Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Mahantähystys

+13
Jonsku
Elämä edessä
Dundun
sinny
sannikki
Tangotar-70
hylje
papis73
möhrötti
isomahamamma
ritu
Milla-Riikka
tigertytto
17 posters

Siirry alas

Mahantähystys Empty Mahantähystys

Viesti kirjoittaja tigertytto Ti Maalis 03, 2009 12:10 am

Mua pelottaa se letkun nieleminen ihan kamalasti,pelkään etten pysty siihen kun välillä hampaita pestessäkin alkaa yökkäämään ja se yökkäämis refleksi jää pitkäksi aikaa päälle...Mitä jos en kykene siihen tutkimukseen?Voiko sen tehdä nukutuksessa?Pelottaa että leikkaus peruuntuu tämän takia Crying or Very sad
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty Vs: Mahantähystys

Viesti kirjoittaja Milla-Riikka Ti Maalis 03, 2009 6:59 am

tigertytto kirjoitti:Mua pelottaa se letkun nieleminen ihan kamalasti,pelkään etten pysty siihen kun välillä hampaita pestessäkin alkaa yökkäämään ja se yökkäämis refleksi jää pitkäksi aikaa päälle...Mitä jos en kykene siihen tutkimukseen?Voiko sen tehdä nukutuksessa?Pelottaa että leikkaus peruuntuu tämän takia Crying or Very sad

Niin kai kaikki sitä pelkää, tehdäänpä se sitten minkä vuoksi hyvänsä niin sama tutkimushan se on vatsatähystys. Minulle on kerran tehty eikä siihen kuollut, vaikka minäkin etukäteen niin luulin, kun kaikki oli pelotellut siitä hirveestä letkusta. Tänä päivänä se on kuitenkin niin ohut, että siitä selviää ja tutkimus on todella nopea, alle vartin koko toimitus. Ei se mitään herkkua ollut, mutta kyllähän huomattavasti helpompaa kuin synnytys ja siitäkin olen selvinnyt. Vertaisin sitä hammaslääkäriin. Minusta se on yhtä epämiellyttävä, mutta aikuisena siitä selviää, kun suhtautuu siihen oikein. sunny sunny sunny

Milla-Riikka

Viestien lukumäärä : 39
Paikkakunta : Jyväskylä
Registration date : 25.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty Vs: Mahantähystys

Viesti kirjoittaja ritu Ti Maalis 03, 2009 2:58 pm

Eise mahantähystys niin kamalaa ole vaikka itsekkin pelkäsin vaikka oli kahdesti ennen tehty jotka oli kamalia mutta viimmekerralla meni hyvin kun pyysin nielun puudutuksen, puudutus aine on kyllä tosi kamalan makuista mutta onneksi nopeasti puutuu ja toinen suihkaus ei onneksi maistu enää niin kamalalta. Kyllä sinä siitä hengissä selviät olet reipas pyydät puudutteen ja hengitä syvään ja rauhallisesti.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Paikkakunta : Savo
Registration date : 17.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty Vs: Mahantähystys

Viesti kirjoittaja tigertytto Ke Maalis 04, 2009 12:08 am

ritu kirjoitti:Eise mahantähystys niin kamalaa ole vaikka itsekkin pelkäsin vaikka oli kahdesti ennen tehty jotka oli kamalia mutta viimmekerralla meni hyvin kun pyysin nielun puudutuksen, puudutus aine on kyllä tosi kamalan makuista mutta onneksi nopeasti puutuu ja toinen suihkaus ei onneksi maistu enää niin kamalalta. Kyllä sinä siitä hengissä selviät olet reipas pyydät puudutteen ja hengitä syvään ja rauhallisesti.

Kiitos teille vastanneille...kai se siinä sitten menee kun koittaa jännittää mahdollisemman vähän..pelkään vaan sitä oksennusrefleksiä jolle en voi mitään,se vaan tulee Mad
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty tähystys

Viesti kirjoittaja isomahamamma Ke Maalis 04, 2009 3:16 am

Oksennusrefleksi tulee kaikille, ja pahinta on alussa, mutta sitten helpottaa kun letku on mahassa, pitää vaan yrittää olla rennosti ja hengitellä syvään. Itselläni auttoi 1kpl diapam ennen toimpidettä.On tehty useasti, ja mitä enempi,sitä vähemmän kauheelta tuntuu. Eihän se satu, mutta muuten kurjaa.Mutta mitään ei saa ilmaiseksi..

isomahamamma

Viestien lukumäärä : 36
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 26.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty Vs: Mahantähystys

Viesti kirjoittaja möhrötti Ke Maalis 04, 2009 1:17 pm

Mulle kans tehty jo kahdesti ennen ja jälkeen leikkauksen. Eka kerta oli tietty kurjempi ku ei tienny mitä tulossa mut seuraava kerta sen puoleen jo helpompi. Tietty toisell kerrall ku vatta oli jo leikattu nii se toi siihen sellast uutta ku tuntu pal paremmi se tähystimen liikkumine ku tilaa pussukassa vähemmi mut kaiken kaikkiaan kyll siitä selvii hengis. Toiminpide tosissaan kestää nii vähä aikaa et on sitte loppujen lopuks hetkessä ohi.
Mulle ei laitettu ees puudutusta tai mittää.
Musta paras neuvo hommaan on se rauhallisesti ja syvään hengittäminen siihen ku keskittyy ni ei tunnu nii pahalta ja se jotenki helpottaa koko hommaa. Siis keskittykää hengitykseen Surprised
möhrötti
möhrötti

Viestien lukumäärä : 67
Registration date : 05.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty Vs: Mahantähystys

Viesti kirjoittaja Milla-Riikka To Maalis 19, 2009 3:21 am

tigertytto kirjoitti:
ritu kirjoitti:Eise mahantähystys niin kamalaa ole vaikka itsekkin pelkäsin vaikka oli kahdesti ennen tehty jotka oli kamalia mutta viimmekerralla meni hyvin kun pyysin nielun puudutuksen, puudutus aine on kyllä tosi kamalan makuista mutta onneksi nopeasti puutuu ja toinen suihkaus ei onneksi maistu enää niin kamalalta. Kyllä sinä siitä hengissä selviät olet reipas pyydät puudutteen ja hengitä syvään ja rauhallisesti.

Kiitos teille vastanneille...kai se siinä sitten menee kun koittaa jännittää mahdollisemman vähän..pelkään vaan sitä oksennusrefleksiä jolle en voi mitään,se vaan tulee Mad

Ihan hyvin se meni minultakin, vaikka yökin suurimman osan ajasta. Jos saa vaan itsensä hengittelemään rauhallisesti niin silloin menee kaikkein parhaiten, kun yökkiminen ei hidasta tähystystä. sunny

Milla-Riikka

Viestien lukumäärä : 39
Paikkakunta : Jyväskylä
Registration date : 25.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty letkunnielentä

Viesti kirjoittaja isomahamamma Pe Maalis 20, 2009 1:06 am

On tehty 7 kertaa ja aina vaan helpommin mennyt. En halua ottaa puudutusta nieluun, koska se saa mut yökkimään, on niin karmeen makusta. Mutta sekin on "makuasia", toisten mielestä on helpompi sillain. Sisulla se menee, ja ei kestä kauaa, alku on pahin, mutta hengitys auttaa paljon ja ajatukset muualle. Mitä enempi pelkää ja panikoi, sitä pahemmalta tuntuu. Helppo tietty sanoa...On niitä paljon pahempiakin juttuja, itse jouduin 25 v sitten nielemään punasta kumiletkua itse, ensin pantiin nenän kautta nieluun, ja hoitsu sano et rupees nielemään, ja metrin verran piti saada alas, 20 min anto aikaa..se oli joku haimasondeeraus, ja sit kun letku oli nielty, vietiin röntgeniin tarkistaa oliko haiman kohdalla, jossei ollu niin lisää säätöä, se oli karmee kokemus, ja 4 tuntii kesti kun ne imi jotain haimanesteitä näytteeks.Mun mielestä se peräpäästä laitettava tähystin on paljo kurjempi ja kivuliaampi..

isomahamamma

Viestien lukumäärä : 36
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 26.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty Vs: Mahantähystys

Viesti kirjoittaja Milla-Riikka La Maalis 21, 2009 5:40 pm

isomahamamma kirjoitti:On tehty 7 kertaa ja aina vaan helpommin mennyt. En halua ottaa puudutusta nieluun, koska se saa mut yökkimään, on niin karmeen makusta. Mutta sekin on "makuasia", toisten mielestä on helpompi sillain. Sisulla se menee, ja ei kestä kauaa, alku on pahin, mutta hengitys auttaa paljon ja ajatukset muualle. Mitä enempi pelkää ja panikoi, sitä pahemmalta tuntuu. Helppo tietty sanoa...On niitä paljon pahempiakin juttuja, itse jouduin 25 v sitten nielemään punasta kumiletkua itse, ensin pantiin nenän kautta nieluun, ja hoitsu sano et rupees nielemään, ja metrin verran piti saada alas, 20 min anto aikaa..se oli joku haimasondeeraus, ja sit kun letku oli nielty, vietiin röntgeniin tarkistaa oliko haiman kohdalla, jossei ollu niin lisää säätöä, se oli karmee kokemus, ja 4 tuntii kesti kun ne imi jotain haimanesteitä näytteeks.Mun mielestä se peräpäästä laitettava tähystin on paljo kurjempi ja kivuliaampi..

Mulle ei edes ehdotettu mitään puudutusta aikoinaan, vaan suoraan vaan tökättiin muki käteen ja kun kysyin, että mitäköhän tää on niin sanottiin, että ihan vain kuplatonia, jota lapsillekin annetaan, ettei ilmaa muodostuisi niin paljon. Sitten vain kyljelleen ja letkua suuhun. sunny

Milla-Riikka

Viestien lukumäärä : 39
Paikkakunta : Jyväskylä
Registration date : 25.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty Tähystys

Viesti kirjoittaja papis73 Ti Heinä 07, 2009 6:22 am

Minulle tähystys oli aivan kamala. En yökkää helposti ja ajattelinkin edeltä päin sen olevan helppo juttu. Naama oli turvoksissa päivän ja kirjavana yökkäys mustelmista kolme päivää. Eräs hoitaja sanoi että voidaan tehdä myös humauksessa. Silloinhan ei tiedä mitään. Se oli kamalaa. siis minun mielestäni. Mutta selvisin hengissä!
papis73
papis73

Viestien lukumäärä : 35
Ikä : 51
Paikkakunta : keuruu
Registration date : 01.01.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty huumauksesta vatsantähystyksessä tietoa

Viesti kirjoittaja hylje Pe Elo 07, 2009 10:20 pm

oisko kellään tehty, tai miten sen saa mitä maksaa jne*? Idea

tiedoista kiitollinen,
ettei sen takia jää leikkaus tekemäti Mad
hylje
hylje

Viestien lukumäärä : 185
Ikä : 61
Paikkakunta : Turku
Registration date : 04.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty Vs: Mahantähystys

Viesti kirjoittaja Tangotar-70 La Elo 08, 2009 2:43 am

Mulle on tehty tähystys useita kertoja vuosien varrella ja joka kerta ilman "luomuna", eli ilman lääkitystä. Eihän se mikään mukava toimenpide ole, mutta kyllä siitä selviää. On paljon pahempiakin toimenpiteitä ja asioita, kuin tähystys...
Tsemppiä kaikille tähystykseen menossa oleville! cheers
Tangotar-70
Tangotar-70

Viestien lukumäärä : 57
Registration date : 03.12.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty Vs: Mahantähystys

Viesti kirjoittaja sannikki La Elo 29, 2009 12:14 am

Tänään tehty tähystys,ihan tuoreelta kerron, että ei ollut mukava tutkimus, ei
Onneksi ohi on,mua yökötti koko ajan,se hyvä puoli, ettei kestänyt kauaa.
affraid

sannikki

Viestien lukumäärä : 80
Paikkakunta : vihti
Registration date : 05.07.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty Vs: Mahantähystys

Viesti kirjoittaja sinny La Elo 29, 2009 4:15 am

Heissan!!Minäkin pelkäsin mahan tähystystä aivan kamalasti ja olin varma ,että tähän tämä leikkaushomma nyt jää,en uskalla mennä. Kuuntelin ja luin muiden kokemuksia naama valkoisena ja en tajunnut,että nämäkin jutut ovat hyvin yksilöllisiä kokemuksia.Tähystys tehtiin peijaksessa helmikuun alussa ja oli todella iisi juttu.Lääkäri puudutti pyynnöstäni kurkun , menin vas.kyljelle pitkälleni ja pienen yökän tunteen jälkeen letku oli jo pitkällä menossa alas mahaan.keskityin rauhalliseen hengitykseen ja ajattelin niitä näitä .Tutkimus kesti ehkä n.5 min koepalan ottoineen jotka eivät tuntuneet missään.Sitten letkua jo vedettiin pois. Onneksi ei löytynyt muuta kuin pientä ärsytystä särkylääkkeistä jotka vaihdettiin turvallisempiin valmisteisiin.Hampaan poistokin on tuntunut paljon,paljon kamalammalta.Joten opetuksena ymmärsin ,että kaikki asiat koetaan yksilöllisesti,etukäteen ei kannata stressata. Very Happy

sinny

Viestien lukumäärä : 70
Paikkakunta : vantaa
Registration date : 14.04.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty Vs: Mahantähystys

Viesti kirjoittaja Dundun To Maalis 31, 2011 4:48 am

Tehdäänkö vatsan tähystys kaikille laihdutusleikkaus potilaille??

Dundun

Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 30.03.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty Vs: Mahantähystys

Viesti kirjoittaja Elämä edessä To Maalis 31, 2011 2:28 pm

Hei Dundun!
Olen kuullut, että ei tehtäisi ihan kaikille! Syytä en tiedä. Minun tutkimus oli ihan OK, turhaan jännitin. Pyysin puudutussuihkeen ja hengittelin rauhallisesti, ei paniikkia. Todettiin Helikobakteeri onneksi, ettei jäänyt sinne tyhjään mahalaukun osaan aiheuttamaan vatsahaavaa tms. Leikkuun jälkeenhän sinne ei enää lääkkeet vaikuta! Very Happy
Elämä edessä
Elämä edessä

Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 69
Paikkakunta : Mikkeli
Registration date : 01.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty Vs: Mahantähystys

Viesti kirjoittaja Jonsku To Maalis 31, 2011 4:21 pm

Joo mul kans kesti sen 4min ja siis muistaa vaan hengittää ja ajatella mukavia asioita, on se äkkiä ohi.Ei todellaan ollu niin kauheeta mitä puhuttu. Smile
Jonsku
Jonsku

Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 05.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty Vs: Mahantähystys

Viesti kirjoittaja Dundun To Maalis 31, 2011 4:35 pm

Kiitos tiedoista!!! Smile

Dundun

Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 30.03.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty Vs: Mahantähystys

Viesti kirjoittaja Inkku Ma Huhti 04, 2011 1:04 am

täällä kanssa kesti koko toimitus sellaiset 5min, letkun liikkeet kurkussa aiheutti yökkimistä (puudutteesta huolimatta), mutta se meni nopeasti ohitte (paitti kun liike lähti palleasta asti). koepalojen otto tuntui pieninä napsauksina ja täytyy nyt nolona myöntää, että se kesken toimituksen tapahtunut yskäisy, olikin itseasiassa naurun pyrskäys.. Embarassed mitäs meni tökkäämään sillä letkunpäällä kylkeen.. Laughing

ja siihe lääkärin seläntakana olevaan monitoriin ei pidä heikko hermoisen kattoa.. on tullut aikanaan kattottua jokunen luonto dokkari ja sitä monitoria kattellessa se rauhaisa hengittely tuppaa unohtumaan ja sitten taas yökkäillään.. Rolling Eyes

Inkku

Viestien lukumäärä : 58
Paikkakunta : Salo
Registration date : 19.02.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty Vs: Mahantähystys

Viesti kirjoittaja Elli Ma Huhti 04, 2011 4:53 am

Älä turhaan pelkää. Itse kävin pe tähystyksessä. Olen pelännyt ko. toimenpidettä aina, ja vannonut jotta minulle sitä ei tehdä IKINÄ! Niimpä sitä sitten kuitenkin pötköteltiin letku masussa perjantai aamun kunniaksi. Toimenpide oli ihan iisi. En yökännyt kertaakaan ja lähtisin vaikka heti uusiksi. Ihan piis of kake. Älä turhaan panikoi. Rentoutat vaan kurkun ja hengität rauhallisesti. Kaikki menee hyvin.

Elli

Viestien lukumäärä : 8
Paikkakunta : Oulun seutu
Registration date : 26.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty Vs: Mahantähystys

Viesti kirjoittaja PiJoHe Ti Huhti 12, 2011 5:26 pm

saanko kysyä tähän väliin jotain typerää...

Mulla tutkittiin viime vuonna sappi juttuja ja tehtiin tuo tähystys josta sain haimatulehduksen mistä en meinannut selvitä... 3 vkoa antibioottia suoraan suoneen ja 3 vkon sairaalassa olo aika... kaamea...

Nyt sitten pelottaa se että saanko taas sen haimatulehduksen vai tekeekökään ne sitä enään ku on viime vuoden lopussa tehty?

sappihan leikattiin sitten marraskuun lopussa tähystämällä pois...

Kiitokset etukäteen!
PiJoHe
PiJoHe

Viestien lukumäärä : 93
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Registration date : 11.04.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty Vs: Mahantähystys

Viesti kirjoittaja dunbar Ke Huhti 13, 2011 2:42 am

Mulla oli tehty reilu vuosi aikaisemmin mahantähystys ja ei tehty enää uudelleen ennen leikkausta. Mulla tosin maha oli aivan kunnossa, joten se tuloskin tietty vaikuttaa...

dunbar

Viestien lukumäärä : 329
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 11.01.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Mahantähystys Empty Vs: Mahantähystys

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa