Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

pantaleikkaus 07

+4
tigertytto
Tupsukka
Anu
joiku
8 posters

Siirry alas

pantaleikkaus 07 Empty pantaleikkaus 07

Viesti kirjoittaja joiku Ti Tammi 11, 2011 9:46 pm

Hei, olen 45v 3pojan äiti ja 2007 olin pantaleikkauksessa Vaasassa, kiloja on lähtenyt 22 ja saman verran ainakin vielä jäljellä. . .onko muita kohtalotovereita joilla paino jämähtänyt ja /tai syöminen alkanut liikaa maistumaan ? Vaasan lähistöllä ei kai ole kokoontumisia . . että voisin kysellä muiden onnistumisia. juttelen mielelläni jos sinua kiinnostaa Very Happy

joiku

Viestien lukumäärä : 3
Paikkakunta : vaasa
Registration date : 10.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

pantaleikkaus 07 Empty Vs: pantaleikkaus 07

Viesti kirjoittaja Anu Su Tammi 16, 2011 12:27 am

Minulle tehtiin pantaleikkaus muistaakseni 1997.. ja se toimi noin 10 vuotta. Sain painoa pois 30 kg ja kyllä se lähti ensimmäisen vuoden aikana.
Panta piti löysätä 2008 hurjien refluksioireiden vuoksi ja sitten poksahdin lähes entisin mittoihini.
Neljä kuukautta sitten minulle tehtiin GB ja painoa on tippunut 15 kg. Nyt painan 115.

En oikein tiedä mistä sain lähiaikoina semmoisen milelikuvan että panta on väliaikainen ja aika monella joudutaan poistamaan. Minulle oli yllätys että niitä vielä laitetaan... Mutten ole lääkäri; älä ota kirjoitteluani liian vakavasti.

Jos tuntuu, ette pannalla enää laihdu niin ota ihmeessä yhteys lääkäreihin ja kysy neuvoa

Smile

Anu

Viestien lukumäärä : 24
Paikkakunta : Kouvola
Registration date : 11.01.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

pantaleikkaus 07 Empty Vs: pantaleikkaus 07

Viesti kirjoittaja joiku To Tammi 27, 2011 2:11 am

Hei Anu ja kiitos viestistäsi. Jokapuolelta olen viimeaikoina kuullut , että pannalla laihtuu vain 20-30kg ja muutamalle tehty GB leikkaus pannan jälkeen .painan nyt ehkä 104 ja Vaasassa lääkärit vain hokevat : ei se panta sinua laihduta , itse pitää pysyä lujana , siis kääk jos olisin tiennyt kuinka " turha " koko panta momma on , en olisi tähän lähtenyt! arpia maha täynnä ja pantaa ei voi enempää täyttää , .Tuntuu kun olisin oman onneni nojassa. Ei mitään vertaistukea neuvoja , pantahoitaja muuten ok, mutta hokee samaa: ota itseäsi niskasta kiinni , no jos siihen olisin joskus pystynyt en kai olisi leikkausta tarvinnutkaan. Eli hyvyskät ja melkein kaikki menee pannasta läpi . .no tulipahan paasattua .Millä perusteilla pääsit leikkaukseen ? olisi kiva tietää , puhuisin lekurille ensi kontrollikäynnillä . Kiitos sinulle.

joiku

Viestien lukumäärä : 3
Paikkakunta : vaasa
Registration date : 10.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

pantaleikkaus 07 Empty Vs: pantaleikkaus 07

Viesti kirjoittaja Tupsukka To Tammi 27, 2011 4:28 am

Hei Joiku!
Ystävälleni tehtiin pantaleikkaus 1997 ja hän laihtui sen myötä n. 10kg ja pantaa aiottiin alunperin tarvittaessa kiristää ja näin edistää pannan tehoa ja laihtumista. Lääkintöhallitukselta tuli hänelle kuitenkin melko pian (n 2v pantaleikkauksen jälkeen) kirje, ettei kiristyksiä tehdä ja ko. menetelmä kielletään kokonaan Suomessa. Syynä monenlaiset komplikaatiot esim. voimakkaat refluksivaivat ja siitä aiheutuvat vaivat (esim. keuhkokuume).Joillakin oli jopa mahalaukun "nirhaumia" pannan puristus kohdassa. Häneltä panta jouduttiin poistamaan ja refluksivaivat jäivät pois.
Mikäli sinulla ei siitä ole vaivaa niin voit sen pitää, ei siitä haittaakaan liene.Voisi ajatella, ettet voi syödä esim. lihaa kunnolla pureksimatta, appelsiinit hedelmälihoineen voivat alasmennessä tökkiä, puhumattakaan tonnikalasta tai porkkanaraasteesta. Näitä syömällä huomaa, että panta toimii jos tulee oksennuskohtauksia kun ruoka ei mene kunnolla alas. Parasta tietenkin olisi jos osaimme laihtua ilman leikkaushoitoa, muttei se pudotettu paino tahdo pysyä, ellei tee täydellistä muutosta ruokatottumuksissa. Ja lihavuus on iso terveysriski.
Uskon, että hamassa tulevaisuudessa löydetään joku "lihavuusgeenivirhe", joka voisi selittää miksi jotkut niin herkästi lihovat ja toiset eivät. Samassa perheessäkin toinen lapsista saattaa olla reilusti ylipainoinen ja toinen taas hoikka ja samaa ruokaa syövät. Aineenvaihdunta pielessä.

Tupsukka

Viestien lukumäärä : 47
Paikkakunta : Pohjois-Pohjanmaa
Registration date : 22.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

pantaleikkaus 07 Empty Vs: pantaleikkaus 07

Viesti kirjoittaja Tupsukka To Tammi 27, 2011 4:30 am

Hei Anu!
Kauanko sulla oli väliä pannanpoiston ja GBP välillä. Menikö kaikki hyvin leikkauksessa?

Tupsukka

Viestien lukumäärä : 47
Paikkakunta : Pohjois-Pohjanmaa
Registration date : 22.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

pantaleikkaus 07 Empty Vs: pantaleikkaus 07

Viesti kirjoittaja tigertytto To Tammi 27, 2011 5:34 am

Tupsukka mä olen samaa mieltä tosta lihavuusgeenivirheestä...juuri siksi kun samassa perheessä voi olla montakin lasta ja osa on sairaloisen ylipainoisia ja toiset taas alipainoisia ja kuitenkin kaikki syövät samaa ruokaa tai samalla tavalla.
Mulla esim mies joka syö miljoonakertaa rasvaisempia,makeimpia yms ruokia ja herkkuja eikä se lihooo millään kun mun taas ei suurinpiirtein tarvitse kuin haistaa ruokia ja lihoan scratch
ja meidän lapsissa sama juttu..
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

pantaleikkaus 07 Empty Vs: pantaleikkaus 07

Viesti kirjoittaja Ann Pe Tammi 28, 2011 1:04 am

Mulla myös ollut panta. Asennettiin v. 2008, otettiin pois keväällä 2010 ja 5 kk myöhemmin tehtiin GBP-leikkaus.
Pannasta ei mulla ollut läheskään noin suurta hyötyä... pudotettuja kiloja vain alle 10, paljon oksentelua ja nielemisvaikeuksia. Ei siis sopinut mulle ja tuo, että on omansa onnensa nojassa kuulostaa tosi tutulta... Toista on nyt GBP-leikkauksen jälkeen. En kuitenkaan itse suostu harmittelemaan tuota panta-aikaa, vaikkei se ihan putkeen mennytkään. Silloin se tuntui parhaalta mahdolliselta ratkaisulta , vaikka tiedossa olikin osalla pannan toimimattomuus ja mahdolliset uusintaleikkaukset. Ne sattuivat sitten minun kohdalleni.
Olen onnellinen, että sain mahdollisuuden vielä GBP-leikkaukseen ja loistavan apuvälineen painonpudottamiseen . Leikkauksesta on nyt 6kk aikaa ja painoa pudonnut 30 kg. Tukea on tarjolla ihan hyvin ja vahingosta viisastuneensa osaan sitä myös hyödyntää ja tarvittaessa vaatia.
Ann
Ann

Viestien lukumäärä : 94
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 02.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

pantaleikkaus 07 Empty Vs: pantaleikkaus 07

Viesti kirjoittaja tigertytto Pe Tammi 28, 2011 2:11 am

Jos panta leikkauksesta voi tulla nielemis vaikeuksia niin miten on näissä sleeve ja GBP leikkauksissa,onko jollekkin tullut niistä nielemis vaikeutta?
tigertytto
tigertytto

Viestien lukumäärä : 1222
Paikkakunta : turku
Registration date : 16.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

pantaleikkaus 07 Empty Vs: pantaleikkaus 07

Viesti kirjoittaja Gilraen84 Pe Tammi 28, 2011 4:25 am

Ei oo tullu nielemisvaikeuksia ainakaan mulle Very Happy
Gilraen84
Gilraen84

Viestien lukumäärä : 249
Ikä : 39
Paikkakunta : Helsinki
Registration date : 16.12.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

pantaleikkaus 07 Empty Vs: pantaleikkaus 07

Viesti kirjoittaja Nana Pe Tammi 28, 2011 4:43 am

kirurgin mukaan niitä pantaleikkauksia ei edes tehdä enää Suomessa komplikaatioiden takia mutta Amerikassa se suosio on taas nousussa...Ihmettelen kyllä kovasti sitä että miksi o_O
Nana
Nana

Viestien lukumäärä : 74
Paikkakunta : Tku
Registration date : 12.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

pantaleikkaus 07 Empty Vs: pantaleikkaus 07

Viesti kirjoittaja Maria La Tammi 29, 2011 4:29 pm

Samoin noita pantoja tehdään täällä Ranskassa vieläkin, ainakin joissain pienemmissä sairaaloissa. Kuuntelin ennen leikkaustani yhden miehen ystävän vaimon(sairaanhoitaja joka ollut kotona lasten kanssa 5v) paasausta siitä kuinka paha tämä mun leikkaus on ja kuinka mun pitäis ottaa panta sen sijaan koska se on väliaikainen jne. maalas miehen silmien eteen sellaiset kauhukuvat mun tulevaisuudesta tän leikkauksen jälkeen että meni unet loppulomaks hänellä Evil or Very Mad
Onneksi kirurgi sai miehen rauhoitettua, oli tapaaminen heti ensimmäisenä arkipäivänä loman jälkeen.

Maria

Viestien lukumäärä : 90
Paikkakunta : 0
Registration date : 15.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

pantaleikkaus 07 Empty Vs: pantaleikkaus 07

Viesti kirjoittaja Anu Ma Helmi 07, 2011 1:30 am

Panta laitettiin siis 1997..
löysättiin voimakkaitten refluksivaivojen takia 2008
LIHOIN
ja siksi hakeuduin uudelleen kirurgin luokse
panta poistettiin helmikuun alussa 2009
ja
siitä 6 kk kuluttua tehtiin GB.

Me nyt vaan ollaan tämmöisiä, riippuvaisia ruuasta ja tarvitsemme kirurgia "katkomme" avuksi.
Pantahoitaja on asiaa tuntematon; Vaasassa tehdään lihavuusleikkauksia. Hakeudu kirurgille ja keskustele asiasta.
Se saattaa kannatta :-D

Anu

Viestien lukumäärä : 24
Paikkakunta : Kouvola
Registration date : 11.01.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

pantaleikkaus 07 Empty Vs: pantaleikkaus 07

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa