Tietoa imeytymishäiriöistä GBP:n jälkeen??
+11
Maria
anne.heide
Gilraen84
Elämä edessä
Tantta
Lyltsy
Nancy
ritu
MRA123
Kimby
epävarma
15 posters
Tietoa imeytymishäiriöistä GBP:n jälkeen??
Hei!
Olen menossa leikkaukseen parin viikon päästä ja minua huolettaa imeytymishäiriöiden todennäköisyys mahalaukun ohitusleikkauksen jälkeen sekä niiden seurannaisvaikutukset pidemmällä aikavälillä. Tiedän että riski niihin on olemassa ja ruuan monipuolisuus on tärkeää, mutta kaipaisin tarkempaa (kokemusperäistäkin) tietoa niistä. Ja onko sekin mahdollista että jotkin aineet eivät vain kertakaikkiaan imeydy riittävässä määrin ja voiko niitä saada esim. injektioina? Tänään juuri oli uutisissa uudet D-vitamiinilisäsuositukset ja ilmeisesti se on yksi jonka arvo voi pudota. Ja sen puutoshan voi taas aiheuttaa pitkällä aikavälillä monia vakavia sairauksia. Siispä auttakaa minua tässä pienessä paniikkitilanteessa; leikkausaika lähestyy ja lopullinen päätös siihen menosta on tehtävä pian! (En ole vielä tehnyt esittäytymistä tällä foorumilla, mutta kunhan aikaa on siihen vähän paneutua niin teen sen.)
Olen menossa leikkaukseen parin viikon päästä ja minua huolettaa imeytymishäiriöiden todennäköisyys mahalaukun ohitusleikkauksen jälkeen sekä niiden seurannaisvaikutukset pidemmällä aikavälillä. Tiedän että riski niihin on olemassa ja ruuan monipuolisuus on tärkeää, mutta kaipaisin tarkempaa (kokemusperäistäkin) tietoa niistä. Ja onko sekin mahdollista että jotkin aineet eivät vain kertakaikkiaan imeydy riittävässä määrin ja voiko niitä saada esim. injektioina? Tänään juuri oli uutisissa uudet D-vitamiinilisäsuositukset ja ilmeisesti se on yksi jonka arvo voi pudota. Ja sen puutoshan voi taas aiheuttaa pitkällä aikavälillä monia vakavia sairauksia. Siispä auttakaa minua tässä pienessä paniikkitilanteessa; leikkausaika lähestyy ja lopullinen päätös siihen menosta on tehtävä pian! (En ole vielä tehnyt esittäytymistä tällä foorumilla, mutta kunhan aikaa on siihen vähän paneutua niin teen sen.)
epävarma- Viestien lukumäärä : 32
Ikä : 58
Registration date : 04.03.2010
Vs: Tietoa imeytymishäiriöistä GBP:n jälkeen??
Vastausta kysymykseen en osaa antaa. Mutta sen voin sanoa onhan olemassa Sleeve-vaihtoehto jos tuo imeytyminen on iso huolenaihe.
Kimby- Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 53
Registration date : 28.11.2009
Pitkällä aikavälillä en osaa vastata, mut on leikattu 6.10.10 ja sen jälkeen kahdessa eri seurannassa veriarvot ovat olleet hyviä ajatellen vitamiinijuttuja sekä imeytymistä. Ainoastaan valkuaisarvo oli mulla (en juo maitoa) inasen alle viitearvon. Tampereella aloitetaain B12 vitamiinipistokset 3kk:n kuluttua leikkauksesta. Ainakin tähän mennessä "kaikki" on mulla imeytynyt hyvin.
MRA123- Viestien lukumäärä : 595
Ikä : 52
Registration date : 29.09.2009
Mulle ainakin normi ruokien ja päivittäinen kalkki ja monivitamiini tabletti auttanut pitämään veriarvot normaaleina, saas nähdä mihin suuntan ovat kääntyneet kun eilen kävin 14putkea verta antamassa analisoitavaksi ja tulokset saan 27.1 toivottavasti ei mitään suurta imeytymishäiriötä olisi tulleet tietty hb vähän laskenut ennen leikkoa oli n150 ja nytten pyörii tuossa 120-130 eli olisko raudan imeytyminen ainaskin huonontunut ja lonkkaleikkauksien jälkeen on jouduttu antaan punasolupuuroa kun hb laskenut tuonne 90.
ritu- Viestien lukumäärä : 433
Registration date : 17.09.2008
Minä olen syönyt leikkauksen jälkeen aivan liian vähän ja se näkyi heti veriarvoissa. Kaliumin puute aiheutti jo rytmihäiriöitä ja nyt olen viikon verran koettanut syödä säännöllisesti ja monipuolisesti. Ensi maanantaina menen uudelleen verikokeisiin.
Nancy- Viestien lukumäärä : 95
Ikä : 55
Registration date : 04.08.2010
D-vitamiini on rasvaliukoinen, joten jos sitä ottaa purkista, se kannattaa ottaa esim. kalaoljykapselissa. Aurinko on paras D-vitamiinin lähde, eli aurinkoloma talvella täyttää parhaiten varastot .
Lyltsy- Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010
On tietysti kysymys yksiloista, yhdella imeytyy yksi asia, toisella ei.
Omalta kohdaltani voin sanoa, etta nyt 13 kk leikkauksen jalkeen, ei ole viela tullut esiin mitaan imeytymisongelmia. Just kavin verikokeissa ja kaikki mahdolliset arvot otettiin, plus mineraalit ja vitamiinit, proteiinit ym.
Kaikki arvot oli normaaleja, eritoten oltiin kiinostuneita proteiinista ja B12 vitamiinista, joitten arvot olivat just siina normaalilukujen keskivaiheilla. Eli kaikki hyvin. Yhden Supradyn Energy-monivitamiinitabun syon paivassa, ei muuta. Ja sen olisin varmaankin syonyt myos ilman tata leikkausta.
Omalta kohdaltani voin sanoa, etta nyt 13 kk leikkauksen jalkeen, ei ole viela tullut esiin mitaan imeytymisongelmia. Just kavin verikokeissa ja kaikki mahdolliset arvot otettiin, plus mineraalit ja vitamiinit, proteiinit ym.
Kaikki arvot oli normaaleja, eritoten oltiin kiinostuneita proteiinista ja B12 vitamiinista, joitten arvot olivat just siina normaalilukujen keskivaiheilla. Eli kaikki hyvin. Yhden Supradyn Energy-monivitamiinitabun syon paivassa, ei muuta. Ja sen olisin varmaankin syonyt myos ilman tata leikkausta.
Tantta- Viestien lukumäärä : 296
Registration date : 21.12.2009
Kiitos kaikille vastauksista, ihan hyvältä kuulostaa! Sitten mielessäni on ollut vielä lääkkeiden imeytyminen, käytössäni kun on tärkeitä lääkkeitä. Onko esim. annosta tarvinnut muuttaa, paitsi tietysti ehkä aikaa myöten painon tippumisen takia voi vähentää ainakin sellaisia lääkkeitä, jotka annostellaan painokiloa kohden. Vai kompensoiko huonompi imeytyminen eron? Sitten särkylääkkeistä minulle ainakin sisätautilääkäri sanoi että mm. Buranalle saa sanoa hyvästit. Olen tarvinnut ajoittain 800 mg sitä kerralla. Mitä kipulääkkeitä olette käyttäneet joka ehkä vahvuudeltaan vastaa sitä, mutta on ystävällisempi pikkuiselle mahalaukulle? Entä mahansuojalääkitys, tarvitaanko sitä yleensä loppuiän? Tuleeko vatsa yleensäkin herkäksi ärsytykselle? Entä antibioottikuurit, onko ollut rajoituksia niiden suhteen?
Ainakin reilu vuosi sitten sai sanoa hyvästi Buranalle ja Panadol tilalle ja noista mahansuojalääkkeistä ne varmaan yksilöllisiä esm mulla vielä menee Nexium 20mg/vrk
Hei!
Olen nyt selvittänyt tätä lääkkeiden imeytymisasiaa lääkäreiltä ja kerron teillekin mitä minulle on kerrottu. Yksi tutkimus on kesken näistä asioista, mutta todennäköistä on, että pohjukaissuolessa imeytyvän lääkkeen annosta pitää pienentää saman vaikutuksen saadakseen, koska sen imeytymistehokkuus lisääntyy kun pohjukaissuoli poistetaan. Kun taas mahalaukussa imeytyvän depotlääkkeen imeytyminen heikkenee todennäköisesti niin annosta joudutaan nostamaan. Täyttä varmuutta tästä ei vielä ole, niinpä minulla mitataan lääkeainepitoisuudet verestä ennen leikkausta ja ainakin tarvittaessa kontrolloidaan sitten jonkin ajan kuluttua leikkauksen jälkeen. Se Burana varmaan joudutaan jättämään pois, mutta Panadol maksimiannoksellakaan ei riitä minulla kipulääkkeeksi rasitustilanteessa ainakaan tällä painolla. Mutta ehkä laihtuneena sekin asia korjaantuu...Olen nimittäin päättänyt nyt mennä sinne leikkaukseen, joka on viikon päästä keskiviikkona eli 26/1. Pitäkää peukkuja...
Olen nyt selvittänyt tätä lääkkeiden imeytymisasiaa lääkäreiltä ja kerron teillekin mitä minulle on kerrottu. Yksi tutkimus on kesken näistä asioista, mutta todennäköistä on, että pohjukaissuolessa imeytyvän lääkkeen annosta pitää pienentää saman vaikutuksen saadakseen, koska sen imeytymistehokkuus lisääntyy kun pohjukaissuoli poistetaan. Kun taas mahalaukussa imeytyvän depotlääkkeen imeytyminen heikkenee todennäköisesti niin annosta joudutaan nostamaan. Täyttä varmuutta tästä ei vielä ole, niinpä minulla mitataan lääkeainepitoisuudet verestä ennen leikkausta ja ainakin tarvittaessa kontrolloidaan sitten jonkin ajan kuluttua leikkauksen jälkeen. Se Burana varmaan joudutaan jättämään pois, mutta Panadol maksimiannoksellakaan ei riitä minulla kipulääkkeeksi rasitustilanteessa ainakaan tällä painolla. Mutta ehkä laihtuneena sekin asia korjaantuu...Olen nimittäin päättänyt nyt mennä sinne leikkaukseen, joka on viikon päästä keskiviikkona eli 26/1. Pitäkää peukkuja...
Hei epävarma!
Voit olla varma, että meillä kaikilla on peukut ja varpaat pystyssä puolestasi! Onnea leikkaukseen!
Voit olla varma, että meillä kaikilla on peukut ja varpaat pystyssä puolestasi! Onnea leikkaukseen!
Elämä edessä- Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 70
Registration date : 01.11.2009
Mulla menee 4viikkoa mahansuoja lääkettä (Nexium 20mg)...mut leikattiin 12.1.2011
Gilraen84- Viestien lukumäärä : 249
Ikä : 40
Registration date : 16.12.2010
Hienoa epävarma päätöksestäsi!!Tulen sit moikkaa sua kysille
anne.heide- Viestien lukumäärä : 177
Registration date : 27.12.2010
Näköjään nuo suositukset vaihtelee, koska täällä juuri kysyin leikanneelta kirurgilta noista kipulääkkeistä että mitä saa ja ei ottaa, niin sanoi että kaikkia saa ottaa. Täällä on leikkauksen jälkeen menty koko kirjo lävitse kun on ollut edelleen niskajumia/keuhkoputkentulehdusta, tulehdusta, infektiota.
Maria- Viestien lukumäärä : 90
Registration date : 15.08.2010
Minä kysyin Meilahden endokrinologilta asiaa d-vitam. ja kalsiumin imeytymisestä, ja hän sanoi että kaikki laihd. leikkaukset, siis myös sleeve, aiheuttavat ajanmittaan näiden imeytymishäiriötä ja sitä kautta osteoporoosin riski kasvaa, eniten by pass-potilailla. Koska minulla oli jo osteoporoosi ja aika paha, se oli yksi syy hylätä leikkaus.
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä teille leikatuille on tästä osteoporoosin riskistä sanottu, ja onko teitä informoitu tästä? Ja jos on, niin miten?
Talviaikaan jokaiselle suomalaisella on kuulema d-vitam. puutos, ja pitäisi ottaa purkista päivittäin. Ei viikon tai kahden aurinkoloma riitä koko talveksi.
Olisi mielenkiintoista tietää, mitä teille leikatuille on tästä osteoporoosin riskistä sanottu, ja onko teitä informoitu tästä? Ja jos on, niin miten?
Talviaikaan jokaiselle suomalaisella on kuulema d-vitam. puutos, ja pitäisi ottaa purkista päivittäin. Ei viikon tai kahden aurinkoloma riitä koko talveksi.
saimaannorppa- Viestien lukumäärä : 126
Registration date : 06.01.2011
Niin, olisi kyllä mukava kuulla myös vuosia sitten leikattujen kokemuksia, mutta niitä ei taida kovin montaa olla keskusteluissa mukana. Tosin eihän näitä ole tehtykään ihan hirveän kauaa näillä menetelmillä, mutta kuitenkin pidempään kai kun vuosi-kaksi, kuten tällä palstalla tuntuu "kokeneimmat" olevan leikattu. Pitkäaikaisvaikutuksista on kyllä hyviä puolia tuotu paljon julki, mutta ei siinä ehkä ole kuitenkaan koko totuus. Silti toivottavasti plussat voittaa miinukset! Harmi Maria että sinulla on ollut vastoinkäymisiä jo puoli vuotta, toivottavasti kaikki kuitenkin kääntyy hyväksi! Onko sinut leikattu Ranskassa? Onko sinulla ollut tulehduksia leikkausalueella vai yleensäkin? Onkohan vastustuskyky heikentynyt vai mistä mahtaa olla kyse? Ja mitenkähän se pikkuinen massu kestää tosiaan kovan lääkearsenaalin? Pakkohan niitä on syödä tarpeen vaatiessa, mutta mietityttää vaan...
No, kiitos kannustuksesta minun leikkaukseen menon suhteen. Nyt vain tuli semmoinen takaisku, että hampaiden juuristosta löytyi tänään infektiopesäke! Syön antibioottia, muuta jos tulee infektio-oireita, niin leikkaus siirtyy. Saas nähdä miten käy...
No, kiitos kannustuksesta minun leikkaukseen menon suhteen. Nyt vain tuli semmoinen takaisku, että hampaiden juuristosta löytyi tänään infektiopesäke! Syön antibioottia, muuta jos tulee infektio-oireita, niin leikkaus siirtyy. Saas nähdä miten käy...
GBP:tä on kyllä tehty jo yli 30 vuotta, sleeveä vain alle 5 vuotta.
Siis Suomessako tehty GBP leikkauksia 30v mikä sairaala lie aloittanut kun KYS on niintä jossa oltu melkein heti alussa mukana näissä leikkauksissa ja 2000 luvun alussa oli H.G mukaan tehty vasta kolme mahalaukunohitusta jolloin siitä hän mulle ekakerran kertoi ja ehotti, en silloin vielä suostunut hän vielä lohdutti että jokainen leikkaus periaatteessa onnistui ja kaikki elossa vaikkakin yksi joutui olemaan pitkään tehohoidossa mutta kuitenkin henkiin selvisi.
Kirurgini kertoi, että mahalaukun leikkauksia on tehty vuosikymmeniä. On vain huomattu oheistuotteena valtava laihtuminen ja siirrytty tekemään näitä leikkauksia syöpäpotilaiden lisäksi ylipainoisille!
Rintasir- Viestien lukumäärä : 104
Registration date : 14.09.2008
Kukaan ei puhunut Suomesta mitään. Kysehän oli siitä että onko yleensäkään tietoa komplikaatioista. Google kertoo että eka versio GBP:stä on tehty vuonna 1967, 44 vuotta sitten joten eiköhän nuo komplikaatiot ole aika hyvin tiedossa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gastric_bypass_surgery
http://en.wikipedia.org/wiki/Gastric_bypass_surgery
Hitsi kun tälläisellä koulujakäymättömällä maalaistollukalla tuota kielipäätä ei ole ollenkaan niin ei Kimbyn linkistä saa mitään selvää mutta eiköpähän pärjätä ilmannii
Siis gBP on kehitetty diabeteksen oitoon kuuskyt luvulla, mutta se siirtyi paino ongelmien hoitoon kun tämä sivuvaikutus=painon putoaminen huomattiin, menetelmät on vaihdelleet ajan/paikan suhteen hieman . Siinä hyvin lyhennetty versio Epävarma, siis mun noi niskakivut jne on ihan normeja joita mulla oli ennen leikkausta, nää ei ole leikkaukseen liittyviä sairasteluja mitä mulla on ollut siis ihan normia taistelua flunssineen, kieron selän kipuilua jne. Olin vaan kovin huolissani tuosta kipulääkkeiden vaikutuksesta vastahakoinen käyttämään niitä kunnes näin kirurgin ja sain kysyttyä.
Ja tosiaan on mut Ranskassa leikattu, täällä vaan on kovin erilainen tapa toipua leikkauksen jälkeen kuin Suomessa. Alkuun 4 pv nenämahaletkun kanssa ravinnotta, kaikki suoneen. sit toipumis sairaalaan 5-7 pv päästä vielä 5-7 pv.
Minä siis en voi maha läkkestä ainakaan vieläluopua, sillä 2pv ilman,niin mahakivut palaavat, tällä hetkellä on Inexium vaihtunut Pantoprazole 20mg lääkkeeseen kerran pv. Ja tuo mistä aiemmin mainitsin etten saa tarpeeksi D vitamiinia, niin se mulla oli jo ennen leikkausta, täällä on niin paljon ilmansaastetta että mikään määrä kalan syöntiä ja ulkoilua ei tuo tarvittavaa määrää sitä. Näin mulle sairaalassa lääkärit sano kun ihmettelin että kuin minun kalan syönnillä ja ulkoilulla voi olla vajetta. On kuulemma yleisin puutos täällä.
Ritu, jos sinulla on Firefox selaimena, niin kokeile Google hakua, niin se yleensä tarjoaa hakutulossivun yläreunassa mahdollisuutta kääntämiseen, tai sit laita laita hakuun Google Translator, niin siihen kun syötät artikkelin niin se kääntää sen. Okei, ei ehkä kaikki 100% oikeen mene mutta eiköhän idea selviä .)
Ja tosiaan on mut Ranskassa leikattu, täällä vaan on kovin erilainen tapa toipua leikkauksen jälkeen kuin Suomessa. Alkuun 4 pv nenämahaletkun kanssa ravinnotta, kaikki suoneen. sit toipumis sairaalaan 5-7 pv päästä vielä 5-7 pv.
Minä siis en voi maha läkkestä ainakaan vieläluopua, sillä 2pv ilman,niin mahakivut palaavat, tällä hetkellä on Inexium vaihtunut Pantoprazole 20mg lääkkeeseen kerran pv. Ja tuo mistä aiemmin mainitsin etten saa tarpeeksi D vitamiinia, niin se mulla oli jo ennen leikkausta, täällä on niin paljon ilmansaastetta että mikään määrä kalan syöntiä ja ulkoilua ei tuo tarvittavaa määrää sitä. Näin mulle sairaalassa lääkärit sano kun ihmettelin että kuin minun kalan syönnillä ja ulkoilulla voi olla vajetta. On kuulemma yleisin puutos täällä.
Ritu, jos sinulla on Firefox selaimena, niin kokeile Google hakua, niin se yleensä tarjoaa hakutulossivun yläreunassa mahdollisuutta kääntämiseen, tai sit laita laita hakuun Google Translator, niin siihen kun syötät artikkelin niin se kääntää sen. Okei, ei ehkä kaikki 100% oikeen mene mutta eiköhän idea selviä .)
Imeytymishäiriöihin liittyen,
tulipa sitten tässä vasta kaks vuotta leikkauksen jälkeen (!!!) tietoon, että...
LAIHDUTUSLEIKATUILLE EI SUOSITELLA E-PILLEREITÄ RASKAUDEN EHKÄISYYN!
Eivät välttämättä imeydy riittävästi kunnollisen ehkäisytehon saavuttamiseksi.
Suositus hormonaalisen ehkäisyn suhteen on siis laastari (Evra), emätinrengas (NuvaRing) tai kierukka (Mirena).
Tiedoksi vaan kaikille muillekin e-pillereitä ehkäisynä käyttäville...
tulipa sitten tässä vasta kaks vuotta leikkauksen jälkeen (!!!) tietoon, että...
LAIHDUTUSLEIKATUILLE EI SUOSITELLA E-PILLEREITÄ RASKAUDEN EHKÄISYYN!
Eivät välttämättä imeydy riittävästi kunnollisen ehkäisytehon saavuttamiseksi.
Suositus hormonaalisen ehkäisyn suhteen on siis laastari (Evra), emätinrengas (NuvaRing) tai kierukka (Mirena).
Tiedoksi vaan kaikille muillekin e-pillereitä ehkäisynä käyttäville...
PMM77- Viestien lukumäärä : 33
Registration date : 24.01.2009
Saimaannorppa: lääkärisi sanoi että myös sleeve-leikatuilla on vitamiinien imeytymisessä ongelmia? Kertoiko hän tarkemmin tästä? En ole kuullut muusta kuin B12-vitamiinin imeytymisen ongelmista, koska sleevessä otetaan suurin osa vatsalaukusta pois ja näin sisäistä tekijää ei ole riittävästi auttamassa b12 imeytymisessä. Kätevä tapa b12 saamiseen ovat kielen alla liuotettavat tabletit, ei tarvi pistoksia käydä ottamassa.
D-vitamiinin saantisuosituksistahan nyt on käyty kovaa keskustelua, toinen ottaa 7,5 mikrogrammaa ja toinen 200.. Minä tilasin netistä (iherb.com) 125 ja 63mikrogramman kapseleita, tulee ainakin huomattavasti halvemmaksi kuin kotimaisten D-vitamiinien nappailu.
D-vitamiinin saantisuosituksistahan nyt on käyty kovaa keskustelua, toinen ottaa 7,5 mikrogrammaa ja toinen 200.. Minä tilasin netistä (iherb.com) 125 ja 63mikrogramman kapseleita, tulee ainakin huomattavasti halvemmaksi kuin kotimaisten D-vitamiinien nappailu.
Fisu- Viestien lukumäärä : 99
Registration date : 15.12.2010
Jokainen saa kohdillaan tehdä vitamiinien suhteen ihan niin kuin hyväksi tuntee mutta toivottavasti ainakin kertoo lääkärilleen että mitä tekee todellisuudessa.
Mulla ei täällä ole mitään syytä kieltäytyä vitamiineista+mineraalit+proteiineista+b-vitamiini piikistä+satunnaisesta D-vitamiini ampullista, noin 3vk satsi maksaa täällä noin 115 euroa, mutta siitä saan paikalliselta Kelaa vastaavalta takasin jo kassalla laskettuna niin että maksettavaa jää noin 15 euroa. Hoituri tulee kotiin pistään piikin, ei tarvi missään odotella, kustannus 4,25 euroa ja senkin saan takaisin.
Sitten alan noita miettimään jos tehot alkaa uupumaan tuotteista.
Ja kummallakin leikkaustavalla on imeytymisongelmia kaikki on yksilöllistä, mutta sleevellä myöhemmin ilmenee ja lievempänä. Se oli itselle yksi syy haluta sleeveä mutta tämä bybass sopi lekurien mielestä paremmin niin ei tässä mitään kaduttavaa ole ja jos on jo olemassa olevia pysyviä lääkityksiä mihin joudut loppuiän syömään pillereitä niin kyllä tää sillä samalla rutiinilla menee.
Mulla ei täällä ole mitään syytä kieltäytyä vitamiineista+mineraalit+proteiineista+b-vitamiini piikistä+satunnaisesta D-vitamiini ampullista, noin 3vk satsi maksaa täällä noin 115 euroa, mutta siitä saan paikalliselta Kelaa vastaavalta takasin jo kassalla laskettuna niin että maksettavaa jää noin 15 euroa. Hoituri tulee kotiin pistään piikin, ei tarvi missään odotella, kustannus 4,25 euroa ja senkin saan takaisin.
Sitten alan noita miettimään jos tehot alkaa uupumaan tuotteista.
Ja kummallakin leikkaustavalla on imeytymisongelmia kaikki on yksilöllistä, mutta sleevellä myöhemmin ilmenee ja lievempänä. Se oli itselle yksi syy haluta sleeveä mutta tämä bybass sopi lekurien mielestä paremmin niin ei tässä mitään kaduttavaa ole ja jos on jo olemassa olevia pysyviä lääkityksiä mihin joudut loppuiän syömään pillereitä niin kyllä tää sillä samalla rutiinilla menee.
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa