Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Olisin kiitollinen avusta!

5 posters

Siirry alas

Olisin kiitollinen avusta! Empty Olisin kiitollinen avusta!

Viesti kirjoittaja Merikki Ti Kesä 22, 2010 10:59 pm

Hei, onko teillä joillakuilla kokemuksia tämälaisesta?

Painoindeksini on 38,6 tällä hetkellä.

Olen yrittänyt laihduttaa n. 10 vuotta (olen nyt 37-vuotias), välillä onnistunutkin Painonvartijoissa. En enää pitkään aikaan tosin. Olen kokeillut ties mitkä dietit ja muut. Raskausaikana minulla oli raskausajan diabetes ja todennäköisesti olen saamassa "ihan oikean" kakkostyyppin diabeteksen lähiaikoina, ainakin lääkärini mukaan. Minulla on lisäksi astma, SI-nivelen kuluma ja korkea kolesteroli.

Nämä sairaudet (diabetes ei vielä todettu) eivät ilmeisesti riitä siihen, että BMI raja olisi vain 35?
Onko kokemusta siitä, että antaisi painon nousta siihen, että tuo BMI 40 tulisi täyteen, pääsisikö silloin leikkaukseen?
Yksityisellä puolella tulee talous niin kovasti vastaan, että pitäisi säästää monta vuotta jotta se olisi mahdollista.

Olen tätä leikkausasiaa miettinyt enemmän tai vähemmän kuukausia ja olen aika vakuuttunut että se olisi minulle ainoa mahdollisuus pysyvään painonpudotukseen ja sitä kautta terveeseen elämään. Hieman on nyt neuvoton olo, mihin sitä ryhtyisi. Vinkkejä?

Kiitos tuhannesti jos olet tämän viitsinyt lukea ja vastaa ihmeessä jos näistä sinulla tietoa löytyy!

t. Merikki
Merikki
Merikki

Viestien lukumäärä : 26
Ikä : 51
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 17.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Olisin kiitollinen avusta! Empty Vs: Olisin kiitollinen avusta!

Viesti kirjoittaja Lyltsy Ti Kesä 22, 2010 11:30 pm

Mulla oli painoindeksi 39, työterveyslääkäri olisi puoltanut lähetettä leikkaukseen myös julkiselle puolelle. Mulla ei ole mitään todettuja sairauksia, tosin toinen polvi vaivasi ajoittain, sokeriarvot olivat koholla, 2-tyypin diabeteksen todennäköisyys 50%, verenpaine ainakin hetkellisesti koholla ikäkausitarkastuksessa.

Päädyin kuitenkin yksityiselle Terveystaloon ja pääsin leikkaukseen 1,5, kk sen jälkeen kun laitoin asian vireille. Minusta ei olisi ollut elämään paria seuraavaa vuotta odottaen. Otin lainan pankista, jota kolme vuotta makselen. Ajelen vanhalla autolla, saman rahan olisin voinut käyttää auton vaihtoon tai etelänmatkaan, mutta laitan sen mielummin terveyteeni.

Tervetuloa ja onnea matkalla kevyempään elämään!

Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Olisin kiitollinen avusta! Empty Vs: Olisin kiitollinen avusta!

Viesti kirjoittaja Merikki Ke Kesä 23, 2010 4:27 pm

Kiitokset Lyltsy vastauksestasi!

Saisinko kysyä että millä hinnalla pääsit Terveystalon leikkauspöydälle?

t. Merikki
Merikki
Merikki

Viestien lukumäärä : 26
Ikä : 51
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 17.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Olisin kiitollinen avusta! Empty Vs: Olisin kiitollinen avusta!

Viesti kirjoittaja Lyltsy Ke Kesä 23, 2010 4:55 pm

Saa. 12 k€, joka sisältää leikkauksen, mahdollisten komplikaatioden hoidon, sairaalapäivät, 4 kertaa vuoden aikana ravintoterapeutilla. Lisäksi tarvii labrat, jotka voi otattaa esim. työterveydessä, terveyskeskuksessa ym. Käynti ravintoterapeutilla ja kirurgin vastaanotolla ennen leikkausta oli muistaakeni n. 90€ / käynti. Jälkitarkastuksesta veloitetiin myös käyntimaksu 90€, vaikka kyllä luulin sen kuuluneen pakettiin.

Eira ja Pulssi Turussa taitaa tehdä näitä myös, samassa hintaluokassa pyörii. Terveystalossa leikkaa yli 1000 leikkausta tehnyt kokenut norjalaiskirurgi, voin suositella. Jotkut ovat käyneet Tallinnassa, jossa taitaa päästä n. puolet halvemmalla.
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Olisin kiitollinen avusta! Empty Vs: Olisin kiitollinen avusta!

Viesti kirjoittaja Merikki Ke Kesä 23, 2010 5:22 pm

Suuret kiitokset avustasi Lyltsy!

Merikki
Merikki

Viestien lukumäärä : 26
Ikä : 51
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 17.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Olisin kiitollinen avusta! Empty Vs: Olisin kiitollinen avusta!

Viesti kirjoittaja Kimby Ke Kesä 23, 2010 5:43 pm

Julkisella puolella viralliset rajat ovat BMI 36 liitännäissairauksilla tai BMI 40 ilman muita sairauksia. Yksityisetkään eivät leikkaa ainakaan Suomessa alle BMI 36. En sitten tiedä "riittääkö" sun sairaudet julkisen puolen leikkaukseen tällä hetkellä?
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Olisin kiitollinen avusta! Empty Vs: Olisin kiitollinen avusta!

Viesti kirjoittaja Merikki Pe Kesä 25, 2010 2:02 am

HEI Kimby,

ei taida riittää julkiselle tämä bmi+sairasusyhdistelmä.

Huomaan että ajatukset pyörii tosi paljon tämän laikkausasian ympärillä.
Tuli mieleen, että jos nyt kesällä "antaisi mennä" tämän painon kanssa, niin johan se bmi olisi hyvinkin 40 syksymmällä...

Kiva lukea vanhoja ketjuja eri aiheista. Ihanaa kun on vertaistukea lihavuuteen. Laihat ei vaan tajua ;)!

Merikki
Merikki
Merikki

Viestien lukumäärä : 26
Ikä : 51
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 17.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Olisin kiitollinen avusta! Empty Vs: Olisin kiitollinen avusta!

Viesti kirjoittaja FatLady Pe Kesä 25, 2010 3:58 am

Hei!

Leikkaus kriteereihin kuuluvia oheis-sairauksia ovat diabetes, verenpaine, kolesteroli ja uni-apnea sekä nivelrikko tuki- ja liikuntaelimissä.

Riippuu täysin omasta lääkäristäsi millaisen lähetelausunnon hän kirjoittaa, nähdäkseni sinulla olisi jo kolesterolit ja selän kulumaa... yksikin liitännäis-sairaus riittää.

Ja jonoista Peijaksen alueella... riippuu asuinkunnastasi missä esitutkinnat tehdään (sisätautilääkäri ja gastroskopia) kuinka kauan aikaa kuluu, minulla meni lähetteestä leikkaukseen 8 kuukautta muutama tuttu selvinneet vajaan puolen vuoden jonotuksella... että näin uudellamaalla!!!!

FatLady
FatLady

Viestien lukumäärä : 22
Paikkakunta : Nurmijärvi
Registration date : 23.06.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Olisin kiitollinen avusta! Empty Vs: Olisin kiitollinen avusta!

Viesti kirjoittaja Merikki Pe Kesä 25, 2010 4:54 am

Hei FatLady,

kiitos vastauksestasi. Asun Vantaalla, joten täällä jonotuksen joudun hoitamaan.

Kun työterveyslääkäriltä kysyin, niin hän sanoi että vain alaraajojen nivelkulumat kuuluvat oheissairauksien listaan. Menen vielä toiselle lääkärille kesän jälkeen ja yritän saada sieltä lähetteen.

Jonottaminen on tosiaan tuskallista. TOisaalta, jos tietää että leikkaus on varmasti edessä, niin minä ainakin ehkä osaisin paremmin sinnitellä.

Toinen vaihtoehto on Viron klinikat, mutta mieluummin hoitaisin asian täällä Suomessa vaikka sitten pidemmässä jonossa, jos suinkin mahdollista.

Mukavaa juhannusta sinulle FatLady ja kaikille muillekin :)!!

t. Merikki

M
Merikki
Merikki

Viestien lukumäärä : 26
Ikä : 51
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 17.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Olisin kiitollinen avusta! Empty Vs: Olisin kiitollinen avusta!

Viesti kirjoittaja FatLady Su Kesä 27, 2010 2:44 am

Hei !
Voisithan käydä puhumassa lähete asiaa Mehilaisessä Kirurgi Nabil Jaser´in luona. Hän on yksi kolmesta Peijaksessa lihavuusleikkauksia tekevistä kirurgeista....
FatLady
FatLady

Viestien lukumäärä : 22
Paikkakunta : Nurmijärvi
Registration date : 23.06.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Olisin kiitollinen avusta! Empty Vs: Olisin kiitollinen avusta!

Viesti kirjoittaja Merikki Su Kesä 27, 2010 9:27 pm

Mittasin itseni uudelleen, tyttäreni pyynnöstä. Olen tainnut kutistua 2 cm "parhaimmista päivistäni", joten olen vain kahden kilon päässä bmi 40:stä. Uskon että lomalla ei tee tiukkaakaa että menee tuo raja rikki.

Joten elokuussa pyydän lähetettä Peijakseen. Jännää. JOka tapauksessa olen päättänyt että tavalla tai toisella leikkaukseen aion (Jos se lääketieteellisesti on mahdollista). Jännää ja ihanaa.

Toivon itse asiassa tosi paljon, että saavuttaisin terveyden leikkauksen avulla, mutta en oikein tosissani uskalla siitä vielä unelmoida :9... Ettei nuolase ennen kuin tipahtaa.

Seuraavaksi meinaan mennä lukemaan viestejä leikkauksen jälkeisestä ruokavaliosta. On kiinnostavaa seurata vanhoja viestiketjuja.

Huomenna lähden viikoksi leirille töihin, mukavaa kesää kaikille! t. Merikki
Merikki
Merikki

Viestien lukumäärä : 26
Ikä : 51
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 17.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Olisin kiitollinen avusta! Empty Vs: Olisin kiitollinen avusta!

Viesti kirjoittaja Merikki To Elo 19, 2010 8:35 pm

Hei taasen!
Tänään jotain toivottavasti nytkähti liikkeelle. Olen selän takia ollut nyt kesällä Peijaksessa tutkimuksissa. Tänään fysiatrian ylilääkäri lupasi kirjoittaa minulle lähetteen sisätautien puolelle. Pyysin itse lähetettä ja alan vasta nyt tajuta että sen todella sain.

Mitä nyt tapahtuu? Olen melkein jo "tavoitepainossani" eli bmi on miltei 40. Osaisiko joku kertoa omia kokemuksiaan tässä vaiheessa prosessia?

Alkoi taas jännittämään.

Voikaa hyvin te kaikki,

t. Merikki
Merikki
Merikki

Viestien lukumäärä : 26
Ikä : 51
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 17.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Olisin kiitollinen avusta! Empty Vs: Olisin kiitollinen avusta!

Viesti kirjoittaja haaho Pe Elo 20, 2010 1:29 pm

Minä sain Tampereella lähetteen terveyskeskuksesta kun painoindeksini oli 37. Ei tarvittu verenpainetautia eikä diabetesta uniapneasta puhumattakaan. Lapsettomuus oli tosin varmasti yksi kriteeri lähettävällä lääkärillä. Lihoin kyllä leikkausta odotellessani parikymmentä kiloa, kun lopetin kaikki kuurit ja painoseurannat. 9 kk lähetteestä olin GBP leikattu TAYS:ssa ja neljä kuukautta leikkauksen jälkeen olin raskaana. Kaikki todellakin meni upeasti, eikä tarvinnut vääntää kättä tai puolustella päätöstään millään tavalla missään vaiheessa. Ai niin ja pari sataa euroa maksoi:)

haaho

Viestien lukumäärä : 176
Ikä : 51
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 16.07.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Olisin kiitollinen avusta! Empty Vs: Olisin kiitollinen avusta!

Viesti kirjoittaja Merikki Ti Elo 31, 2010 2:29 am

Oi,

olen niin innoissani! Syyskuun lopulla minulla on Peijaksessa aika endokrinologille. Kaipa pääsen sitten tässä asiassa eteenpäin. Tuntuu vain ihan uskomattomalta, ihan kuin en voisi millään uskoa että tunnelin päässä näkyy valoa minullekin...

Ja on ollut todella innoittavaa lukea teidän ihanien kanssasisarien ja -veljien kertomuksia! KIITOS!

Nyt kuukausi jännitystä vielä, ja jos sitten saisi tietää että pääseekö sinne leikkaukseen...
Merikki
Merikki

Viestien lukumäärä : 26
Ikä : 51
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 17.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Olisin kiitollinen avusta! Empty Vs: Olisin kiitollinen avusta!

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa