Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Nyt tarvis todella neuvoa!!

+5
Inka
BLOCCO
Virpsu
Kimby
tytteli70
9 posters

Siirry alas

Nyt tarvis todella neuvoa!! Empty Nyt tarvis todella neuvoa!!

Viesti kirjoittaja tytteli70 Ke Huhti 25, 2012 3:12 pm

Eli minut leikattiin viime lauantaina Oys:ssa. Lauantaina menin aamulla seiskaksi sairaalaan ja kymmeneltä sain kävellä itse saliin. Puoli kaheltatoista sitten herättelivät heräämössä ja helvetti sananmukaisesti pääsi irti. Kipu oli kamala ja pahoinvointi samoin. Kerroin asiasta hoitajalle ja kyllähän hän troppia pisteli, mutta ei vaan auttanut. No siinä sitten päivän yritin heräillä ja nieleskellä pahaa oloa ja sitten aloin oksentamaan. Illalla siirsivät osastolle ja yö meni yllättävän hyvin aamu neljään saakka, mutta stten aloin oksentamaan taas. Ja oksensin kokoajan. Pahaolo mylläsi ja jos oli puoli tuntia oksennuksen välissä niin oli saavutus. Olin jo ihan loppu.
Hoitaja soitti leikkaavalle kirurgille ja hän sanoi, että on ihan normaalia ja kävi myös katsomassakin minua. Kävi myös päivystävä lääkäri sekä anestesialääkäri, jotka kaikki koittivat keskiä helpotusta. Hoitaja sanoikin seuraavana pvänä, että olivat vähän neuvottomia kun kaikki arsenaali oli käytetty, mutta ei vaan helpannu.

Pahoinvointi alkoi hepottamaan jossakin vaiheessa sunnuntai-iltaa ja pääsin eilen sitten kotiin, mutta...mikään ei mene alas, ei vesi, mehu, ei siis mikään. Aina kun yritän juoda edes jotain (syömisen olen unohtanut nyt kokonaan, koska pelkään oksennusta niin paljon) niin on kuin tavara ei mene alas. Jää jumiin tuohon ylävattaan ja sitten jos lähen liikkeelle niin tavallaan kuin viemärissä vesi menee alas hiljaa se laskeutuu. Mutta ei puhettakaan, että laittaisin heti pötköttämään. Ja en ole ottanut paljoa kerralla, kulauksen vain ja todella hitaasti. Tällä hetkellä hyvä jos lasillinen (2dl) menee vrk:ssa. Lisäksi on aivan julmettu närästys. Kaikki nousee varsinkin pötkötellessä kurkkuun ja polttaa siinä ällöttävästi.Sitten kun tarpeeksi on korventanu pitää mennä oksentamaan. Sain siihenkin reseptin, mutta ei lääkkeet tunnu auttavan. Muuten kipuja ei kyllä onneksi ole juurikaan, ainoastaan tuon juoman menemättömyys ja siihen liittyvä polttava tunne on karseaa..Onko muilla samanlaisia kokemuksia?varmaan tuolta joku ketju löytyisi, mutta en jaksa alkaa kahlaamaan kaikkia läpi. Minulle tehtiin siis sleeve.Kiitos tuhannesti vastauksista jo etukäteen..

tytteli70

Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : pohjois-pohjanmaa
Registration date : 12.03.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Nyt tarvis todella neuvoa!! Empty Vs: Nyt tarvis todella neuvoa!!

Viesti kirjoittaja Kimby Ke Huhti 25, 2012 4:33 pm

Nyt sanon suoraan että menet heti takaisin sairaalaan ja kerrot että et saa kuin 2 dl/vrk juotua. Sinä olet jo vaarallisen kuivunut etkä selviä tuolla määrällä nestettä edes ensi viikolle. Tää ei nyt ole leikkiä vaan totisinta totta. Eivät olisi edes pitänyt päästää sinut kotiin jos et saa juotua vähintään 1,5L/vrk. Se on aivan minimi mitä ihiminen pitää saada nestettä, muuten kuivuu ja kuolee.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Nyt tarvis todella neuvoa!! Empty Vs: Nyt tarvis todella neuvoa!!

Viesti kirjoittaja Virpsu Ke Huhti 25, 2012 5:16 pm

Moi,

Tuo ei kuullosta yhtään normaalilta. Itsellä oli leikkauksen jälkeen vain huonoa oloa, mutta vettä pystyin juomaan hyvillä mielin. Pari viikkoa meni ruoan kanssa harjoitellessa, mutta juominen onnistui ongelmitta. Joten minulta myös sama neuvo, että takaisin sairaalaan tutkittavaksi!

Virpsu

Viestien lukumäärä : 58
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 20.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Nyt tarvis todella neuvoa!! Empty Vs: Nyt tarvis todella neuvoa!!

Viesti kirjoittaja BLOCCO Ke Huhti 25, 2012 5:51 pm

- ei ainakaan TAYSissa Tampereella lasketa kotia , ennenkuin on saanut 1,5, l nestettä vuorokaudessa alas ja jotain vähintään keittolitkuja syötyä. Ei muuta kuin sinne ensiapaupolille, kyllä ne sieltä laitta osastolle paluupostissa!

BLOCCO

Viestien lukumäärä : 201
Paikkakunta : Pirkanmaa/T:reen naapurista
Registration date : 19.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Nyt tarvis todella neuvoa!! Empty Vs: Nyt tarvis todella neuvoa!!

Viesti kirjoittaja Inka Ke Huhti 25, 2012 10:24 pm

Hei Komppaan Kimbyä. Minulla tuli refluksioireita, mutta vasta n kolmen kuukauden päästä leikkauksesta. Siihen auttaa Nexium ja on vain hyväksyttävä että illalla ei voi syödä. Muutoin olo on ihan mukava.
Inka
Inka

Viestien lukumäärä : 142
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 10.06.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Nyt tarvis todella neuvoa!! Empty Vs: Nyt tarvis todella neuvoa!!

Viesti kirjoittaja Soile To Huhti 26, 2012 3:38 am

Toivottavasti olet saanut jo apua! Komppaan kaikkia muita, kyllä sairaalassa pitää hoitaa nesteytys niin kauan että saa suun kautta menemään riittävästi!
Soile
Soile

Viestien lukumäärä : 622
Paikkakunta : Kouvola
Registration date : 20.06.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Nyt tarvis todella neuvoa!! Empty Vs: Nyt tarvis todella neuvoa!!

Viesti kirjoittaja Massiivi To Huhti 26, 2012 3:47 am

Liian vähäinen nestemäärä auheuttaa pahoinvointia joka taas tekee juomisen epämiellyttäväksi. Paha kierre. Kokemusta on.

Massiivi

Viestien lukumäärä : 134
Paikkakunta : tampere
Registration date : 30.01.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Nyt tarvis todella neuvoa!! Empty Vs: Nyt tarvis todella neuvoa!!

Viesti kirjoittaja anne.heide Pe Huhti 27, 2012 12:00 am

toivottavasti olet hakeutunut jo lääkäriin,ei ole normaalia tuo!!!ota pikana yhteytttä leikanneeseen lääkäriin jos et ole vielä tehnyt!!!
anne.heide
anne.heide

Viestien lukumäärä : 177
Paikkakunta : kuopio
Registration date : 27.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Nyt tarvis todella neuvoa!! Empty Vs: Nyt tarvis todella neuvoa!!

Viesti kirjoittaja tytteli70 Pe Huhti 27, 2012 2:02 am

Heippa kaikille ja kiitos neuvoista..mutta soitin silloin osastolle ja sanoivat, että pitää vaan yrittää sinnikkäästi juoda..no minä siinä itku kurkussa sanoin, että kun ei mene niin ei mene. Leikkaava kirurgi soitti sitten kans ja sanoi, että yrittää vaan ja että testattu on että menee 1 dl siihen uuteen mahalaukkuun.
No minähän olen sitten yrittänyt juoda ja JESS onnistuu nytten..aloitin kahesta teelusikallisesta ja sitä jatkoin isommaksi pikkuhiljaa ja join n. 15 min välein..huh..eilen meni 1 l vrk:ssa ja tänään jo 1.5 l ja närästyskin on helpottanut. Toivottavasti alkaa tästä sitten sujumaan muutkin ruokailut, mutta en uskalla sitä aloittaa ihan vielä..

tytteli70

Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : pohjois-pohjanmaa
Registration date : 12.03.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Nyt tarvis todella neuvoa!! Empty Vs: Nyt tarvis todella neuvoa!!

Viesti kirjoittaja Kimby Pe Huhti 27, 2012 2:16 am

Hyvä että olet saannut juotua, mutta täytyy kyllä hämmästellä lääkärin asennetta. Ilman ruokaa selviät hengissä kuukaisia mutta ilman nestettä et selviä viikkoakaan. Nyt on tärkeätä että todellakin saat vähintään sen 1,5 L nestettä vuorokaudessa alas. Ei haittaa vaikka menisi 2,5L. Pidä tarkkaa kirjaa että 1,5 L tulee joka päivä täyteen, se on todella tärkeätä! Jostain syystä tee mene yleensä paremmin alas. Itse keitin ison pannun kerralla ja annoin jäähtyä. Huoneenlämpöisenä se neste menee parhaiten alas alussa. Sen voi maustaa sokerilla ja sitruunalla. Sokerista saat sitten vähän energiaakin ja olo varmaan paranee sen myötä. Sitten pitää vaan koittaa saada esim. jotain rahkaa tai jogurttia alas niin että saat proteiinia. Pikkulasten hedelmämössöt tyyliin Piltti ja Bona voi myöskin olla helppoja saada alas ja ihan hyvän makuisa ne ovat. Knorrin juustokeitto oli hyvää suolaisen nälkään.

Minut on sleevattu 2,5 vuotta sitten ja alussa mullakin oli todella vaikeata saada edes vettä alas. Mutta todellakin kannattaa kokeilla teetä sillä moni on raportoinut että se mene alas paljon paremmin kuin pelkkä vesi.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Nyt tarvis todella neuvoa!! Empty Vs: Nyt tarvis todella neuvoa!!

Viesti kirjoittaja Kimby Pe Huhti 27, 2012 2:25 am

Sen verran vielä että sleevessähän on tuo närästys on mahdollinen leikkuun jälkeen. Minä syön edelleen Somac 40 mg kerran päivässä. Käsitykseni mukaan sitä määrätään monessa paikassa automaattisesti ainakin 3 kuukaudeksi leikkuun jälkeen.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Nyt tarvis todella neuvoa!! Empty Vs: Nyt tarvis todella neuvoa!!

Viesti kirjoittaja maija411 Pe Huhti 27, 2012 3:25 pm

Kimbyn kanssa samaa mieltä että kokeileppa nyt kun sait jo juomisen menee vaikka jugurttia tai jotain vanukasta saat proteinnii. he on helppo niellä. Itse tein niistä Pirkan "makkarapötkö" kasvissoseista itselleni keittoja ja maustoin makukermoilla. Niitä meni pikkuhiljaa enempi kerrallaan. Teelusikalla syöminen auttaa siihen ettei mee krralla liikaa alas.

Pikkuhiljaa helpottaa siitä flower
maija411
maija411

Viestien lukumäärä : 180
Paikkakunta : Raisio
Registration date : 21.12.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Nyt tarvis todella neuvoa!! Empty Vs: Nyt tarvis todella neuvoa!!

Viesti kirjoittaja tytteli70 Pe Huhti 27, 2012 6:10 pm

Kiitos Kimby ja maija411! Ihana kun osaatte neuvoa..tänään otin aamulla 2 rkl juotavaa jogurttia ja ei tullut ulos Smile nyt ajattelin pikkuhiljaa lisätä sitä määrää ja ehkä vielä kokeilen piimääkin...Kimby: mulle kans annettiin resepti tuohon närästykseen ja antoivat ohjeen, että ottaa kk:n kuuri heti alkuun. Sekin kyllä säikäytti, kun minulla ei juuri koskaan ole ollut närästystä aikaisemmin ja nyt sitten tuli niin voimakkaana...

tytteli70

Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : pohjois-pohjanmaa
Registration date : 12.03.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Nyt tarvis todella neuvoa!! Empty Vs: Nyt tarvis todella neuvoa!!

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa