen kylkeä käänsi. Ja säätöjä oli myös mukavasti. Olivat kuulemma hankkineet aivan lihavuusleikkaukseen meneviä varten niitä.
Mutta se sänky Oyssissa oli mahtava! Olis voinu ottaa kotiinkin. Sellanen erittäin jämäkkä 90 cm leveä peti, jossa paksu patja ja muotoutuva (tempur?) paksu sijauspatja. Ei hytkyny eikä huojunu se peti, kun suuri ihminen kylkeä käänsi. Ja säätöjä oli myös mukavasti. Olivat kuulemma hankkineet aivan lihavuusleikkaukseen meneviä varten niitä.
Sandra- Viestien lukumäärä : 23
Registration date : 10.08.2009
Joo Oyssin sänky oli ihan mersu ja todella hyvä nukkua!!!
kissus nytkö jo- Viestien lukumäärä : 592
Registration date : 09.09.2010
Katedri laitettiin kun olin nukutettu ja poistettu ennen kuin heräsin.Vessaan nostettiin jo leikkauspäivän iltana.
sartsukka- Viestien lukumäärä : 45
Registration date : 04.01.2010
Mulla oli leikkaus Tampereella joulukuussa. Katetria ei laitettu.
Juuri kun olin heräämöön viety, niin hoitaja katsoi ultralla ja mittasi sen avulla paljonko virtsaa rakossa oli. Sanoi että on niin vähän että katetria ei tarvi laittaa. Siitä ei menny kun puoli tuntia, kun jo itse kävelin vessaan.
Eli ilmeisesti siis täällä ainakin katsotaan tilanteen mukaan...
Juuri kun olin heräämöön viety, niin hoitaja katsoi ultralla ja mittasi sen avulla paljonko virtsaa rakossa oli. Sanoi että on niin vähän että katetria ei tarvi laittaa. Siitä ei menny kun puoli tuntia, kun jo itse kävelin vessaan.
Eli ilmeisesti siis täällä ainakin katsotaan tilanteen mukaan...
simri- Viestien lukumäärä : 73
Registration date : 05.06.2010
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa