Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

*Perhonen* lentelee :)

+13
HyeeNa!
Siiri Angerkoski
Eija-Stiina
Simppa83
Mrs. Piggy
Emppu81
Orkidea
Elämä edessä
Pallokala
hansu
AnnukkaK
paksumaha
Leppis
17 posters

Sivu 1 / 4 1, 2, 3, 4  Seuraava

Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja *Perhonen* Ke Kesä 13, 2012 10:41 pm

Hei kaikki kohtalotoverit!

Olen nelikymppinen kahden pienen lapsen äiti ja aviovaimo. Olin tukeva jo lapsena, mutta nuorena ihan normaalipainoinen, vaikka olin kyllä usein laihdutuskuurilla. Enemmän aloin lihoa vasta sairastuttuani ja eri lääkkeitä syömällä. 1997 painoin 65kg ja 1999 jo 130kg, tämä siis ihan lääkityksen takia. Sen jälkeen olen vuorotellen lihonut ja laihduttanut ja lihonut taas... Enimmillään painoni on ollut 164kg, tänäkin keväänä 157,5kg.

Olen ollut halukas menemään laihdutusleikkaukseen jo 2,5 vuoden ajan, mutta vasta nyt olen kunnolla motivoitunut asiaan, ehkä elämäntilanne on nyt suotuisampi leikkaukseen valmistautumiseen. Toukokuun alussa saamani lähete tuli bumerangina takaisin, lääkäri haluaa minun sitoutuvan painonpudotukseen vähintään puolen vuoden ajan, jonka jälkeen voidaan laittaa uusi lähete.

Painoa olen jo saanut pois 7,3kg reilussa kuukaudessa. No, varmaan alussa lähtee paljon nestettä ja painonpudotus hidastuu ajan kanssa, mutta olen silti jo miettinyt, että pitääkö painoindeksin olla lähetettä kirjoittaessa yli sen 40 haamurajan - eli voidaanko lähete hylätä, jos lähetteessä BMI on alle 40? Voi olla että hätäilen ihan suotta, sillä mulla on kyllä vielä matkaa 27kg tuohon 40 painoindeksiin, tällä hetkellä on vaan niin kova into päällä tässä laihdutuksessa!



Viimeinen muokkaaja, *Perhonen* pvm Pe Syys 07, 2012 8:36 pm, muokattu 2 kertaa
*Perhonen*
*Perhonen*

Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Etelä-Karjala
Registration date : 13.06.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja Leppis To Kesä 14, 2012 4:22 am

Jos sul on into päällä niin anna palaa. Kyllä yuossa 27 kg on tehtävää. Itsellänikin oli kova innostus päällä, mutta nyt 30 kg jälkeen on tosi vaikeeta painonpudotus.

Leppis

Viestien lukumäärä : 352
Paikkakunta : Hyvinkää
Registration date : 17.06.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja *Perhonen* To Kesä 14, 2012 6:02 pm

Kiitos vastauksesta Smile Kyllähän se kannattaa takoa silloin, kun rauta on kuumaa! Toisaalta mulla tämä projekti on vasta niin alussa, että ehdin vielä uudestaan lihoakin sen 27kg takaisin, niin on käynyt joka ikisen laihdutuksen jälkeen. Toivon todella pääseväni laihdutusleikkaukseen, jotta loppuis tämä jojoilu...
*Perhonen*
*Perhonen*

Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Etelä-Karjala
Registration date : 13.06.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja paksumaha La Kesä 16, 2012 3:27 pm

Moro

Lue Paksumahan tarinoita niin saat tietoa taistelusta. Lopussa kaikki hyvin.
paksumaha
paksumaha

Viestien lukumäärä : 46
Ikä : 65
Paikkakunta : Lappeenranta
Registration date : 09.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja *Perhonen* Ti Kesä 19, 2012 8:44 pm

Hei taas Smile

Sain ajan ravitsemusterapeutille vasta kahden kuukauden kuluttua, mutta tavoitin hänet eilen puhelimitse. Vähän ihmetytti sekä hänen asenteensa että kertomansa "informaatio". Hän oli sitä mieltä, etten mitenkään pysty puolessa vuodessa laihtumaan liikaa eli bmi alle 40 (hänellä ei ollut tietoa, onko bmi-raja 40 vai 45). Minun laskuopin mukaan vauhti olisi alle kilo viikossa (24kg jäljellä 40 bmi:hin). Sitten hän kertoi, että on erittäin harvinaista, että laihdutusleikkauksen jälkeen laihtuu 40kg tai enemmän, yleensä ovat kuulemma laihtuneet vain noin 20kg. Ihmettelen tätä kovasti, kun tämäkin palsta on täynnä onnistumiskertomuksia ja monet ovat päässeet normaalipainoon saakka.
Yleensäkin hän vaikutti suhtautuvan negatiivisesti laihdutusleikkaukseen ja ihmetteli, miksi ihmiset haluavat varta vasten leikkaukseen, jos pystyvät tiputtamaan painoa laihduttamalla. Vastasin, että tuskin olen ainoa jojoilija, olen kyllä laihduttanut monta kertaa kymmeniä kiloja, mutta aina ne ovat tulleet takaisin korkojen kera.
Kuvittelin ravitsemusterapeuttia jonkinlaiseksi tueksi matkalla kohti leikkausta, että hän kannustaisi ja antaisi hyviä vinkkejä, mutta taisin kuvitella väärin. Edes ajan tasalla olevaa tietoa asioista hänellä ei ollut, vaikka kertoi olevansa alueen ainoa ravintoterapeutti.

Millaisia kokemuksia teillä on ravitsemusterapeuteista, kertokaa?!
*Perhonen*
*Perhonen*

Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Etelä-Karjala
Registration date : 13.06.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja AnnukkaK Ti Kesä 19, 2012 10:01 pm

Harmi, että sinulle on osunut tuollainen nyrppä, ja vielä että valinnanvaraa ei ole. Ilmeisesti ravitsemusalan ammattilaisia on vaikeaa saada varsinkin "syrjemmille" alueille, vaikka työpaikkoja olisikin. Vaikea on kuitenkin uskoa, että tämä henkilö olisi maakunnan ainoa ravitsemusammattilainen: jos olet julkisella puolella "putkessa", voitko ottaa sivuaskeleena yhteyttä johonkin yksityiseen ravitsemusterapeuttiin? Tai onko tuo sinun neuvojasi todella ainoa julkisen puolen ammattilainen? Ainakin täällä on ravitsemusterapeutti myös paikallisessa terveyskeskuksessa, jolta luultavasti olisin voinut kysellä apuja, jos keskussairaalan ihmisen kanssa eivät kemiat olisi kohdanneet enkä olisi voinut vaihtaa sairaalan sisällä toiseen terapeuttiin.

Minulle on sattunut TAYSissä oikein mukava ravitsemusterapeutti, joka on rohkaissut ja neuvonut, jos olen laittanut sähköpostia itseäni askarruttavista asioista tai pyytänyt neuvoa jossain yksityiskohdissa. On ihan ihmeellistä, että olen tavannut sellaisen ravitsemusihmisen, joka ei saarnaa, komenna tai päivittele, vaan kiinnittää huomiota positiivisiin saavutuksiini (jotka itse usein sivuutan ja mietin vain niitä epäonnistumisia) ja kannustaa, ei käske, muuttamaan sellaisia asioita, jotka pitäisi muuttaa. Ja sellainen asia, jota tulin itse asiassa vasta juuri ajatelleeksi: on ihanaa, että ravitsemusterapeuttini on normaalikokoinen nainen, ei langanlaiha typykkä. Tulee sellainen tunne, että hän syö itsekin oikeaa ruokaa eikä pelkkää vihreää salaattia ja munanvalkuaisia.

Toki tällä palstallakin on koossa melko lailla ravitsemuksellista tietoa. Tällaisella vertaistukifoorumilla pitää vaan itse vähän suodattaa: ihmiset ovat erilaisia, ja jokaisella on oikeastaan vain omat kokemuksensa, joista kertoa, ja jotka eivät välttämättä sovi sinun ikääsi, kokoosi ja ruuansulatukseesi. Erilaisista kokemuksista saa kyllä hyvin yleistä ohjenuoraa.
AnnukkaK
AnnukkaK

Viestien lukumäärä : 84
Registration date : 13.04.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja hansu Ke Kesä 20, 2012 12:51 am

Valitettavasti kaikki ravitsemusterapeutit eivät ole "suotuisia" tälle leikkauslinjalle. Samahan pätee lääkäreihinkin. Hoitoalan ammattilaisia riittää moneen lähtöön... Tottahan kuitenkin on, että kaikki eivät saavuta normaalipainoa/painonpudotus jää toivottua pienemmäksi. Ei leikkaus kuitenkaan ole taikatemppu laihtumiseen. Töitä on tehtävä asian eteen ja jatkossa joutuu seuraamaan syömisiään, jos saavutetut tulokset haluaa pitää.

Kannattaa etsiä/hakea tietoa muitakin reittejä myöten. Ei kannata antaa yhden nuivasti suhtautuvan ravitsemusterapeutin lannistaa! Jatkat suunniteltua matkaa eteenpäin ja näytät mihin pystyt. Ja jos asustelet lähellä Lappeenrantaa ja haluat keskustella asiasta ihan kasvotusten, niin laita yksityisviestinä tietoa. Asustelen itse hieman "syrjemmällä", mutta voin kyllä ajella johonkin tapaamaan, jos sellainen kiinnostaa. Itse olen tiputtanut leikkauksen jälkeen yli 40 kiloa, joten ei sekään ole "mahdotonta".
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 48
Paikkakunta : etelä-savo
Registration date : 09.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja Pallokala Ke Kesä 20, 2012 12:18 pm

Mikähän hönö ravintoterapeutti sulle on sattunut?
Tsemppiä!
Pallokala
Pallokala

Viestien lukumäärä : 390
Paikkakunta : E-Savo
Registration date : 07.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja Elämä edessä Ke Kesä 20, 2012 5:41 pm

Voi harmi Perhonen, että olet kohdannut tuollaisen ravintoterpan! Minun on ollut erittäin kannustava koko ajan! Very Happy
Elämä edessä
Elämä edessä

Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 69
Paikkakunta : Mikkeli
Registration date : 01.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja *Perhonen* Ke Kesä 20, 2012 8:06 pm

Hei Smile

Kiitos vastauksista!
Eihän tuo leikkaus mikään automaatti ole, itsestä on varmaan paljon kiinni, miten paljon pystyy muuttamaan ruokatottumuksiaan. Mulle on kuitenkin tullut se käsitys, että leikkauksesta olisi paljon apua ja se pienentäisi jojoilua. Yksityiselle ei ole mahdollista mennä, haen sitä tukea ja tsemppiä täältä palstalta niinkuin tähänkin asti. Ja kyllähän netti on pullollaan tietoa näissäkin asioissa.

Kävin muuten tänään tk:ssa punnituksessa, hoitaja oli mukava ja kannustava Smile Suositteli karppaamista ja Antti Heikkilän kirjoja. Tk:n vaaka näytti 3kg vähemmän kuin omani, mutta sehän on nyt se virallisempi. Bmi on 47,3, vielä 22kg matkaa bmi 40:n haamurajaan. Siinäpä sitä on työsarkaa... Seuraava punnitus on viiden viikon kuluttua.
*Perhonen*
*Perhonen*

Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Etelä-Karjala
Registration date : 13.06.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja *Perhonen* Ma Heinä 02, 2012 2:45 pm

Hei Smile

Olen saanut painoa pois 12,8kg 8viikossa. Olen vähentänyt hiilihydraatteja ja pienentänyt annoksia. Olen ihan tyytyväinen, että tuonkin verran on lähtenyt, mutta normaalipainoon on matkaa vielä melkein 70kg... Toivon todellakin pääseväni sinne leikkaukseen!
*Perhonen*
*Perhonen*

Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Etelä-Karjala
Registration date : 13.06.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja Orkidea Ma Heinä 02, 2012 3:41 pm

Hienoa perhonen! Smile
Orkidea
Orkidea

Viestien lukumäärä : 181
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.05.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja Emppu81 Ti Heinä 03, 2012 12:16 am

tsemppiä jatkoon!!! Very Happy

Emppu81

Viestien lukumäärä : 46
Ikä : 42
Paikkakunta : Juankoski
Registration date : 14.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja Mrs. Piggy Pe Heinä 06, 2012 3:25 pm

Juu, ei ole leikkaus mikään taikasauva, ei. Itselläni on tuttu, joka on kolmisen vuotta sitten leikattu. Hänellä lähtöpainoa oli reilusti yli 150 kg, josta leikkuria edeltävän enen aikana ja leikkauksen jälkeen lähti yhteensä noin 40 kg. Mutta turhan reilulla sokerittomien limujen juonnilla ja jatkuvilla vähän liian suurilla ruoka-annoksilla hän on ilmeisesti nyt saanut pikkumasuansa venyteltyä ja paino on alkanut nousta. On nyt varmaan saanut jo noin puolet menetetyistä kiloista takaisin. Sad

Eli ei leikkaus mikään hokkus-pokkus-konsti laihtumiseen ja varsinkaan pudotettujen kilojen pois pitämiseen ole. Itse täytyy tehdä lopunikänsä asian eteen töitä. Mutta tosi hyvän pohjan ja taustatuen se antaa (tämän palstan vertaistuen lisäksi Smile ).

Itse olen edelleen odottavalla kannalla lopullisen leikkauspäätöksen suhteen. Mutta ens torstaina olis treffit kirurgin kanssa ja toivontoivontoivon, että häneltä saan lopullisen OK:n!

Sitä odotellessa: aurinkoista ja rentoa viikonloppua kaikille!
flower
Mrs. Piggy
Mrs. Piggy

Viestien lukumäärä : 30
Paikkakunta : Nurmijärvi
Registration date : 21.06.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja paksumaha Pe Heinä 06, 2012 5:27 pm

Moro

Juttelin unihoitajani kanssa jonkuaikaa sitten. Hän sanoi että siellä käy potilaita jotka ovat pilanneet leikkauksen tuloksen,,,siis venyttäneet mahansa.

Minua joskus pelottaa sama asia. Vaikka paino hiipiikin alaspäin, tarkkailen sitä päivittäin ja heti tulee epäilys jos lukema ei ole pienentynyt.

Minusta tuntuu että jotku ruuat menevät liian helposti alas ja ehkä liian isoinakin määrinä.

Eilen kyllä ei mennyt. Lounaspaikassa oli päretä muistutavaa kanafilettä ja se juuttui putkeen.

Pitänee taas jampakoitua ja pienetää annoksia. Luulisin,,,

PM
paksumaha
paksumaha

Viestien lukumäärä : 46
Ikä : 65
Paikkakunta : Lappeenranta
Registration date : 09.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja hansu La Heinä 07, 2012 1:55 am

Reilut puolitoista vuotta leikkauksesta ja olen huomannut saman asian. Syömisiä pystyisi hyvinkin syömään isompia määriä. Kai se maha on sitten venynyt tai sitten tottunut nykyiseen olotilaansa.

Jatkuvasti tarkkailen syömisiäni ja hyppään puntarissa päivittäin. Kai se toisealta on tervettäkin, koska nyt tiedostanut entiset virheet ja sinne ei enää halua livetä. Aiemmin se puntari oli niin helppo vain tuuppaista syvemmälle kaapin alle pois silmistä.
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 48
Paikkakunta : etelä-savo
Registration date : 09.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja Simppa83 Ke Heinä 11, 2012 3:03 pm

Juu ei tämä leikkaus hokkuspokkus ole et kyl itsekkin "3kk leikkauksesta" joutuu katsomaan mitä syö ja miten syödä se on se 2-4Dl kerralla ei vaan juo samaan aikaan kun syö ni eikös se siitä itselläkin leikkauksesta -16kg ja kokonaisuudessa -32kg alkupaino oli se 130kg ja nyt 98.8Kg puntarilla itsekkin jokapäivä hypin Very Happy
Simppa83
Simppa83

Viestien lukumäärä : 64
Ikä : 40
Paikkakunta : Rauma
Registration date : 20.03.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja Elämä edessä Ke Heinä 11, 2012 3:46 pm

Tervehdys Perhonen ja kaikki!
En ymmärrä, pitääkö sinun siis päästä tuohon BMI 40 ennen leikkuria ja miksi? Et voi kovinkaan helposti laihtua liikaa, tosin on tapauksia, joissa on kuulemma lentänyt leikkuujonosta sen takia! Leikkuun jälkeen paino lähti alaspäin helposti, mutta sen jälkeen jokainen kilo on pitänyt "repiä irti kilon palasina"! Mutta pikkumaha opettaa syömään terveellisemmin loppuelämän ajan!! Very Happy
Elämä edessä
Elämä edessä

Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 69
Paikkakunta : Mikkeli
Registration date : 01.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja *Perhonen* Ke Heinä 11, 2012 4:26 pm

Hei Elämä edessä Smile

Sain 30.5.2012 sisätautilääkärin ohjeen sitoutua painonpudotukseen vähintään puolen vuoden ajaksi, suositus 1200-1400 kcal per päivä, sen jälkeen voin hakea uutta lähetettä leikkaukseen.

Tää on siinä mielessä vähän ristiriitaista, että paino on lähtenyt hyvin tippumaan, tähän mennessä jo 14,3kg on hävinnyt taivaan tuuliin, mutta käsittääkseni BMI pitää olla yli 40, jotta lähete voidaan kirjoittaa, kun mulla ei vielä ole liitännäissairauksia. Eli laihduttaa pitää, mutta liikaa ei saa laihtua. Itse ajattelen, että on vain hyvä laihduttaa mahdollisimman paljon jo ennen leikkausta, mutta haluan kuitenkin leikkaukseen, jotta saisin jojoiluni loppumaan. 40 BMI:n matkaa vielä/enää 20kg.

Että sellasta... Smile
*Perhonen*
*Perhonen*

Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Etelä-Karjala
Registration date : 13.06.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja paksumaha Pe Heinä 20, 2012 10:14 am

Moro Perhonen

E-K:ssa minulle kävi just kuten tuossa kerroit. Laihduta niin pääset leikkaukseen ja sitten kun laihduin liikaa niin tarve lakkasi.

Se "sardiini" oli tarkka niistä liitännäissairauksista. Täytin juuri ja juuri kriteerit. KTS minun allekirjoitus !

PM
paksumaha
paksumaha

Viestien lukumäärä : 46
Ikä : 65
Paikkakunta : Lappeenranta
Registration date : 09.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja *Perhonen* Pe Heinä 20, 2012 8:33 pm

Hei!

Sulle on käynyt juuri niin kuin pelkään itsellenikin käyvän. Onko Etelä-Karjalassa Bmi-raja ilman liitännäissairauksia sitten 45 vai mikä, onko tietoa? En nimittäin ole mistään saanut selville tuota asiaa, ravitsemusterapeuttikin väitti, ettei tiedä Bmi-rajaa...
*Perhonen*
*Perhonen*

Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Etelä-Karjala
Registration date : 13.06.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja paksumaha La Heinä 21, 2012 12:31 am

Heippa

Sardiini sanoi että kriteerit ovat: BMI yli 40, ja kaksi muuta liitännäissairautta.

Minusta typerää, mutta julkkispuolella on ilmeisesti sääntönsä. On se Lorenzo kuitenkin parempi kuin se edellinen kotka. Sehän torppasi minut heti pois jonosta kun laihduin liikaa.

PM
paksumaha
paksumaha

Viestien lukumäärä : 46
Ikä : 65
Paikkakunta : Lappeenranta
Registration date : 09.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja Pallokala La Heinä 21, 2012 1:21 am

Nyt tarvii ihmetellä että sardiini?????
Pallokala
Pallokala

Viestien lukumäärä : 390
Paikkakunta : E-Savo
Registration date : 07.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja paksumaha La Heinä 21, 2012 10:38 am

Endokrinologi on oikealta nimeltään Lorenzo Sandini Very Happy

Vähän muistin väärin,,,,,
paksumaha
paksumaha

Viestien lukumäärä : 46
Ikä : 65
Paikkakunta : Lappeenranta
Registration date : 09.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja *Perhonen* La Heinä 21, 2012 8:48 pm

Apua!

Pääsenkö siis ollenkaan leikkaukseen ilman liitännäissairauksia? Tietääkö joku? Onko bmi-raja sitten 45 vai mikä? Onko tämä jotain salatiedettä tämä lääketiede nykyään, kun keltään lääkäriltä tai hoitajilta ei saa vastausta...
*Perhonen*
*Perhonen*

Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Etelä-Karjala
Registration date : 13.06.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

*Perhonen* lentelee :) Empty Vs: *Perhonen* lentelee :)

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 4 1, 2, 3, 4  Seuraava

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa