Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Huhtikuussa Tallinnaan leikkuriin - Diabeetikkoja paikalla?

5 posters

Siirry alas

Huhtikuussa Tallinnaan leikkuriin - Diabeetikkoja paikalla? Empty Huhtikuussa Tallinnaan leikkuriin - Diabeetikkoja paikalla?

Viesti kirjoittaja trintilla Su Helmi 12, 2012 5:06 am

Hellurei ja hellät tunteet

Tässäpä uusi immeinen tähän porukkaan esittäytyy.
Elikkäs, Olen tämmöinen pallero 35-naikkonen jonka BMI on 39 -40. Lisäsairauksina löytyy kilpirauhasen vajaatoiminta, joka ei yhtään auta painon pudottamisessa, sekä puolisen vuotta sitten tablettihoidossa aloitettu 2-tyypin diabetes.

Laihdutusleikkausta olen miettinyt parisen vuotta, ja nyt päätin pistää tuulemaan. Eli osittain tämänkin palstan innoittamana otin yhteyttä Rein Adamsoniin Tallinnaan, ja eilen kävin siellä konsultaatiossa. Juteltiin ja sovittiin leikkausajankohdaksi huhtikuun alku.

Itse päädyin Sleeve-leikkaukseen, koska GBP ei innostanut vitemiini/hivenainejuttujen, ja pikkusen suurempien komplikaatioden takia. Muutenkin minun ongelmani on lähinnä liian suuret annoskoot ja jatkuva nälkä, eikä niinkään makean mussuttaminen.

Siinäpä lyhyesti minusta ja suunnitelmista, kyselkää toki jos kiinnostaa, mutta minäpä kysyn nyt ensin...

Lääkäri meinasi, että pariin viikkoon ennen leikkausta ei saisi syödä lainkaan punaista lihaa, mutta ei kyllä muuten varsinaisesti patistanut vähäenergiselle... mitäköhän tästä pitäis ajatella?

Ja sitten 2-tyypin tablettihoidolla olevat diabeetikot huomio Smile
Itsellä on lääkityksenä tuo metformiini, ja jos sen ottaa ilman ruokaa tulee suunnattoman paha olo, eli oletteko miten hoidelleet lääkityksen leikkuun jälkeen...? Vai oletteko mahdollisesti jättäneet lääkkeet heti pois..? Toki aion arvoja mittailla ja ihmetellä, mutta mietityttää tuon metformiinin syäminen noin muuten.

Kaikki kokemukset Tallinnan leikkauksista ja Itä tallinnan Keskussairaalasta toki kiinnostavt myös.

Kuulemisiin Smile

-Trintilla
trintilla
trintilla

Viestien lukumäärä : 406
Paikkakunta : Ylöjärvi
Registration date : 12.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Huhtikuussa Tallinnaan leikkuriin - Diabeetikkoja paikalla? Empty Vs: Huhtikuussa Tallinnaan leikkuriin - Diabeetikkoja paikalla?

Viesti kirjoittaja maija411 Su Helmi 12, 2012 6:09 am

Heippa!
Ei oo tallinnasta kokemuksii tosin en edes ois menny.

Mutta oikeesti suosittelen kyllä noudattamaan mennes suomalaisia ohjeita, eli olemaan ENEllä, koska sisäelimien siirtely leikkauksessa on helpompaa kun ovat rasvattomampia ja pienenmpiä. Jonkun kirjoituksen alta löytyy ainakin TYKSIN ENE ohjeet ja jostain ruokavaliolla toteutettava ENE. Kannattaa tutustua niihin. Itses kannalta suosittelen.
maija411
maija411

Viestien lukumäärä : 180
Paikkakunta : Raisio
Registration date : 21.12.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Huhtikuussa Tallinnaan leikkuriin - Diabeetikkoja paikalla? Empty Vs: Huhtikuussa Tallinnaan leikkuriin - Diabeetikkoja paikalla?

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Su Helmi 12, 2012 5:30 pm

Ihmettelen kovasti tuota päätöstäsi Sleeveen, en toki sitä kyseenalaista mutta mietinpä vain että tietääkseni sleevellä on vain se laihduttava vaikutus kun taas ohituksella on lisäksi sekin vaikutus että voi päästä kokonaan eroon 2-tyypin diabeteksestä. Ei se tietenkään automaatti ole, toiset pääsevät siitä eroon ja toiset taas ei, mutta yleensä kuitenkin suurin osa valitsee sen ohituksen sleeven sijaan.
Saanko udella sitä että miksi päädyit Tallinnaan leikeltäväksi? Ei siinä, olen kyllä kuullut että Adamson on erittäin pätevä ja osaa kyllä asiansa mutta kuitenkin kun minusta ainakin sinä täytät Suomen julkisen puolen kriteeritkin, niin miksi Tallinna?
Tuosta leikkausta edeltävästä laihdutuksesta, suosittelen myös että pidät ihan tämän Suomessa käytäntönä olevan ENE-dieetin. Joko pusseina tai ruoka-aineilla. (:
Niin ja Tervetuloa palstalle!
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Huhtikuussa Tallinnaan leikkuriin - Diabeetikkoja paikalla? Empty Vs: Huhtikuussa Tallinnaan leikkuriin - Diabeetikkoja paikalla?

Viesti kirjoittaja trintilla Su Helmi 12, 2012 5:57 pm

Hepsistä

Eli päädyin Sleeveen monistakin syistä... mm. siksi, että ohitus vain jotenkin tuntui, että on "liikaa" . Lisäksi diabetekseni on vielä niin lievä, että lääkärinkin mielestä jo 15 kilon painon pudotus luultavasti riittää tablettien lopettamiseen.

Miksi Tallinnaan.... kun Kunnallisella puolella on pari kertaa ilmoitettu, että emme sinua lähetä (2 eri paikkakuntaa) kun voin kuulemma laihtua ilmankin... niin ei vaan jaksa tapella.

Tuo kilpparin vajaatoiminta teke elämästä toisinaan muutenkin niin hankalaa, että en vain jaksa ruveta kinaamaan ja odottamaan vuositolkulla. Siksi siis Tallinnaan.

Kirurgin kanssakin juteltiin tuosta sleevestä, ja hänkin olisi suosittanut ohitusta, mutta päädyimme kuitenkin sleeveen. Olen valmis menemään myöhemmin ohitukseen jos on ihan pakko, mutta toivon että tämä riittää tarpeisiini.
trintilla
trintilla

Viestien lukumäärä : 406
Paikkakunta : Ylöjärvi
Registration date : 12.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Huhtikuussa Tallinnaan leikkuriin - Diabeetikkoja paikalla? Empty Vs: Huhtikuussa Tallinnaan leikkuriin - Diabeetikkoja paikalla?

Viesti kirjoittaja Soile Su Helmi 12, 2012 7:43 pm

Itse olen leikattu 7.2.12. eli 5.päivää sitten ja loppuun asti mietin kumpi leikkaus olisi parempi, itselläni ylipainoa noin 30 kg ja metabolinen oireyhtymä(kohonnutta verenpainetta ja verensokeri,keskivartalolihavuus), keuhkosairauksia ja uniapnea. Olin itse myös enemmin sleeven kannalla, mutta kirurgit saivat minut vakuuttuneeksi siitä, että GBP kannattaa tehdä juuri siksi, ettei tule sitä diabetestä, kun riskit on suuret. Luotin heidän arvioon. Riskit on samat leikkauksissa. Lievä imeytymishäiriöhän tuosta GBP:stä aiheutuu mutta ei ole mikään homma syödä multivita+ sekä kalciposD:tä päviittäin ja mitä tulee niihen meneviin rahoihin niin sitä ei kannata surra, koska kaikki turhat herkut ja juomat jää ostamatta niin plussalle jää varmasti siinäkin mielessä.
Minä myös (sairaanhoitajana) ja suhteellisen perehtyneenä (viimeisen vuoden ajan) tähän asiaan, suosittelen vähintäänkin tuota 4-viikon ENE-diettiä, jotta tosiaan sisäelimet, varsinkin maksa on pienempi, vuotovaara on pienempi ja operointi onnistuu helpommin. Lisäksi on hyvä, että elimistö ja vatsa tottuu vähempään, on helpompi totutella myös näihin ½-1 dl annoksiin leikkauksen jälkeen;)
Kurjaa että sulle ollaan oltu niin negatiivisia lähetteen tekemisen suhteen. Suomessa on niin tiukat kriteerit eli pitää olla kokeillut laihdutuslääkkeitä ja ryhmiä ja ene-diettiä ennen lähetettä. Mutta kyllä ne kannattaa. Voihan olla että sulle riittäisi tosiaan jokin lääkekin?
Uskon kyllä, että osaavat Tallinnassa nämä leikkaukset tehdä, mutta itseäni huolestuttaisi mahdolliset komplikaatiot ja niiden hoito. Eli jos tulisi jotain ongelmia leikkauksessa tai sen jälkeen niin olisitko valmis olemaan siellä Tallinnassa teho-hoidossa esim. kuukausia? Koska on mahdollista esim. että leikkaussaumat pettävät ja tulee todella vaikeita komplikaatioita. Uusimmassa Hengitys- lehdessä oli juttu uniapneaa sairastavasta miehestä, jolle oli tehty tämä laihdutusleikkaus ja oli sitten tullut ongelmia. Hän oli elänyt teholla hengenvaarassa kuukausia. Lisäksi tiedän että on tähän leikkaukseen joku kuollutkin. Kannattaa lukea, jos saat lehden käsiin! Ei pelottelumielessä vaan siksi, että on tärkeää että tiedostaa nämä riskit. Siksi Suomessa tehdään paljon ja perusteelliset tutkimukset ja haastattelut ennen leikkausta (sisätautilääkäri, ravitsemusterapeutti, monenlaiset verikokeet, sydänfilmit, ultra, keuhkokuva jne). On myös muistettava että ulkomailla voi saada myös esim marsa-sairaalabakteerin. Ja jos sen saatuaan joutuu Suomessa hoitoon, joutuu olemaan eristyksissä pitkiäkin aikoja.
Itse miettisin erittäin tarkkaan näitä asioita. Onko vakuutukset kunnossa jne. Mutta kaikkea hyvää sinulle Trintilla ja Tervetuloa sivustoille! Varmasti kannattaa käydä lukemassa noita viestiketjuja joissa on Tallinnassa leikattujen kokemuksia. Oma leikkaukseni tehtiin tiistaina PÄKS:ssä Lahdessa.

Soile
Soile

Viestien lukumäärä : 622
Paikkakunta : Kouvola
Registration date : 20.06.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Huhtikuussa Tallinnaan leikkuriin - Diabeetikkoja paikalla? Empty Vs: Huhtikuussa Tallinnaan leikkuriin - Diabeetikkoja paikalla?

Viesti kirjoittaja BLOCCO Ma Helmi 13, 2012 12:36 am

(tämä on tiukkapipon eläkeläisen mielipide - toivon , jottei kukaan loukkaannu!)
En kyllä lähtisi täältä "puutarhakaupungista" merta edemmäs kalaan...Siis n. 15 km päässä on TAYS.
Kesällä 2010 painoin 164 kg. ENEilin syksyllä 2010 30 kg pois ja leikkausta 10 kk odotellessa sitten kävin kaikki esitutkimukset TAYSissa. Syys/lokakuun vaihteessa 2011 minulle sitten tehtiin GBP Tampereella TAYSissa. Leikkauspaino oli 130 kg. D2 lääkkeet jäi leikkuupöydälle.
Nyt kun on 4 1/2 kk leikkuusta, niin painoa on 25 kg vähemmän ja olen näin enää "Lievästi lihava". Verenpaine on nyt 125/65 tasolla, kun se aikanaan 2010 ENE:ä ennen oli 185/115 tasolla. Nuo lisäravinnetabletit ei paljon haittaa, kun muuten on yli 100 lääketabletin viikottaisesta dosetista saanut karsituksi D2 tabletit kokonaan ja verenpainetabletitkin jo lähes puoleen aiemmasta!
Tuosta Soilen pitkäaikaissaurauksien listalta kun vaihtaa keuhkosairauksien tilalle kihdin ja lisäilee sitten säärihaavat ja jalkojen ym. tukirakenteiden ongelmat, niin pääsee aika lähelle sitä missä olin ennen GBP leikkausta.

Se, että mietin lääkärien jo 2008 ehdottamaa leikkausta pari vuotta, auttoi henkisesti valmistautumaan tähän projektiin. Takavuosina JOJOilussa sekä laihduttelin omatoimisesti että olin aika-ajoin virallisten ravitsemusterapeuttien ohjeiden mukaan toteutetuissa painonhallintaprojekteissa. Ne kokemukset sekä varsinkin syksyllä 2010 tähän leikkaukseen "pääsylippuna" ollut aloitus-ENE motivoivat kyllä tähän leikkaukseen. Toki aloitusENE:n jälkeinen aika leikkausjonossa tuntui välillä turhauttavalta, kun ei tiennyt kuinka kauan jonotusaika kestää. Mutta tuo lopulta 10 kk kestänyt jonotusaaikakin kaikkine tutkimuksineen auttoi hyvin sisäistämään tätä savottaa. Näin jälkikäteen ajatellen on ainakin minun kohdalla ollut vain hyväksi, että GBP-leikkausta edeltäneet vaiheet veivät oman aikansa. Ja leikkauksen jälkeenkin on ollut hyvä antaa itselleen aikaa opiskella kaikessa rauhassa uusi loppuelämän mittainen ateriointitapa. Lihavuusleikkaus ei ole mikään läpihuutojuttu, vaan kertakaikkinen elämänmuutos!

Leikkauksen jälkeen ainakin minulla oli kotiutuspäivänä turvallinen olo, kun läksin TAYSista 15 km päähän kotiin. Tiesin, että jos jotain komplikaatioita tai yllätyksiä olisi tullut, niin ei kun taksilla TAYSiin ja homma olisi ollut pulkassa...

Pelkään pahoin, että "puutarhakaupunkilaisena" saatat joutua TAYSiin sittenkin, vaikka kävisit ensin Tallinnassa!
Joka tapauksessa onnea ja hyvää matkaa, minne menetkin...Mutta kun käsittääkseni täytät leikkauskriteerit, niin vaadi päästä julkisen terveydenhoidon lihavuusleikkausputkeen - ainakin minulla on siitä Tampereen naapurikuntalaisena tähän asti vain hyviä kokemuksia...

BLOCCO

Viestien lukumäärä : 201
Paikkakunta : Pirkanmaa/T:reen naapurista
Registration date : 19.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Huhtikuussa Tallinnaan leikkuriin - Diabeetikkoja paikalla? Empty Vs: Huhtikuussa Tallinnaan leikkuriin - Diabeetikkoja paikalla?

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa