Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Jumittaako, lukasehan tämä.

+3
Maria
kissus nytkö jo
luke64
7 posters

Siirry alas

Jumittaako, lukasehan tämä. Empty Jumittaako, lukasehan tämä.

Viesti kirjoittaja luke64 Ke Loka 06, 2010 8:02 pm

Univaje syö laihdutuskuurin tehon
5.10.2010 7:27
A A DUODECIM

Liiasta rasvasta eroon haluavien ei kannata nipistää yöunistaan, yhdysvaltalaistutkijat ovat havainneet. Univajeessa laihduttavien keho kyllä kevenee, mutta polttaa rasvaa huonommin kuin riittävästi nukkuvien.

Tutkijat tekivät havaintonsa kokeessa, jossa kymmenen lievästi tai merkittävästi ylipainoista vapaaehtoista laitettiin vähäkaloriselle dieetille kahteen eri otteeseen. Ensimmäisellä kerralla osallistujat viettivät 14 päivää laboratoriossa ja saivat nukkua 8,5 tuntia yössä. Toisella jaksolla unijakso rajattiin 5,5 tuntiin.

Pitkään nukkuessaan osallistujat laihtuivat kolmisen kiloa, mistä noin puolet oli rasvaa ja puolet muuta massaa, kuten proteiineja. Lyhyiden unien jaksolla he laihtuivat yhtä paljon, mutta pudotetusta painosta vain runsaat puoli kiloa oli rasvaa.

Riittävät yöunet myös mahdollisesti auttoivat nälän hillitsemisessa, tutkijat havaitsivat. Pitkien unien jaksolla osallistujien kehon greliinihormonin pitoisuus pysyi tasaisena, mutta univajeen aikana pitoisuus kasvoi.

Suuren greliinipitoisuuden on osoitettu muun muassa vähentävän energian kulutusta sekä lisäävän nälkää ja syömistä.

Tulokset pitää vielä varmistaa uusissa tutkimuksissa, mutta ne vahvasti viittaavat siihen, että unen määrä voi vaikuttaa dieetin lopputulokseen. Tutkimus julkaistiin Annals of Internal Medicine -lehdessä.

Muualla verkossa:
Annals of Internal Medicine

luke64
luke64

Viestien lukumäärä : 58
Ikä : 60
Registration date : 10.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Jumittaako, lukasehan tämä. Empty Vs: Jumittaako, lukasehan tämä.

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo Ke Loka 06, 2010 9:04 pm

Siistiä
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Registration date : 09.09.2010

Viesti kirjoittaja Maria To Loka 07, 2010 4:43 am

luke64, nyt osuit tikulla silmään,hih, mulla aina liian vähän unta, pitäis ehkä ottaa tuosta oppia..

Maria

Viestien lukumäärä : 90
Registration date : 15.08.2010

Viesti kirjoittaja Ann To Loka 07, 2010 4:38 pm

Laihdutaan normaalipainoisiksi, syödään terveellisesti, urheillaan säännöllisesti, lopetetaan tupakointi, käytetään alkoholia kohtuudella ja vielä nukutaan riittävästi.... Alkaa kuulostamaan jo ihan liian kunnolliselta. Mitäs paheita meille jää enää jäljelle Ü
Ann
Ann

Viestien lukumäärä : 94
Registration date : 02.08.2010

Viesti kirjoittaja Bulla65 To Loka 07, 2010 5:44 pm

Heh heh...me ollaan kai sitten valmiita muuttamaan luostariin :D. Ei vaan, meidän pitänee sitten keksiä vaan jotakin uusia "maallisia paheita" (?!) ja pitää visusti huolta siitä, ettei meistä kasva kamalia terveysintoilijoita, jotka saarnaavat joka tilanteessa hyvien elämäntapojen puolesta...:).
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 59
Registration date : 14.04.2010

Viesti kirjoittaja Maria Pe Loka 08, 2010 1:30 am

Juu, mä yhdyn sun toivomukseen Bulla65, kauheeta jos tullee sellainen jokaiselle vaahtoava fanaatikko.Puistatus.
Kyllä niitä uusia paheita löytää aina, olen varma siitä.
mutta ainakin tän myötä opitaan panostamaan itsemme hoitoon, sellainen on kyllä luksusta jos ei nyt pahetta.

Maria

Viestien lukumäärä : 90
Registration date : 15.08.2010

Viesti kirjoittaja Matamella Ti Loka 12, 2010 1:43 am

Minulla ainakin nukutuilla yöunilla näytäisi olevan selvä vaikutus painoon.. Siis olen pelkillä pusseilla (3viikko menossa) ja nukuttujen öiden jälkeen painoa on voinut humpsahtaa reilustikin ja sitten taas kukuttujen öiden jälkeen painonpudotus tuntuu olevan nollaa..

Vielä kun joku kertoisi miten se nukkuminen tehdään joka yö, niin olisin varmasti laiha kuin supermalli ;)

Matamella

Viestien lukumäärä : 9
Ikä : 42
Registration date : 30.09.2010

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo Ti Loka 12, 2010 4:02 am

Mä en tiedä muuta ko et jos et nuku niin saat lisäksi kaikenmaailman sairauvet.... Niin ne on tutkineet viisaat=)
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Registration date : 09.09.2010

Viesti kirjoittaja Rovatar Ti Loka 12, 2010 5:37 pm

Minulla sanoi keuhkopuolen lääkäri,kun minulla on todettu tuo uniapnea ja ennen konehoitoa heräsin 5-6 kertaa yössä ,niin sellaisilla joilla on jatkuva univaje ja esim.minulla juuri uniapnean takia,tälläisillä on aineenvaihdunta sekaisin.Tekee mieli makeaa kuulemma.Ja niin oli minullakin.Söin vatavasti imelää.
Nyt konehoidon alettua,nukun yöt kuin tukki :) ja makean himo on paljon pienempi.
Myös hän kertoi että univaje lihottaa ja laihduttaminen on vaikeampaa huomattavasti.
Nyt minulta on aivan itsestään pudonnut muutamia kiloja alku kesästä ja niiden eteen en ole tehnyt yhtään mitään ruokavaloin osalta.
Rovatar
Rovatar

Viestien lukumäärä : 314
Registration date : 05.12.2009

Viesti kirjoittaja Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

- Similar topics

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa