Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Leikkaustyypit

+2
möhrötti
marke57
6 posters

Siirry alas

Leikkaustyypit Empty Leikkaustyypit

Viesti kirjoittaja marke57 Ti Syys 30, 2008 1:11 am

Millaisia erilaisia leikkaustyyppejä on jo olemassa ?
Millaiseen leikkaukseen on mahdollista päästä Suomessa ja missä täällä ?
Mihin tahoon voi ottaa yhteyttä, saadakseen lisätietoa/päästäkseen leikkausarviointiin/jonoon?
Terv marke Smile bounce

marke57

Viestien lukumäärä : 21
Registration date : 30.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustyypit Empty Vs: Leikkaustyypit

Viesti kirjoittaja möhrötti Ti Syys 30, 2008 3:38 am

Leikkaus tyyppejä on useampiaki mut ylensä tehdään toinen kahdesta vaihtoehdosta. Eli toinen on vatsalaukun ohitusleikkaus (GBP) siinnä vatsalaukusta tehdään pieni pussukka ja ohutsuolta ohitetaan tässä tyylissä loput vanhasta vattalaukusta jätetään suolenpätkän kanssa sinne sisuksiin se suoli vaa liitetään suolen alapäähän.
Toinen vaihtoehto on Sleeve leikkaus jossa sitten taas vatsalaukusta tehdään sellanen banaanin mallinen pussi mutta suolta ei ohiteta ja se ylijäävä vatsalaukku poistetaan.
Molemmista näistä tyypeistä löytyy esim youtubesta ihan videoo ja piirrettyy kuvaa mihin voi käydä tutustumass.

Suomessa leikkauksii tekee lähinnä yliopistolliset sairaalat ja niihin voi hakeutua lääkärin lähetteellä.
Meet vaikka ihan terveyskeskus lääkärille tai työterveyshuoltoon ja kerrot et haluut leikkaukseen. Siitä homma ylensä lähtee alkuun.
möhrötti
möhrötti

Viestien lukumäärä : 67
Registration date : 05.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustyypit Empty Vs: Leikkaustyypit

Viesti kirjoittaja Morrigan Ti Syys 30, 2008 5:34 pm

sitten sleeven ja ohituksen lisäksi on panta ja pallo. Eli panta asennetaan vatsalaukun ympärille vaikeuttamaan ruuan kulkua ja näin tulee kylläiseksi nopeammin. pallo asennetaan vatsalaukun sisään ja se toimii niin, että vatsa on jo ikään kuin valmiiksi koko ajan puolillaan jolloin syödyn ruuan määrä jää taas vähäisemmäksi. Sitten on jotain muutakin, mutta näitä neljää tehdään suomessa pääasiassa tällä hetkellä.
Morrigan
Morrigan

Viestien lukumäärä : 27
Registration date : 07.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustyypit Empty BIB-pallon asennus ei ole leikkaus!

Viesti kirjoittaja Rintasir Ke Loka 01, 2008 12:27 am

Bib-pallo asennetaan suun kautta. Eli tehdään tähystys (Gastroskopia) ja siinä yhteydessä pallo asennetaan mahaan ja kun se on paikallaan, sinne laitetaan keittosuolaa (minun tapauksessani 600 ml) ja metyleenisineä väriaineeksi, jotta huomaa, jos pallo hajoaa ja nesteet tulevat ulos, värimuutoksen virtsassa tai ulosteessa (ei ole kuulemma Suomessa tapahtunut). Minut oli "humautettu", eli en tiennyt varsinaisesta letkun laitosta yhtään mitään, vaan havahduin vasta, kun sitä otettiin pois ja yskin valtavasti. Pallo voi olla ½ v. paikoillaan ja otetaan pois samalla tavoin kuin laitetaankin.
Tarkoitus on pudottaa pallon avulla painoa, niin että tulisi nopeammin leikkauskuntoon! Ennen palloa ruokavalioni oli 2000 ja 1800 kcal ja laihduin n. 18 kg ja pallon laiton jälkeen ruokavalio on 1400 kcal ja olen 5.8.08 lähtien laihtunut n. 11 kg, eli painonpudotus on tällä hetkellä yht. 29 kg. Vielä 21 kg pois, niin minulle tehdään Sleeve ja myöhemmin GBP. Marraskuussa menen kuulemaan "tuomiota", pääsenkö leikkaukseen helmikuun tienoilla, jolloin pallo poistetaan.
Rintasir
Rintasir

Viestien lukumäärä : 104
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 14.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustyypit Empty BIB-pallon asennukseen pääsy

Viesti kirjoittaja marke57 Ke Loka 01, 2008 4:55 pm

Rintasir kirjoitti:Bib-pallo asennetaan suun kautta. Eli tehdään tähystys (Gastroskopia) ja siinä yhteydessä pallo asennetaan mahaan ja kun se on paikallaan, sinne laitetaan keittosuolaa (minun tapauksessani 600 ml) ja metyleenisineä väriaineeksi, jotta huomaa, jos pallo hajoaa ja nesteet tulevat ulos, värimuutoksen virtsassa tai ulosteessa (ei ole kuulemma Suomessa tapahtunut). Minut oli "humautettu", eli en tiennyt varsinaisesta letkun laitosta yhtään mitään, vaan havahduin vasta, kun sitä otettiin pois ja yskin valtavasti. Pallo voi olla ½ v. paikoillaan ja otetaan pois samalla tavoin kuin laitetaankin.
Tarkoitus on pudottaa pallon avulla painoa, niin että tulisi nopeammin leikkauskuntoon! Ennen palloa ruokavalioni oli 2000 ja 1800 kcal ja laihduin n. 18 kg ja pallon laiton jälkeen ruokavalio on 1400 kcal ja olen 5.8.08 lähtien laihtunut n. 11 kg, eli painonpudotus on tällä hetkellä yht. 29 kg. Vielä 21 kg pois, niin minulle tehdään Sleeve ja myöhemmin GBP. Marraskuussa menen kuulemaan "tuomiota", pääsenkö leikkaukseen helmikuun tienoilla, jolloin pallo poistetaan.

Miten BIB-pallon asennukseen pääsee?. Ja minne, mitä maksaa, ja mitkä on jonot? Luulis ettei etukäteis-tutkimuksia tarvis tehdä paljoa, kun ei ole leikkaus. Antaako pallo myös hyvän kylläisyyden tunteen, ettei tee koko aika mieli syödä ? Onko jotain haittavaikutuksia tai tuoko mukanaan muita rajoitteita elämään ? Terv Marke Question bounce Basketball

marke57

Viestien lukumäärä : 21
Registration date : 30.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustyypit Empty BIB-apllon asennus!

Viesti kirjoittaja Rintasir To Loka 02, 2008 12:01 am

Hei Marke!

Minä olen ollut hoidossa Päijät-Hämeen keskussairaalassa n. vuoden ajan. Kirurgi ehdotti palloa, sen jälkeen kun näki, että olin tosissani laihduttamisessa. Hehän asettivat ehdoksi 50 kg pudottamisen ennen leikkausta. Toukokuussa asia esiteltiin leikkausryhmässä ja kävin anestesialääkärillä kesäkuussa. Elokuun alussa menin aamulla osastolle ja sieltä kärrättiin leikkaussaliin, jossa toimenpide tehtiin. Olin ensimmäinen ihminen, jolle Lahdessa PHKS:ssa BIB-pallo laitettiin, joten halusivat olla hyvin huolellisia kanssani. Jouduin olemaan yhden yön osastolla. Seuraavana päivänä pääsin pois, joten kahdelta vrk. maksu oli 60,60. Pallo voidaan laittaa myös päiväkirurgiassa, jolloin pääsee pois samana päivänä.

Pallo saa vatsan tuntumaan täydeltä. Aluksi oli pahoinvointia muutamana päivänä. Närästystä ja röyhtäilyä on edelleen ja ilmavaivoja! Vaasassa ja muuallakin Suomessa on palloja laitettu enemmän! Keskustelin erään vaasalaisen kanssa asiasta ja hän kertoi myös, että oli röyhtäillyt koko ½ v. jonka pallo oli mahassa ollut. Yksityisellä pallon laitto on tietysti paljon kalliimpaa. Mutta varmasti julkisellakin puolella alkaa yleistyä, kun tieto hyvistä vaikutuksista kiirii. Laughing
Rintasir
Rintasir

Viestien lukumäärä : 104
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 14.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustyypit Empty Vs: Leikkaustyypit

Viesti kirjoittaja Milla-Riikka Ti Maalis 03, 2009 7:06 am

möhrötti kirjoitti:Leikkaus tyyppejä on useampiaki mut ylensä tehdään toinen kahdesta vaihtoehdosta. Eli toinen on vatsalaukun ohitusleikkaus (GBP) siinnä vatsalaukusta tehdään pieni pussukka ja ohutsuolta ohitetaan tässä tyylissä loput vanhasta vattalaukusta jätetään suolenpätkän kanssa sinne sisuksiin se suoli vaa liitetään suolen alapäähän.
Toinen vaihtoehto on Sleeve leikkaus jossa sitten taas vatsalaukusta tehdään sellanen banaanin mallinen pussi mutta suolta ei ohiteta ja se ylijäävä vatsalaukku poistetaan.
Molemmista näistä tyypeistä löytyy esim youtubesta ihan videoo ja piirrettyy kuvaa mihin voi käydä tutustumass.

Suomessa leikkauksii tekee lähinnä yliopistolliset sairaalat ja niihin voi hakeutua lääkärin lähetteellä.
Meet vaikka ihan terveyskeskus lääkärille tai työterveyshuoltoon ja kerrot et haluut leikkaukseen. Siitä homma ylensä lähtee alkuun.


Voiko itse valita leikkaustyypin vai tekeekö sen leikkaava lääkäri. Miksi joillekin tehdään GBP ja toisille se Sleeve? Onko se kiinni leikattavan sairauksista, ylipainon määrästä, sukúpuolesta tai jostain muusta syystä, joka määrittää menetelmän leikkaustapahtumaan. sunny sunny

Milla-Riikka

Viestien lukumäärä : 39
Paikkakunta : Jyväskylä
Registration date : 25.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustyypit Empty Vs: Leikkaustyypit

Viesti kirjoittaja Morrigan Ke Maalis 04, 2009 12:26 am

Paino on varmaankin se tärkein määrittävä tekijä tai oikeastaan rajoittava tekijä. Sleeven on todettu olevan tehokas matalilla painoindekseillä eli hilkun päälle 40 ja sitten taas meillä superlihavilla, kun ohitus on niin suuri riski. Palloa ei laiteta ymmärtääkseni muuten kuin jos aloituspaino on niin suuri, ettei sleeveäkään voida heti tehdä. Sleeve leikatut voidaan myös myöhemmin ohitusleikata, jos painon lasku ei ole ollut riittävää. Jos mitään esteitä ei ole niin toki lääkärin kanssa pystyy keskustelemaan vaihtoehdoista ja näin itse vaikuttamaan lopputulokseen.
Morrigan
Morrigan

Viestien lukumäärä : 27
Registration date : 07.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustyypit Empty Vs: Leikkaustyypit

Viesti kirjoittaja tigertytto Ke Maalis 04, 2009 2:36 pm

Morrigan kirjoitti:Paino on varmaankin se tärkein määrittävä tekijä tai oikeastaan rajoittava tekijä. Sleeven on todettu olevan tehokas matalilla painoindekseillä eli hilkun päälle 40 ja sitten taas meillä superlihavilla, kun ohitus on niin suuri riski. Palloa ei laiteta ymmärtääkseni muuten kuin jos aloituspaino on niin suuri, ettei sleeveäkään voida heti tehdä. Sleeve leikatut voidaan myös myöhemmin ohitusleikata, jos painon lasku ei ole ollut riittävää. Jos mitään esteitä ei ole niin toki lääkärin kanssa pystyy keskustelemaan vaihtoehdoista ja näin itse vaikuttamaan lopputulokseen.

Hellou What a Face
Jos sleeve leikataan niin viekö sekin kuitenkin ne ruokaan kohdistuvat mielihalut pois?
En tiedä olenko ymmärtänyt väärin kun mulla on sellanen käsitys että sleevessä ei lähtisi mutta tossa ohitusleikkauksessa pääsee eroon ruokaan kohdistuvasta mielihalustakin??? Rolling Eyes
Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä Smile
Onko kenelläkään muuten tietoa lähteekö jommallakummalla leikkaustavalla enemmän painoa pois kuin toisella?eli onko jompikumpi näistä tehokkaampi Question
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustyypit Empty Vs: Leikkaustyypit

Viesti kirjoittaja Morrigan Ke Maalis 04, 2009 10:19 pm

Ennen kuin sinut on leikattu ei voi tarkkaan sanoa, miten juuri sun kohdallasi tulee käymään. Teoriassa sleeve leikatuilla mielitekojen ja nälän pitäisi kadota paremmin kuin ohitusleikatuilla, koska se ghreliiniä tuottava vatsan osa poistetaan. Käytännössä mitä nyt olen seurannut leikattujen elämää, niin ohitetuilla saattaa olla ruokahaluttomuutta enemmän. Tämä on kuitenkin täysin yksilöllistä.

Teoriassa myös ohitus on tehokkaampi painonpudotuksessa, koska ravinto ei imeydy enää koko suolen matkalta. Suolistolla on kuitenkin kyky ottaa ajan myötä ohitetun suolenosan tehtäviä hoitaakseen ja ravinnon imeytyminenkin tehostuu luultavasti jossain vaiheessa. Kaikki riippuu kaikesta, eli millaiseksi se vatsalaukku jää; toiset ohitetut pystyvät syömään melko pian suuriakin annoksia ja toiset taas eivät ikinä pysty syömään kuin pikkuruisia kupillisia. Se mitä syöt vaikuttaa myös lopputulokseen, kuten liikuntakin. Jostain mystisistä syistä toisilla ohitetuilla tippuu paremmin kuin toisilla ja joillain huonommin kuin sleeve leikatuilla. Lupputulosta ei kuitenkaan vielä tiedä kukaan... Tavoitehan on olla terve ja saada pidettyä ne terveyttä edistävät kilot kohdallaan vielä 20 vuodenkin kuluttua.
Morrigan
Morrigan

Viestien lukumäärä : 27
Registration date : 07.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaustyypit Empty Vs: Leikkaustyypit

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa