Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

ummetus vaivaa

+9
backir63
Saranna
Lyltsy
Emppu81
Piuku
Orkidea
ritu
Krisu75
SataSalama
13 posters

Siirry alas

ummetus vaivaa Empty ummetus vaivaa

Viesti kirjoittaja SataSalama To Helmi 02, 2012 1:31 pm

Leikkauksesta on nyt pari viikkoa aikaa. Ummetus vaivaa. Voikohan Laxoberonia käyttää?

SataSalama

Viestien lukumäärä : 15
Paikkakunta : suomi
Registration date : 11.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

ummetus vaivaa Empty Vs: ummetus vaivaa

Viesti kirjoittaja Krisu75 To Helmi 02, 2012 5:18 pm

Kaverille (PiJoHe) määrättiin/käskettiin ottaa Movicolia vastaavaan vaivaan.
Krisu75
Krisu75

Viestien lukumäärä : 121
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Registration date : 25.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

ummetus vaivaa Empty Vs: ummetus vaivaa

Viesti kirjoittaja ritu To Helmi 02, 2012 7:53 pm

Mulle ainakin annettiin Laxoberonia jo sairaalassa vaikka muistelen jossain kirjoituksessa nähneeni ettei tuota saisi ottaa suolistoleikattu.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Paikkakunta : Savo
Registration date : 17.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

ummetus vaivaa Empty Vs: ummetus vaivaa

Viesti kirjoittaja Orkidea Pe Helmi 03, 2012 12:12 am

Minulle annettiin sairaalasta mukaan Pegorionia. Kirurgi käski pysyä tässä valmisteessa, koska leikkauksen jälkeen ei käy sellaiset, jotka supistaa suolta. Kävin juuri apteekista hakemassa sitä lisää, kun ei meinaa vatsa toimia.
Orkidea
Orkidea

Viestien lukumäärä : 181
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.05.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

ummetus vaivaa Empty Vs: ummetus vaivaa

Viesti kirjoittaja Piuku Pe Helmi 03, 2012 2:45 am

Leikkauksen jälkeen meni maha aikas tukkoon. Käynnistin sen laksoberonilla. Mulla ei koskaan ennenkään ole auttanut agiolax? vai mikä se nyt oli, tai vastaavat yhtään mitään. Sitten kysyin apteekissa jotain sellaista jota voi käyttää tarvittaessa pitkäänkin. Neuvoivat siellä Macrogol ratiopharmia ja kertoivat ettei ole suolistolle vahingollista, eikä aiheuta suolistolle myöskään riippuvuutta. Yksi pussi sekoitetaan 125ml vettä 1-3krt/pv. On vielä hyvän makuistakin. Siitä tulee sellainen "liukas" liemi, joka ei muuta koostumustaan, vaan liukastaa mennessään suolen seinämää, joten uloste tuleen hyvin pois. Nytkin taas jälleen parasta aikaa käytän sitä 1pss/pv.

Piuku

Viestien lukumäärä : 189
Paikkakunta : Seinäjoki
Registration date : 26.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

ummetus vaivaa Empty Vs: ummetus vaivaa

Viesti kirjoittaja Emppu81 Pe Helmi 03, 2012 3:22 am

heips mulle sanottin että duphalacia voi kokeilla jos tuntuu mutta sanottiin että ei mielellään, pitäs vaan jaksaa odottaa ja vaikka kävellä se sieltä ulos...mitenkähän sekin toimii??? scratch

Emppu81

Viestien lukumäärä : 46
Ikä : 42
Paikkakunta : Juankoski
Registration date : 14.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

ummetus vaivaa Empty Vs: ummetus vaivaa

Viesti kirjoittaja Lyltsy Pe Helmi 03, 2012 4:20 am

Leikkauksen jälkeen ei ole välttämättä ummetusta vaikka vatsa ei toimi usein. Kun syö vähän, tulee myös vähän ulos. Se 1,5 litraa vettä on tosi tärkeää saada alas että vatsa pysyy sopivana. Jos juon alle litran, maha menee jumiin.

Hedeltämät, kuidut ( kypsä kaurakuitujauhe mulla käytössä), hapankorput, puuro. Liikunta. Ja sitten duphalac päivittäin, jos on kakka kovaa noidenkin jälkeen. Mulla on kuukautisten aikaan usein vatsa kovalla, nestettä poistuu vissiin muulla tavalla, silloin hörppään päivittäin 15 milliä duphalacia.
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

ummetus vaivaa Empty Vs: ummetus vaivaa

Viesti kirjoittaja Piuku La Helmi 04, 2012 1:22 am

Niin, kaikki meistä on yksilöllisiä tapauksia. Mulle duphalac ei sopinut, kokeilin kyllä. Tuli kohtuuttomat vatsa kivut vaikka annos olisi ollut pienikin ja maha huuti kuin V8. Minä juon joka päivä vettä ja muita nesteistä vähintään 2L/pv. Toki suoli toimii harvemmin kuin ennen, kun kerran vähemmän syödään, mutta silloin kun uloste on kovaa, niin se on kovaa ja siitä seuraa pukamia ja veren vuotoa eika tule ulos vaikka kuika "pyytelee"Smile salaattia menne ja hapankorppua jne... mutta... No ehkä mulla nyt ei ole kuitenkaan huono tilanne, kun olen löytänyt avun.

Piuku

Viestien lukumäärä : 189
Paikkakunta : Seinäjoki
Registration date : 26.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

ummetus vaivaa Empty Vs: ummetus vaivaa

Viesti kirjoittaja Saranna La Helmi 04, 2012 2:28 pm

Mulla meni leikkauksen jälkeen vatsa niin kovaksi, ettei ponnistelemalla tapahtunut muuta kuin otsasuonten pullistelua. Muutaman viikon hoidin asian vesiperäruiskeella (apteekista saatava pussi, johon noin litra kädenlämpöistä vettä). Olin jo huolissani, että tätäkö tää on jatkossakin aina, mutta jonkin ajan kuluttua vatsa rupesi toimimaan itsekseen ihan hyvin ja pussittelua tarvitaan vain hyvin harvoin satunnaisesti.

Ravitsemusterapeutti suositteli mulle Linum kuituvalmistetta. Aloitin sen hyvin varovasti, mutta nyt syön sitä yleensä päivittäin reilun ruokalusikallisen jugurttiin tai puuroon sekoitettuna, toimii ja on myös hyvää.

Saranna

Viestien lukumäärä : 34
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 22.02.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

ummetus vaivaa Empty Vs: ummetus vaivaa

Viesti kirjoittaja Piuku Su Helmi 05, 2012 4:35 am

Konstit on monet sano kissa kun mummolla pöytää pyyhki Smile
Pää asia on ettei kenelläkään ole "tuskaa paatissa".

Piuku

Viestien lukumäärä : 189
Paikkakunta : Seinäjoki
Registration date : 26.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

ummetus vaivaa Empty Vs: ummetus vaivaa

Viesti kirjoittaja SataSalama Ti Helmi 07, 2012 4:07 pm

otin sitten sitä Laxoberonia 6 tippaa. Ja homma toimi kuin junan vessa Very Happy eipä tämä konsti voi olla kuitenkaan kuin satunnaisesti käytössä. Jospa se tästä lähtis...

SataSalama

Viestien lukumäärä : 15
Paikkakunta : suomi
Registration date : 11.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

ummetus vaivaa Empty Vs: ummetus vaivaa

Viesti kirjoittaja Lyltsy Ke Helmi 08, 2012 2:02 am

Laxoberon lienee ongelmatilanteeseen ok, mutta ei jatkuvaan käyttöön, ja pitää huolehtia nesteytyksestä erityisesti. Mulla ko. aine teki 5 tunnin istunnon vessassa, kun 4 päivän ummetus lähti purkautumaan, ei ollut kivaa.

Hain juuri Life-kaupasta Biolatte-maitohappobakteeri, mustikka - kuituvalmistetta, jonka pitäisi olla luonnonmukainen kuidun lisääjä. Raportoin, kuinka se auttaa.
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

ummetus vaivaa Empty Vs: ummetus vaivaa

Viesti kirjoittaja backir63 Su Helmi 12, 2012 12:18 am

Leikattu 090909 ja alussa vatsa tosi kovalla . Ulostuslääkkeitä varmaankin käytin. Nykyään OLO-jogurtti x1 /pv auttaa suolensisällön pysymään liukkaana ja vatsantoimitus on helppoa. Toisilla taas auttaa Activia-valmisteet.Hätä tulee usein juuri ennen nukkumaanmenoa koska vasta silloin on vissiin tarpeeksi massaa putkessa.

backir63

Viestien lukumäärä : 2
Paikkakunta : Mustasaari
Registration date : 06.08.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

ummetus vaivaa Empty Vs: ummetus vaivaa

Viesti kirjoittaja Poutapilvi Su Helmi 12, 2012 2:10 am

Kourallinen pähkinöitä hyvin pureskeltuna toimii terveellisenä (hyviä öljyjä) laksatiivina. Tuli yöllä taas syötyä 2 kourallista pähkinöitä valvoessani ja kun tuli mentyä takaisin nukkumaan, niin johan vessa kutsui kerran jos toisenkin Wink
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

ummetus vaivaa Empty Vs: ummetus vaivaa

Viesti kirjoittaja SataSalama Su Helmi 12, 2012 7:06 pm

leikkauksesta mulla niin vähän aikaa vasta, että pähkinöitä ei voi käyttää vielä. Olo-jugurtti alkaa tehota ja homma kulkee. Kiitos vinkeistänne Smile

SataSalama

Viestien lukumäärä : 15
Paikkakunta : suomi
Registration date : 11.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

ummetus vaivaa Empty Vs: ummetus vaivaa

Viesti kirjoittaja Soile Su Helmi 12, 2012 7:16 pm

Juu hyviä vinkkejä täällä. Itselläni ei tuota ongelmaa ole toistaiseksi ainakaan ollut, tosin vasta 5.po päivä. Mutta ennaltaehkäisynä olen käyttänyt päivittäin luumusosetta muutaman lusikallisen ja Actimelia juon purkin päivässä. Lisäksi ne nesteet ja ruokakin on hyvin nestemäistä vielä, kun eihän leikattu voi ees kovasti ponnistella niin oltava "tavarakin" sellasta sutjakkaa. Mulle ei pähkinät tai kaura käy allergian takia.
Soile
Soile

Viestien lukumäärä : 622
Paikkakunta : Kouvola
Registration date : 20.06.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

ummetus vaivaa Empty Vs: ummetus vaivaa

Viesti kirjoittaja haidi66 Su Helmi 19, 2012 3:54 pm

Smile hyvä jos olo-jugurtti auttaa, mä en voi sitä syödä ku on liian makeeta tulee huono olo, mulla kans vatsa jumissa joka päivä ja käytän levolac siihen, kyllä toimii. syön kuituja ja juon vettä sen 1.5-2l päivässä mut ei auta, vaan tarvii ottaa levolac huikka, niin pääsee heti aamulla vessaan Smile mut leikattu 9/2011 ja vielläkin jumittaa maha ja en edes uskalla antaa jäädä jumiin, koska oon jokerran joutunu sairaalaa tiputukseen jossa todettii et mulla on divertikkelit, eli mahan pitää toimii joka päivä muuten tulee ongelmia, en tiedä tuliko ne divertikkelit leikkauksen jälkeen, mut ei aikasemmin oo koskaan ollu niitä vaivoja, tosin mulla maha on ollu aina suht huono toimii ja nyt siis viellä huononpi Embarassed toivottavasti sä pärjäät sillä jugurtilla, ni ei tartte juoda tota ällöö litkua Embarassed hauskaa laskiaista kaikille lol!
haidi66
haidi66

Viestien lukumäärä : 184
Ikä : 58
Paikkakunta : loviisa
Registration date : 23.10.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

ummetus vaivaa Empty Vs: ummetus vaivaa

Viesti kirjoittaja koskpir Ti Helmi 21, 2012 12:43 am

Minulle lääkäri määräsi myös tuota "ällöä litkua" eli Levolacia, sillä syön vahvoja särkylääkkeitä, jotka kovettavat mahaa. Olen saanut sen ihan maistuvaksi siten, että sekoitan litkua velilasilliseen ja lorautan light-mehua sekaan. Lecolac vain makeuttaa mehua eikä maistu sieltä läpi.
koskpir
koskpir

Viestien lukumäärä : 68
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 10.10.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

ummetus vaivaa Empty Vs: ummetus vaivaa

Viesti kirjoittaja Soile Ti Helmi 21, 2012 2:43 am

Liikunta auttaa myös...kun käy päivittäin kävelemässä niin toimii paremmin;) Toki ei riitä kaikille mutta usein on ainakin avuksi. Siksi jollekin täällä oli vissiin lääkäri kommentoinut että "kävele se ulos", olettaisin että lääkäri oli nimenomaan tarkoittanut liikuntaa...Wink
Soile
Soile

Viestien lukumäärä : 622
Paikkakunta : Kouvola
Registration date : 20.06.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

ummetus vaivaa Empty Vs: ummetus vaivaa

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa