Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

kaasu ja vatsan toiminta

+4
2FatToFly
Elämä edessä
Lyltsy
saimaannorppa
8 posters

Siirry alas

kaasu ja vatsan toiminta Empty kaasu ja vatsan toiminta

Viesti kirjoittaja saimaannorppa To Kesä 16, 2011 12:03 am

Miten siitä leikkauksessa mahaan pumpatusta kaasusta pääsee eroon? Tuntuuko se jotenkin ikävältä leikk.jälkeen? Eli tuleeko ilmavaivoja tms.
Kukaan ei ole puhunut miten vatsa toimii eli tuleeko ulostetta ja miten pian leikk.jälkeen. Jos on vellilinjalla, ei luulisi pajoa jätöksiäkään tulevan... Question

saimaannorppa

Viestien lukumäärä : 126
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 06.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

kaasu ja vatsan toiminta Empty Vs: kaasu ja vatsan toiminta

Viesti kirjoittaja Lyltsy To Kesä 16, 2011 12:11 am

Leikkauksessa suoli lamataan ja sitten jälkikäteen saa suolen toimintaa kiihdyttävää lääkettä. Mulla meni neljä päivää ennenkuin vatsa toimi. Sanottiin että pitäisi viikon sisään toimia.

Ilma tuli pois luonnollista tietä. Ei sen kanssa suuria ongelmia ollut.

Kun syö vähän ja nestettä/proteiinipitoista, ei suolisto toimi samaan tahtiin kuin aikaisemmalla syömisellä. Mutta siitä ei siis kannata kantaa huolta, se toimii sitten kun toimii.

Alkuun vatsa oli yleensä aika löysällä.
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

kaasu ja vatsan toiminta Empty Vs: kaasu ja vatsan toiminta

Viesti kirjoittaja Elämä edessä To Kesä 16, 2011 2:08 am

Hei vaan!
Se hiilidioksidi pumpataan kaiketi vatsaonteloon, ei vatsalaukkuun, helpottamaan leikkuuta. Elimet ovat silloin helpommin liikkuvia ja kirurgille tulee tilaa toimia. Toiset kertoo, että kaasu voi tuntua ihmeellisissä paikoissa, jopa hartioiden pistoksina jne. Minulla se tuntui ylävatsalla paineena. Kaasun poistumista kehosta helpotetaan kävelemällä ja puhaltelemalla sairaalassa pulloon. Nukutusaineella on taipumus lamata jonkin verran suolen toimintaa, ei pidä säikähtää. Suoli toimii aikanaan. Minä otan joka aamu pienen määrän Levolacia ja suoli toimii aamuisin. Täytettä kun ei tule paljon, niin ei ole paljon ulos tulemistakaan. Alkuun uloste minulla oli kovaa ja sen ulos houkuttelemiseen meni aikaa ja hikeä. Pyrin vieroittamaan itseni Levolacista pikku hiljaa pois, kunhan elimistö alkaa toipumaan. Smile
Elämä edessä
Elämä edessä

Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 69
Paikkakunta : Mikkeli
Registration date : 01.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

kaasu ja vatsan toiminta Empty Vs: kaasu ja vatsan toiminta

Viesti kirjoittaja 2FatToFly To Kesä 16, 2011 5:11 am

Samaa tulin kertomaan kuin Elää Edessä. Kaasua ei pumpata vatsalaukkuun vaan vatsaonteloon työskentelytilan vuoksi. Näin mulle eräs lääkäri asian selitti aikoinaan sappikivileikkauksen jälkeen. Olotila on jotakuinkin sama kuin olisi pesäpallomailalla hakattu hartioista. Pystyasento ja liikunta auttavat palautumiseen kuulemma.

2FatToFly

Viestien lukumäärä : 234
Paikkakunta : suomenmaa
Registration date : 09.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

kaasu ja vatsan toiminta Empty Vs: kaasu ja vatsan toiminta

Viesti kirjoittaja Tertsukka To Kesä 16, 2011 1:46 pm

No niin, mä kans pelkäsin niitä hartiakipuja sen kaasun puolesta ja vot ei niitä tullut. Mulla se ilma on just tossa pallean kohdalla ja mä sitä siittä aika ajoin vieläkin röyhtäilen pois. Huvitti siellä sairaalassa kun kävivät jatkuvasti kyselemässä että joko mä prutkuttelen, ja koska en sitä tehnyt niin naureskelin hoitajille että ootteks mun pieruvahteja. Ne nauro ja sano et ei kunhan vaan kysellään. No kun se peräosasto sitten vihdoin tiistai-iltana alko
laulaan oli hoitajat kovastikkin tyytyväisiä, jolloin taas tokasin että on teillä huvit kun nautitte toisen ilmavaivoista. Mut joo toi pystyasento ja kävely nopeuttaa ja helpottaa huomattavasti olotilaaa.. Very Happy
Tertsukka
Tertsukka

Viestien lukumäärä : 100
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 27.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

kaasu ja vatsan toiminta Empty Vs: kaasu ja vatsan toiminta

Viesti kirjoittaja Kelsius To Kesä 16, 2011 6:08 pm

Joo. Minä sain käveltyä n. 11000 askelta leikkauksen jälkeisenä päivänä. Eikä oikeastaan ollut kaasuongelmaa.

Kelsius

Viestien lukumäärä : 83
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 14.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

kaasu ja vatsan toiminta Empty Vs: kaasu ja vatsan toiminta

Viesti kirjoittaja saimaannorppa To Kesä 16, 2011 9:38 pm

Kelsius: valtava määrä kävelyä! Sehän on jo monta kilsaa. Taisit toipua pikavauhtia, ihanko ulkona vai sairaalan käytävillä?

saimaannorppa

Viestien lukumäärä : 126
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 06.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

kaasu ja vatsan toiminta Empty Vs: kaasu ja vatsan toiminta

Viesti kirjoittaja Kelsius To Kesä 16, 2011 11:24 pm

Olihan se paljon, noin 5,5 km. Kävelin ympäri sairaalaa. PÄKS on aika iso kompleksi. Lisäksi osasto oli neljännessä kerroksessa. Ja tuli siinä vähän toinen polvi kipeäksi, joten vähempikin olisi riittänyt.
Toipuminen oli kyllä nopeaa ja kivutonta. Paitsi leikkauksen jälkeinen ilta ja yö, jolloin pyysin kipupiikkiä, aina kun heräsin kipuun. Sen jälkeen ei sanottavammin kyllä tuntunut kipuja, paitsi noustessa makuulta istumaan.
Lääkäri olisi ajanut kotiin jo aamun lääkärikierroksen jälkeen, mutta katsoin parhaaksi pysytellä sairaalassa toisen vuorokauden: jos vaikka jotain odottamatonta olisi tapahtunut.

Kelsius

Viestien lukumäärä : 83
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 14.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

kaasu ja vatsan toiminta Empty Vs: kaasu ja vatsan toiminta

Viesti kirjoittaja Bulla65 Pe Kesä 17, 2011 4:15 am

Mulle ei tullut mitään kipuja tuosta vatsaonteloon laitetusta kaasusta eikä mulla ollut sen kummempia ilmavaivojakaan. Eka uloste tuli neljäntenä päivänä leikkauksesta, mutta ei mikään ihme, enhän ollut syönytkään mitään moneen päivään. Kotiutuksen jälkeen vatsa on toiminut normaalisti lähes joka päivä ja tavara on kiinteää, ei kuitenkaan mitään ummetusta.

Mulle sairaanhoitaja kertoi sairaalassa, että nukutuksen aikana suolistokin alkaa ikäänkuin nukkumaan, normaalisti se on kuin kastemato, pienessä liikkeessä koko ajan, nukutuksen aikana sen liike loppuu ja leikkauksen jälkeen se täytyy "herättää". Parhaiten se herätys tapahtuu juuri kävelemällä, siksi minäkin kävelin sairaalassa sen minkä jaksoin. Ja pierujen tuloja tiedusteltiin multakin useamman kerran, se kertoo kuulemma, että suoli on alkanut liikkumaan ja oikeaan suuntaan eli pierut ovat hyvä merkki suolen oikeasta toiminnasta Smile.
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 58
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 14.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

kaasu ja vatsan toiminta Empty Vs: kaasu ja vatsan toiminta

Viesti kirjoittaja tigertytto Pe Kesä 17, 2011 5:31 am

Jos kaikki hyvin menee niin kuinka monta vuorokautta meillä pidetään Tyksissä?Ei sillä ettenkö haluaisi olla siellä(olisi varmasti turvallisempi olo kun olisi muutamiakin päiviä).Mutta mun nuorimmainen on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin äitin tyttö että ressaa jo etukäteen miten hän selviää jos joudun olemaan kamalan kauan sairaalassa Rolling Eyes
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

kaasu ja vatsan toiminta Empty Vs: kaasu ja vatsan toiminta

Viesti kirjoittaja 2FatToFly Pe Kesä 17, 2011 6:35 am

Tiger, ihan niinku meitä jo vähän jännittäisi! Mua ainakin Wink Se on hienoo että sä kyselet niin mä oottelen niitä vastauksia täällä takapiruna Very Happy

2FatToFly

Viestien lukumäärä : 234
Paikkakunta : suomenmaa
Registration date : 09.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

kaasu ja vatsan toiminta Empty Vs: kaasu ja vatsan toiminta

Viesti kirjoittaja Bulla65 Pe Kesä 17, 2011 5:06 pm

Mä menin sairaalaan tiistaina ja pääsin kotiin perjantaina. Vieruskaverini 654321 leikattiin päivää mua ennen ja pääsi myös perjantaina pois eli mä pääsin neljäntenä päivänä, 654321 viidententä. Molemmilla meni kaikki normaalisti, ei siis mitään ongelmia.

Luulen, etteivät ne hoputtaneet meitä kotiin aiemmin johtuu osaltaan myös siitä, että kirurgisella osastolla oli jostakin syystä juuri silloin hiljaista, heillä oli jopa pari huonetta täysin ilman potilaita. Näin meille kertoi sairaanhoitaja, ihmettelivät itsekin, että miten on niin hiljaista, yleensä kun potilaita odottelee jopa käytävillä.

Tuosta hiljaisuudesta johtuen hoitajilla oli meille runsaasti aikaa, josta he itsekin olivat iloisia. Yleensä kuulemma on niin, ettei ehdi paljon mitään ylimääräistä juttelemaan potilaiden kanssa kun on niin kiire, hyvä että ehtivät perusasiat hoitaa.

Itse en olisi kyllä ollut edes halukas lähtemään kotiin aiemmin, sen verran kipeä olin ja olo oli muutenkin hutera. Lapset voivat kyllä käydä katsomassa sua sairaalassa, vierailuaika on joka päivä klo 13-18:30 Smile.
Bulla65
Bulla65

Viestien lukumäärä : 540
Ikä : 58
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 14.04.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

kaasu ja vatsan toiminta Empty Vs: kaasu ja vatsan toiminta

Viesti kirjoittaja tigertytto Pe Kesä 17, 2011 8:44 pm

Kiitoksia taas tiedosta I love you
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

kaasu ja vatsan toiminta Empty Vs: kaasu ja vatsan toiminta

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa