Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Onko kellään käynnyt samoin?

+8
Luisfigo
anne.heide
Elämä edessä
pirskatti
jenskhu
Sun
ritu
uneton
12 posters

Siirry alas

Onko kellään käynnyt samoin? Empty Onko kellään käynnyt samoin?

Viesti kirjoittaja uneton Pe Helmi 04, 2011 3:45 pm

Hei täällä uneton
olen uusi täällä ja vaati minulta rohkeutta kirjoittaa (mulla on myös kirjoitusongelmia että anteeksi
paljon jos joku kirjain puuttuu tai on liikaa)... tai yleensäkin tulla esiin...
olen 47 vuotias tyttönen jolle tehtiin sleeve-leikkaus joulukuussa 2010 ja no sen jälkeen
tuli pikkupikku ongelma tai mitenkä sen sanoisi ISOongelma
En ole pystynyt syömään normaalisti eli lämmintä ruokaa jos isäntä tekee ruokaa meikätyttö menee pois läheltä ja sitten etoo ja pahasti
olen yrittänyt... syödä vähän mutta ei mene kuin pariminsaa niin eiku yrjöömään ja voi
jestas sitä oloa. huimaa ja pyörryttää...
olen elännyt herkkukurkuilla, hedelmäsalaatilla (hedelmäsalaatissa on rahkaa) ne pysyy mahas
enimäkseen juomia olen voinut juoda kahvia, vissyä ja lightlimua
jokapäivä kamppailen pahaaoloa vastaan etoo ja pahasti jos haistankaan ruuanhajun oksentelen 2-4 kertaa päivässä
palelen ihan "sikana" ja olen tositosi väsyny haluan nukkua vain
en jaksa tehdä oikein mitään ja olen kaiketi jollain lailla erakkoitunut en halua mennä ulos ku "pakosta" kauppareissut ym
tuo "normaali syömättömyys rassaa henkisesti ja fyysisesti tosi paljon
anteeksi sekavuus kirjoittelu toivottavasti saatte selville mitä kirjuutin

uneton

Viestien lukumäärä : 5
Registration date : 04.02.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Onko kellään käynnyt samoin? Empty Vs: Onko kellään käynnyt samoin?

Viesti kirjoittaja ritu Pe Helmi 04, 2011 5:18 pm

Anteeksi jos kysyn mutta mistä nuo sinun ongelmat johtuvat onko tutkittu ja onko parannuskeinoa sillä ethän sinä syömättäkään voi elää.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008

Viesti kirjoittaja Sun Pe Helmi 04, 2011 6:27 pm

Tervetuloa uneton Smile

Tosi hankalalta kuulostaa sun tilanne. Paleleminen johtuu varmaan liian niukasta energiasta, tai no ainakin se aiheuttaa myös palelemista. Itse kun olen joskus ollut paastolla, niin paleli koko ajan.

Äläkä huoli kirjoitusvirheistä, eipä täällä meidän äidinkielenopettajat kai käy Wink Minulla itsellä ei ole mitään ongelmia kirjoittamisessa, olen kuulema jopa lahjakas äidinkielessä ja siltikin typotan välillä, eli teen kirjoitusvirheitä. Pääasia on, että asia tulee ymmärretyksi! Eihän meistä täydellinen ole kukaan, eikä edes onneksi tarvitse Smile

Sun

Viestien lukumäärä : 158
Registration date : 31.01.2011

Viesti kirjoittaja jenskhu Pe Helmi 04, 2011 8:15 pm

Oot sä puhunut tästä sun lääkärin kanssa? Jos et niin kannattaa, ettei mee pahemmaksi.

jenskhu

Viestien lukumäärä : 10
Registration date : 12.12.2010

Viesti kirjoittaja pirskatti Pe Helmi 04, 2011 8:36 pm

Onpa harmi, että sinulla uneton homma vastustaa nuin palio.
Minut leikattiin 1.11 Oulussa. Omat hankaluutensa on ollut. Ruoka on ällöttänyt, ja vieläkin joskus tekee sitä.
Joutuu kuulostelemaan mikä maistuis, vai maistuuko mikkään.
Sillon aluksi ruuan haju jo ällötti, ja kaikki tuoksui normaalia voimakkaammin minun nokkaan.
Kokkeileppas siirtyä kylymiin ruokiin.Minun oli tehtävä niin, juuri hajun takia.
Ostin Valion mehukeittoa, mustikka tuntui mahalle parhaalta, ja mansikka myös.
Tai, jos sulla on marjoja muusaa ne sauvasekottimella, ja sekoita rahkaan.
Raejuuston sekkaan tonnikalaa. Se upposi aikansa,mutta ei oikein ennää.
Mannapuuro,riisipuuro, ja marjoista keitetty soppa.Tai marjasoppa yksinään.
Paistoin mullin lihaa köntin,ja siitä kun se oli kylymää, vuoleskelin siivuja.
Suolakurkkua,silliä,tuorekurkkua,ja sen päälle aromi,tai tavallista suolaa. SUOLAN SAANTI ON TÄRKIÄÄ, sanokoon terveysintoilijat mitä vaan. Sen puutteessa sinua alakaa heikottamaan, pumppu alakaa hätäilemään,ja on kaikkiaan tosi huono olo. Kokeileppas ottaa enstöikses suolanpuolta. Sitä ei tarvi lusikkatolokulla syyvä, mutta kuitenki. Samoin maitoa join lasitolokulla,kun ei saanut oikkeen ruokaa menemään. Se kanssa rauhoitti mahhaa.
Tein myös niin,kun oikein alkoi syönti ahistamaan,että tiskauksen,siivouksen tai jonku muun touhun välissä otin aina lusikallisen. Ja sen lusikan vaihoin pikkulusikkaan. Se meni siinä vähän niinkö eksyttämällä se syönti, ja minulla tuokin auttoi. Heti jos istuin vasite syömään, alako ahistamaan.Juuri siksi, kun se syönti oli niin vähäistä, ja vaikiaa.
Annoskoot pienensin, niin ei tullu siitä ahistusta,ettei saanu kaikkia syötyä.
Pakko oli ihtiään ällyyttää,tai ei ois hyvät hyrissy.
Tuota palelua on aina ollut, kun laihutin.Ja leikkauksen jäläkeen on vasta ollutkin. Aina syönnin jäläkeen alakaa palelemaan. Se kuuluu kuulemma "taudin kulukuun".
Ei ole ihme,että olet väsynyt, ja haluton, ja eristäydyt ihmisistä.
Kun et saa ravintoa tarpeeksi, se jo yksistään tekee nuo tunteet.
Sinulla ei ole yksinkertaisesti polttoainetta,että jaksaisit.
Samanlaisia tuntoja oli ihtelläki. Mutta koitin mennä vaikka ostoskeskukseen kuleksimaan, ja kahavilaan istumaan, niin näki ihimisiä, ja ajatukset karkas johonki muuhunki, kun ihteeni. Saatoin ottaa panniinin,ja vesilasin. Söin pikkujytysiä panniinista, aivan huomaamatta.Loput toin kotia.
Mahottoman hittaasti pittää vieläki syyvä, muuten tullee kipiäksi.
Vaan eläpäs uneton anna periksi,eläkä murehi asioita eeltäkäsin.
Voisitko soittaa sille leikanneelle lääkärille, ja kysyä oisko sillä jotakin neuvua.
Ja mitä tullee kirijotukseesi, ja kirijainten puuttumisseen.
Elä siitäkkään huolehi. Minä niitä tuikin sannoihin sinunki eestä. Säillyy se kauhun tasapaino Smile
Ei meillä taija kirijaimet vihollisia olla, vaan tuo läski.
Toivottavasti jostakin minun kokemuksesta olis sinulle vähäkään apuja, ja auttaisi etiäpäin.

pirskatti
pirskatti

Viestien lukumäärä : 40
Registration date : 02.01.2010

Viesti kirjoittaja Elämä edessä Pe Helmi 04, 2011 9:25 pm

Unettomalle tsemppiä!
Kiitos Pirskatti pitkästä kirjeestä, josta löytyy monelle muullekin meistä lohdullista ja opettavaista tietoa! Laughing
Elämä edessä
Elämä edessä

Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 70
Registration date : 01.11.2009

Viesti kirjoittaja anne.heide Pe Helmi 04, 2011 11:57 pm

voi toivottavasti uneton saat apua lääkäriltä ongelmiisi,oikein kävi sääli kun luin kirjotustasi Crying or Very sad voimia sulle jokaiseen uuteen päivään!! Smile
Ja aivan ihanasti Pirskatti kirjoitit Very Happy
anne.heide
anne.heide

Viestien lukumäärä : 177
Registration date : 27.12.2010

Viesti kirjoittaja Luisfigo La Helmi 05, 2011 1:45 am

Samat oireet oli mullakin ja kesti 6 kk! Vaivaan lekuri kirjoitti pahoinvointilääkkeitä, joita söin aina ennen ateriaa. Maito on ollut sieltä asti (1v ja 3 kk) paras juoma ja monen, monen aterian korvike. pienet annokset, hajuttomat ja mauttomat ruoat olivat aluksi parhaimpia, sitten itsestään alkoi jotkut ruoat menemään alas. Ruokaa en voinut laittaa, kun pää lavuaarissa: yhdellä kädellä paistoin ruokaa ja toisella huuhtelin suuta vedellä....etten yrjöaisi. Helpotus tuli n 5kk:n päästä itsestään. Kylmär hajuttomat olivat siis parhaita, sitten pikku hiljaa keitot yms- Edelleenkin keitot on hyviä, paksummat ruoat aiheuttavat heti pahaa oloa. laihtunut olen n 67kg, mutta...edelleenkin olen sitä mieltä, että olisi ollut parempi, että laihtumisen olisi tajunnut vain ateriakokoa muuttamalla! Onnea kaikille ja hyviä vointeja! Päivä kerrallaan edelleenkin!

Luisfigo

Viestien lukumäärä : 89
Registration date : 01.11.2009

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo La Helmi 05, 2011 5:41 pm

Onko sun maha tähystetty uudelleen olisiko ahtaumaa ja syötkö B12 vitamiinia suun kautta itse siirryin piikille ja loppui se paha olo siihen. Sitä ennen vaan oksensin ja oksensin jatkuvasti?! Ota rohkeasti yhteys leikanneeseen kirurgiin, minulle ainakin auttoi kun sain puhua tilanteestani kunnolla. Edelleen ei mene kaikki ruoka mutta nyt jo sentään menee ruokaa ja syön ainoastaan sitä mitä itselläni tekee mieli eli voi olla päiviä ja viikkoja että minä ja perhe ollaan ihan eri eväissä!!!
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Registration date : 09.09.2010

Viesti kirjoittaja .tuisku. La Helmi 05, 2011 6:07 pm

Hei uneton. Kyllä on aivan sama olotila kuin sinulla. Minut leikattiin myös joulukuussa. Just sama tilanne. Ulkona olo vähän auttaa,kun ruoan hajut oksettaa. Tsemppiä, en voi muuta. Mies tekee tikka masalaa--yökyök

.tuisku.

Viestien lukumäärä : 18
Registration date : 03.01.2011

Viesti kirjoittaja Ruustinna La Helmi 05, 2011 6:58 pm

Sain Pohjois-Karjalan keskussairaalasta ravitsemusterapeutilta tälläsiä neuvoja. Neuvot oli hieman erilaisia kuin mitä olin saanut Mikkelin keskussairaalasta - sieltä saamani neuvot olivat, että ened-jatkuu leikkauksen jälkeen 2 viikkoa ja sen jälkeen 2 viikkoa sosemaista ruokaa.

Mutta kirjoitan tähän mitä ohjeita ravitsemusterapeutti mulle antoi labaroskooppisen gastric bypass-leikkauksen jälkeen hieman lyhennellen:

- Ruoka sosemaista/pehmeää n. kuukausi leikkauksen jälkeen esim. lastenruokia, koska sulavat helposti
- Ei leipää, joka korvataan puurolla tai vellillä
- Ruoka-annos aluksi 0.5-1.0dl:n kokoisia
-Juominen aterioiden väliin. Nestettä olisi hyvä saada 1.5-2.0l josta Maito Plus maitoa 5 dl
- 10minuttia juomisen jälkeen voi syödä ja syönnin jälkeen 30 min päästä voi juoda.
- Rauhallinen syömisnopeus esim. pikkulusikalla
- Ruokailuissa vältetään suolen leikkauskohtien tukkeutumista aiheuttavia ruokia esim. pitkäkuituiset kanapalat tai appelsiinin kuiva liha tms.
- Dumping-oireiden välttämiseksi ei suositella sokeria sisältäviä ruokia tai juomia
- Ei hiilihappoa sisältäviä juomia leikkauksen jälkeen
- Täysmehut nautitaan laimennettuna
- Riittävän proteiinin turvaaminen; Maito Plus-maitoa 0.5l/päivä, päivittäin raejuustoa ja rahkaa. Lämpimillä aterioilla 100g lihaa/kalaa/päivä. Eka kuukausi ei kokolihaa vaan jauhelihaa.
- 1-3 kk leikkauksesta proteiini pitoista täydennysravintovalmistetta (Nutridrink, Fresubin, Resourse) tetra (200ml)/päivä jaettuna 4:n annokseen.
- Hyvänlaatuista rasvaa/öljy (60-70%) 8 teelusikkaa/päivä

Lisäravinteet:
-Kalkkivalmiste 1000mg/päivä ja D-vitamiini 10 microgrammaa esim. Calcichew D-3 Forte 1tbl/päivä tai KalciposD 2 tbl/päivä
- Monivitamiini-kivennäisaine valmiste Multivita raskaus ja imetys (koska sis. rautaa)

Lääkkeet:
- Vatsansuojalääke Zolt x 1 aamulla tyhjään vatsaan
- Tarv. Panadol Forte x 3 (Buranaa ei suositella käytettäväksi)
- Fragmin antiembolia injektiot x 1 kuukauden ajan

Itselläni huomaamatta ongelmia on tuottanut annoskoko (vahingossa syö liian ison annoksen etenkin isolla lusikalla), syön liian nopeaa, nielasen vahingossa liian ison satsin, juon liian vähän. Tälläsiä asioita nyt opetellaan pikku lusikalla ja teelautasella. Edellis iltana söin jugurttia ja yleensä laitan jugurtin (n. 3 ruokalusikkaa=0.5dl) omaan kuppiin, mutta nyt en laittanut. Ajatuksissani söin (olin koneella samaan aikaan!!!!!) pari lusikkaa liikaa - auta armias ku tuli huono olo enkä uskaltanut oksentaa, ettei tikit repee. No onneksi se meni 30 minuutissa ohi :) tämä on harjoiottelua ja joskus pitää opetella kantapään kautta :) ainakin minä!

Ruustinna
Ruustinna

Viestien lukumäärä : 50
Ikä : 55
Registration date : 30.08.2010

Viesti kirjoittaja SirpaMc La Helmi 05, 2011 10:23 pm

Aivan loistavia ohjeita Ruustinnalta ja Pirskatilta Very Happy

SirpaMc

Viestien lukumäärä : 13
Registration date : 27.01.2011

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa