Mitä hankin kotiin leikkausta jälkeistä elämää odottamaan
+8
aino.tenkku
sannikaarina
Poutapilvi
Paloma
Laihduttava
tiikos
Lyltsy
Survivalta
12 posters
Mitä hankin kotiin leikkausta jälkeistä elämää odottamaan
Leikkaus on viikon kuluttua. 1,5 kuluttua minun pitäisi olla kotona. Rakkaat leikatut, mitä minun kannattaisi ostaa etukäteen odottamaan kotiin? Ajattelin nyt ainakin jotakin soseita ja ehkä pinaattikeittoa, mutta mitä muuta? Kaikki vinkit otetaan vastaan ja todennäköisesti testataan.
Survivalta- Viestien lukumäärä : 47
Registration date : 03.09.2010
Vs: Mitä hankin kotiin leikkausta jälkeistä elämää odottamaan
Ja sama sitten ilman pönttöjä kielioppivirheitä...
Survivalta- Viestien lukumäärä : 47
Registration date : 03.09.2010
Niitä proteiinijuomia apteekista jokunen, tai niitä saat silloin mukaan kun haet särkylääkkeet. Mulla oli kotona odottamassa Viola-keittoja, maustamatonta jugurttia ja maitorahkaa, viiliä, sokeritonta mehukeittoa, marjarahkaa, maksapasteijaa, banaania, vähäsokerista jätskiä.
Kananmuna, kala kaikissa muodoissaan, juuressoseet/keitetyt juurekset on pehmeää ja niitä saatoin aika nopeasti alkaa syödä. Ja noiden nestemäisten jälkeen oikea ruoka maistuuu taivaalliselta.
Tätä söin myös hyvällä ruokahalulla ekalla viikolla, hyvin pureskeltuna ja pieninä annoksina:
http://www.karppaus.info/resepti/resepti.php?id=759
Joillain on ollut kuulemma lasten purkkiruokia varattuna.
Kananmuna, kala kaikissa muodoissaan, juuressoseet/keitetyt juurekset on pehmeää ja niitä saatoin aika nopeasti alkaa syödä. Ja noiden nestemäisten jälkeen oikea ruoka maistuuu taivaalliselta.
Tätä söin myös hyvällä ruokahalulla ekalla viikolla, hyvin pureskeltuna ja pieninä annoksina:
http://www.karppaus.info/resepti/resepti.php?id=759
Joillain on ollut kuulemma lasten purkkiruokia varattuna.
Lyltsy- Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Registration date : 28.03.2010
Kiitos tuosta linkistä Lyltsy, tätä kokeilen heti huomenna(=:
tiikos- Viestien lukumäärä : 133
Registration date : 09.06.2010
Mä varasin noita lasten hedelmäsoseita muutaman purkin, suosittelisin luumusosetta varaamaan ainakin mahan toimintaa auttamaan!
Lisäksi pakastimeen pinaattikeittoa, lohikeittoa ja kasvissosekeittoa.
Jääkaappiin hedelmäsmoothieta pari kpl ja juotavaa jogurttia, jossa ei ole lisättyä sokeria.
Raejuustoa kävin ostamassa kaupasta kotiutumisen jälkeen, sekoitin sitä hedelmäsoseeseen, että sain proteiinia.
Mutta nyt alkaa olla nuo kaikki tuhottuna, joten kauppaan pitänee taas huomenna suunnata. Leikkauksesta tulee huomenna 5 päivää.
Lisäksi pakastimeen pinaattikeittoa, lohikeittoa ja kasvissosekeittoa.
Jääkaappiin hedelmäsmoothieta pari kpl ja juotavaa jogurttia, jossa ei ole lisättyä sokeria.
Raejuustoa kävin ostamassa kaupasta kotiutumisen jälkeen, sekoitin sitä hedelmäsoseeseen, että sain proteiinia.
Mutta nyt alkaa olla nuo kaikki tuhottuna, joten kauppaan pitänee taas huomenna suunnata. Leikkauksesta tulee huomenna 5 päivää.
Juustokeitot oli ihania. Täyteläistä ja maistui hyvältä. Lisäsin niihin myös sauvasekoittimella murskattua palvikinkkua. Annokset tosin oli tosi pieniä - sellaista ½ dl kerrallaan.
Ostin eineskeittoja, en pakasteita. Sen annoksen sain 2-3 osaan. Sienikeiton jätin väliin, kun sieniä ei suositella kovin pian leikkauksen jälkeen.
Nautin myös pakastemarjoista. Paseeraan niitä siivilän läpi ja sekoitan marjasosetta rahkaan. Ihanaa!
Oli muutama hedelmäinen vauvamössökin, mutta ne olivat maultaan kammoja :)
Olen nyt jo syönyt (2 vkoa leikkauksesta) samoja ruokia perheen kanssa, mutta hyvin pehmennettynä tai jopa soseena. Riistakäristys ja täysjyväpastakin meni (annoskoko mini:))
Rohkeasti kokeilemaan, kun alkuvaiheen totuttelu ja pahimmat kivut on ohi.
Tämä on seikkailua ja ihan uuden opettelua!
Ostin eineskeittoja, en pakasteita. Sen annoksen sain 2-3 osaan. Sienikeiton jätin väliin, kun sieniä ei suositella kovin pian leikkauksen jälkeen.
Nautin myös pakastemarjoista. Paseeraan niitä siivilän läpi ja sekoitan marjasosetta rahkaan. Ihanaa!
Oli muutama hedelmäinen vauvamössökin, mutta ne olivat maultaan kammoja :)
Olen nyt jo syönyt (2 vkoa leikkauksesta) samoja ruokia perheen kanssa, mutta hyvin pehmennettynä tai jopa soseena. Riistakäristys ja täysjyväpastakin meni (annoskoko mini:))
Rohkeasti kokeilemaan, kun alkuvaiheen totuttelu ja pahimmat kivut on ohi.
Tämä on seikkailua ja ihan uuden opettelua!
Paloma- Viestien lukumäärä : 137
Registration date : 14.11.2009
Lastensoseita varasin, mutta en sitten syönyt. Luumusose voisi olla silti hyvä, mutta kannattaa pienissä annoksissa syödä ettei mene maha kuralle.
Pinaattikeitto, erilaiset pussikeitot (juusto oli lemppari), HeVi shotit (Valion vihannes-hedelmämehut), jäde ja erilaiset mehut ja mehukeitot. Itse tein maidosta ja pakastemarjoista (ei sellaisista missä isoja siemeniä eli esim. mustikka hyvä) sauvasekoittimella smoothien ja oli herkullista.
Pinaattikeitto, erilaiset pussikeitot (juusto oli lemppari), HeVi shotit (Valion vihannes-hedelmämehut), jäde ja erilaiset mehut ja mehukeitot. Itse tein maidosta ja pakastemarjoista (ei sellaisista missä isoja siemeniä eli esim. mustikka hyvä) sauvasekoittimella smoothien ja oli herkullista.
Poutapilvi- Viestien lukumäärä : 807
Registration date : 24.02.2010
Täällä jäi myös kaikki piltit syömättä, hedelmä -ja marjasellaiset. Liha/kasvissoseita en voinut edes kuvitella syöväni. Mulla taas pinaattikeitto ei mennyt alas kuin kerran, vaikka siitä yleensä tykkäänkin. Violan kasvissosekeitto oli ja on edelleen mun suosikki, kera raejuuston.
Tein juotavaa jugurttia Activian maustamattomasta jugurtista sekoittamalla siihen valion mehukeittoja. Sitä teen edelleenkin, koska tavan maustetut jugurtit maistuu mun suussa ihan liian makeille leikkauksen jälkeen ja makeutusaineilla makeutetut taas maistuvat inhottavasti sille makeutteelle. Suhteella 1dl jugurttia ½dl mehukeittoa tulee mun makuun hyvä.
Hevishotteja suosin myös, sekä viiliä.
Sairaalasta sain ohjeeksi tehdä maidosta, palasta banaania ja muutamasta mansikasta pirtelöä. Se oli hyvää ja sitä meni usein. Välillä lisäsin rahkaa vähän joukkoon.
Tätä kun kirjoitan en voi tajuta, että omasta leikkauksesta on jo 9 viikkoa, oho :).
Tein juotavaa jugurttia Activian maustamattomasta jugurtista sekoittamalla siihen valion mehukeittoja. Sitä teen edelleenkin, koska tavan maustetut jugurtit maistuu mun suussa ihan liian makeille leikkauksen jälkeen ja makeutusaineilla makeutetut taas maistuvat inhottavasti sille makeutteelle. Suhteella 1dl jugurttia ½dl mehukeittoa tulee mun makuun hyvä.
Hevishotteja suosin myös, sekä viiliä.
Sairaalasta sain ohjeeksi tehdä maidosta, palasta banaania ja muutamasta mansikasta pirtelöä. Se oli hyvää ja sitä meni usein. Välillä lisäsin rahkaa vähän joukkoon.
Tätä kun kirjoitan en voi tajuta, että omasta leikkauksesta on jo 9 viikkoa, oho :).
sannikaarina- Viestien lukumäärä : 45
Registration date : 15.08.2010
KIITOS tämän ketjun kaikista vastausksista. Konkreettista, hyvää kokemusta.
aino.tenkku- Viestien lukumäärä : 21
Registration date : 15.10.2010
Löysin ihanien "sämpylöiden" ohjeen:
2 kananmunaa, 1 pss (80 g) mantelijauhoa, 1 pss (180 g) juustoraastetta, 1½ tl leivinjauh. Aineet sekoitetaan, lusikalla kikkareita pellille. 200 astetta n.10 min.
NAM! Eikä hiilareita, vaan runsaasti proteiinia :)
Ei sovi allergikoille.
Näitä olen voinut syödä kaikenlaisten "leipähimojen" tyydyttämiseen keittojen kanssa sekä aamiaiseksi. Ovat pehmeitä eivätkä ainakaan minulla ärsytä leikattua mahaa yhtään.
2 kananmunaa, 1 pss (80 g) mantelijauhoa, 1 pss (180 g) juustoraastetta, 1½ tl leivinjauh. Aineet sekoitetaan, lusikalla kikkareita pellille. 200 astetta n.10 min.
NAM! Eikä hiilareita, vaan runsaasti proteiinia :)
Ei sovi allergikoille.
Näitä olen voinut syödä kaikenlaisten "leipähimojen" tyydyttämiseen keittojen kanssa sekä aamiaiseksi. Ovat pehmeitä eivätkä ainakaan minulla ärsytä leikattua mahaa yhtään.
Paloma- Viestien lukumäärä : 137
Registration date : 14.11.2009
Moikka!
Mä olin varannut kotiin vaikka mitä, mutta nyt 5 päivää leikkauksesta, ainut mitä voin syödä on ohut velli ja piimä. Yhen proteiini pirtelön olen saanut alas.
Kaikki tuntuu jäävän kurkkuun ja palleaa painaa. Maha pulisee ihan hirveesti ja välillä ihan koskee. Nii ja jugurttia saan alas ihan kohduudella. raejuustoo en vois kuvitellakaan syöväni. Pitäiskö mun huolestua?
Mä olin varannut kotiin vaikka mitä, mutta nyt 5 päivää leikkauksesta, ainut mitä voin syödä on ohut velli ja piimä. Yhen proteiini pirtelön olen saanut alas.
Kaikki tuntuu jäävän kurkkuun ja palleaa painaa. Maha pulisee ihan hirveesti ja välillä ihan koskee. Nii ja jugurttia saan alas ihan kohduudella. raejuustoo en vois kuvitellakaan syöväni. Pitäiskö mun huolestua?
JojoT- Viestien lukumäärä : 13
Registration date : 24.04.2012
Ei tarvitse huolestua. Alku tuottaa hankaluuksia, mutta joka päivä on helpompi. Aika kauan menee totutellessa, eikä tarvittavat ruokamäärät toteudu läheskään. Minä en vieläkään - kahden ja puolen kuukauden kuluttua leikkauksesta - voi syödä raejuustoa.
Leikkauksen jälkeen meni tosi vähän laatuja alas. Ensin meni banaanirahka ja banaanijugurtti, mutta yht'äkkiä nekin tökkäsivät makeutensa vuoksi. Söin kauravelliä margariinisilmällä, sosekeittoa margariinisilmällä, plus-maitoa, luonnonjugurttia, HeviShot hedelmä-vihannesmehua sekä Piltti-hedelmäsoseita. Kyllä sillä eli ihan hyvin.
Tosi hitaasti alkoi ruoka-aineiden alasmeno minulla, ja edelleenkin täytyy olla tosi varovainen esim. lihan suhteen. Ja tuo syönnin hitaus yllätti. En osaa syödä tarpeeksi hitaasti, vaikka kuinka yritän. Syön hitaasti, mutta pitäisi syödä kai vielä hitaammin. 'Vähän kerrallaan syöminen' sujuu hyvin, kun ruoka menee huonosti alas.
Hyvää jatkoa sinulle! Kyllä ruokailu alkaa sujua, kun jaksaa vaan yrittää.
Leikkauksen jälkeen meni tosi vähän laatuja alas. Ensin meni banaanirahka ja banaanijugurtti, mutta yht'äkkiä nekin tökkäsivät makeutensa vuoksi. Söin kauravelliä margariinisilmällä, sosekeittoa margariinisilmällä, plus-maitoa, luonnonjugurttia, HeviShot hedelmä-vihannesmehua sekä Piltti-hedelmäsoseita. Kyllä sillä eli ihan hyvin.
Tosi hitaasti alkoi ruoka-aineiden alasmeno minulla, ja edelleenkin täytyy olla tosi varovainen esim. lihan suhteen. Ja tuo syönnin hitaus yllätti. En osaa syödä tarpeeksi hitaasti, vaikka kuinka yritän. Syön hitaasti, mutta pitäisi syödä kai vielä hitaammin. 'Vähän kerrallaan syöminen' sujuu hyvin, kun ruoka menee huonosti alas.
Hyvää jatkoa sinulle! Kyllä ruokailu alkaa sujua, kun jaksaa vaan yrittää.
koskpir- Viestien lukumäärä : 68
Registration date : 10.10.2011
Kiitos kannustuksesta Pirjo =)
Jospa tämä tästä, yritän pitää tsemppausmielialaa korkealla. Tosiaan joka päivä on hiukan helpompi. Onneksi on pari viikkoa saikkua jälellä vielä.
Jugurtti ja velli voisilmällä, siinä on mun leikkauksen jälkeiset eväät!
Jospa tämä tästä, yritän pitää tsemppausmielialaa korkealla. Tosiaan joka päivä on hiukan helpompi. Onneksi on pari viikkoa saikkua jälellä vielä.
Jugurtti ja velli voisilmällä, siinä on mun leikkauksen jälkeiset eväät!
JojoT- Viestien lukumäärä : 13
Registration date : 24.04.2012
heippa..
Meillä satakunnassa mulle sanottiin heti, ettei saisi syödä mitään mössäjä, kuten noita vauvan ruokia, vaan heti normaalia kotiruokaa. Sellaista, jonka saa suussaan mössättyä, ei siis suositeltu mitään soseuttamista.
Näkkäriä myös käskettiin syömään kuidun vuoksi heti, sillä sehän menee suussa ihan mössöksi.
Ekoina päivinä söin banaania, jugurttia, paljon join mehua että sain energiaa koska syöminen melko vaikeaa heti. Lihaperunasose laatikkoa söin, ja seuraavalla viikolla jauhelihakastiketta ja perunaa/muusia.
Mulla tulee nyt 3 kk. leikkauksesta ja aivan normaalia ruokaa olen syönyt parisen kuukautta. Pizzalla ja kebabilla käynyt, vaikkakin syönyt annoksesta 1/10 Noh, enää ei kannata omaa annosta ostaa, vaan syö jonkun toisen annoksesta vähän
Meillä satakunnassa mulle sanottiin heti, ettei saisi syödä mitään mössäjä, kuten noita vauvan ruokia, vaan heti normaalia kotiruokaa. Sellaista, jonka saa suussaan mössättyä, ei siis suositeltu mitään soseuttamista.
Näkkäriä myös käskettiin syömään kuidun vuoksi heti, sillä sehän menee suussa ihan mössöksi.
Ekoina päivinä söin banaania, jugurttia, paljon join mehua että sain energiaa koska syöminen melko vaikeaa heti. Lihaperunasose laatikkoa söin, ja seuraavalla viikolla jauhelihakastiketta ja perunaa/muusia.
Mulla tulee nyt 3 kk. leikkauksesta ja aivan normaalia ruokaa olen syönyt parisen kuukautta. Pizzalla ja kebabilla käynyt, vaikkakin syönyt annoksesta 1/10 Noh, enää ei kannata omaa annosta ostaa, vaan syö jonkun toisen annoksesta vähän
suski76- Viestien lukumäärä : 116
Ikä : 48
Registration date : 04.10.2011
joo nyt muistan..lisäys edelliseen. suositeltiin leipä juustoa ja lihahyytelöä...niitä söin ekoina päivinä..saa kanssa suussa ihan pieneksi
suski76- Viestien lukumäärä : 116
Ikä : 48
Registration date : 04.10.2011
Minulle tehtiin leikkaus viime keskiviikkona eli kolmatta päivää olen kotona. Ainoat mitä olen tähän mennessä kokeillut ovat Valion maustamaton proteiinijugurtti sekoitetttuna lasten persikka-Piltti soseeseen, mehukeitto sekä tänään on mennyt pikkuhiljaa purkillinen rahkaa sekoitettuna tuohon em. Pilttiin. Sain reseptillä apteekista haettavia proteiinijuomia, mutta sain niistä niin kauheat vatsanväänteet ja ihan liian makeitakin ne ovat etten TODELLAKAAN pysty niitä juomaan. Tänään on ollut jo parempi päivä, kunan muistaa että syö vain muutaman teelusikallisen kerrallaan ja itse juonkin vain puoli desiä kerrallaan. Ilmaa on mahassa, mutta muuten mennään parempaan suuntaan
Huhtan- Viestien lukumäärä : 15
Registration date : 23.03.2012
Niin, lisäys...tänään maistoin teelusikallisen raejuustoa sekä toisen teelusikallisen tonnikalapasteijaa...
Huhtan- Viestien lukumäärä : 15
Registration date : 23.03.2012
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa