Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Sappikivi kymysys

+5
Fisu
Lyltsy
kissus nytkö jo
Bullero
tigertytto
9 posters

Siirry alas

Sappikivi kymysys Empty Sappikivi kymysys

Viesti kirjoittaja tigertytto To Loka 06, 2011 2:11 am

Onko täällä tullut monellekkin leikatulle sappikivet leikkuun jälkeen?jos on niin miten ne on teillä alkaneet vaivamaan?ja miten ne hoidetaan jos sellaiset on?onko pakko leikata?
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Sappikivi kymysys Empty Vs: Sappikivi kymysys

Viesti kirjoittaja Bullero To Loka 06, 2011 5:02 pm

Heips Tigeri,

Mulla on todettu kivet jo leikkauksen esitutkimuksissa ("runsaasti pieniä kiviä sappirakossa"), mutta koska ne ovatr olleet oireettomia, niille ei tarvinnut tehdä mitään. Heti leikkauksen jälkeen aloin saamaan sappikohtauksia (kova kipu, johon minulla on toistaiseksi auttanut Litalgin). Kirurgi passitti minut heti sappikivileikkausjonoon, sillä leikkaukseen pääsyssä kestää noin puoli vuotta. Sitä aikaisemmin ei kuulemma niitä kannata laihdutusleikkauksen jälkeen leikatakaan, jos ei ole pakko.

Olen kiinnittänyt huomioita ruokavalioon, enkä ole syönyt mitään sellaista, joka saattaisi aiheuttaa kohtauksia (esim. sipuli, omena, runsasrasvainen ruoka, kananmunan keltuainen) - eikä kohtauksia myöskään ole tullut.
Bullero
Bullero

Viestien lukumäärä : 90
Paikkakunta : Mikkeli
Registration date : 02.05.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Sappikivi kymysys Empty Vs: Sappikivi kymysys

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo To Loka 06, 2011 10:24 pm

Sienet lanttu herne paprika kahvi mulla aiheutti oksentelua ja edelleen aiheuttaa kivet poistettu 24.3
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Paikkakunta : oulu
Registration date : 09.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Sappikivi kymysys Empty Vs: Sappikivi kymysys

Viesti kirjoittaja tigertytto Pe Loka 07, 2011 1:36 am

Siis olenko nyt ymmärtänyt oikein..vaikka tuo sappi rakko ja kivet poistetaan niin silti me leikatut kärsimme loppu elämämme tästä vaivasta? affraid
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Sappikivi kymysys Empty Vs: Sappikivi kymysys

Viesti kirjoittaja Lyltsy Pe Loka 07, 2011 1:49 am

Ei kyllä yleensä sappirakon poistamisen jälkeen tule sappioireita. Mulla ainakin sappikohtaukset loppuivat sappirakon poistoon lokakuussa 2007.

Ilman leikkaustakin usein laihtuvat/jojoilevat kärsivät helposti sappikivistä että se ei suoranaisesti liity lihavuusleikkaukseen mitenkään erityisesti.

Mutta esim. virtsa/munuaiskivet voi aiheuttaa samantyyppisiä oireita, että sellaiset pitää tutkia jos tulee sappikohtauksen kaltaisia oireita ja rakko on poistettu.

Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Sappikivi kymysys Empty Vs: Sappikivi kymysys

Viesti kirjoittaja tigertytto Pe Loka 07, 2011 3:11 am

Kiitos Lytsy ja muutkin Smile mä niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin toivon että mun kipuni johtuis ilmavaivoista Smile mut toi virtsakivikin voia olla koska mä saan juotavaa max 1 litra vrk..ja pissaa ei tuu ku korkeintaan 3 kertaa Embarassed
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Sappikivi kymysys Empty Vs: Sappikivi kymysys

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo Pe Loka 07, 2011 3:22 am

Mulle on kerrottu et 50% kärsii ao kivuista loppu elämänsä ja mun tutuilla on edelleen jopa 10v leikkuun jälkeen oireita
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Paikkakunta : oulu
Registration date : 09.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Sappikivi kymysys Empty Vs: Sappikivi kymysys

Viesti kirjoittaja Fisu Pe Loka 07, 2011 6:43 am

Pieniä kiviä voi muodostua leikkauksen jälkeenkin ja jääda kiinni pieniin tiehyeisiin. Mutta näin jälkikäteen olen hyvin onnellinen molemmista leikkauksistani, vaikka minusta ne vois automaattisesti leikata sappirakot meiltä pois kun siellä suunnalla jo valmiiksi sorkitaan (ja kun tosiaan n.30% saa kivet vaikkei niitä ennen laihdutusleikkausta olisikaan). pirat

Fisu

Viestien lukumäärä : 99
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 15.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Sappikivi kymysys Empty Vs: Sappikivi kymysys

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo Pe Loka 07, 2011 1:36 pm

Jo oja sappikivet on myös vaarallisia ne voi tulehduttaa haiman ja maksan siksi ne varmaan leikataankin jos ne oirehtivat...
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Paikkakunta : oulu
Registration date : 09.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Sappikivi kymysys Empty Vs: Sappikivi kymysys

Viesti kirjoittaja tigertytto Pe Loka 07, 2011 8:27 pm

Lääkäri soitti tänään ja oli sitä mieltä että ei olisi kyse sapesta koska multa on leikattu jo aikoinaan sappi..mutta sain kuitenkin ultra ajan parin viikon päähän.
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Sappikivi kymysys Empty Vs: Sappikivi kymysys

Viesti kirjoittaja tigertytto To Marras 03, 2011 3:05 pm

Heips pitkästä aikaa Smile
En muista olenko jo käynyt täällä päivittämässä tätä päivää eli nykyhetkeäni..kävin siellä ultrassa ja kaikki oli ok Smile Lääkäri meinasi että ne alun (6viikkoa) kivut olisivat johtuneet siitä kun mulla vuosi se perna runsaasti leikkuussa ja siitä olisi jäänyt verihyytymiä vatsaan ja niitten sulamiseen meni tietenkin oma aikansa...tänä päivänä olo on niinkuin ei oltaisi edes leikelty Smile kipujen suhteen ihana asia mutta hiukan jännittää kun tuntuu että pystyy syömään jo ihan mitä vaan (kana/broileri ei mene).Onneksi osaan kuitenkin katsoa suurinpiirtein mitä naamastani alas tungen Smile ja määrät on pysyneet tosi pieninä Smile Paino nyt junnaa koko ajan tässä 100 ja 99 kilon välissä (leikko aamuna se oli 118),toivon vaan että tämä pudotus ei jäisi tähän,maltilla kuitenkin odotan että alkaa taas putoamaan alas päin Smile
Monet teistä varmaan muistaa kuinka itkin ja kaduin leikkuuseen menoa alussa mutta sekin on jo menneen talven lumia se ajatus Smile nyt olen tosi iloinen että sain tämän mahdollisuuden ja nykyään voin jo omalta osaltani suositella muillekkin tätä Smile Äitini kehui eilen viimeksi että * voi kauhiaa miten tuo tyttö kutistuu silmissä * en tiedä sitten onko näin vai sanooko vaan..kun tuo vaaka kuitenkin näyttää koko ajan samaa Smile
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Sappikivi kymysys Empty Vs: Sappikivi kymysys

Viesti kirjoittaja tiikos To Marras 03, 2011 5:58 pm

Voi, kuinka kiva kuulla, että nyt asiat sujuu mallikkaasti(=:
Malttia vaan siihen painonpudotukseen, itselläni nyt leikkauksesta vuosi ja kun taaksepäin katselen tätä matkaa, niin tuo aika on tarvittu elon tasaantumiseen. Matkalla on ollut jumeja ja painonlaskua, mutta hiljaa hyvä tulee.
Hyvää vointia ja uuden opettelua(=: t. Tintti

tiikos

Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : turku
Registration date : 09.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Sappikivi kymysys Empty Vs: Sappikivi kymysys

Viesti kirjoittaja Piuku To Marras 03, 2011 10:37 pm

Mulla tippunut 1,3kg viimeisen kuukauden aikana. Ostin 7.10. uudet farkut ja eilen taas, nyt 3 tuumaa pienemmät. Joten kyllä siellä kropassa jotain tapahtuu vaikkei koko ajan hurjasti tipukkaan. Mulla kans alkutaipaleen tavoite paino lähesyy. Eli laitoin tavoitteeksi 80kg, siihen vielä matkaa 6kg. Mutta kyllä se hinku kasvaa matkalla koko ajan, joten kyllä tavoitteena on oikeasti normaali paino.

Piuku

Viestien lukumäärä : 189
Paikkakunta : Seinäjoki
Registration date : 26.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Sappikivi kymysys Empty Vs: Sappikivi kymysys

Viesti kirjoittaja lootus75 Ti Tammi 31, 2012 5:51 am

Mulla ohitusleikkauksesta kolmisen vuotta ja viime vuoden loppupuolella tuli kovia kipukohtauksia oikealle ylävatsaan. Ultrassa lääkäri totesi 3kpl noin 1,5cm kiviä. Sappirakon poisto on 9.2.2012 keski-suomen keskussairaalassa ja sairaslomaa tulee kuulemma arviolta pari viikkoa.
lootus75
lootus75

Viestien lukumäärä : 91
Ikä : 48
Paikkakunta : Jyskä
Registration date : 21.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Sappikivi kymysys Empty Vs: Sappikivi kymysys

Viesti kirjoittaja Poutapilvi Ke Helmi 01, 2012 1:46 am

Mulla todettiin pari pientä ja pari erittäin isoa sappikiveä ennen Sleeveä tehdyssä ultrassa. Sappea ei suostuttu leikkaamaan samalla vaikka lääkäri totesi, että enemmin tai myöhemmin ne aiheuttavat kipuja.
Sanoivat, että laittavat halutessani laihduttuani lähetteen leikkaukseen. Pitänee pyytää se, en halua kipukohtauksista kärsiä. Olen elämäni aikana erilaisista vatsakivuista ollut sairaalassakin viikko tolkulla, joten vältän mielelläni sappikivikokemuksen.
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Sappikivi kymysys Empty Vs: Sappikivi kymysys

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo Ke Helmi 01, 2012 12:38 pm

Poutapilvi mulle sanottiin et leikataan vasta jos tuo ongelmia no toihan ne pari yöllistä päivystysreissua ja silleen...
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Paikkakunta : oulu
Registration date : 09.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Sappikivi kymysys Empty Vs: Sappikivi kymysys

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa