Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa?

+4
ritu
Poutapilvi
Lyltsy
muuminmamman4
8 posters

Siirry alas

Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa? Empty Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa?

Viesti kirjoittaja muuminmamman4 Su Syys 05, 2010 2:18 am

Elikkä alko nyt kiinnostaa oikein kunnolla kun olen tuolla Ruotsin VIKTOP sivuilta lueskellut kuinka mediän ruottinnaapureille on ollut komplikaatioita leikkauksen jälkeen! Jopa pari kuolintapaustakin löysin! Norjassa oli myös ollut pari naista jotka saivat vakavat komplikaatiot ja lopuksi kroppa antoi periksi! Ihmettelen vaan kovasti miksi täältä ei saa lukea mistään tämmösistä? Eihän se toki ole mitään kivaa lukea semmosta varsinkaan kun itsellä on leikkaus niin lähellä mutta saapas paremman kuvan tästä koko hommasta! Niin moni mun lähellä ovat kokoajan luuleet että leikkaus on verratavissa esim keisarinleikkaukseen! Mutta kyllä en ole ikinä kuullut niin kauheista komplikaatiosta section jälkeen kun tämmösen leikkausken jälkeen! Kyllähän tuolla Ruotsissa leikataankin enemmän kun täällä (5000 vuodessa tällä about 900) Joten onhan siinä suuri ero... Mutta kutenkin askaruttaa ja ajatukset pyörii päässä että missä ne Suomessa huonosti menestyneet potilaat ovat? Kun niistä ei saa kuulla mistään!? Ja onko se oikeesti totta että jos kaikki menee hyvin siinä leikkauksessa niin pääsee kotiin niin äkkiä? 1-3 päivässä? Riittääkö se aika oikeesti siihen että huomaa mahdolliset vijat? Huh,kyllä minä meinaan kysyä kirurgin pään halkimispisteeseen saakka mutta onhan kyse minun elämästä ja tulevaisuudesta! Tottahan tokki minä tätä leikkausta haluan mutta pelottaa niin vietävän paljon varsinkin nyt kun olen oikein kunnolla lukenut sieltä ruottin sivuilta eri ihmisten kokemuksista! Hmm,joo piti vähän purata ajatuksia taas!
muuminmamman4
muuminmamman4

Viestien lukumäärä : 307
Ikä : 48
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 18.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa? Empty Vs: Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa?

Viesti kirjoittaja Lyltsy Su Syys 05, 2010 3:26 am

No kuolleet ei varmaan täällä kirjoittele :)

Ei vaan, onhan tuolla "kokemuksia, hyviä, huonoja" - viestiketjussa myös sellaisia kommentteja joissa kaikki ei ole mennyt hyvin. Enkä ole kuullut että Suomessa olisi kukaan kuollut.

Tiedän Terveystalosta että jos vointi ei ole hyvä, tähystävät uudelleen helposti, koska ainoan varmuuden voi saada katsomalla, onko kaikki kunnossa.

Uskoisin että leikkausten rajat on myös tiukentuneet, esim. ei leikata jos painoindeksi on liian korkea. Lisäksi pyritään ahmimiset ym. vaaratekijät omaavat jättää leikkaamatta.

Noita suolitukoksia kai on joitain ollut, syömiseen ja pureskeluun ( esim. sitrushedelmät, sitkeä liha) pitää kiinnittää huomiota vaikka ei enää mitään ongelmia olisikaan.

Eihän tuo leikkauksena varmaan ole kaikkein vaikein, mutta tarkkuutta se vaatii. Kirurgien kokemus myös lisääntyy koko ajan. Lisäksi välineet on kehittyneet (vatsalaukun saumojen neulontaväline esim.). Enemmän riskitekijöt liittyy siihen että lihavien nukuttaminen on aina riski. Siksi esim. leikkauspöydät ym. on kehittyneet ettei olla makuuasennossa.

Ota rennosti!
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa? Empty Vs: Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa?

Viesti kirjoittaja Poutapilvi Su Syys 05, 2010 12:05 pm

Mulle sanottiin Meilahdesta vuosi sitten ettei Suomessa ole ollut leikkauskuolemia. Toki kaikkiin leikkauksiin riskejä liittyyä ja täytyy muistaa, että lihavilla on niitä omasta takaakin usein aika tavalla mm. erilaiset hengityssairaudet. Ja sitten on sekin asia, että ainahan ihmisiä kuolee. Eli, jos leikataan 5000 ihmistä vuodessa, jotka enemmän tai vähemmän sairaita, niin toki sydänkohtaus/ veritulppa/ infarkti tms. voi jollekin jo siitä ryhmästä tulla muutenkin.

Miten sun flunssasi? Mulle narkoosilääkäräri sanoi, että leikkaa flunssasakin, jos ei kuumetta.
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa? Empty Vs: Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa?

Viesti kirjoittaja ritu Su Syys 05, 2010 1:05 pm

Mulle tuli leikkauksen jälkeen hyvinkin vakavia komlikaatioita olen kyllä näilläkin palstoilla siitä kirjoittanut mutta ei onneksi kerennyt johtaa kuolemaan kun kirurkit olivat nopeampia kuin kuolema mutta jos olisin vielä pitemmäksi aikaa kotiin jäänyt niin varmaan seuraavana aamuna en olisi enää pelastunut.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Paikkakunta : Savo
Registration date : 17.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa? Empty Vs: Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa?

Viesti kirjoittaja Mimmu Su Syys 05, 2010 1:47 pm

Minulle tuli leikkauksen jälkeen sisäinen verenvuoto sekä tulehdus.

Mimmu

Viestien lukumäärä : 19
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 13.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa? Empty Vs: Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa?

Viesti kirjoittaja muuminmamman4 Su Syys 05, 2010 2:11 pm

Kiitos teille jotka vastasivat <3 Huomasinkin tossa että olinkin kirjottanut tonne aikasemminkin tästä asiasta..... Taitaa tällä akalla olla niin kovat pelot päällä jotta en muista kirjottaneeni asiasta aikasemmin :/!! Joo huomenna saan sitten kuulla "tuomion" leikataanko vai ei!
muuminmamman4
muuminmamman4

Viestien lukumäärä : 307
Ikä : 48
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 18.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa? Empty Vs: Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa?

Viesti kirjoittaja tiikos Su Syys 05, 2010 9:57 pm

Hyvä ,että kysyt kaikkea mikä mieleen juolahtaa. Se on tosi tärkeää, oman mielenrauhan kannalta.
Mä kyselin ekalla käynnillä, ravitsemusterapeutilta, kaikkea mahdollista. Jo silloin kysyin kompikaatioista ja sain tietää kaikista tähän leikkaukseen liittyvistä komplikaatioista. Myös kuolemanriskistä! Ja sain kaikki vielä kirjallisena, että saatoin niitä kotonakin pohtia.
Samat kysymykset esitin myöhemmin sisätautilääkärille ja hän kertoi avoimesti kaikesta leikkaukseen liittyvästä. Myös kuoleman mahdollisuudesta. Lisäksi hän myös kertoi, ettei hän ole menettänyt yhtään potilasta. Riski on olemassa mutta se on 0,2% luokkaa.
Kaikissa leikkauksissa on riskinsä. Niistä on hyvä ottaa selvää ennen leikkausta ja kun tietoa on paljon voi tehdä oman päätöksensä.
Pärjäilehän ajatustesi kanssa t. Tintti

tiikos

Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : turku
Registration date : 09.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa? Empty Vs: Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa?

Viesti kirjoittaja maalu La Loka 09, 2010 2:30 am

Mulle tuli kaikki komplikaatiot mitä vaan voi tulla. Seuraavana päivänä leikkauksesta tuli keuhkoveritulppa, sitten keuhkokuume. Kun aloitettiin Marevan hoito, alkoi vatsa vuotaa. Sitten tuli uusi leikkaus ja vatsalaukun puhdistus. Sen jälkeen sain verta, joka auttoi veriarvojen nousuun.
Kolmen viikon aikana kokeiltiin kolme kertaa ruokailua, mutta aina alkoi tulehdusarvot nousta, samoin kuume eli haava parani hitaasti.
Nyt olen viiden viikon sairaalassaolon jälkeen ekaa viikkoa kotona. Nyt alkoi ihottuma antibiootista. Hiiva on koko keholla johtuen antibiootista.

Mutta hengissä toistaiseksi. Hetkittäin kadutti niin valtavasti. Nyt on kuitenkin yhteensä 15 kg pois eli jotain on lähtenyt vaikka pitivät mut siellä 1400 kalorin tiputuksessa.

Tuntuu että lähtö oli lähellä, mutta oikeesti tämä leikkaus on vaarallinen.
En halua pelotella.

maalu

Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : pori
Registration date : 16.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa? Empty Vs: Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa?

Viesti kirjoittaja Wee2be La Loka 09, 2010 2:40 am

On hyvä, että riskeistä ja niistä vaikeistakin asioista puhutaan. Minusta on vain helpottavaa, että niitäkin on tuotu julki. Siten osaa oikeasti varautua ja pohtia tätä ennen ja muutenkin se realismi on erilainen, kun jos vain hehkutettaisiin kaikkea sitä hyvää mitä tästä voi parhaimmillaan saada irti. :)
Wee2be
Wee2be

Viestien lukumäärä : 287
Ikä : 42
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 29.05.2010

http://wee2be.vuodatus.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa? Empty Vs: Komplikaatiot? Kuinkas täällä Suomessa?

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa