Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä..

+5
hansu
Bulla65
Anette
Fisu
suski76
9 posters

Siirry alas

vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä.. Empty vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä..

Viesti kirjoittaja suski76 Ke Loka 05, 2011 11:32 pm

Heippa...

Tässä olisi muutama kysymys, johon toivoisin vastauksia mahdollisimman monelta...

1) Onko täällä paljon ihmisiä, joita leikkaus kaduttaa?

-olen kuullut jossain vaiheessa vain pelkkää positiivista, mutta täällä olen huomannut ja lukenut myöskin katumuksesta ja kovista komplikaatioista. Oma perhe aivan kauhuissaan ja lapsetkin jo pelkäävät, että kuolen. Itsellekin tullut nyt vähän huonompi fiilis, kun lukee ihmisistä, jotka ovat maanneet sairaalassa pitkään ja jopa viidettä kertaa leikattuja, kun jatkuvat komplikaatiot.

2) Kuinka pitkän sairasloman tuo leikkaus on teiltä vaatinut?

- Tiedän, että on yksilöllistä, mutta olisi mukava kuulla miten teillä.

3) Miten teillä on ruokailut lähteneet sujumaan?

- Jokapaikasta olen saanut tietoa, ettei esim. voisi juoda samanaikaisesti ruuan kanssa, mutta täällä tuntuu monet tekevän kuitenkin niin.

4) Miten muut ihmiset ovat reakoineet teidän leikkauksiin?

-Itse olen törmännyt paljon niihin,joiden mielestä leikkaus on vain oikotie onneen ja ne jotka eivät pysty normaalisti laihtumaan ovat heikkoja.

5) Millaista se MAHALAUKUN TÄHYSTYS oikeasti on?

-Aihe, jonka vuoksi moni ei uskalla edes harkita leikkaukseen menoa (itsellänikin vielä edessä).

Tässä nyt muutama kysymys alkuun....

terv. suski

suski76

Viestien lukumäärä : 116
Ikä : 47
Paikkakunta : Ulvila
Registration date : 04.10.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä.. Empty Vs: vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä..

Viesti kirjoittaja Fisu To Loka 06, 2011 12:46 am

1) Ei kaduta, ei komplikaatioita, ei suurempia ongelmia. Sappikivet sain, mutta ne nyt ovat usein laihduttajan vaiva, ei väliä millä konstilla laihduttu on.

2) 2-4vk, kahteen viikkoon en turhia riehunut mutta 4vk päästä olin jo kunnossa.

3) Ohjeet ruokailu aloittamiseen vaihtelevat kovasti, minä aloitin rauhassa (1. viikko vain vettä) ja meni hyvin, rauhassa kokeillen. Ei saa juoda syönnin kanssa samaan aikaan (mulle ei mahtuisikaan). Nyt syön täysin normaalisti (9kk leikkauksesta) mutta vain pieniä määriä kerrallaan.

4) En ole kertonut kuin muutamalle läheisimmälle, he ymmärtävät ja tukevat kun tietävät taustat. Muille asia ei kuulu.

5) Hyvin epämiellyttävää (yökkäyttää kovasti) mutta myös nopeasti ohi.

Fisu

Viestien lukumäärä : 99
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 15.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä.. Empty Vs: vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä..

Viesti kirjoittaja Anette To Loka 06, 2011 2:01 pm

Vuosi sitten tehty ohitus leikkaus

1. Ei kaduta, kaikki on mennyt hyvin.

2. Leikkaavalta lääkäriltä sain lomaa 4vk, oma lääkäri jatkoi vielä 2vk eli otettiin varman päälle, yht siis 6vk. Teen fyysisesti raskasta työtä

3. Ruokailut ohjeiden mukaan alkuun. Mistään en ole joutunut luopumaan, annoskoot vaan ovat minimaalisia entiseen verrattuna.
Ilmavaivoista kärsin 2 ensimmäistä kuukautta mutta niihinkin löytyi apu apteekista, ja nykyään ilmavaivat ovat poissa.

4. Olen kertonut leikkauksesta jos joku on kysynyt laihtumisestani. Suoraan en ole saanut negatiivisia kommentteja. Tosin minua ei myöskään kiinnosta mitä ihmiset ajattelevat. Olen tehnyt töitä ja maksanut veroja koko aikuis ikäni, joten katson olevani oikeutettu saamaan myös jotain yhteiskunnalta. Sitäpaitsi säästöähän tämä jo alkaa olla kun olen päässyt suurimmasta osastalääkkeitä eroon, verenpaine ja 2 tyypin diabetes.

5. Tähystyksestä en tiedä kun lahdessa sitä ei tehdä välttämättä.

Anette

Viestien lukumäärä : 79
Ikä : 55
Paikkakunta : Hartola
Registration date : 12.12.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä.. Empty Vs: vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä..

Viesti kirjoittaja Bulla65 To Loka 06, 2011 3:27 pm

1) Onko täällä paljon ihmisiä, joita leikkaus kaduttaa?

Minua ei ainakaan kaduta yhtään, päinvastoin. Suurin osa ihmisistä on tyytyväisiä, ainakin kaikki ne jotka minä tunnen ja tunnen henkilökohtaisesti useita leikattuja.

2) Kuinka pitkän sairasloman tuo leikkaus on teiltä vaatinut?

Sairaalassa neljä päivää, sen jälkeen kolmen viikon sairausloma.

3) Miten teillä on ruokailut lähteneet sujumaan?

Hyvin, olen noudattanut täydellisesti kaikkia saamia ohjeita. Alku aina hankalaa, ekat neljä viikkoa melkoista opettelua. Vasta kolmen kk:n kuluttua pystyin syömään kala-ja kanaruokia, ne eivät pysyneet jostakin syystä sisällä, vaan tuli aina ylös jos söi niitä. Leikkauksesta on kulunut nyt vähän yli neljä kk ja syöminen on nyt ihan "normaalia" ja samanlaista kuin ennenkin. Annoskoot ovat pienemmät, mutta riittävät, en tunne jääväni paitsi mistään. Ruokaa ei voi ottaa koskaan lisää tai napostella ylimääräistä mahdollisiin mielihaluihin ja se on se seikka, joka mua auttaa eniten tässä painonpudotuksessa.

Lieviä ongelmia on edelleen vedenjuonnissa. Veden juonti on mulla pakkopullaa ja juon sitä liian vähän. Yritän kuitenkin tsempata siinä asiassa jatkuvasti, silti se tahtoo vaan unohtua. Uskon, että ajan myötä tämäkin asia paranee, koska se on jo tässä vaiheessa paljon helpompaa kuin parin ekan kuukauden aikana.

Ruokailut sujuvat aivan yhtä hyvin kotona, vierailulla, juhlissa, risteilyllä, ravintolassa, työpaikassa - mitään ongelmatilanteita ei ole tullut.

4) Miten muut ihmiset ovat reakoineet teidän leikkauksiin?

Kaikki ovat suhtautuneet erittäin positiivisesti, olen saanut paljon kannustavia kommentteja ja pitävät tätä hienona apuvälineenä painonpudotukseen. Kukaan ei ole sanonut mitään epäasiallista. Ehkä mulla on fiksuja ihmisiä lähelläni Smile, ovat valistuneita ja tietävät mistä tässä on kyse, eivät lauo typeriä kommentteja tietämättömyyttään Smile. Ai niin, yksi lääkäri piti mua ihan idioottina kun kerroin olevani menossa tähän leikkaukseen, mutta se oli tosiaan ainut ikävä kokemus Smile.

5) Millaista se MAHALAUKUN TÄHYSTYS oikeasti on?

Epämiellyttävää, ei siitä mihinkään pääse, MUTTA ei sellaista kuitenkaan, mitä ei kestäisi ja voisin mennä hyvin uudestaankin jos tarvis. Mua ainakin oksetti ihan kauheasti, kurkussa tuntui epämiellyttävältä, limaa tuli koko ajan, vedet valuivat silmistä...tunsin kuitenkin että olen osaavissa käsissä, en pelännyt tai jännittänyt. Sairaanhoitaja oli aivan ihana, puhui rauhoittavasti, pyyhki mun oksennuksia ja limoja, taputteli mua ja sanoi, että kohta tää on ohi Smile. Lääkäri toimi varmoin ottein, eikä se tutkimus kestänyt kovin kauan. Vatsassa ei tuntunut yhtään kun sitä tutkittiin ja otettiin niitä koepaloja, siellä ei ole kuulemma tuntoa.

Uskon, että on olemassa varmasti paljon pahempiakin tutkimuksia, tähän kannattaa asennoitua siten, että se on vaan omaksi eduksi ja sen jälkeen ollaan taas yksi askel lähempänä päämäärää. Joskus elämässä joutuu kokemaan epämielyttäviä asioita, kaikki ei ole aina mukavaa ja siihen meidän aikuisten ihmisten tulisi osata suhtautua oikealla tavalla.
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 58
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 14.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä.. Empty Vs: vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä..

Viesti kirjoittaja hansu To Loka 06, 2011 7:03 pm

1) Ei kaduta yhtään. Paras asia, mitä olen oman terveyteni eteen tehnyt.
2)Saikkua 6vk. Hoitoala/runsaasti raskaita nostoja-
3)Ruokailut sujuvat ongelmitta. Samoin juominen. Ei oikeastaan ole ollut isompia ongelmia koko aikana. Nyt vuosi leikkauksesta.
4) Puhun asiasta avoimesti. Se on voi voi, jos asia ei miellytä muita. En jaksa välittää purnaajista.
5)Tähystys epämiellyttävää, mutta kesto minuuteissa. Työkäyttää/röyhtäyttää ja tuntuu paineena kurkunpäässä. Ei suoranaisesti satu, mutta iljettävää on. Pieni hinta leikkaukseen pääsystä ja tiedosta, että asiat ovat leikkausta varten kunnossa.
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 48
Paikkakunta : etelä-savo
Registration date : 09.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä.. Empty Vs: vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä..

Viesti kirjoittaja Pallokala To Loka 06, 2011 7:45 pm

1) Onko täällä paljon ihmisiä, joita leikkaus kaduttaa?
Mulla oli leikkauksen jälkeen vähän hankaluuksia, jouduin toiseen leikkaukseen, sain verenmyrkytyksen ja keuhkokuumeen. Pari viikkoo leikkauksen jälkeen tuntui että oli tosi tyhmä juttu mennä leikkaukseen, mutta nyt kohta 4 kk leikkauksesta olo on mahtava!
Painoa poissa jo hyvin ja vointi erinomainen verraten aikaan ennen leikkausta.

Komplikaatiot on mahdollisia, mutta yleensä niistä selvitään yllättävän hyvin. Se kuolemanriski taitaa loppujenlopuksi olla aika pieni.

-2) Kuinka pitkän sairasloman tuo leikkaus on teiltä vaatinut?
Noiden ongelmien takia olin sairaslomalla 7 viikkoa ja sit siihen vielä 3 viikkoa päälle kesälomalla. Meni kunto aika heikoksi, en vielä olisi ton 7 viikon jälkeen jaksanut töihin, onneksi pystyi lomailemaan ja keräämään voimia.


3) Miten teillä on ruokailut lähteneet sujumaan?
Eka kuukausi oli aika vaikeaa. Nyt helpompaa, mutta juominen tahtoo unohtua ja silloin ei paino laske. Välillä on paha olo ilman mitään syytä eikä mikään maittaisi.

Pystyn syömään lähes mitä vaan, kunhan määrät pysyvät pieninä ja maltan syödä hitaasti. Vasta viime viikkoina olen ruvennut juomaan esim aamuteen ja syömään samalla yhden leivän. Periaatteessa syön erikseen ja silloin vain suullinen juomaa ja puoli tuntia myöhemmin sit enemmän juotavaa. Ennen ruokailua (noin 10 min) voi juoda reilustikkin sillä juoma menee pian läpi mahalaukunjämän eikä haittaa sit syödessä.

4) Miten muut ihmiset ovat reakoineet teidän leikkauksiin?
Olen kertonut vain ihan lähipiirille. Puoliso, lapset, mun vanhemmat tietää. Appivanhemmat, kaverit, työkaverit eivät tiedä.
Kotiväki kehuu miten hyvältä ja hyvinvoivalta näytän (ja se tuntuu myös siltä).
Muut ihmettelee kun olen laihtunut niin paljon. Olen kertonut että sairastin kesällä ja painoa lähti paljon ja nyt jatkan dieettiä ettei läski tule takaisin.

5) Millaista se MAHALAUKUN TÄHYSTYS oikeasti on?
Tähystys oli mun mielestä vähemmän kamalaa kun odotin olevan. Se on vain hetken kestävä toimenpide ilman pientäkään kipua. Ällöttävää ja ahdistavaa, mutta mua auttoi napakka mutta ystävällinen henkilökunta. Usko pois, siitä selviää kyllä. Tekee vaan täysin sen mitä hoitajat ja lääkäri käskee, nielee,hengittää ja antaa ammattilaisten tehdä työnsä. Jos yököttää niin sit yökkää.

Pallokala
Pallokala

Viestien lukumäärä : 390
Paikkakunta : E-Savo
Registration date : 07.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä.. Empty Vs: vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä..

Viesti kirjoittaja Maiski Ma Loka 10, 2011 3:17 pm

1) Onko täällä paljon ihmisiä, joita leikkaus kaduttaa?
-Ei kaduta, olen saanut elämäni takaisin!
2) Kuinka pitkä sairasloma;
- 4,5 vk+ 2vkn kesäloma päälle, töihin lähtö jännitti juuri ruokailu/juoma puolen rytmityksen suhteen OM. tuppaa venymään nuo välit taukojen suhteen, kohtuullisen hyvin on mennyt.

3) Miten teillä on ruokailut lähteneet sujumaan?
- Aikas hienosti, joskus joku kysyy kun laitan evähiä porukan yhteiseen jääkaappiin notta pärjääksää nuilla? Wink joopa se joo, ei haittaa minua,
4) Miten muut ihmiset ovat reakoineet teidän leikkauksiin?
-Ne ihmiset joille olen kertonut asian luonteen, erittäin postiivisesti! Jos ja kun saan kommenttia painoni ja ympärysmittojeni pienenemisestä saatan kommentoida vaan; ettei ihan minun omaa ansiota! Joillekkin kerron, kaikille en!

5) Millaista se MAHALAUKUN TÄHYSTYS oikeasti on?
- Ei mikään loisto-kokemus mutta selviää hengissä, "hiukan" naisellisuus tai maskuliinisuus saattaa kärsiä Razz

Itselleni on tullut joissakin tapauksissa sellainen lähetys-saarnaajamainen fiilis, että haluaisin jakaa kokemukseni eteenpäin samojen ongelmien kera kamppailevien ihmisten kanssa, enimmäkseen olen saanut nieltyä ajatukseni aina en!
Olen todellakin tyytyväinen saamaani apuun ikuisen läskien kanssa taistelun nujertamiseen sunny
Maiski
Maiski

Viestien lukumäärä : 139
Ikä : 62
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 15.03.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä.. Empty Vs: vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä..

Viesti kirjoittaja Sinde Ma Loka 10, 2011 8:06 pm



1) Onko täällä paljon ihmisiä, joita leikkaus kaduttaa?

Ei todellakaan kaduta. On ihanaa kun saa ostettua uusia vaatteita jotka ei ole kauheen hakemisen takana kun löytyy ihan mistä tahansa kaupasta ja jaksaa paljon paremminliikkua. Leikkauksen jälkeen ei ollut muuta ongelmaa kun että iho alko hylkimään tikkejä kun eivät sulaneetkaan kaikki niin hieman tulehtuivat/ärtyivät arvet, mutta kävin vain poistattamassa loput tikit terveyskeskuksessa niin paranivat kyllä nopeasti.

2) Kuinka pitkän sairasloman tuo leikkaus on teiltä vaatinut?

Eivät antaneet mitään erillistä sairaslomaa kun en käynyt töissä enkä koulussa mutta kuukauden käskivät ottaa rauhallisesti ja 3 kuukautta täytyi välttää nostamasta yli 5 kiloa ja autolla mieluiten olla ajamatta noin 1-2vk ihan oman olon mukaan. (itsehän en pöljänä totellut mitään näistä vaan ajoin autolla jo 4 päivää leikkauksesta, nostelin lapsia (varovasti) 2 viikkoa leikkauksesta ja muutenkin olin koko ajan menossa)

3) Miten teillä on ruokailut lähteneet sujumaan?

Itse teen/tein tässäkin asiassa täysin ohjeiden vastaisesti söin sosemmaista ruokaa tasan 2 päivää kotiutumisen jälkeen (ja suositushan on 1kk ) Alussa söin enimmäkseen näkkäriä ja hapankorppua hyvin pureskeltuna ja ihan normaalia ruokaa hyvin jauhettuna suussa. Nykyään aikalailla kaikki menee alas tosin olen huomannut et jotkut ruuat aiheuttavat erittäin huonoa oloa tai huono olo tulee myös jos syön liian paljon. Ja minä juon samaan aikaan kun syön kun maito ei mene muuten minulla alas jos en syö samalla jotain. Vettä juon joko ruualla tai ilman riippu ihan miten janottaa :)

4) Miten muut ihmiset ovat reakoineet teidän leikkauksiin?

Ennen leikkausta oli kourallinen sellaisia ihmisiä jotka "paheksui" asiaa ja sanoivat et mitä ihmettä sä sellaseen meet ihan turha leikkaus, kuolet sinne, yms yms. Mut suurin osa oli tukena kuten esim perhe oli kyllä täysillä leikkauksen puolella.

5) Millaista se MAHALAUKUN TÄHYSTYS oikeasti on?

hoitajat puuduttavat sinun suun ja nielun sen jälkeen otat hampaiden väliin sellasen muovisen rinkulan ja sen jälkeen nielet letkua missä on kamera, Minä yökkäilin ihan älyttömästi ja oksensin limaa koska olin flunssassa ja minulla herkkä yökkäys refleksi. Toimenpide on hieman inhottavan tuntuinen mutta nopeasti ohi. Eli ei kannate kyllä sitä pelätä.

Sinde

Viestien lukumäärä : 20
Ikä : 32
Paikkakunta : pohjois-pohjanmaa
Registration date : 31.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä.. Empty Vs: vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä..

Viesti kirjoittaja Poutapilvi Ti Loka 11, 2011 7:19 pm

1) Onko täällä paljon ihmisiä, joita leikkaus kaduttaa?

Äitini oli kovasti leikkausta vastaan ja sai minut siirtämään leikkausta parilla vuodella. Ajattelin, että kyllä saan itse itseäni niskasta kiinni. Sain toki 10vk oma-aloitteisella enellä painoa alas parisenkymmentä kiloa, joista 5kg tuli lähes heti takaisin. Samaan aikaan olin kuitenkin jonossa jo ja tämä eneily vahvisti vaan sen minkä itsekkin tiesin entuudestaan ettei minusta ole laihduttamaan ilman "apukonsteja".
Leikkausta en ole katunut vaikka kärsinkin proteiinivajauksesta (raskaus lienee ollut osasyyllinen tähän). Elämänlaatu muuttunut paljon parempaan suuntaan ja lihavana olisi ollut jotain muita ongelmia(proteiinit eivät vielä ongelma, mutta pidemmän päälle voi olla, jos ei rupea taas imeytymään nyt synnytyksen jälkeen. Sitä murehdin kuitenkin vasta aikanaan).

2) Kuinka pitkän sairasloman tuo leikkaus on teiltä vaatinut?

Reilun 3 vk sain ja syyksi sairaalassa sanottiin, että ruokailun opetteluun menee aikaa eikä haavoista parantumiseen. Ja se oli totta. Kipujen kannalta viikossa olisin ollut kunnossa, mutta ruokailut vaativat työstämistä.

3) Miten teillä on ruokailut lähteneet sujumaan?

Hyvin. Niihin sai etenkin ensimmäiset 6-8 kk kiinnittää huomiota, mutta hyviä vinkkejä olen täältä saanut ja oppinut kantamaan ruokaa käsilaukussa/autossa jne. aina mukana. Ruokailun ei todellakaan tarvitse olla ruokailu vaan esim. 10min. ajomatkalla kahdessa erässä nautittu banaani tai puolikas Nutrilett patukka.

4) Miten muut ihmiset ovat reakoineet teidän leikkauksiin?

En katso asian kuuluvan muille. Ainoastaan vanhempani ja mieheni + vanhin lapseni tietää asiasta.

5) Millaista se MAHALAUKUN TÄHYSTYS oikeasti on?

Kestettävä. Ei lainkaan kivulias, epämielyttävä kylläkin oksennusreaktion takia. Onneksi nopeasti ohitse ja erittäin pieni osa/hinta koko tätä prosessia.

Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä.. Empty Vs: vaikeita mutta tärkeitä kysymyksiä..

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa