Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ!

+3
ritu
V.Hepo
Tepa43
7 posters

Siirry alas

AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ! Empty AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ!

Viesti kirjoittaja Tepa43 Ma Loka 26, 2009 12:24 pm

Yksityissairaalan laihdutusleikkauksen jälkihoidosta jättilasku kunnille

26.10.2009 3:00
A A

Samuli Leivonniemi

Helsingin Sanomat

Uudenmaan kunnille lankesi lähes 300 000 euron lasku leikkaus- ja tehohoidosta, jota potilas tarvitsi yksityisessä sairaalassa tehdyn laihdutusleikkauksen jälkeen.

Helsingin Sanomien saamien tietojen mukaan Helsingin seudulla asuva potilas pyrki aluksi laihdutusleikkaukseen julkiseen sairaalaan. Häntä tutkittiin Meilahdessa sisätautien poliklinikalla, jossa katsottiin, ettei leikkaus sovellu potilaalle.

Sen jälkeen hän hakeutui turkulaiseen yksityissairaalaan Pulssiin. Helsingin Sanomien tietojen mukaan potilas ei kertonut aiemmasta kielteisestä leikkauspäätöksestä, ja hänelle tehtiin laihdutusleikkaus Pulssissa viime helmikuussa.

Leikkauksesta aiheutui komplikaatio, ja potilas hakeutui Meilahden sairaalan päivystykseen runsas viikko leikkauksen jälkeen.

Tapaus on herättänyt Husissa epäilyksen, että laihdutusleikkauksia tehdään eri kriteerein yksityisessä sairaalassa kuin julkisessa.

"Missä kulkee julkisen terveydenhuollon vastuun raja, jos yksityisessä lihavuuskirurgiassa ei noudateta näkemystä, jonka julkinen sektori on tehnyt potilaan leikattavuudesta?" Hyksin osastonylilääkäri Timo Sane kysyy.

Pulssin toimitusjohtaja Juha Heino ei kommentoi yksittäisen potilaan tapausta. Hän kuitenkin kiistää, että Pulssissa tehtäisiin laihdutusleikkauksia heppoisemmin perustein kuin julkisissa sairaaloissa.

"Kriteerit hoitoon pääsyssä ovat tismalleen samat", Heino vakuuttaa.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi
Tepa43
Tepa43

Viestien lukumäärä : 877
Ikä : 58
Paikkakunta : Eura
Registration date : 13.05.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ! Empty Vs: AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ!

Viesti kirjoittaja V.Hepo Ma Loka 26, 2009 1:15 pm

Meinasin juuri laittaa saman uutisen jakoon.
Tässähän siis kyse potilaan omasta tyhmyydestä. Toisella lehtisivustolla mainittiin hänen kokeilleen ennen Pulssiin menoa kahta eri sairaanhoitopiiriä ja kun molemmissa oli todettu, ettei hän sovellu leikkaukseen ni silti mennyt Pulssiin ja jättänyt kertomatta aikaisemmin saamansa lausunnot. Joten niin onko syy Pulssin vai potilaan. Eikö Pulssin kuitenkin kuulu tehdä tarvittavat tutkimukset ennen leikkaukseen osoittamista.
Kamala juttu, mutta ehkä hän on tietoisesti tehnyt valintansa! Mad
V.Hepo
V.Hepo

Viestien lukumäärä : 92
Paikkakunta : lappi
Registration date : 07.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ! Empty Vs: AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ!

Viesti kirjoittaja ritu Ma Loka 26, 2009 2:54 pm

Sitä se teettäätämä muotihullutus ja laihuuden ihanointi kyllä laihdutusleikkaus on hyvä juttu niille jotka sitä todellisuudessa tarvitsevat, kun on tullut oheissairauksia ja todella runsasylipaino joka on ihan omaa syytä ainakin minulla miksi olen syönyt itseni näin lihavaksi mutta jos on bmi jotain 34-35 niin kannattaa todella harkita lähteekö muuttamaan niin radikaalisesti omaa ruuansulatusta että joku kilo putoaa sillä se putoaa muutenkin ja emmehän kukaan tiedä mitä leikkaus vaikuttaa esm 20v kuluttua ja mitä sairauksia siitä tulee.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Paikkakunta : Savo
Registration date : 17.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ! Empty Vs: AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ!

Viesti kirjoittaja hylje Ma Loka 26, 2009 3:38 pm

mikähän se syy meilahdessa oli jonka vuoksi tehtiin, ei leikata päätös?
miksi samaa syytä ei huomattu pulsissa?
eikö ennakko tutkimukset olekkaan samat julkisella kuin yksityisellä sektorilla?

ja ainahan potilas itse kantaa vastuun ,olipa se yleisellä tahi yksityisellä,
kummallakaan ei kai pakko leikata, itse oma päätös.

meileeni tuli, paljokohan esim silikoni-implanttien yms muiden vastaavien jälkihoito, julkiselle on tullut maksamaan?
hylje
hylje

Viestien lukumäärä : 185
Ikä : 61
Paikkakunta : Turku
Registration date : 04.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ! Empty Vs: AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ!

Viesti kirjoittaja tigertytto Ti Loka 27, 2009 1:05 am

Mikä sille leikatulle on nyt sitten tullut?onko jotain hengenvaarallista? jamiksi sille on tullut joku ongelma?miksi häntä ei olisi voinut leikata??
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ! Empty Vs: AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ!

Viesti kirjoittaja Tirlittan Ti Loka 27, 2009 5:33 am

Pulssin sairaanhoitaja kertoi, että heillä on tullut kaksi komplikaatiota, ja molemmissa on ollut kyse saumojen aukeamisesta. Olisikohan tämä juttu nyt sitten toinen näistä?

Molemmat potilaat olivat erittäin ylipainoisia miehiä, jotka olivat pian leikkauksen jälkeen syöneet ohjeiden vastaisesti rasvaista ja huonosti sulavaa ruokaa suuria määriä, eli ahmineet siinä vaiheessa kun olisi vielä pitänyt litkuja lipitellä.

Tuon ahmimistaipumuksen huomaaminen vastaanotolla on varmaan mileti mahdoton tehtävä. Koko ahmiminen on käsitteenäkin kovin suhteellinen; jollekin toiselle ahmimista on kaksi suklaapatukkaa yhdellä istumalla, kun joku toinen kokee ahmivansa vasta kun on syönyt kaksi perhepitsaa, litran suklaajäätelöä ja vielä ne kaksi patukkaa päälle.

Tirlittan

Viestien lukumäärä : 117
Paikkakunta : tampere
Registration date : 13.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ! Empty Vs: AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ!

Viesti kirjoittaja sörkänsalli Ti Loka 27, 2009 10:25 pm

Sitä se teettäätämä muotihullutus
Milläs informaatiolla sinä Ritu tuomitset tämän tapauksen muotihullutukseksi?

todella runsasylipaino joka on ihan omaa syytä ainakin minulla miksi olen syönyt itseni näin lihavaksi mutta jos on bmi jotain 34-35 niin kannattaa todella harkita lähteekö muuttamaan niin radikaalisesti omaa ruuansulatusta että joku kilo putoaa sillä se putoaa muutenkin ja emmehän kukaan tiedä mitä leikkaus vaikuttaa esm 20v kuluttua ja mitä sairauksia siitä tulee.
Öö... Ehkä tämä palsta ei ole ihan paras paikka tulla kertomaan sellaisia ikiaikaisia viisauksia kuin että ylipaino on ihan omaa syytä ja että kyllä joku kilo putoaa muutenkin.

Ja tiedoksi vaan että ei bmi:llä 34-35 vielä edes leikata, ei edes yksityisellä. Ehkä tällaiset selvästi asioista perillä olevat viestit voisi kirjoittaa vaikka tuonne Hesarin keskustelupalstale, siellä ne olisivat oikeammassa seurassa.

sörkänsalli

Viestien lukumäärä : 83
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 06.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ! Empty Vs: AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ!

Viesti kirjoittaja ritu Ke Loka 28, 2009 12:46 am

Vastaus Sörkänsällille

En minä ketään tuomitse mutta miksi jokainen media tuo jatkuvasti tämän asian esille eikä ainakaan kielteisessä valossa.

Minun ylipaino on kyllä ihan minun omaa syytäni sillä itse olen jokaisen suklaa ja makkara kilon itseeni ahtanut ja se ei ole ihan vähän ja kaiken hyvällä juomalla huuhdellut alas siinä minun todella korkean painon syy johon nyt julkiselta puolelta haen apua ja pitäähän myös kielteisistäkin asioista pystyä puhumaan muuallakin kuin Hesarin keskustelupalstoilla joka mielestäni ei oikea foorumi tälläisille asioille.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Paikkakunta : Savo
Registration date : 17.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ! Empty Vs: AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ!

Viesti kirjoittaja sörkänsalli Ke Loka 28, 2009 12:58 am

Ritu:
Voi olla hyvin mahdollista että tämä negatiivinen Hesarin uutinen ja sen negatiiviset lukijakommentit itsekkäistä läskeistä jne. ovat vastareaktio vähän aikaa sitten melkein joka paikassa olleeseen positiiviseen uutisointiin?

Ja jos tiedät että olet itse lihonut suklaalla ja makkaralla... Siinäpä onkin mietittävää. En todellakaan menisi sinulta kieltämään oikeutta saada yhteiskunnan maksama laihdutusleikkaus, mutta muuten olisin huolissani. Mehän tiedämme täällä että leikkaus ei ole pikaratkaisu, vaan päätös ja kyky luopua lihavuuden syistä pitää tulla muualta. Jos on sellainen olo että vain leikkauksen aikaansaamat rajoitteet estävät syömästä, tulee eteen se vaara että "huijaat systeemiä" ja jatkat epäterveellistä syömistä leikkauksesta huolimatta. Ja kun ottaa vielä huomioon että näistä asioista harvemmin uskalletaan puhua hoitohenkilökunnan kanssa siinä pelossa että leikkaus evätään syömishäiriön takia... Onneksi voimme puhua tällaisista asioista täällä.

sörkänsalli

Viestien lukumäärä : 83
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 06.10.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ! Empty Vs: AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ!

Viesti kirjoittaja ritu Ke Loka 28, 2009 2:15 am

Sörkänsällille
Tiedän rajoitteni ja tehtävän elämänmuutoksen ja niistä olenpystyn puhumaan hoitohenkilöstönkanssa rehellisesti ja tehnyt muutoksen kanssa omassa elämässäni sillä enhän minä muuten olisi yhteiskunnan rahoja ruvennut haaskaamaan ja muutokseeni olleet tyytyväisiä niin lääkärit kuin ravitsemusterapeutit (jopa ällistyneet) eikä minua kukaan suomessa olisi ruvennut leikkaamaankaan sillä painolla mistä lähdin liikkeelle nyt odottelen tässä tulevaa leikkausta luottavaisin mielin ja toivon sen auttavan minut terveempään tulevaan elämään.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Paikkakunta : Savo
Registration date : 17.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ! Empty Vs: AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ!

Viesti kirjoittaja V.Hepo Ke Loka 28, 2009 3:23 am

Mielenkiintonen keskustelu.
Sörkänsalli, minä olen lapsesta asti ollu niin älytsin sinut oman lihavuuteni kanssa, etten näe ja koe lukemaani hesarin juttua yhtään pahana. Tosiasia kuitenkin on, että niin harva on sairaalloisen lihava sairauden vuoksi. Eli onhan se oma syy, että tällä bmi:llä mennään. Minäkin arvostelen juoppojen hoitoja, tupakoitsijoiden, he siis saavat arvostella minua. Very Happy
Mie oon läski ja hemmetin ylpee siitä. Tavallaan voisinkin olla läski jos se ois terveellistä. Se että näin missä kunnossa maksani on, aiheutti sen, että tajusin elämän olevan aika lyhyt. Mun on pakko olla laihempi. Sääli. Oon ollu tosi onnellinen kaikkineni vaikka toki välillä on niitäkin päiviä että vois ottaa veitten kutistaa samointein itteensä sen 100kg...Razz
Meillähän on ihmisinä tapa arvostella toisiamme, suomessa se on vielä sallittua ja julkisesti. Jotenki pidän siitä oikeudesta. Ehkä en senkään takia koe kirjoituksia henkilökohtaisesti. Sanomisetkin yleensä kuittaan samalla tyhmyydellä: Ole sinä tuulen nussima vinku heinä hiljaa tai Kuuleppa jäätyny pulkan naru. Siinä vastapuoli huomaa oman asiattomuutensa..

Sekin että laihtuisimme leikkauksen kanssa ei tee meistä laihanakaan yhteiskunta kelvollisempia tai parempia ihmisiä. SItten meissä on joku muu syy mistä valittaa. Ainhan meillä on. Ainakin suomessa.

Ottamalla tuntemattomien ihmisten kirjoituksia liian henkilökohtaisesti, tekee vain oman mielen surulliseksi ja huonontaa laihtumista. Mitä positiivisempi mieli, sitä parempi tulos ja energia. Oli sairaus mikä tahansa.

Antaa niiden henkareiden vaan soittaa suutaan. Meillä ainakin on isompi mieli kuin heillä!
V.Hepo
V.Hepo

Viestien lukumäärä : 92
Paikkakunta : lappi
Registration date : 07.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ! Empty Vs: AAMUN EKA UUTINEN NETISSÄ!

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa