Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kertokaahan kokemeemmat?

+6
Inka
hansu
Poutapilvi
toukka79
Fisu
tigertytto
10 posters

Siirry alas

Kertokaahan kokemeemmat? Empty Kertokaahan kokemeemmat?

Viesti kirjoittaja tigertytto Su Heinä 17, 2011 11:00 pm

Kaipailen saimaannorppaa kovasti ja ihmettelen mitä hänelle on tapahtunut kun ei ole täällä käynyt..onko sairaalasassa ?vai mitä..luin hänen kirjoituksiaan ja huomasin että häntä ei olla alkuun suostuttu edes leikkaamaan,neljä eri lääkäriä kieltänyt leikkuun,miksi hänet oltiin sitten kuitenkin leikattu ?sitä en löytänyt mistään keskustelu ketjusta....no sitten kiinnitin huomiota tuohon kun hän kertoo syömisen ja juomisen kovasti sattuvan nii siitä kysyisinkin teiltä jo leikatuilta että TULEEKO KIVUT IHAN JOKAISELLE LEIKATULLE?JA KUNKA KAUAN NE SUURINPIIRTEIN KESTÄÄ?VIIKON KAKSI JNE? scratch
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kertokaahan kokemeemmat? Empty Vs: Kertokaahan kokemeemmat?

Viesti kirjoittaja Fisu Su Heinä 17, 2011 11:35 pm

Kipuja tulee jos tai kun syö a) liian pian leikkauksen jälkeen b) liian paljon c) liian nopeasti d) vääriä ruoka-aineita. Tod näk jokainen tuntee epämukavuutta/kipua paranemisprosessin aikana ainakin joskus, siperia opettaa mitä ja miten kannattaa syödä ja mitä ei. Alussa kannattaa ottaa mielummin hieman liian hitaasti askeleet kohti tavallista ruokaa kuin kiirustaen, kuuntelee ja tunnustelee mitä se maha sanoo. Kipujen kesto on yksilöllistä, eikä vähiten sen takia, että toinen ottaa rauhallisemmin kuin toinen. Kun on kuukauden tai yli ollut nestemäisellä dieetillä, se kiinteä ruoka tuntuu niiiin houkuttelevalta.. Very Happy Mulla on kipuja vieläkin (7kk leikkauksesta) jos teen tyhmiä temppuja eli hotkin liikaa ja vauhdilla, mut niinhän se toisaalta kuuluu ollakin, järki kun ei ennen sitä hotkimista lopettanut niin nyt lopettaa maha.. (disclaimer: ahmiminen on paha! ei saa ahmia! pig)

Saimaannorppa tunsi todella kovia kipuja eikä pystynyt edes juomaan, jos vesi ei mene alas niin jotain on pielessä. Sairaalasta ei pitäisi edes päästää ulos, ennen kuin on varma että potilas pystyy juomaan riittävästi ettei kuivu kotona..

Fisu

Viestien lukumäärä : 99
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 15.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kertokaahan kokemeemmat? Empty Vs: Kertokaahan kokemeemmat?

Viesti kirjoittaja toukka79 Su Heinä 17, 2011 11:36 pm

Syömiseen ja juomiseen ei tulisi kuulua kipua. Kipu tulee siitä, jos syö liikaa tai liian nopeasti, jota tulisi välttää. Koitin tässä muistella omaa kokemustani ja itselläni ei ollut kipuja. Sen muistan että vasen puoli oli hieman arempi yleisesti ottaen pari viikkoa ja välillä ylävatsalla tuntui painetta kun suoli ei toiminut. Syömiseen liittyvät ongelmat kestävät eri aikoja ihmisillä, mutta dumping ei varmaan häviä mihinkään pitkään aikaan. Itse olen vasta nyt kokenut sen useammin kun alkoi tuntua että voin syödä normaalisti tuossa välissä, mutta eihän sitä onneksi pysty..

Tällä hetkellä mulla on sellainen ongelma, etten meinaa muistaa/jaksaa syödä. Ja kun koitan jotain syödä niin täytyn supernopeasti. Eli ihan kuin olisin palannut aikaan lähellä leikkausta.

Saimaannorpasta olisi kyllä kiva kuulla! Toivottavasti apu on löytynyt ja kaikki on hyvin. Jotenkin kyllä tuntuu että hän on johonkin toimenpiteisiin joutunut..tai sitten jos vaikka lomailee nettipidennossa..
toukka79
toukka79

Viestien lukumäärä : 185
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 05.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kertokaahan kokemeemmat? Empty Vs: Kertokaahan kokemeemmat?

Viesti kirjoittaja Poutapilvi Su Heinä 17, 2011 11:36 pm

Mulla oli ainakin kipuilua, jos join/söin liian nopeasti. Pieninä huikkina piti ottaa ja 5min paussi ja sitten taas lisää. Sairaslomaa määrättiin juuri siksi, että syöminen alkuun on täysipäivätyötä.

Saimaannorpan kanssa olen ennen leikkausta kirjoitellut privaatisti, mutta en nyt enää. En halua lähteä kommentoimaan privaattikeskusteluja, mutta samaa mietin minäkin onko sairaalassa vai vain muuten alku ottaa sen verran koville ettei nettiin jaksa tulla. Tsemppiä joka tapauksessa hänelle!!
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kertokaahan kokemeemmat? Empty Vs: Kertokaahan kokemeemmat?

Viesti kirjoittaja hansu Ma Heinä 18, 2011 12:46 am

Yhdyn edellisten teksteihin. Periaatteessa mun kivut leikkauksen jälkeen selkäperäisiä. Tietysti leikkausaluekin oli kipeä. Ruokaa söin hiljalleen kuunnellen masua. Tottelin tosin kirjaimellisesti saamiani ruokaohjeita.

Yhäkin runsaasta hiilihydraattipommista saan pahanolon + kylmähiki ja sydämmen tykytystä. Ne ovat kyllä ihan itse aiheutettuja kipuja. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis... Ja muistaahan sitä sitten, mitä ei kannata syödä. Jatkuvia normaaleihin syömisiin/juomisiin liittyviä kipuja minulla ei ole ollut.

Nimimerkillä eilen syntymäpäivillä täytekakkua syönyt.
hansu
hansu

Viestien lukumäärä : 784
Ikä : 48
Paikkakunta : etelä-savo
Registration date : 09.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Kertokaahan kokemeemmat? Empty Vs: Kertokaahan kokemeemmat?

Viesti kirjoittaja Inka Ma Heinä 18, 2011 1:50 am

Minut sleeve leikattiin kolme viikkoa sitten. Tänään oli ensimmäinen päivä, jolloin otin kipulääkkeen vasta viideltä iltapäivällä. Kipulääkkeitä minulla on neljää erilaista. Syömiseen ei liity kipuja, kivut ovat tulleet leikkaushaavoista. Niissäkin kipu hellittää jos on makuullaan.
Oksentelua minulla on päivittäin. Kaikkki omasta syystä. Liian pieni väli syömisen ja juomisen välillä tai edellinen välipala oli vielä mahassa ja sinne ei mahtunutkaan ajattelemani määrä. Minulla oksentelut eivät tunnu juuri miltään, se on lähinnä kuin vauvan pulauttelua.
Vaikka leikkauksesta on vasta kolme viikkoa, syön tavallista ruokaa, lihapuolella lihahyytelö ja maksamakkara, pähkinöistä macadamia, joka murenee suussa helposti jauhomaiseksi, jäätelöä ja kakkua olen syönyt, jugurttia, väkevämmät marjat pulauttelevat, hapankorppu sulaa helposti suussa pureskeltaessa.
Luultavasti kipuja on kaikilla, mutta lääkkeet lievittävät kipua ja jopa poistavat ne kokonaan. Kipuja on, mutta kyllä ne kestää, varsinkin kun paino putoaa mukavaa vauhtia. Minulla on kolmessa viikossa kadonnut kuusi kiloa. Jee, heittäisin volttia, jos pystyisin ja nauraisin, jos vatsaan ei sattuisi Razz
Inka
Inka

Viestien lukumäärä : 142
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 10.06.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Kertokaahan kokemeemmat? Empty Vs: Kertokaahan kokemeemmat?

Viesti kirjoittaja ritu Ma Heinä 18, 2011 2:33 am

Ei tuottanut syönti tai juonti mitään kipua leikkauksen jälkeen mutta muut ongelmat tuotti sitäkin enempi kipua enkä ole saanut huonoa oloa kuin yhden kerran leikon jälkeen toissa Pääsiäisenä kun erehdyin syömään mämmiä ja vaniliakastiketta niin se piti käydä oksentamassa ennenkuin helpotti, kyllä siperia opettaa.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Paikkakunta : Savo
Registration date : 17.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Kertokaahan kokemeemmat? Empty Vs: Kertokaahan kokemeemmat?

Viesti kirjoittaja Keijuli Ma Heinä 18, 2011 3:10 am

Saimaannorpasta on puheltu toisessa ketjussa enkä halua lisätä tässä mitään sellaista mitä olen aiemmin häneltä itseltään kuullut. Nykyisestä tilanteesta en tiedä.

Minulla on vierähtänyt gbp:sta yli kolme viikkoa. Olen pysytyllet vielä varsi jouksevalla dietillä. Jonkun kerran olen liian nopeasti syönyt jotain kuten esim. sämpylää, joka on saanut aikaan "kohtauksen", jonka aikana olen haukkonut kuin kala kuivalla maalla. Ruuan kulku on ollut tahmeaa, joten olen vähän juonut, joka on varmaan vähän liotelluut ruokaa ja siten helpottanut. Tosiaan hapankorppu on paljon parempi vaihtoehto.
Kertaakaan en ole oksentanut, mutta suoli on ollut vähän laiskanlainen.
Särkylääkkeitä en ole käytännössä tarvinnut, lääkitys lopetettiin vajaa vuorokausi leikkauksesta. Sen jälkeen olen nauttinut yhden särkylääkkeen.
Juominenkaan ei ole ollut ongelma sikäli kuin en unohda sitä.


Keijuli

Viestien lukumäärä : 14
Paikkakunta : riihimäki
Registration date : 27.05.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Kertokaahan kokemeemmat? Empty Vs: Kertokaahan kokemeemmat?

Viesti kirjoittaja Rovatar Ma Heinä 18, 2011 4:28 pm

Minulla laikkauksesta 5kk ja koko aikana ei minkäänlaisia kipuja.
Ei leikkuusta aiheutuvaa (muuta kuin kaasua eka päivänä ylävatsan alueella) ja syömisen kanssa ei ongelmaa.
Alusta asti n.4-5 päivää leikkuusta jo söin ruisleipää,lihaa,hedelmiä,kasviksia ja mikään ei tuota ongelmaa edelleenkään.
Ainoa vaiva on että nopeasti tulee pahoinvoivaksi ja mitä enemmän paino putoaa,sitä pienemmästä määrästä se pahoinvointi tulee.
Oksentanut en ole kertaakaan vaan se on sellainen lievä etova tunne joka menee ohi pian.Dumpingistakaan en ole tietoinen ollut koko aikana.
Olenkohan jotenkin poikkeus What a Face
Rovatar
Rovatar

Viestien lukumäärä : 314
Paikkakunta : Lappi
Registration date : 05.12.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kertokaahan kokemeemmat? Empty Vs: Kertokaahan kokemeemmat?

Viesti kirjoittaja Elämä edessä Ma Heinä 18, 2011 8:21 pm

Myös minä olen OnnenPirkko, jolla ei ole ollut kipuja!! Very Happy
Elämä edessä
Elämä edessä

Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 69
Paikkakunta : Mikkeli
Registration date : 01.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kertokaahan kokemeemmat? Empty Vs: Kertokaahan kokemeemmat?

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa