Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Syöpäriski kuriin lihavuusleikkauksella KG 5/09

3 posters

Siirry alas

Syöpäriski kuriin lihavuusleikkauksella KG 5/09 Empty Syöpäriski kuriin lihavuusleikkauksella KG 5/09

Viesti kirjoittaja dunbar To Elo 13, 2009 5:30 am

Luin mielenkiintoisen artikkelin KG-lehdestä. Naisilla lihavuusleikkaus alensi 40% riskiä sairastua syöpään. Miehillä tätä eroa ei oltu huomattu tässä ruotsalaisessa tutkimuksessa. Sisareni sairastaa pitkälle edennyttä syöpää ja minulla on tietenkin koko ajan huoli omasta terveydestänikin. Tuo artikkeli sai minut taas miettimään, miten saisin itselleni puhuttua leikkausajan. Sain ensi viikolle taas tk:n lääkäriajan, mutta saapa nähdä saanko mitään aikaiseksi. Olen laihduttanut viime talvena reilun 15kg ja sen olen onneksi saanut pidettyä poissa. Painonpudotus on nyt tosi rankka haaste elämäntilanteeni takia ja siksi juuri haluaisin leikkauksesta apua. BMI tällä hetkellä n 49, mutta kun sairauksia ei vielä ole, niin perinteinen laihduttamien pitäisi kuulemma riittää. Raivostuttaa välillä tämä yhteiskunnan asenne ko leikkaukseen. Eiköhän minun leikkaus maksaisi itsensä yhteiskunnalle takaisin pienentyneinä terveydenhuolto menoina. Minulla kuitenkin verenpaineet, kolesteroli ja sokerit ovat jo hieman koholla. Ja tuo 10% laihdutus viime talvena ei todellakaan parantanut arvoja. Huonommiksi ovat vain menneet.

Oisko (jälleen kerran) hyviä vinkkejä ja ideoita, jolla saan tk-lääkärin uskomaan minua ja kirjoittamaan edes lähetteen?

dunbar

Viestien lukumäärä : 329
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 11.01.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Syöpäriski kuriin lihavuusleikkauksella KG 5/09 Empty Vs: Syöpäriski kuriin lihavuusleikkauksella KG 5/09

Viesti kirjoittaja Tepa43 To Elo 13, 2009 11:03 pm

Moi Dunbar!
Otan osaa sisaresi puolesta!
Kerrot,että leikkaus vahentää syöpäriskiä mitä syöpää tarkoitat? Ja onko sisarellasi kyseinen syöpä?
Jaksamista sulle!
T: Tepa 43
Tepa43
Tepa43

Viestien lukumäärä : 877
Ikä : 58
Paikkakunta : Eura
Registration date : 13.05.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Syöpäriski kuriin lihavuusleikkauksella KG 5/09 Empty Vs: Syöpäriski kuriin lihavuusleikkauksella KG 5/09

Viesti kirjoittaja Norsu Pe Elo 14, 2009 1:09 pm

Moi Dunbar,
ja Tepaa kompaten myös osanottoni sisaresi tilanteeseen.

Ymmärrän hermostuneisuutesi noihin inhottaviin kriteereihin ja erityisen raastavaa on se, että jäät juuri sen koulusta tutuksi tulleen pisteen päähän. Itse olen jo vuosia sitten törmännyt Kelaan, joka kanssa ei tue mitään ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä vaikka säästöt tulevissa menoissa olisivat huomattavat. Tähän ei tunnu vaikuttavan edes se, että Saksassa on vastikään tehty tutkimus, jossa todettiin, että yli 40 BMI:n omaavalla ei ole mitään mahdollisuutta saada painoaan enää ns. perinteisin laihdutuskeinoin.

Ja tää ylipainokin on sellainen juttu kun sairaaloiseksi käy, että mukana tulee jossain vaiheessa mm. 2-tyypin diabetes ja kolesterolitkin nousee ja sullahan on jo sokrut ja kolesterolit koholla. Niin oli mullakin ja kaikkeni tein että sais kiloja alas vaan aina tulivat takaisin ja 2006 sitten DB2 kaupanpäälle ja kolelääkkeetkin viime vuodenvaihteessa.

Tepalle vielä kyllä tuo varmaan koskee syöpiä yleisemmin koska erilaiset sisäelinsyövät tuntuvat viihtyvän erityisesti elinten ympärillä olevassa rasvakudoksessa ja leviävätkin siinä nopeasti ja salakavalasti.

Mutta Dunbar, älä menetä toivoasi leikkausmahdollisuuden saannista! Mene lääkärille uudelleen ja jos tuntuu että se lääkäri jolla kävit on jotenkin asenteellinen (niitäkin valitettavasti löytyy) niin mene toiselle lääkärille. Päättäväisyys yleensä lopuksi palkitaan ja jos jo matkan aikana saat painoa putoamaan, niin se on jokatapauksessa tärkeää. Kysy muuten lekurilta myös, voisitko saada muuta apua painonpudotuksessa sillä pelkkä vastaus 'kyllä sun tarttee laihduttaa perinteisin keinoin' osoittaa lekurin harkitsemattomuutta. Jos sulla jo on ongelmia painon kanssa ja haluat pistää ongelmaa kuriin, et selvästikkään selviä ohjeella laihduta vaan ammatti-ihmiseltä pitää sitten saada myös neuvot.

Tulipahan paasaus, mutta TSEMPPIÄ ja älä anna periksi...
Norsu
Norsu

Viestien lukumäärä : 84
Paikkakunta : Riihimäki
Registration date : 16.12.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Syöpäriski kuriin lihavuusleikkauksella KG 5/09 Empty Vs: Syöpäriski kuriin lihavuusleikkauksella KG 5/09

Viesti kirjoittaja dunbar Pe Elo 14, 2009 11:24 pm

Kiitos osaanotosta! Artikkelissa ei kerrottu mistä syövistä oli kyse, todettiin vain, että yleisesti syöpäriski pienenee. Olen viime keväänä syönyt 2kk Reductilia ja eka kuukautena paino putosi 2kg ja toisena ei yhtään. Eli mulle ne ei auttaneet lupaavan alun jälkeen. Laihdutin perinteisesti painonvartijoissa ne reilu 15kg. En vain jaksaisi taas mennä sinne. Ärsyttää ne pistelaskut ja kiellot mitä et voi syödä, kun kaikki pisteet menee... Mutta jonkun näköisen kannustuksen tarvisin. Katselin juuri kansalaisopiston laihdutuskurssia, josko sieltä saisi jotain irti. Läskit kuitenkin lähtee- ennemmin tai myöhemmin!

dunbar

Viestien lukumäärä : 329
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 11.01.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Syöpäriski kuriin lihavuusleikkauksella KG 5/09 Empty Vs: Syöpäriski kuriin lihavuusleikkauksella KG 5/09

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa