Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Leikkaushaavojen tulehdus, missä vaiheessa huolestuttavaa?

4 posters

Siirry alas

Leikkaushaavojen tulehdus, missä vaiheessa huolestuttavaa? Empty Leikkaushaavojen tulehdus, missä vaiheessa huolestuttavaa?

Viesti kirjoittaja Humppakahva La Joulu 04, 2010 11:47 am

Kysymyksiä kysymysten perään tuntuu olevan koko tämä projektini.
Nyt kun leikkaus on mennyt hyvin ja pahimmat kivut hellittäneet (makasin yöllä hetken oikealla kyljellä, ei kokoaikaa enää selällään cheers) niin nyt sitten katselin, että yhden reiän ympärille on alkanut muodostua punainen alue (5 parempaa reikää ja toi yksi ruma). Punainen alue ei ole hirveän laaja, reunasta ehkä n. sentin joka puolelle.

Missä vaiheessa noista punotuksista pitäisi huolestua niin paljon, että pitää lähteä paikalliseen terveyskeskukseen näyttämään?
Sitten kun leviää vielä enemmän tai jos nousee korkea kuume?
Vai tuleeko aina noita punoituksia ja ne menee itsestään ohi sitten kun menee?

Anteeksi taas tyhmät kysymykset, mutta ehkä tässä ajanmittaan viisastun ja voin sitten joskus tulevaisuudessa tulla tänne avustamaan projektin alkutaipaleilla olevia. Nyt olen itse sellainen Rolling Eyes
Humppakahva
Humppakahva

Viestien lukumäärä : 41
Paikkakunta : Orimattila
Registration date : 13.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaushaavojen tulehdus, missä vaiheessa huolestuttavaa? Empty Vs: Leikkaushaavojen tulehdus, missä vaiheessa huolestuttavaa?

Viesti kirjoittaja Kimby La Joulu 04, 2010 12:00 pm

Tuo punaisuus on merkki jonkinlaisesta tulehduksesta. Sitten jos haava alkaa erittämään kaikenlaista mönjää ja kuume nousee yli 38,5 on mielestäni viimeistään syytä mennä näyttämään sitä. Kovin herkästi ei nykyään antibioottikuureja määrätä vaan yllättävän pitkään odotellaan ja katsotaan että keho pystyisi itse torjumaan tulehduksen. Eritys on mekanismi saada bakteerit haavasta pois joten se on tavallaan hyväksi jos siellä tulehdus on. Suihkuttelu 2 kertaa päivässä ja pitkät ilmakylvyt on normaali hoito. Terkkarissa saattaavat koittaa puristella sitä haavaa jotta mönjä tulisi ulos ja sitten puhdistavat sen. Erityksen jälkeen haavaan voi muodostua sellainen kalvo jota olisi kuulema hyvä pari kertaa päivässä saada pois jotta se haava hengittäisi. Suihkuttelu nimenomaan hävittää tämän ohuen kalvon haavasta.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaushaavojen tulehdus, missä vaiheessa huolestuttavaa? Empty Vs: Leikkaushaavojen tulehdus, missä vaiheessa huolestuttavaa?

Viesti kirjoittaja Poutapilvi La Joulu 04, 2010 7:12 pm

Mulle tuli kanssa punaista haavojen ympärille ja oli silti ihan erinomaisessa kunnossa. Mulla vaan sellainen iho, että kehittää helposti arpikudosta. Kuume on huolestuttava, samate mönjät, kipu tai paikallinen kuumotuskin. Mulla ei ollut mitään näistä, ainoastaan kipua (sekään ei saa lisääntyä aikaisemmasta ja kipulääkkeillä pitäisi olon pysyä siedettävänä, muuten kannattaa mennä näytille).

Itse en terkkariin menisi vaan soittaisin enemmin osastolle. Voisit vaikka kysyä sähköpostiosoitetta tai kännynumeroa ja ottaa kuvan laittaa niille näytille. Leikkauspaikka kuitenkin tietää parhaiten.
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaushaavojen tulehdus, missä vaiheessa huolestuttavaa? Empty Vs: Leikkaushaavojen tulehdus, missä vaiheessa huolestuttavaa?

Viesti kirjoittaja Humppakahva La Joulu 04, 2010 8:43 pm

Mulla leikannut lääkäri sanoi, että jos haavat alkaa tulehtumaan, niin paikalliseen terveyskeskukseen käymään. Sain sellaisen lapunkin mukaan, joka pitää siellä näyttää lääkärille, siitä näkee mitä varten mussa sellaisia reikiä on Smile

Pitää odotella ja katsoa mihin suuntaan toi punotus lähtee. Josko se olisi kiltti ja lähtisi itse vaan ohi.
Humppakahva
Humppakahva

Viestien lukumäärä : 41
Paikkakunta : Orimattila
Registration date : 13.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaushaavojen tulehdus, missä vaiheessa huolestuttavaa? Empty Vs: Leikkaushaavojen tulehdus, missä vaiheessa huolestuttavaa?

Viesti kirjoittaja Poutapilvi Ma Joulu 06, 2010 3:50 am

Humppakahva väh. 3 kertaa päivässä kunnon suihkuttelu (15min.) ja sen jälkeen kuivaus aina puhtaalla (joka kerta uudella) pyyhkeellä taputtelu kuivaksi. Myös kylmä-kuuma veden vaihtelu tekee hyvää verenkierrolle. Kovasti on vaivaa, mutta tehoaa hyvin haavojen hoidossa.
Poutapilvi
Poutapilvi

Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 24.02.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaushaavojen tulehdus, missä vaiheessa huolestuttavaa? Empty Vs: Leikkaushaavojen tulehdus, missä vaiheessa huolestuttavaa?

Viesti kirjoittaja huanita Ma Joulu 06, 2010 5:30 pm

Itse soitin kirurgille kun pari haavaa oli kipeät, kuumottivat ja olivat punaiset ja turvonneet. Hää soitti puhelinreseptin lähimpään apteekkiin. Oli niin selvä ero toisiin haavoihin, että sen maallikkonakin näki, ettei olleet "normaalit".

Pare liian aikaisin kuin liian myöhään käydä näyttämässä jos mietityttää.

edit: kuume ei noussut missään vaiheessa.
huanita
huanita

Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : pääkaupunkiseutu
Registration date : 04.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaushaavojen tulehdus, missä vaiheessa huolestuttavaa? Empty Vs: Leikkaushaavojen tulehdus, missä vaiheessa huolestuttavaa?

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa