Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Ruokailu leikkauksen jälkeen!

+4
joku80
Laihduttava
Lyltsy
muuminmamman4
8 posters

Siirry alas

Ruokailu leikkauksen jälkeen! Empty Ruokailu leikkauksen jälkeen!

Viesti kirjoittaja muuminmamman4 Pe Syys 17, 2010 9:43 pm

Kysyn nyt ihan kaikilta että minkälaiset ohjeet te saitte sairaalasta? Vaasasta semmonen ohje että ensinmäiset viikot soseutettu/pehmeä ruoka ja sen jälkeen normi rakenne! Miten te muut olette tehneet? Minä söin ekku viikkona vain sosetta ja nyt olen syönyt jopa kanaa mutta ERITTÄIN hienoksi jyrsin sen suussa! Kuitenkin pelottaa että se jää jonnekkin kiinni! En uskaltais esim, syödä ollenkaan vielä leipää tai juustoa.... Salaattia kaipaan jo mutta sitä en todellakaan uskalla syödä vaikka saisin sen kuinka mössöksi pureskeltua..
muuminmamman4
muuminmamman4

Viestien lukumäärä : 307
Ikä : 48
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 18.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruokailu leikkauksen jälkeen! Empty Vs: Ruokailu leikkauksen jälkeen!

Viesti kirjoittaja Lyltsy Pe Syys 17, 2010 10:23 pm

Ohje Terveystalossa oli että 1-3 päivää nestemäisiä, 1-3 viikkoa pehmeää, ja melkein kaikesta tulee pehmää kun pureskelee hyvin :). Sitten normaalia ruokaa.

Tämä ei ole ohje, vaan ote mun ruokapäiväkirjasta, leikkaus oli 17.5.2010:

19.5.2010
2 dl jugurttia + 2 dl vettä
2 dl energiajuomaa + 4 dl vettä
2 dl Savuporo-juustokeittoa+2 dl vettä
2+ 2 ld vettä dl Jugurttia
Keiton lientä + 2 dl vettä
2 dl energiajuomaa 2 dl savuporokeittoa, myöh. 2 dl mehukeittoa
20.5.2010
2 dl marjarahkaa + 3 dl vettä
2 dl vettä + energiajuoama 2 dl
2 dl tomattivuohenjuustokeittoa, siivu maksamakkaraa, 1 dl vettä
Pieni pala Banaania, vettä
1.5 dl viiliä ja sokeritonta hilloa, 2 dl vettä. 2 dl vettä
Juuressosetta 1 dl, kalaa 1 dl, remulade-kastiketta
Pirtelöä 2 dl + 2 dl vettä
21.5.2010
1.5 dl jogurttia, mehukeittoa + vettä Kahvia + vettä
Kinkku, juusto, maksapasteija, pala banaania + mehua
Juuresmuusia ja kalaa, remuladekastiketta, sok mehua.
Energiajuomaa 1 dll, vettä
Vähän tuorepastaa, 1 kotletti, vettä
Mustikkarahkaa 2 dl + vettä 1 dl energiajuomaa, pala banskua
22.5.2010
1.5 dl jogurttia, mehukeittoa + vettä
Teetä 3 dl, siivu juustoa, 2 siivua kinkkua
energiajuomaa 3 dl + vettä 3 dl
Tonnikala-juustopannaria, vettä
Kahvi + vettä
Pirtelöä
Pieni possupihvinpala, paistettua sipulia ja paprikaa, raastesalaattia, hyvin pureskeltuna, + 3 dl vettä
Tonnikalapannaria, kahvia, vettä
23.5.2010
jogurttia + mehukeittoa, 2 dl vettä
Teetä 3 dl, tonnikalapannaria
Mehua3 dl, savuporokeittoa
Kahvia, 4 siivua leikkelettä
Energiajuoma 2 dl Spagettia ja kastiketta 2 dl, menua 3 dl
mannapuuroa ja kiisseliä
Kahvia, pala tonnikalapannaria

Muita fiiliksiä:

19.5.2010 Vatsa löysällä. Illalla vähän heikko olo, 1 panadol, 1 burana.
20.5.2010 Yö vatsan pörpötystä. Aamulla heikotusta, muuten hyvä päivä. Sokeria pitää välttää(energiajuoma pahin). Oikea pehmeä ruoka oli hyvää
21.5.2010 Vuotoa napapiikkihaavasta, läynti lauttasaaressa. Rasvaisesta kotletista huono olo.
22.5.2010 Liikaa pirtelöä, tuskanhiki.
23.5.2010 Energiajuomasta oksennut ja tuskanhki.

Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruokailu leikkauksen jälkeen! Empty Vs: Ruokailu leikkauksen jälkeen!

Viesti kirjoittaja Laihduttava Pe Syys 17, 2010 10:50 pm

Lyltsy, tarkotatko sä tuolla energiajuomalla ihan jotain batterya tai vastaavaa?
Muuminmamma, miten se meidän oma ravintoterapeutti evästi sua noitten leikkauksen jälkeisiin syömisiin? Kun se sanoi mulle, että ensin kuukausi nestemäistä ruokaa ja sitten toinen kuukausi sosemaista ruokaa. Ja vasta sitten varovasti normaaliin rakenteeseen, annoskoko tottakai silti edelleen huomioiden. Ja minusta tuo nestemäisen ja sosemaisen ruokailun kesto oli tosi pitkän kuuloinen.

Laihduttava

Viestien lukumäärä : 364
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 23.03.2010

http://kivinenpolku.blogspot.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruokailu leikkauksen jälkeen! Empty Vs: Ruokailu leikkauksen jälkeen!

Viesti kirjoittaja Lyltsy Pe Syys 17, 2010 11:14 pm

En, kun apteekista saatavaa "kirurgisten toimenpiteiden jälkeen" - tyyppistä proteiinin saantia täydentävää juomaa. Sisältää 10 g proteiinia per 100 g.

Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruokailu leikkauksen jälkeen! Empty Vs: Ruokailu leikkauksen jälkeen!

Viesti kirjoittaja joku80 Pe Syys 17, 2010 11:40 pm

Mä en tahdo saada juotua tarpeeksi, muutaman desin päivässä. Melkein aina syönnin/juonnin jälkeen painon tunne ylävatsalla kova, menee nopeasti ohi, röyhtäyttää.Syön hitaasti ja pidän vähintään 30min tauon syömisen ja juomisen välillä. Annokset vielä noin 0,5dl-0,75dl. Päätä särkee melkein koko ajan hieman, vähän väsyttää. Maanantaina oli leikkaus. Onko ok, nämä mun voinnit tässä vaiheessa? Miten saatte lääkkeet otettua? Nyt olen murentanut ja liottanut veteen, mutta miten jatkossa?

joku80

Viestien lukumäärä : 190
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 04.10.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruokailu leikkauksen jälkeen! Empty Vs: Ruokailu leikkauksen jälkeen!

Viesti kirjoittaja joku80 Pe Syys 17, 2010 11:41 pm

Ja Oysista sain ohjeet syödä eka kuukauden sosemaista tai pehmeää ruokaa, siitä vähitellen normaaliruokaan.

joku80

Viestien lukumäärä : 190
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 04.10.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruokailu leikkauksen jälkeen! Empty Vs: Ruokailu leikkauksen jälkeen!

Viesti kirjoittaja Lyltsy Pe Syys 17, 2010 11:52 pm

Olen ottanut lääkkeet ihan kokonaisena. Päänsärky johtuu usein liian vähästä juomisesta. Ei munkaan juominen ( listassa 3 dl esim ) ole kerralla juotua vaan ruokailujen välilä siemailtua. Alussa riittävästi juominen oli vaikeaa, vieläkin pitää jatkuvasti olla pullo vettä vieressä näkyvillä, että vettä menee se 1.5 litraa, mikä on vähimmäismäärä vuorokaudessa.
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruokailu leikkauksen jälkeen! Empty Vs: Ruokailu leikkauksen jälkeen!

Viesti kirjoittaja joku80 La Syys 18, 2010 12:07 am

Niin mäkin olen ajatellut, että juomisen vähyydestä johtuu tuo päänsärky. Jospa se asia korjaantuu tässä pikkuhiljaa... Mutta tuo painon tunne ylävatsassa, onko se ok?

joku80

Viestien lukumäärä : 190
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 04.10.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruokailu leikkauksen jälkeen! Empty Vs: Ruokailu leikkauksen jälkeen!

Viesti kirjoittaja Lyltsy La Syys 18, 2010 12:15 am

Lienee ihan normaalia, mulla muistelen että liittyi erityisesti sellaisiin tilanteisiin jos söin liian nopeasti. Mutta sitä saattoi olla ihan kyllä muutenkin.
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruokailu leikkauksen jälkeen! Empty Vs: Ruokailu leikkauksen jälkeen!

Viesti kirjoittaja muuminmamman4 La Syys 18, 2010 1:25 am

Hui Lyltsy, olipas lyhyt aikaa nestemäsitä/sosetta :D Vaasasta sanottiin tosiaan että ensinmäiset pari viikkoa ja sitten sose/pehmee ruoka 2 viikkoa ja sitten normi ruoka! Olen tänään syönyt kana/raejuusto/sipuli/kanamuna sekotusta minkä olen purrut aivan mössöksi suussa... Vähän pelottaa kuitenkin :( Ja jännään miten maha reagoi tosta raakasta sipulista muuta kun minä vaan "rakasta" raakaa sipulia <3... Mulla n ollut tänään enemmän huimausta joten vähän meinaa järki mennä :(... Niin laihduttava, Minna sano minulle myös että olla sillä nestemäisellä sen 4 viikkoa ja soseella sen 4 mutta ajattelin noudattaa ohjeita mitä sain samasta sairaalasta missä minut leikattiin! No jospas sitä oppii ton syömisen taas! Mulla menee edelleen about 0.5-1.5 dl "ruokaa" ja sekin erittäin hitaasti! Nesteen meno riippuu päivästä!
muuminmamman4
muuminmamman4

Viestien lukumäärä : 307
Ikä : 48
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 18.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruokailu leikkauksen jälkeen! Empty Vs: Ruokailu leikkauksen jälkeen!

Viesti kirjoittaja Lyltsy La Syys 18, 2010 2:18 am

Joo, pahimmillaan olen kuullut että joissain sairaaloissa ohje on ollut että kuukausi nestemäistä, ja toinen sosetta. Ravitsemusterapeutin mukaan tuolla dietillä ei ole ihme jos tukka lähtee ja heikottaa. Riittävä proteiinin saanti tuolla ruokavaliolla on miltei mahdotonta.

Tuosta ruokapäiväkirjasta puuttui se leikkauspäivä, jona sain vaan vettä lusikalla, ja seuraava päivä, jona sain energiajuomaa, jugurttia ja kanasosekeittoa, nämä siis sairaalassa.

Tietysti pitää kuunnella itseään, mulla ei ollut mitään ongelmia syömisten kanssa. Pääsin hyvin nopeasti melko normaaliin elämään takaisin.

Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruokailu leikkauksen jälkeen! Empty Vs: Ruokailu leikkauksen jälkeen!

Viesti kirjoittaja sannikaarina La Syys 18, 2010 3:54 am

Eirasta annettiin ohjeeksi 1-2 viikkoa nestemäistä ruokaa ja 2 viikkoa sosemaista ruokaa. Neljännen viikon jälkeen pikkuhiljaa normiruokaan.

Itselläni viidennen viikon kohdalla käynti rav.terapeutin luona ja siihen asti ajattelin sosemaisia jatkaa. Kuten todettuakin, sosemaista on melkein mikä vain. Näkkileipä kinkulla on mun tän hetkinen suosikki :). Näkkärihän menee purtaessa todella muussiksi suussa, on helppo syödä ja tekee olon hyväksi.

Nuo apteekin prot.juomat mua kiinnostaisi. Millä kauppanimellä niitä myydään? Ovatko käsikaupassa myytäviä?
Eirassa niistä ei puhuttu mitään.

Sannikaarina
sannikaarina
sannikaarina

Viestien lukumäärä : 45
Paikkakunta : Pk-seutu
Registration date : 15.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruokailu leikkauksen jälkeen! Empty Vs: Ruokailu leikkauksen jälkeen!

Viesti kirjoittaja Maria La Syys 18, 2010 6:14 am

Lykkään minäkin tässä lusikkani soppaan, noissa ruoissa pitää vaan kuunnella itseään kuinka sopii. Minä söin normi ruokaa hyvin pureskeltuna alkaen päivästä 7 leikkauksen jälkeen. Noi mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle, mulla ainakin sellainen tuore rapea salaatti ei sula sit yhtään mahassa ja tekee kipeää, just eilen ja toissa päivänä kokeilin. Ja leikkauksesta yli 2 kk.
Mutta, jo 15 päivän kohdilla minä söin pähkinöitä ja näkkäriä. Mutta, tuoreet vihannekset ei vieläkään käy.
Ja toi ylämaha kipu, mulla se on sellainen kuin joku puukkoa sisällä vääntäis ja sit iskee kylmä hiki ja niska kipu. Silloin tiedän ettei ruoka tosiaan ole sopinut tai olen syönyt liian ison annoksen. Kauheelta se tuntuu, mutta ihan normia se tuntuu olevan mitä olen ulkolaisia palstoja/blogeja lukenut.
Mulla lämmin tee yleensä auttaa kun lusikallinen kerrallaan pistelee ja hyvin hitaasti.
Kaikille jatkoja ja parempaa onnea syömisten kanssa :D

Maria

Viestien lukumäärä : 90
Paikkakunta : 0
Registration date : 15.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruokailu leikkauksen jälkeen! Empty Vs: Ruokailu leikkauksen jälkeen!

Viesti kirjoittaja Poutapilvi La Syys 18, 2010 1:09 pm

Peijaksessa annettiin ohjeeksi 2 viikkoa nestemäistä ja 2 viikkoa sosemmaista. Ei siemeniä sisältäviä (esim. marjoja) lainkaan tukkeutumisvaaran vuoksi.
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruokailu leikkauksen jälkeen! Empty Vs: Ruokailu leikkauksen jälkeen!

Viesti kirjoittaja Lyltsy La Syys 18, 2010 3:14 pm

Nutridrink on ainakin yksi merkki, on niitä varmaan muitakin. Niissäkin on erilaisia, katso sitä proteiinin määrää erityisesti. Toisaalta jos löydät sellaista jossa on vähän sokeria, niin hyvä, koska mulle ainakin siitä tuli helposti huono olo, jos join isomman erän kerralla, sen makeuden vuoksi.



Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruokailu leikkauksen jälkeen! Empty Vs: Ruokailu leikkauksen jälkeen!

Viesti kirjoittaja Nana To Syys 30, 2010 9:19 pm

Joku ehdotti nutridrink protein-juomaa jos ei saa ruuastaan tarpeeksi proteiinia... 1 pullo korvaa yhden aterian

http://nutriciafi.nutricia.fi/upload_dir/docs/Nutridrink_Protein.pdf
Nana
Nana

Viestien lukumäärä : 74
Paikkakunta : Tku
Registration date : 12.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Ruokailu leikkauksen jälkeen! Empty Vs: Ruokailu leikkauksen jälkeen!

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa