Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Lääkkeiden käyttö

+6
Tuplanainen
Valopää
Kimby
Piuku
meevin
pullanen
10 posters

Siirry alas

Lääkkeiden käyttö Empty Lääkkeiden käyttö

Viesti kirjoittaja pullanen Ke Loka 15, 2014 11:12 am

Hei!Olisin kysellyt lääkkeiden käytöstä.Itselläni on ollut aina kivuliaat kuukautiset ja noita niska hartia vaivoja. Lääkitys ennen on ollut niihin esim. 800 burana. Olisin kysellyt , että mitä lääkkeitä jatkossa on annettu jos on samanlaisia vaivoja ja panadoli ei auta.

pullanen

Viestien lukumäärä : 13
Paikkakunta : jyväskylä
Registration date : 20.07.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeiden käyttö Empty Vs: Lääkkeiden käyttö

Viesti kirjoittaja meevin Ke Loka 15, 2014 3:07 pm

Kipulääkeinä suositellaan just panadolia ja koviin kipuihin tramalia. Muakin vähän pelotti että kuinka pärjään, tuo tramal tekee mulle huonoa oloa. Mutta en ole leikkuun jälkeen tarvinnut kuin panadolia harvakseltaan. Erilaiset kipuilut (esim lonkat, polvet) jotka ennen vaivasi useinkin on vähentyneet tosi paljon.

meevin

Viestien lukumäärä : 517
Paikkakunta : keskisuomi
Registration date : 21.11.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeiden käyttö Empty Vs: Lääkkeiden käyttö

Viesti kirjoittaja HyeeNa! To Loka 16, 2014 2:59 am

Mulla on ainoo menkkakipuihin auttava lääke panacod, ikävää vain ettei mulle tahdota sitä myöntää! Är.. Yhden paketin sitä sain vuosi sitten ja sekin piti taistella...
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeiden käyttö Empty Vs: Lääkkeiden käyttö

Viesti kirjoittaja trintilla To Loka 16, 2014 4:00 pm

Mää sain gyneltä Panacodiin reseptin, kun ei noita buranoitasuositella. Siten on olemassa myös vatsaystävällisiä tulehduskipulääkkeitä, mutta nekin siis reseptillä.

EDIT: Niin siis kun tutkimusten mukaan kuukautiskipuihin vaikuttaa tulehduskipulääkkeet parhaiten.
trintilla
trintilla

Viestien lukumäärä : 406
Paikkakunta : Ylöjärvi
Registration date : 12.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeiden käyttö Empty Vs: Lääkkeiden käyttö

Viesti kirjoittaja Piuku To Loka 16, 2014 9:29 pm

Buranahan on luonnollisesti isolle ja pikkumasuille haitallisempi kun panadol/para tabs. Riippuu varmaan henkilöstä ja määristäkin kuinka paljon niitä syö. Itsellä on satunnaisesti käytössä molempia sekä tramal 50mg (tarvittaessa) akuutteihin selkä vaivoihin. Mutta harkiten käytän ja vain tarvittaessa. Eikä ongelmia sen suhteen. Kannattaa kysyä lääkäriltä josko olis tarpeen käyttää lisäksi mahansuoja lääkettä.

Piuku

Viestien lukumäärä : 189
Paikkakunta : Seinäjoki
Registration date : 26.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeiden käyttö Empty Vs: Lääkkeiden käyttö

Viesti kirjoittaja Kimby Pe Loka 17, 2014 4:59 am

pullanen kirjoitti:Hei!Olisin kysellyt lääkkeiden käytöstä.Itselläni on ollut aina kivuliaat kuukautiset ja noita niska hartia vaivoja. Lääkitys ennen on ollut niihin esim. 800 burana. Olisin kysellyt , että mitä lääkkeitä jatkossa on annettu jos on samanlaisia vaivoja ja panadoli ei auta.
Peijaksen virallinen kanta on että leikatut ei saa säännöllisesti syödä tulehduskipulääkkeitä mahahaavariskin takia. Mahahaava kun leikatulla voi olla hyvinkin vaarallinen ja erittäin vaikeasti hoidettavissa. Mm. Burana on tulehduskipulääke. Parasetamoli, eli Panadol on se ensimäinen suositeltu. Jos se ei auta on seuraavana Panacod ja Tramal jotka sisältää synteettisiä opiaatteja joissa omat ongelmansa, kuten esim. riippuvuus. Muita vatsaystävällisiä ja/tai opiaatteja sisältäviä lääkkeitä ei 4 eri lääkäriä ole minulle keksinyt.

Hartiakipuja kannattaisi varmaan hoitaa hieronnalla/jumpalla ensisijaisesti. Sama ongelma minullakin.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=khp00036
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeiden käyttö Empty Vs: Lääkkeiden käyttö

Viesti kirjoittaja trintilla La Loka 18, 2014 12:55 am

Arcox! Se se oli, semmoista tulehduskipulääkettä lääkäri minulle määräsi olkapäävaivoihin, kertoi tämän olevan joku kakkostyypin tulehduskipulääke joka ei ole haitallinen vatsalle niinkuin buranat tms. En nyt muista sitä selitystä jonka selitti Very Happy
trintilla
trintilla

Viestien lukumäärä : 406
Paikkakunta : Ylöjärvi
Registration date : 12.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeiden käyttö Empty Vs: Lääkkeiden käyttö

Viesti kirjoittaja Kimby La Loka 18, 2014 1:11 am

Arcox nimistä lääkettä ei ainakaan google löydä.

Arcoxia sen sijaan kuuluu kyllä ihan yhtälailla kiellettyihin lääkkeisiin, eikä ainakaan Peijaksen kirurgi Marja Leivosen mukaan yhtään sen hellempi vatsalle kuin muutkaan tulehduskipulääkkeet, ja se lasketaan ihan samaan kategoriaan Buranan kanssa. Asia kun on ollut ajankohtainen omalla kohdallani polveni takia. Arcoxiasta mulle tulikin vatsa kipeäksi kun 3 päivää putkeen aikoinaan kokeilin sitä.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeiden käyttö Empty Vs: Lääkkeiden käyttö

Viesti kirjoittaja Valopää La Loka 18, 2014 2:16 pm

Hei! Minulla polven nivelrikkoon määrätty tulehduskipulääke Motifene Dual 75 mg depot x2. Kysyin leikkaavalta lääkäriltä voinko käyttää tuota lääkettä jos polveen koskee ja hän sanoi että voi käyttää. Jatkuvasti en ole tarvinnutkaan, vaan silloin tällöin kun polvi oikein ärtyy kipeäksi, viimeksi elokuulla, nyt polvi ei ole reistaillut kun olen liikkunut lähes päivittäin elokuulta alkaen. Mahalaukun ohitusleikkaus oli 7.10.2014.

Valopää

Viestien lukumäärä : 84
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Registration date : 11.04.2014

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeiden käyttö Empty Vs: Lääkkeiden käyttö

Viesti kirjoittaja Piuku Su Loka 19, 2014 5:03 am

Mun miehelle (lonkka sökönä) ja siskon miehelle (polvet sökönä) määrättiin muutama vuosi sitten Arcoxia. Kuuluu tulehduskipulääkkeisiin ja pitäis edesauttaa rustojen uusiutumista. Muistaakseni siinä oli vatsansuojaläöke mukana, mutta en ole siitä ihan varma.

Piuku

Viestien lukumäärä : 189
Paikkakunta : Seinäjoki
Registration date : 26.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeiden käyttö Empty Vs: Lääkkeiden käyttö

Viesti kirjoittaja Tuplanainen Su Loka 19, 2014 1:22 pm

Minun kirurgini ei suositellu Arcoxiaa mitenkään lämpimästi. Lupasi, että saan ottaa muutaman pakkotilanteessa, mutta ehdottomasti vatsansuojalääkkkeen kanssa.
Tuplanainen
Tuplanainen

Viestien lukumäärä : 250
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 04.06.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeiden käyttö Empty Vs: Lääkkeiden käyttö

Viesti kirjoittaja Kimby Su Loka 19, 2014 5:46 pm

Näistä lääkkeistä ja suosituksista on näillä palstoilla ollut miljoonasti juttua. Lääkäreiden suositukset ovat hyvinkin kirjavat josta sitten aiheutuu tätä hämmennystä. Varsinkin yksityisen puolen GBP-lääkärit ei yleensä mitenkään varoittele tulehduskipulääkkeiden käytöstä. Mutta taasen julkisen puolen kirurgit enemmänkin. Tämä johtuu siitä että ne ykistyiset ei joudu näiden lääkkeiden komplikaatioiden kanssa tekemisiin koska vaikka joku on operoitu yksityisellä, niin kun se orastava vatsahaava on niin mennään julkiselle puolelle sen kanssa. Toki julkisella puolellakin on hyvin kirjavaa tämä suosituskäytäntö. Peijas on Suomen suurin näitä leikkauksia tekevä yksikkö ja hoitaa enemmän kompliakaatoioita kuin mikään muu sairaala. Peijaksen kirurgi Marja Leivonen on pyytänyt meitä palstoilla kirjoittelevia varoittamaan näistä koska joka vuosi kuolee joku näihin komplikaatioihin.

Kun minut aikoinaan leikattiin -09 niin muistan että omassa 6 hengen huoneessa oli 2 leikattua joilla oli vatsahaava. Molemmat oli tullut Buranasta. Ne oli siellä kun tulin, ja ne oli siellä kun lähdin. Toiiselle ennuste oli todella huono koska hän oli siellä jo neljättä kertaa sen vatsahaavan takia. Ongelma on se että yleensä pahassa vatsahaavassa leikataan pois se haava alue, mutta kun meillä leikatuilla ei enää ole mistä leikata kun vatsalaukku on niin pieni. Sen takia meillä pikkumasuisilla vatsahaava voi olla hyvinkin kohtalokas.

Tuo Motifene Dual 75 mg oli mulle ennestään tuntematon lääke. Mutta yhtälailla sen lääkkeen tiedoissa lukee että se ärsyttää ruoansulatuskanavaa ja voi aiheuttaa vatsahaavan, aivan kuten melkein kaikki muutkin tulehduskipulääkkeet.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeiden käyttö Empty Vs: Lääkkeiden käyttö

Viesti kirjoittaja Vesinokkaeläin Su Loka 19, 2014 7:54 pm

"Varsinkin yksityisen puolen GBP-lääkärit ei yleensä mitenkään varoittele tulehduskipulääkkeiden käytöstä. Mutta taasen julkisen puolen kirurgit enemmänkin. Tämä johtuu siitä että ne ykistyiset ei joudu näiden lääkkeiden komplikaatioiden kanssa tekemisiin koska vaikka joku on operoitu yksityisellä, niin kun se orastava vatsahaava on niin mennään julkiselle puolelle sen kanssa. "

Minulla on täysin päinvastainen kokemus. Kaksi julkisella puolella leikattua tuttavaani eivät edes tienneet että mm. Buranaa ei saisi käyttää (tai toinen ei itse asiassa käytä kun on saanut allergisen reaktion mutta sitä hänelle tuputetaan sairaalassakin joka kerta, itse pitää olla tarkkana! ). Minä itse taas olen saanut yksityiseltä hyvin tarkan kiellon tiettyjen lääkkeiden käytöstä.

Vesinokkaeläin

Viestien lukumäärä : 204
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 07.04.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeiden käyttö Empty Vs: Lääkkeiden käyttö

Viesti kirjoittaja trintilla Su Loka 19, 2014 9:39 pm

No voi pöö, just mulle tosiaan ykstyisen puolen lääkäri väitti kiven kovaa, että mun mahalle sopii tuo Arcoxia, ja minä uskoin :/

No, en mie sitä syönyt kuin parin viikon kuurin, paree pysyä erossa tulevaisuudessa.

Kimby tai joku muu, onko tietoa, että onko eroa noitten tulehduskipulääkkeitten sopivuudesta ohitetuilla ja sleevatuilla? Vai yhtä pahoja molemmille?

Aijoo, ja minulle tosiaan Tallinan kirurgi sanoi tulehduskipulääkkeistä (tai siis sanoi burana ja muut, kun en siihen hätään ymmärtänyt mikä tulehduskipulääke oli englanniksi) Smile
trintilla
trintilla

Viestien lukumäärä : 406
Paikkakunta : Ylöjärvi
Registration date : 12.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeiden käyttö Empty Vs: Lääkkeiden käyttö

Viesti kirjoittaja Kimby Ke Loka 22, 2014 2:47 am

trintilla kirjoitti:Kimby tai joku muu, onko tietoa, että onko eroa noitten tulehduskipulääkkeitten sopivuudesta ohitetuilla ja sleevatuilla? Vai yhtä pahoja molemmille?
Leivonen on mulle sanonut että Sleeve on hieman sallivampi näiden suhteen. Minähän olen sleevattu mutta pyrin viimeiseen asti välttämään näitä sen jälkeen kun Arcoxia aiheutti mulle poltetta vatsaan vaikka Leivonen on antanut mulle luvan syödä satunnaisesti kunhan syön Somacia samalla. Söin mä silloin Arcoxian kanssa Somacia mutta ei se auttanut.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeiden käyttö Empty Vs: Lääkkeiden käyttö

Viesti kirjoittaja simaka La Helmi 21, 2015 4:11 am

Olen menossa sleeve-leikkaukseen 3.3. Leinonen sen mulle valitsi, koska olin esikyselyssä kertonut syöväni välillä mm. niskasärkyyn ibuprofeeneja, buranaa jne. En tiennyt tällaisesta jutusta lainkaan etukäteen. Tekee kuulemma reiän suoleen se tabletti, jos on tehty GBP, sleevessä on se mahanportti tallella, joten se ei sellaisenaan kulkeudu suoleen. Mahajämää se toki tietysti ärsyttää...

simaka

Viestien lukumäärä : 4
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 12.10.2014

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeiden käyttö Empty Vs: Lääkkeiden käyttö

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Su Helmi 22, 2015 6:14 pm

Juu, ibuprofeeni on vatsassa sulava lääkeaine. Sleevemahalle se ei ole niin suuri vaara kuin GBPmahalle koska sleevatussa mahassa on kuitenkin vähän sitä mahaa jäljellä toisin kuin GBPssä. Kuitenkin usein annetaan lupa käyttää lyhyinä kuureina vatsansuojalääkkeen kanssa. Mutta ehdottomasti jos on tarvetta käyttää ibuprofeenia niin sleeve on parempi leikkausvaihtoehto. Kuitenkaan ei oo todistettavasti mitään eroa leikkausten välisessä tehossa, molemmilla laihtuu. Smile Mielestäni jossain täälläkin sivustolla on ihan lista lääkkeistä joita ei ainakaan gbp leikatut saa käyttää.
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeiden käyttö Empty Vs: Lääkkeiden käyttö

Viesti kirjoittaja trintilla Ma Helmi 23, 2015 8:03 pm

Minulle lekuri ohjeisti sleeven jälkeen, että pitää ainakin kaikki buranat ja muut jättää suosiolla apteekkiin. Parasetamolia, arcoxia, panacodia... niillä on menty.
trintilla
trintilla

Viestien lukumäärä : 406
Paikkakunta : Ylöjärvi
Registration date : 12.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeiden käyttö Empty Vs: Lääkkeiden käyttö

Viesti kirjoittaja Kimby Ti Helmi 24, 2015 4:10 am

Arcoxia on sitten ihan yhtä paha kuin Burana. Mun kohdalla itseasiassa se kaikista pahin sillä se on ainoa josta minulle on tullut vatsapoltetta.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Lääkkeiden käyttö Empty Vs: Lääkkeiden käyttö

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa