Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kalorimäärät vuorokaudessa?

+4
Leppis
Kimby
Lyltsy
lihava89
8 posters

Siirry alas

Kalorimäärät vuorokaudessa? Empty Kalorimäärät vuorokaudessa?

Viesti kirjoittaja lihava89 Ke Maalis 20, 2013 3:21 am

Onko kukaan kiinnittänyt huomiota paljonko kaloreita syö vuorokaudessa? Mä jotenkin stressaan että tuleeko syötyä "liikaa" ja jos onnistunkin jotenkin suurentamaan vatsalaukun takas isoksi ja kaikkee tämmöstä mikä varmaan pyörii aika monen mielessä leikkauksen jälkeen. Ja pelottaa ettei se paino tipukkaan, vaikka minulta on lähtenyt nyt se 15kg, mutta olisi varmasti lähtenyt enemmänkin jos olisin heti saanut ruokailut säännölliseksi ja söisin oikein. Mutta kun monta vuotta syönyt miten sattuu niin kyllä tää on vaikeaa. Ruokailuja on kyllä helpottanut tupakoinnin lopetus, jonka myötä myös kahvin juominen on vähentänyt, eli jatkuvan kahvin juomisen tilalle on tullut ihan oikeeta ruokaa ja välipalat. Myös aamupala on alkanut maistumaan kun ennen ollut vaan kahvi ja tupakka...

Mulla on leikkauksesta reilu 3kk ja ruokailut on meinannu mennä miten sattuu mutta päätin nyt et laitan kiloklubiin ylös ruokailut ja yritän syödä säännöllisesti. Sit näkee vähän kuinka paljon tulee suurin piirtein syötyä jne jne. Mulla oli kalorimäärät n. 1600 kcal mitä kiloklubi näyttää, ja toinen päivä 1200kcal. Eli, mikä olisi hyvä noin kalorimäärä vuorokautta kohden? Itse en tällä hetkellä harrasta muuta kun hyötyliikuntaa ja satunnaisia lenkkejä.
lihava89
lihava89

Viestien lukumäärä : 277
Ikä : 34
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 06.11.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Kalorimäärät vuorokaudessa? Empty Vs: Kalorimäärät vuorokaudessa?

Viesti kirjoittaja Lyltsy Ke Maalis 20, 2013 4:00 am

Mulle ravintoterppa sanoi että keskimäärin 1500 kaloria on hyvä. Mutta enpä noita laskenut kui joskus tarkistusmielessä, tärkeämpää on laskea että saa sen 6-8 ateriaa päivässä ja yli 60 g proteiineja ruuasta ja vettä sen 1.5 litraa. Eli noilla ei juuri kaloreita tarvi laskea. Ja mä en syö mitään kevyttuotteita, paitsi rasvatonta maitoa.

Mä varmaan oon syönyt tuon 1500-2000 kaloria ja paino laski n. kilon viikossa koko sen vuoden jonka laski ja normipainoon pääsyyn tarvin.

Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kalorimäärät vuorokaudessa? Empty Vs: Kalorimäärät vuorokaudessa?

Viesti kirjoittaja lihava89 Ke Maalis 20, 2013 2:45 pm

Joo kun itse en ole aikasemmin yhtään katsonut paljonko tulee kaloreita syötyä. Niin nyt sit ajattelin et laittaisin vähän ylös niin näkisi vähän. Ja nyt kun paino on pyörinyt muutaman viikon samoissa niin ajattelin et tarkastelen vähän kalorimääriä mitä tulee syötyä. Ja ajattelin myös sen, et syönkö liikaa kaloreita leikatuksi.... Pelottaa ettei paino tipu ollenkaa :S
lihava89
lihava89

Viestien lukumäärä : 277
Ikä : 34
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 06.11.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Kalorimäärät vuorokaudessa? Empty Vs: Kalorimäärät vuorokaudessa?

Viesti kirjoittaja Kimby Ke Maalis 20, 2013 5:47 pm

Kaloreiden laskeminen ja niiden hallinta on ainoa pomminvarma keino laihtua. Jotkut onnistuu ilman laskemistakin saavuttamaan normipainon mutta moni ei pääse lähellekään.

Itse olen laksenut kaloreita 3,5 vuotta ja mun kulutus on tässä painossa 2850 kcal. Tämä laskelma siis perustuu laskelmaan jossa tiedän tarkallen mitä syön, eikä mihinkään laskuriin netissä. RT sanoi mulle kun asiaa kysyin että leikkauksen jälkeen sitten pidemmällä tähtäimellä 1500 kcal ois sopiva määrä. Mutta pienikokoisilla passiivisilla naisilla tämä ei ehkä vielä ole tarpeeksi vähän, mutta alle 1200 kcal en itse menisi pitkässä juoksussa.

Käytännössä kalorit tuppaa itsekseen nousta sen ekan vuoden ainakin kun vatsa rupeaa toimimaan paremmin ja pystyy syömään enemmän. Minä söin ekat 3 kk leikkausken jälkeen alle 1000 kcal Puolen vuoden kohdalla joku 1500 ja vuoden kohdalla 2000. Nyt sitten 2800 kcal jotta pysyn samassa painossa. Mutta naiselle siis pitää olla selkeästi alle 2000 kcal jotta pääsisi normipainoon.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kalorimäärät vuorokaudessa? Empty Vs: Kalorimäärät vuorokaudessa?

Viesti kirjoittaja lihava89 Ke Maalis 20, 2013 7:05 pm

Kiitos Kimby vastauksesta!

Syönköhän mä sit liian energiapitoista ruokaa kun niin helposti nousee kalorimäärä? Nyt kuitenkin oon yrittänyt syödä protskupitoista ruokaa, tosin en oo hirveästi punninnut joten määrät on ollut arvioita minkä mukaan olen kalorit kattonut...

Ehkä tämä tästä pikku hiljaa Smile
lihava89
lihava89

Viestien lukumäärä : 277
Ikä : 34
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 06.11.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Kalorimäärät vuorokaudessa? Empty Vs: Kalorimäärät vuorokaudessa?

Viesti kirjoittaja Kimby Ke Maalis 20, 2013 11:49 pm

Noilla kaloreilla on kyllä paha taipumus olla todellisuudessa suuremmat kun arvioilla mennään. Keittiövaaka maksaa Biltemassa tai Clas Ohlonilla 15e. Suosittelen lämpimästi. Alleviivaisin vielä sen mitä Lyltsykin sanoi protskuista. Se 60g on aivan ehdoton minimi, 100g ei ole kenellekkään pahitteeksi. Ja sitten tietenkin säännöllinen syöminen vähintään 3 tunnin välein ja nestettä kurkusta alsa sen 1,5L päivässä. Aineenvaihdunta hidastuu jos taukoa on enemmän kuin 3h ruokailujen välissä.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kalorimäärät vuorokaudessa? Empty Vs: Kalorimäärät vuorokaudessa?

Viesti kirjoittaja Leppis To Maalis 21, 2013 5:44 pm

Minä olen nyt menossa Terveet elämäntavat- laihdutusryhmään. Olen tarkkaan laskenut kalorit, mutta kyse ei ole yksin niistä vaan myös ruoan laadusta. Vaikka olen koko tämän vuoden syönnyt 1313 kcal- 1644 kcal ja siltä väliltä, niin paino on melkeimpä vähän noussut. Olen huomannut kyllä, että kehossa on taas nestettä, joten mahdollisesti olen kuitenkin laihtunut. Ainakin vaatteet ovat suurentuneet. Silti ottaa päähän, kun matkaa on vielä jäljellä. Twisted Evil

Leppis

Viestien lukumäärä : 352
Paikkakunta : Hyvinkää
Registration date : 17.06.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Kalorimäärät vuorokaudessa? Empty Vs: Kalorimäärät vuorokaudessa?

Viesti kirjoittaja paksuleidi La Huhti 13, 2013 2:37 pm

Mun on pitänyt palata takaisin pienempiin kalorimääriin, jotta paino putoaa. Jos syön 1500 tai yli, niin paino tillittää siinä samassa, harvakseltaan voi toisinaan pienen määrän pudota. Nyt käytän kalorilaskuria ja keittiövaakaa ruokien punnitukseen. Kalorit kun pysyy 1300 niin paino putoaa taas. Eli tosi yksilöllisiä ovat määrät. Itse liikun joka päivä ja työni on fyysistä ja hektistä. Proteiinit kun pysyy 100 luokassa ja kalorit n.1300 ja muistan juoda tarpeeksi, niin tuloksia tulee Smile

Pidän pari kertaa kuukaudessa sellasia päiviä etten laske mitään, vaan syön mitä mieleen juolahtaa, mutta palaan ruotuu heti seuraavana päivänä, koska yksinkertaisesti voin huonosti kun syön huonosti Smile

Mukavaa kevättä flower

paksuleidi

Viestien lukumäärä : 107
Registration date : 14.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kalorimäärät vuorokaudessa? Empty Vs: Kalorimäärät vuorokaudessa?

Viesti kirjoittaja Ranskis La Huhti 27, 2013 3:29 am

Heipa! Olin juuri tässä yks päivä 2-vuotiskontrollissa leikkauksen jälkeen ja ruokapäiväkirjani mukaan syön n. 1000-1100 kcal/pvä. En huijannut sitä tehdessäni edes rav.terapeutin mieliksi, en vaan saa meneen enempää itselleni normaalilla syömisellä. Painoa on pudonnut näinä vuosina 49 kg ja nyt olen virallisesti normaalipainoinen. Ja paino on pysynyt tässä lukemassa (+/- 2 kg) jo yli vuoden. Vaikka kalorimäärä näyttää pieneltä, oli se rav.terapeutin mukaan riittävä, ei tarvitse lisätä väkisin. Kulutukseni on tosin aika vähäist: kävelen koirieni kanssa päivittäin vähintään 1,5 tuntia, satoi tai paistoi. Lisäksi olen hoitotyössä sairaalassa ja kulutusta riittää sielläkin ihan riittävästi.
Ei siis ole kiveen kirjoitettu nämä kalorimäärät ja painonpudotukset, mistä puhutaan, pientä heittoa mahtuu mukaan. Toki pääsääntöisesti pitävät paikkansa. Mielestäni on kyllä itse otettava lusikka kauniiseen käteen ja kuunneltava omaa kroppaansa ja yhdessä rav.terapeutin kanssa etsittävä ne juuri sinulle sopivat rajat. :)
Kevyttä kevättä kaikille!
Ranskis
Ranskis

Viestien lukumäärä : 112
Paikkakunta : Etelä-Pirkanmaa
Registration date : 22.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kalorimäärät vuorokaudessa? Empty Vs: Kalorimäärät vuorokaudessa?

Viesti kirjoittaja Lyltsy La Huhti 27, 2013 7:00 pm

Niin, kropan voinee totuttaa moneen kaloritasoon. Eihän ne keskitysleiri-ihmisetkään kuolleet pois vaikka laskennallisesti niiden olisi pitänyt. Ja kuten sanottu, ei yksin se kalorimäärä merkitse vaan myös se mitä ravintoaineita sillä saa. Ihmetellä täytyy jos ravitsemusterppa on sitä mieltä että 1000 kalorilla kroppa saa kaiken tarvittavan ja terveenä pysyy. Saakohan tuohon kalorimäärään riittävästi ruokailukertoja, proteiineja ja rasvoja?

Ja perusaineenvaihdunnan taso on tietysti riippuvainen mm. lihaksiston määrästä ja ihmisen pituudesta ym.

Toivottavasti tästä ei kukaan vedä sitä johtopäätöstä että hänenkin pitäisi 1000 kalorissa päivässä pysyä. Mä syön varmaan vähintään 2000 kaloria päivässä ja oon pysynyt 2 vuotta samassa painossa, bmi 24. Pituus 174 ja hikiliikuntaa viimeiset reilut puoli vuotta n. 2-3 kertaa viikossa (juoksu & hiihto), muina päivinä ei liikuntaa lainkaan, istumatyö.
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kalorimäärät vuorokaudessa? Empty Vs: Kalorimäärät vuorokaudessa?

Viesti kirjoittaja hansu Su Huhti 28, 2013 9:32 pm

Minulla kalorimäärä siinä 1500kcal/pvä. Ei paino nouse, mutta ei laskekaan. Parin kolmen päivän ylityksellä puntari alkaa heilahtaa ylöspäin. Minulla jo normaalipaino hanskassa ja siinä aion sen pitääkin. Laihemmaksi en enää halua, tajusin juuri mahtuvani kuikelon isäntäni kamppeisiin heittämällä.

Argh, kait mun on pakko sit olla laiha, kun isännässäkään ei oo grammaakaan yli missään Twisted Evil .
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 48
Paikkakunta : etelä-savo
Registration date : 09.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kalorimäärät vuorokaudessa? Empty Vs: Kalorimäärät vuorokaudessa?

Viesti kirjoittaja mies47 Su Elo 18, 2013 4:02 pm

En ole laskenut vuorokautisia kalorimääriä koko leikkauksen jälkeisella ajalla. Nyt kohta vuosi GBP leikkauksesta. Olen syönyt sen mitä pikkumaha sujuvasti vastaanottaa. Alussa vain muutamia ruokalusikallisia, myöhemmin 0,5 dl, ja jonkun ajan kuluttua huomasin menevän jo 1 dl. Pikkuhiljaa huomasin menevän jo 1,5 - 2 dl, ja nykyään menee se 2 dl vaivatta. Esim. 2 dl rahka tai jugurtti menee kerralla, siis kuitenkin pikkulusikalla syötynä ja hitaasti. Enemmän aikaa olen käyttänyt etukäteissuunnitteluun eli mitä syön tänään ja huomenna ja ylihuomenna. Olen valinnut runsasproteiinisia tuotteita kuten juuri rahkaa,myös maustettua rahkaa, raejuustoa, viiliä, jugurttia ja olen usein laittanut viilin tai jugurtin sekaan 1-2 lusikallista proteiinijauhetta. Myös olen nauttinut omasta erikoisuudesta, paistinpannulla ensin ruskitettu pakastesei (400g), sitten puulastalla silppuan sein murusiksi, 2 dl kermaa joukkoon, runsaasti tuoretta tilliä joukkoon silputtuna, valkopippuria jauhettuna, hyppysellinen suolaa ja annan hautua 10-15 min. pienellä lämmöllä. Lautaselle 1-2 pientä uutta perunaa keitettynä ja sitten päälle tätä sei "mössöä". Omasta mielestä on mielettömän hyvää. Ja ei ole tällä "mössöllä" paino noussut. Ja tästä paistinpannullisesta riittää minulle syötävää jopa 2-3 päiväksi, en yhdessä päivässä ole vielä onnistunut koko pannullista syömään.
Usein myös teen jääkaappiin valmiiksi 5-7 pientä annosta, jälkiruoka lautasilla. Esim. juuri tätä "mössöä" ja mustikkarahkaa yms. On helpompaa kun on päivän annokset valmiina jääkaapissa. Töihin otan mukaan 2-3 tällaista valmista annosta.
Omaksi kalorilaskuriksi voisin kutsua vaakaani. Punnitsen itseni joka päivä. Jos painoni on noussut, annoskokoja on pienennettävä.
Tai syötävä enemmän proteiinipitoista ruokaa ja vähennettävä hiilihydraatteja ruuassani. Pehmeähkö, 2-3 minuutin kananmuna antaa
aika hyvän proteiinipaukun. Tällaisia "paukkuja" olen aika paljon syönyt ja mukavasti pärjää yllättävän monta tuntia yhdellä munalla.
Mun juttu ei vaan ole tarkka kalorien laskeminen. Kaupassa kyllä katson tuotteiden kaloripitoisuuksia ja erityisesti tuotteiden proteiinipitoisuuksia. Proteiinijauhetta sekoittelen "lisäproteiiniksi"  juomiini veteen ja maitooni, en joka kerta, mutta silloin tällöin.
Saa nähdä sitten mikä tilanne on esim. 1-2 vuoden kuluttua, pitääkö alkaa kaloreita laskemaan, kun painon putoaminen lakkaa. Mutta nyt ensimmäinen vuosi on mennyt ilman laskentaa, pelkästään miettimällä ja suunnittelemalla mitä syö ja paljonko.
Pääasia on, että jokainen löytää oman menetelmänsä syömisen hallintaan, toisille sopii kalorien laskeminen, toisille toisenlainen systeemi.

mies47

Viestien lukumäärä : 8
Registration date : 31.10.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Kalorimäärät vuorokaudessa? Empty Vs: Kalorimäärät vuorokaudessa?

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa