Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Vatsatauti ohitusleikatulla?

5 posters

Siirry alas

Vatsatauti ohitusleikatulla? Empty Vatsatauti ohitusleikatulla?

Viesti kirjoittaja lihava89 Su Toukokuu 12, 2013 4:47 pm

Hei,

meijän perheessä pyörii tällä hetkellä vatsatauti. Itselläni ollut vatsa kipeenä eilisestä saakka ja tänään tyttäreni aloitti oksentamaan aamulla. Itse en ole oksentanut kertaakaan, mutta mahaa kyl pistelee ja vääntää. En oo uskaltanut syödä, juonut vaan. Minulle on siis tehty joulukuussa 2012 ohitusleikkaus. Mietin vaikuttaako se jotenkin tämmöiseen, kun en ole onnistunut kyl kertaakaan oksentamaan leikkauksen jälkeen. Muutaman kerran kun on syönyt liikaa ja yrittänyt oksentaa niin ei tule muuta kun limaa.

Mietinkin että vaikuttaako leikkaus jollain tavalla siihen, että kärsin nyt vatsataudin ilman oksentamista? Onko kellään kokemuksia? Mietin vaan sitä kun kuitenkin vatsan anatomia on muuttunut leikkauksen myötä...
lihava89
lihava89

Viestien lukumäärä : 277
Ikä : 34
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 06.11.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Vatsatauti ohitusleikatulla? Empty Vs: Vatsatauti ohitusleikatulla?

Viesti kirjoittaja Laihduttava Ma Toukokuu 13, 2013 1:17 am

Mulla se ainakin on vaikuttanut. En ole oksentanut myöskään leikkauksen jälkeen kertaakaan, paitsi silloin ihan alussa dumping-kohtauksen tullessa ja silloinkin sellaista "limaa".
Viime kesänä otin yhtenä iltana alkoholia hiukan liikaa ja seuraavana päivänä olo oli sanoinkuvaamattoman huono. Lopulta kävin yökkimässä pöntöllä...mitään en saanut ylös, mutta olo parani silti kertaheitolla. Sama on tapahtunut mm. jouluna, kun söin ilmeisesti liikaa pähkinöitä. Pienen yökkimisen jälkeen olo parani, vaikka mitään en varsinaisesti ulos saakka saanut.

Laihduttava

Viestien lukumäärä : 364
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 23.03.2010

http://kivinenpolku.blogspot.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Vatsatauti ohitusleikatulla? Empty Vs: Vatsatauti ohitusleikatulla?

Viesti kirjoittaja hansu Ma Toukokuu 13, 2013 2:05 am

Oksentamaan en pysty, mutta mahataudin pidin kertaalleen. Ripuloi viikon takamus vaahdossa ja työterveys uhitteli jo sairaalareissulla ja I.V-nesteytyksellä... Eli jos et saa pöpöjä tulemaan pois yläkautta, niin alakautta kylläkin tulee... Ja rivakasti.

Meillä ollut useita vatsatautiepidemioita sekä kotona että töissä. Ne vaan tuntuvat kiertävän mut kaukaa. Voihan se olla, että pöpöt kuittaa sut ohitse, vaikka muu perhe oksentaisikin. Meillä joulua ennen oksenti kaikki muut paitsi minä Wink
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 48
Paikkakunta : etelä-savo
Registration date : 09.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Vatsatauti ohitusleikatulla? Empty Vs: Vatsatauti ohitusleikatulla?

Viesti kirjoittaja lihava89 Ma Toukokuu 13, 2013 2:17 am

Siis yläkautta ei kyl tuu mitään mutta maha on ollut ihan sekaisin. Joten mietinkin että ohitanko oksentamisen ja sen sijaan tulee toista kautta.

Kurjia nää taudit! Hyi.
lihava89
lihava89

Viestien lukumäärä : 277
Ikä : 34
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 06.11.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Vatsatauti ohitusleikatulla? Empty Vs: Vatsatauti ohitusleikatulla?

Viesti kirjoittaja hansu Ma Toukokuu 13, 2013 2:21 am

No jotain kauttahan se pöpöt hakeutuu ulos. Kun ei pääse putkessa ylöspäin, niin suunnistavat sitten ulos takamuksen kautta...

Minä itse ajattelin asiaa näin, että ruoka viipyy pikku-mahassa enää lyhyen ajan. Ruokamassa ja juomiset jatkaa matkaa suolen puolelle. Oksentaessahan pääsääntöisesti tyhjennetään mahalaukun sisätöä ja putkiston alkupäätyä, jos oikein tiukoille kouristaa... ja kun ei ole mitä oksentaa niin vaikeahan sitä on saada yläkautta ulos.

HUOMIOKAA, että tämä on vain minun maalaisjärjellä reknaamaani asiaa, ei mistään virallisesta opuksesta tai tietolähteestä...
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 48
Paikkakunta : etelä-savo
Registration date : 09.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Vatsatauti ohitusleikatulla? Empty Vs: Vatsatauti ohitusleikatulla?

Viesti kirjoittaja hansu Ma Toukokuu 13, 2013 2:22 am

Ai niin... Ota positiivisesti. Satasen alittaminen saattaa olla edessä nopeammin kuin huomaatkaan Twisted Evil
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 48
Paikkakunta : etelä-savo
Registration date : 09.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Vatsatauti ohitusleikatulla? Empty Vs: Vatsatauti ohitusleikatulla?

Viesti kirjoittaja punatukka Ma Toukokuu 13, 2013 2:33 am

^^ Hansun kanssa samansuuntaiset ajatukset tuosta oksennuksen ylösnousun mahdottomuudesta. Smile

Katselin tuota sleeve-leikatun ohjeistusta Vaasan Keskussairaalassa, ja siinä potilasohjeen huomioissa todettiin, että:

Oksentaminen ei yleensä enää toimenpiteen jälkeen ole mahdollista.

http://www.vaasankeskussairaala.fi/WebRoot/1013451/Potilasohjeet/Lihavuusleikkaus%20(mahalaukun%20kavennusleikkaus,%20sleeve%20gastrectomy).pdf
Ohitusleikatuila siis lienee samoin. Smile

punatukka

Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Etelä-Savo
Registration date : 21.12.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Vatsatauti ohitusleikatulla? Empty Vs: Vatsatauti ohitusleikatulla?

Viesti kirjoittaja lihava89 Ma Toukokuu 13, 2013 2:42 am

Oikeastaan olen helpottunut koska vihaan oksentamista vaikka ei ole sinällää oksennuskammoa. Mutta eipä se oo kivaa jos mahassa möyrii jatkuvasti.

Nyt onneks parempi olo jo Smile Ja tyttöki niin pirtsakkana vaikka aamu meni oksentaessa hänellä.

Kiitos teille kaikille vastauksista! Smile

Ja hansu, kiitti tsemppauksesta! Olenkin odottanut millon päästäis kaksinumeroiselle luvulle. Smile
lihava89
lihava89

Viestien lukumäärä : 277
Ikä : 34
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 06.11.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Vatsatauti ohitusleikatulla? Empty Vs: Vatsatauti ohitusleikatulla?

Viesti kirjoittaja trintilla Ma Toukokuu 13, 2013 2:54 am

Minä olen sleevattu ja kykenen oksentamaan. Ainakin vanhalla kunnon sormetkurkkun menetelmällä, jota joutui joskus alussa käyttämään kun tuli syötyä liikaa ja tuli paha olo.

Monivitamiinit tekivät minulle myös sen, että oksentaminen onnistui ihan ilman sormiakin, eli kyllä jokku joutuu kaikesta vieläkin kärsimään Smile
trintilla
trintilla

Viestien lukumäärä : 406
Paikkakunta : Ylöjärvi
Registration date : 12.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Vatsatauti ohitusleikatulla? Empty Vs: Vatsatauti ohitusleikatulla?

Viesti kirjoittaja lihava89 Ma Toukokuu 13, 2013 4:18 am

Mulle on tosiaan tehty ohitusleikkaus. Ja oon pari kertaa yrittäny sormet kurkkuu taktiikalla aikasemmin kun on syönyt niin et tulee huono olo. Nyt ku leikkauksesta alkaa lähenee puol vuotta, niin tuntuu et entistä vähemmän pystyy makeaa syömään.

Tos viime viikolla otin palan poikani 1v synttärikakusta, n. peukalon paksuisen osan ja sen jälkeen oli et hyi. Seki meinas olla jo liikaa...

Rasvanen, esim kebab tekee semmosen pistävän vanteen tunteen tohon rinnan alapuolelle.
lihava89
lihava89

Viestien lukumäärä : 277
Ikä : 34
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 06.11.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Vatsatauti ohitusleikatulla? Empty Vs: Vatsatauti ohitusleikatulla?

Viesti kirjoittaja trintilla Ma Toukokuu 13, 2013 12:45 pm

Mulla muuten tulee ihan samanlainen olo rasvasesta... Ihan muutama grillin ranskanperuna tekee tuon...
trintilla
trintilla

Viestien lukumäärä : 406
Paikkakunta : Ylöjärvi
Registration date : 12.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Vatsatauti ohitusleikatulla? Empty Vs: Vatsatauti ohitusleikatulla?

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa