Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Syömisnopeus?

+12
Maria
saimaannorppa
Laihduttava
ritu
Poutapilvi
Elämä edessä
2FatToFly
Gilraen84
MRA123
kissus nytkö jo
Adele
Kelsius
16 posters

Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja Kelsius Pe Tammi 14, 2011 2:31 pm

Täällä on paljon kirjoitettu, että leikkauksen jälkeen pitää syödä hitaasti. Mutta kuinka hitaasti? Eli kauanko (minuuteissa) syötte esimerkiksi yhtä kananmunaa tai 2 dl:n jugurttia? Tai vaikka hernekeittolautasellista? Lisää esimerkkejä, kiitos.


Viimeinen muokkaaja, Kelsius pvm Pe Tammi 14, 2011 8:35 pm, muokattu 1 kertaa

Kelsius

Viestien lukumäärä : 83
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 14.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Vs: Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja Adele Pe Tammi 14, 2011 3:16 pm

Aluksi söin varmaan n.20 minuuttia, ja nyt 6 viikkoa leikkauksesta noin 10-15 minuuttia...riippuu tietenkin siitä mitä syö, jogurtti menee nopeempaa", mutta esim.hapankorppua syön kauemmin Smile Ja ruoka-annoksen koko on noin 1,5 dl.

Adele

Viestien lukumäärä : 81
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 28.05.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty syömisnopeus

Viesti kirjoittaja Kelsius Pe Tammi 14, 2011 3:22 pm

OK. Eli alussa 20 min, nyt 10-15 min, ja annoksen koko n. 1,5 dl.

Mikä ensisijaisesti laittaa syömään hitaasti? Tuleeko tunne, ettei mene enempää, vai tuleeko huono olo? Vai mikä?


Viimeinen muokkaaja, Kelsius pvm La Tammi 15, 2011 12:56 am, muokattu 1 kertaa

Kelsius

Viestien lukumäärä : 83
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 14.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Vs: Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja Adele Pe Tammi 14, 2011 3:49 pm

Mulle sopi ainakin nuo ajat. Jos syö jotain "kuivempaa" täytyy syödä hitaammin, sen huomaa jo "palana kurkussa" jos syö liian nopeaa! Mulle ei ole tullut vielä kertaakaan dumping-oireita, joten olen ottanut varman päälle Very Happy

Adele

Viestien lukumäärä : 81
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 28.05.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Vs: Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo Pe Tammi 14, 2011 4:30 pm

Se on varmaan yksilöllistä minulla meni alussa tunti toista syömisessä(15.11.10) leikattu, nyt syön em jugurttia noin 20min ja ruoka menee noin 45min annos koko on alle 2dl alussa ei mennyt edes 1dl. Yli 2dl ei mene ruokaa napaan.. nytkään.
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Paikkakunta : oulu
Registration date : 09.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Vs: Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja MRA123 Pe Tammi 14, 2011 4:43 pm

Taidan olla aika poikkeus... pystyn syömään normitahtia, eli ruokailuun kuluu (lämmin ruoka) n. 15min. jos esim. keittoa niin menee nopeammin. Alkuun mulle tuli tosi huono olo tuosta nopeasta syömisestä, ja tulee vieläkin riippuen mitä syön ja kuinka nopeasti. Huono olo johtuu siitä kun ruoka menee liian nopeasti "uudesta säiliöstä" ohutsuoleen ja se aiheuttaa huonovointisuuden. Hapankorppu uppoaa tosi nopeasti, eikä tule huono olo, jogurttia vaikka onkin "nestemäistä" niin sitä pitää syödä hitaasti koska tulee vaan sellainen olo ettei pysty syömään... Kovasti mulla ainakin vaihtelee ruokailunopeus riippuen mitä syö.
Mulla leikkauksesta ripauksen yli 3kk. Ohitus tehtiin.

Kaikkea pystyn jo syömään, sokeriakin kroppa on alkanut kestämään, jäätelöpuikko menee jo ilman huonoa oloa. Toisaalta hyvä mutta toisaalta pieni pelko kaiken aikaa persuuksissa että yleensäkin syöminen käy multa nykyään jo aikas helposti... nyt täytyy olla tarkkana ettei pääse mopo karkaamaan käsistä= katsoa että ruoka mitä menee suuhun on kunnon ruokaa...
MRA123
MRA123

Viestien lukumäärä : 595
Ikä : 52
Paikkakunta : Lempäälä
Registration date : 29.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Vs: Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja Kelsius Pe Tammi 14, 2011 7:24 pm

Siis tieto liian nopeasta syömisestä johtuvasta huonosta olosta, ja/tai "pala kurkussa".
Mikä kertoo, että on syönyt sopivasti? Sekö vaan, ettei tule huonoa oloa?

Kelsius

Viestien lukumäärä : 83
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 14.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Vs: Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja Gilraen84 Pe Tammi 14, 2011 11:41 pm

No mut leikattiin keskiviikkona ja koin ekan dumpingin jo eilen, että näin. Söin lihalientä pari lusikallista liikaa, oli vaan ihanaa saada jotain "ruokaa". Maha kertoo kun on täynnä, ei vaan maistu enempi ruokaa. Sit jos erehtyy syömään sen tunteen jälkeen, niin olo on aivan kamala, siitä sen tietää. Jos vielä muistaa miltä tuntuu kun on masu täynnä (mulla se tunne puuttunut viimoset 10v) niin kyllä sen tietää. Samanlainen olo siel vatsassa, mikäli siis kylläisyyden tunne säilynyt toisin kuin mulla. Muistaa alkuun syödä tosi hitaasti ja kuulostella masua, et joko se olisi täynnä. Pitää vaikka pieniä taukoja. Mulla tuli 15min viiveellä se pahaolo (tuntui sydäriltä) onneks olin vielä lekurissa ja sain nopeasti lievitystä olooni. Nyt olen kotona sitten ottanut varovaisesti. Nesteitä kuitenkin menee vaaditut 1,5l päivässä, vaikka onkin ollut yöllä vatsa hieman sekaisin ja jatkui vielä aamupäivällä. Nyt alkaa taas olla normaaliolo Smile
Gilraen84
Gilraen84

Viestien lukumäärä : 249
Ikä : 39
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 16.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Vs: Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja 2FatToFly La Tammi 15, 2011 1:42 am

Siinä saattaakin olla kova opetteleminen ihmiselle joka on koko elämänsä tottunut syömään viime tingassa ja kovalla hädällä. Kiireellä ja toinen jalka jo menossa toiseen suuntaan.

Pitäisiköhän harjoitella jo etukäteen?

Mulla ei siis ole mitään ahmimista vaan olen niin tottunut syömään viimeisenä ja silloin, kun on jo kiire.

2FatToFly

Viestien lukumäärä : 234
Paikkakunta : suomenmaa
Registration date : 09.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Vs: Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja Elämä edessä La Tammi 15, 2011 3:00 am

Waude Gil!
Sinulla on sitten jo leikkaus läpikäytynä!!!! Laughing
Elämä edessä
Elämä edessä

Viestien lukumäärä : 883
Ikä : 69
Paikkakunta : Mikkeli
Registration date : 01.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Vs: Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja Poutapilvi La Tammi 15, 2011 3:45 am

Mä söin alussa 1 suupalallisen ja pidin paussia 10min. ja sitten seuraava. Näin ollen syömiseen meni suunnilleen sen verran aikaa, että sai koko ajan olla syömässä.

Nykyään syön 3 suupalallista kerrallaan, pidän tauon 5min. ja syön loput 1-2 erässä. Syömiseen menee siis max. 15min. useimmiten vain 10min ja on ajallisesti varmaan turhan lyhyt. Kokeilen muistaa malttaa mieltäni. Ruokaa menee esim. 1 Vaasan ruispala + 60 gr. graavikalaa kerrallaan. Pystyn syömään sen kyllä 1 "hotkaisullakin" kuten tuli tässä yhtenä kertana vahingossa tehtyä. Ei tuottanut ongelmia, mutta en usko olevan hyväksikään.
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Vs: Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja ritu La Tammi 15, 2011 2:23 pm

MRA123 et ole poikkeus tai ainakin täällä on samaa että voin syödä samaa tahtia kuin ennenni sen mitä syön eikä tule sen kummemin dumpigkia tai muutakaan huonoa oloa ainosataan yhdenkerran olen ruuan takia käynyt oksella ja se oli viime pääsiäisenä kun söin mämmiä vanilija kastikkeella ja se jämähti mahaan ja olo helpottui kun työnsin sormet kurkkuun eikä ihme kun en ole ennenkään pystynyt mämmiä syömään se ei vaan ole mun juttu.

ritu

Viestien lukumäärä : 433
Paikkakunta : Savo
Registration date : 17.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Vs: Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja Laihduttava La Tammi 15, 2011 3:34 pm

Gilraen, millä ne antoi sulle lekurissa helpotusta dumpingiin?

Laihduttava

Viestien lukumäärä : 364
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 23.03.2010

http://kivinenpolku.blogspot.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Vs: Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja saimaannorppa Su Tammi 16, 2011 3:33 am

Sama kiinnostaisi minuakin, miten dumpingia voi itse auttaa? Muuten kuin ennaltaehkäisemällä tietysti. Mutta jos vahinko jo tullut, mitä tehdä?

saimaannorppa

Viestien lukumäärä : 126
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 06.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Vs: Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja Gilraen84 Su Tammi 16, 2011 7:23 pm

Ne anto mulle Panadolia suoraan suoneen, se auttoi mulla ja kotona on ihan auttanut panadol ja sit makoilu sängyllä, siis mulle ei tule huonovointisuutta tms, vaan tuntuu tosiaan sydäriltä. Oireet hellittää mulla noin 30-45 minuutissa.

Tuhatkauno: Joo mikkelissä voidaan juhlia mun masun 1kk synttäreitä Smile
Gilraen84
Gilraen84

Viestien lukumäärä : 249
Ikä : 39
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 16.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Vs: Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja Maria Ke Tammi 19, 2011 12:09 pm

tohon dumbing olon lievittämiseen ihan kotikonstein on se että menee sellaiseen puoli istuvaan/makaavaan asentoon että maha saa vaapan olla mutta tuettuna, viltti lähellä jos kylmä puuska tulee että saa lämmikettä. Ja mulle se tärkein eli minttuteetä tai jotain muuta kuumaa teetä jota hiljaksiin laittaa lusikallisen kerrallaan suuhun, se jotenkin auttaa kivun tunteeseen vatsan sisäisesti. Itselläni noita vieläkin tulee joskus, kun uutta ruokaa kokeilen tai syön liian hiilihydraatti pitoista. Oksentamaan en ole pystynyt leikkauksen jälkeen. Ja jos on sellainen lämmitettävä kauratyyny tai vastaava, sekin auttaa kummasti kun ristiselän taakse laittaa tai jos pystyy, niin mahan päälle. Siinä kun rauhalliseen lepäilee 15-60 minuuttia niin yleensä menee ohi. Vaikka ei kyllä sitä usko ekaan varttiin Evil or Very Mad

Maria

Viestien lukumäärä : 90
Paikkakunta : 0
Registration date : 15.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Vs: Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja Wee2be Pe Tammi 21, 2011 4:25 am

Mä oon aina ollut hidas syömään ja nykyisin vielä hitaampi..

Yleensä lämpimän ruoan parissa vietän n.puol tuntia, riippuen laadusta, mutta 20 minuuttia ei riitä mihinkään.

Jugut ja pehmeet menee maistelutekniikalla ja hitaasti...

Yleensä aterioidessa teen samalla muutakin..juttelen, luen, katson töllöä.. se myös auttaa pitäytymään siinä hitaudessa.

Jos esim.juon liian nopeeseen niin tulee ihan kamala kipu välittömästi mahaan, joka menee muutamassa hetkessä ohi...
Wee2be
Wee2be

Viestien lukumäärä : 287
Ikä : 42
Paikkakunta : Vantaa
Registration date : 29.05.2010

http://wee2be.vuodatus.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Vs: Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja liiza Ti Helmi 08, 2011 4:48 pm

Mun suurin ongelma edelleen on liian nopeasti syöminen (3kk leikkauksesta) Vasta nyt itse tajuan miten ole vuosikymmeniä hotkinut ruokani! Eilen viimeksi kamala nälkä töiden jälkeen ja pinaattilettua kiireellä naamaan, siihen se tyssäsi ja vessaan oksentamaan! Eli kaikki minkä hotkin tulee samantien ylös! Ja on se kumma , ettei tätä tajua vielä 3 kk jälkeenkään! Liian makea ruoka (suklaa, jäätelö) missä on paljon sokeria tulee myös oksennuksena heti ulos...mutta siperia opettaa! Kaikkea pystyn syömään ja juomaan kun en hotki kun petoeläin.

liiza

Viestien lukumäärä : 18
Ikä : 58
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 01.09.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Vs: Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja Riski_iita Ke Helmi 09, 2011 4:56 pm

Tämä onkin askarruttanu myös mua, kun mun hommissa usein "lounaan" "saa" syödä ratin takana, tai milloin missäkin. Miten ihmeessä pärjään niiden kanssa? Toivonkin että JOS tämä leikkaus JOSKUS toteutuisi niin saisin riittävän saikun, että oppisin jaksottamaan ruokailujani.

Ja toisaalta, aion myös tässä asiassa olla itsekäs, mulla on 30min ruokatunti, joka vähennetään työajastani, niin silloin sen voin myös joskus oikeasti käyttä ruokailuun!! Tässä iässä pitäis lopettaa jo tää ikuinen kiltteys!!
Riski_iita
Riski_iita

Viestien lukumäärä : 188
Paikkakunta : Uusimaa
Registration date : 29.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Vs: Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja anemo To Helmi 17, 2011 2:21 am

Minusta tuntuu, että yksi tärkeä tekijä, joka vaikuttaa tuohon syömisnopeuteen on leikkaustyyppi.
Minulle tehtiin GBP ja olen huomaavinani, että tässä leikkauksessa oleilla tuo syömisnopeus on hieman nopeampi.
Aluksi syöminen oli minullakin hitaampaa, mutta nykyään syön nopeuden suhteen ihan normaalisti. Pureskelen kyllä ruokaani enemmän kuin ennen leikkausta, mutta lounaani syön töissä aina n. 15 minuutissa. Oli se sitten mitä tahansa. Usein juon kulauksen vettä ennen ruokaa, mutta ruokailun jälkeen pyrin pitämään taukoa ennen kuin juon.
Jugurtti on minullakin sellainen, josta tulee helposti huono olo, jos olen syönyt sen liian nopeasti. Sen syömiseen yritänkin siis varata hieman aikaa.
anemo
anemo

Viestien lukumäärä : 31
Paikkakunta : Häme
Registration date : 24.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Vs: Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja Poutapilvi To Helmi 17, 2011 4:31 am

Riski_iita olet siinä ihan oikeassa, että pitäisi osata itsekkäästi pitää se ruokatunti ihan ruokatuntina. Ei siitä palkkaakaan saa ja leikkauksen jälkeen on pakko hidastaa syömistahtia.

Toki määrät ovat niin pienet, että selviät varmasti ratin takana aina silloin tällöin suupalallisen naamaan heittäen (pari suullista ja 5-10min. paussi). Ei tartte olla pitkäkään ajomatka, niin jo on syömiset siltä kertaa syöty. Joka tapauksessa joudut syömään pitkin päivää, et pelkästään ruokiksella.

Itse opettelen edelleen hitaasti syömistä ja huonosti menee jakeluun.
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Syömisnopeus? Empty Vs: Syömisnopeus?

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa