Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina

+10
Zaidak
Tupsukka
Adele
bulleriina
Lyltsy
tigertytto
pirskatti
Kimby
Nancy
Rovatar
14 posters

Siirry alas

Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina Empty Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina

Viesti kirjoittaja Rovatar La Helmi 19, 2011 4:48 am

Täällä ollaan todella hyvässä kunnossa vaikka leikkaus oli maanataina.
Kipuja ei ole minkäänlaista.Ainoatakaan särkylääkettä ei ole mennyt keskiviikon kotiutumisen jälkeen.

Mutta en jaksa alkaa kahlaamaan täältä vastausta kysymykseeni..pariinkin ..joten laitan sen tähän.

Onko normaalia että koko ajan nälättää ? Nälän tunnettahan ei pitäsisi nyt olla
:D
Syön vielä tietysti nesteitä ja läysää sosemaista (marjakeittoja,0.2%rahkaa,muusia jossa esim. sulatejuustoa,
löysää velliä ja tietysti teetä,mehua ja vettä)
Näitä menee n.30ml-1dl kerralla,riippuen koostumuksesta.Mehu ja tee menee 2 dl hiljakseen hörppien.
Minkaalaista kipua ei tunnu.Ruoka ja juoma vain hurahtaa läpi jonnekkin.
Pulputus kuuluu välillä.Röyhtäyttää jne.Maha murisee.
Täyttymisen tunne tulee nopeasti mutta se menee ohi tunnissa kahdessa ja taas on nälkä.
Sinänsä mitään ei tee mieli vaan jollakin tuon nälän vain täytyy taltuttaa.
Onko tämä normaalia ? Lisäksi pystyn syömään /juomaan aika nopeesti.Maha ei ole siitä milläänsäkkään.
Huuu...jos mulle tehtiin lumeleikkaus
:P HEH HEH

Ja sitten toinen.Koko ajan on niin kylmä ettei tiedä miten olisi.Sisällä istun kahdet villasukat jalassa ja fleece ympärillä.Koko eilen illalla istuin pipo päässä ja lapaset kädessä kun kylmyys oli niin valtava.
Minä jolla läskit on lämmittäneet talven pakkasissa ja pikkuvaatteilla on menty talven viimoissakin :lol:

Viime yön siis nukuin pipo päässä,lapaset kädessä ja kaksi peittoa päällä.

Loppuuko tämä kylmyys jossain vaiheessa?
Rovatar
Rovatar

Viestien lukumäärä : 314
Paikkakunta : Lappi
Registration date : 05.12.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina Empty Vs: Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina

Viesti kirjoittaja Nancy La Helmi 19, 2011 5:22 am

Hei Rovatar ja onnea onnistuneesta Oulun reissusta!

Minulla hävisi nälän tunne kokonaan leikkauksen ansiosta. Tietenkin tulee sellainen jännä olo, jos ei syö, mutta se ei ole nälkää. Minulla meni silloin leikkauksen jälkeen pari viikkoa hyvin syömisten kanssa ja sitten alkoi kaikki tökkiä. Palasin takaisin lähtöruutuun ja syön pehmeitä ruokia, vaikka kaikkea saisi syödä. Maha saattaa tosiaan pitää melkoista konserttia syönnin jälkeen, mutta eipä tuo niin haittaa enää, kun sen tietää ja siihen on tottunut. Desin mitalla mittaan yleensä ruoka-annoksen ja se riittää yhdellä kertaa. Nopeasti en pysty syömään ja jos on jonnekin kiire meno niin mielummin jätän syömättä kokonaan kuin alan kiireellä mitään nielemään. Paha olo tulee nopeasta syömisestä niin helposti, että sitä on oppinut tässä jo välttämään.

Ja sitten se palelu... Ennen oli lämmin jatkuvasti, mutta eipä ole enää. Onhan tuota tietenkin pakkastakin, mutta ennen tarkeni ihan hyvin tällaisillakin keleillä. Villasukat on jalassa oltava yöllä ja pari peittoa, muuten ei pärjää.

Hienoa, että Sinulla menee hyvin, eikä ole kipuja. Minullakaan ei kovia kipuja ollut leikkauksen takia, mutta muiden vaivojen vuoksi niitä särkylääkkeitä pitää ottaa melkeinpä joka päivä näin talvella. Kunhan kesä tulee niin sitten kolotukset helpottaa.

Hyvää jatkoa! Smile

Nancy

Viestien lukumäärä : 95
Ikä : 55
Paikkakunta : Kajaani
Registration date : 04.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina Empty Vs: Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina

Viesti kirjoittaja Kimby La Helmi 19, 2011 5:56 am

Rovatar, luulen että vaan luulet että sulla on nälkä. Tarkoitan siis että yleensä menee tuntoaistit tuonne vatsalaukkuun ainakin muutamaksi kuukaudeksi aivan sekaisin. Minä en tuntenut nälkää enkä kylläisyyttä. Vain joku outo tunne jota en silloin, enkä nyt pysty selittämään. Kaikki kyllä sitten pikkuhiljaa palautuu normaaliksi. Tiedän että tuntemukset voi alussa olla hämmentäviä, varsinkin kun näläntunne on terveellekin joskus sellainen vähintäänkin epäabsoluuttinen määritelmä. Tarkoitan että ennen leikkausta kun kävin syömishäiriötohtorilla niin se pisti oikeasti fundeeraamaan milloin syö nälkään ja milloin se joku tunne joka muistuttaa nälkää onkin jotain aivan muuta.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina Empty Vs: Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina

Viesti kirjoittaja pirskatti La Helmi 19, 2011 5:57 am

Rovatar. Mukava kuulla, että kaikki meni hyvin täällä merimaissa.
Minulla hävisi leikkauksessa näläntunne kanssa kokonaan. Tulee vain semmonen ontto olo, ja siitä tietää, että on pantava murua rinnan alle.
Voi sanoa, että on näköjään joka toinen viikko parempaa tuon syönnin suhteen.
Mitään mielitekoja ei ole enää. Tai vesi, ja maito on ainoat joita tekee mieli.
Vissiinki tuonne mahhaan on muuttanut joku mölyorkesteri.
Eilenki kissanpentu nukku kaikessa rauhassa mahan päällä, ja yhtäkkiä alako semmonen mekastus.
Toivo raukka säikähti, ja hyppäsi ylös karvat pystössä. Ja tietenki kynnet minun mahanahassa.Ei tehhy kohteliasta vaikutusta, ei.
Ja tuon kylymän kanssa on aivan pääsemättömissä.
Ennen ei ollut niin kylymää,ettäkö olisi haalareitten alle tarvinnut panna, kuin villasukat. Ei edes yli 30 asteen pakkasilla.
Ja aina oli lämmin.
Mutta nyt on oltava välihousut, ja muutenkin vaatetta niinko naparetkeilijällä. Ja nuot pässinpökkimät on POP.
Aina syötyä tulee vielä mahottomia vilunvärreitä.
Peiton sisällä me Toivon kanssa olla ähäjötettään telekkaria kattoissa.
Ja nukkuissa on täkki tiukasti ympärillä.
Sitä minä jännään, että tokko ees kesähelteellä ole enää hiki.
Pahimmillaan olen pannut saunan lämpimäksi, ja istunut lauteilla, "että jossakin edes lämmin ois". Niinko laulussakin sanotaan.
Ulukona ollut joka aamu -33-35,5 pakkasta.
Sanosimpa, että aika kuiva, ja rapsakka keli.
Astmaatikkona, hengitys vinkuu, niinko hihinaa luistattas. Vaan jospa ne juhannuksen seutuun lauhtuu nämä kelit.
Koitetaanpa pysyä sulana,siskot, ja veliet.
pirskatti
pirskatti

Viestien lukumäärä : 40
Paikkakunta : pohjois-pohjanmaa
Registration date : 02.01.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina Empty Vs: Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina

Viesti kirjoittaja tigertytto La Helmi 19, 2011 6:20 am

Loppuukohan toi paleleminen koskaan?
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina Empty Vs: Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina

Viesti kirjoittaja Lyltsy La Helmi 19, 2011 8:37 pm

Rovatar, sun pitäisikin syödä kahden tunnin välein, joten se on ok.

Lisäksi se ruoka jota nyt syöt, ei ole kauhean energiapitoista tai proteiinista, joten ei se kauaa pidä nälkää ja hiilarit "syötättää" helpommin.

Laihtuessa palelee aina. Se helpottaa pikku hiljaa, kun elimistö tokenee. Mutta samanlaista oloa ei taida tulla koskaan (kuumaveristä).
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina Empty Vs: Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina

Viesti kirjoittaja bulleriina La Helmi 19, 2011 10:26 pm

Hei Rovatar!

Ne syödyt /juodut ruokamäärät on vielä tosi pieniä. Ajattelepa: jos vaikka joisit kuohukermaa ½ dl 8 kertaa päivässä, siitä tulisi 4 dl, jossa taas on kaloreita yhteensä vajaa 1400, eli tuollakin vielä laihtuu ja reippaasti. (ei silti, että tuo olisi mitenkään suositeltavaa...)

Älä siis ole huolissasi, vaan tankkaa oikeasti 2-3 tunnin välein. Razz

Tuohon paleluun minulla auttoi vanilijalla maustettu vihreä tee. Join sitä vede rinnalla.

Tsemppiä toipumiseen!

bulleriina

Viestien lukumäärä : 182
Paikkakunta : Kouvola
Registration date : 09.04.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina Empty Vs: Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina

Viesti kirjoittaja Adele La Helmi 19, 2011 10:37 pm

Hei vaan!
Mulla samanlaisia tuntemuksia kuin Kimbyllä, nälkää en tunne, enkä toisaalta kylläisyyttäkään...ainut tunne "nälästä" on sellainen outo olo??
Mutta näillä mennään Smile

Onnittelut Rovatar uudesta masusta ja uuden elämän alusta =)

Adele

Adele

Viestien lukumäärä : 81
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 28.05.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina Empty Vs: Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina

Viesti kirjoittaja Tupsukka Su Helmi 20, 2011 1:28 am

Hei Rovatar!
Täälläkin palelee jatkuvasti, villasukat ja paksu yöpaita päällä nukutaan yöt
raskaan untuvatäkin alla. Se kuulunee asiaan.
Aamulla herään janontunteeseen ja juon hitaasti n. 3dl lämmintä teetä. Kahvia en voi enää juoda, se maku on muuttunut. Syön löysää puuroa puoli desiä ja hetken päästä joutuu juosten menemään vessaan, koska kaikki tulee vauhdilla ulos kuin vesisuihkuna.
Jos tälläisina aamut jatkuu ei ole mihinkään mahdollista lähteä ennenkuin suoli on tyhjentynyt. Onko kellään ollut tällista leikkauksen jälkeen? Minulla tulle maanantaina kaksi vkoa leikkauksesta.
Syödä voin vain 3tl jogurttia kerralla, aamulla menee sitä puuroa n. puoli dl, maito menee ja ohut piimä hiljakseen. Kaikki nestemäinen, muttei puhettakaan, että vähän paksumpi esin perunasose. Heti tulee kurkkuun sellainen "patti" tilanne, ei mene mihinkään suuntaan ja viisainta on sitten sylkeä suu tyhjäksi.
Liian vähän menee tavaraa sisälle, mutta näillä eväillä jos ei laihdu niin ei sitten millään.
Nälkää ei tunne, mutta janon tunnistaa.
Henki haisee hirveälle kummastakin "päästä".
Onkohan kellään muulla ollut vastaavia tuntemuksia?
Mukavaa kevään odotusta kaikille ja voimia sekä jaksamista.

Tupsukka

Viestien lukumäärä : 47
Paikkakunta : Pohjois-Pohjanmaa
Registration date : 22.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina Empty Vs: Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina

Viesti kirjoittaja Zaidak Ma Helmi 21, 2011 8:54 pm

Hei, Rovatar ja muut! Minun leikkauksestani on kolme viikkoa ja ihan hyvin sujuu, vaikka ruokamäärät voisivat kyllä olla vähän suurempia. Noin 1 dl ainoastaan menee kerrallaan edelleen. En kuitenkaan mahalaukkuani ala turhaa venyttelemään, jos se on vain tuo määrä mikä menee, niin hyvä niin.

Nälän tunnetta ei myöskään minulla ole, ainoastaan mielitekoja joskus ja ne kohdistuvat lähinnä ruokaan, ei makeaan. Myös minulla se nälän tunne tuntuu ainoastaan sellaisena omituisena tuntemuksena, josta tietää, että jotain olisi suuhunsa laitettava, mutta siinä kaikki. Janon tunteen tuntee kuten ennen leikkaustakin.


Zaidak

Viestien lukumäärä : 34
Paikkakunta : Etelä-Suomi
Registration date : 07.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina Empty Vs: Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina

Viesti kirjoittaja Gilraen84 Ma Helmi 21, 2011 9:05 pm

Minulla reilu kuukausi leikkauksesta ja ruokaa menee 1,5-2dl kerralla. Palelen aivan tolkuttomasti, viime yönä oli untuvatäkki ja sen päällä vielä fleecepeitto ja mulla päällä pitkähihainen yöasu ja silti meinas palella, et kaitpa se kuuluu asiaan, kun tässä nopeassa ajassa laihtuu paljon ja uskoisin, että helpottaa tosiaan ajan kanssa ja samaten pakkasten lauhtuessa.

Minulla tulee "ontto" tunne vatsaan ja silloin tiedän, että pitäisi syödä jotakin ja janon tunne on säilynyt samanlaisena kuin ennen leikkausta.
Gilraen84
Gilraen84

Viestien lukumäärä : 249
Ikä : 39
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 16.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina Empty Vs: Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina

Viesti kirjoittaja Wee2be To Helmi 24, 2011 5:08 am

Melkein 5 kk leikkuusta ja nälän tunnistuminen on palautunut ja palelu vähentynyt. Kyllä se siitä normalisoituu.

Mulla meni kuukausi, puolitoista ennenkuin pystyin sanomaan rehellisyydellä, että tunsin nälän ja kylläisyyden.

Wee2be
Wee2be

Viestien lukumäärä : 287
Ikä : 42
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 29.05.2010

http://wee2be.vuodatus.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina Empty Vs: Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina

Viesti kirjoittaja TiinaTanssiiTaas Pe Helmi 25, 2011 7:43 am

On tämä mukava foorumi...

Olen kamppaillut mennäkö leikkaukseen vai ei?

Eilen kävin terveydenhoitajalla, tapasin, mahdollisesti leikkaavan, lääkärin sekä ravitsemusterapeutin.

Leikkausaikaa ei olla sovittu vielä.. Sisätautilääkäriä menen tapaamaan jahka kalenterit saadaan sopimaan toisiinsa... Hieman jännittää... Mitä, jos leikkaukseen ei pääsekään? Tai jos leikkaus tuleekin liian nopeasti?

Palelemisesta
Minulla on koko talven ollut parit sukat ja muutamat paidat päällekkäin. Aloitin jokin aika sitten säännöllisen käymisen infrapunasaunassa, jonka terveysvaikutukset ovat mainiot. Kroppa lämpenee ihanasti saunassa istuessa eikä nestettä kerry sormiin tai kasvoihin juurikaan.

Jännittää, jos leikkaukseen pääsee, niin voinko palella tästä vielä enemmän? Tai voinko käyttää ihanaa, luita ja ytimiä lämmittävää infrapunasaunaa?
En juuri nytkään tunne nälkää, tunnistanko sitä leikkauksenkaan jälkeen?

Ongelmanani on ruokamäärät... Miten ihmeessä osaan arvioida määriä? En tunnista nälän tunnetta... tai tunnistan jonkin tunteen ja miellän sen janoksi. Työrytmini on sellainen, etten syö päivällä vaan vasta illalla ja se hämmentää ihmisiä sekä perheenjäseniä. Aamulla ja päivällä ei ole nälkä.

Askarruttaa, miten pystyn orientoitumaan siihen, että syön parin-kolmen tunnin välein? Ja miten suhteutan syömisen työhöni?

Kaikki tuntuu niin suurelta ja vaikeelta. Pelkään, että sisätautilääkäri toteaa jotakin sellaista, mitä en tiedä ja joka pitäisi tietää. Mitä jos hän sanookin, että olen epäkelpo leikkaukseen?

En ole löytänyt mitään tietoa pieleen menneistä leikkauksista, komplikaatioista tai vaikeuksista leikkauksen jälkeen? Onko sellaisia?

Te, jotka olette käyneet läpi leikkauksen:
miten ja millä tekniikalla teidät on leikattu?
Onko ollut tuntemuksia leikkauksen jälkeen? Jos on, niin millaisia?
Oletteko katuneet mitään?
Onko joku teistä perunut leikkauksen? jos on niin miksi?

Kaikki realistinen tieto on tervetullutta !
Kiitos!!



TiinaTanssiiTaas
TiinaTanssiiTaas

Viestien lukumäärä : 1
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 19.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina Empty Vs: Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina

Viesti kirjoittaja Megamisu Pe Helmi 25, 2011 5:19 pm

TiinaTanssiiTaas; kaikkiin alla esittämiisisi kysymyksiin saat vastauksen kun selailet läpi foorumia Wink Nuo kysymykset vastauksineen tulee moneen kertaa esille.
Ensimäinen "ohje" mikä minulle tuli lukiessani tekstiäsi. Opettele syömään useammin. Näin itsekkin tein. Olin ihan samanlainen kun sinäkin, ruoka syötiin vain oikeestaan illalla töitten jälkeen.
Nyt vajaa 2 viikoa leikauksesta ja suunnittelen jo päivän 3:matta ruokailua.

Megamisu

Viestien lukumäärä : 87
Paikkakunta : Uusimaa
Registration date : 23.11.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina Empty Vs: Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina

Viesti kirjoittaja Lyltsy Pe Helmi 25, 2011 8:09 pm

Tavoitteenahan leikkauksen jälkeen on oppia se normaali ruokailurytmi ja oikea annoskoko. Aika moni tunnustaa täällä samoja "ongelmia" kuin sä, minäkin aikaisemmassa elämässä. Se lienee yksi merkittävä syy lihavuuteemme.

Eli leikkaus ei auta ja on terveydelle haitallista jos jatkaa samaa rataa syömisten kanssa kuin ennen leikkausta, ei siis ehdi saada riittävästi energiaa jos syö vain illalla, kun pikkumasuun ei paljoa mahdu kerralla.

Minusta säännöllinen syöminen on paljon omasta tahdosta kiinni, jos asettaa itsensä etusijalle, ja suunnittelee syömiset, se on varmasti mahdollista kaikille. Töitä se kuitenkin vaatii, ja se kyllä on sanottava että opettelu kannattaa aloittaa heti.

Tsemppiä!
Lyltsy
Lyltsy

Viestien lukumäärä : 698
Ikä : 54
Paikkakunta : Espoo
Registration date : 28.03.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina Empty Vs: Onko tämä normaalia...juuri leikattu maanantaina

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa