Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Rasva maksan ympärillä....

5 posters

Siirry alas

Rasva maksan ympärillä.... Empty Rasva maksan ympärillä....

Viesti kirjoittaja 2FatToFly Ti Marras 02, 2010 8:15 pm

Aloitan nyt uuden topicin, koska en saanut rav. terapeuttia kiinni. Olen yrittänyt jo useamman päivän.

Kertokaahan viisaammat, miten se on.

Kinattiin tuossa erään ystävän kanssa aihesta paasto - ketoosi - rasvan poisto maksan ympäriltä.

Eli kysymys;
Lähteekö se rasva MILLÄÄN muulla kuin tuolla ENEDillä? Voiko sitä maksaa "kuivattaa" karppaamalla niin kuin kaveri kivenkovaan väitti? Perusteli asiaa sillä, että alakarpissa elimistö menee myös ketoosiin ja lopputulos on sama.

Mielestäni asia kuulostaa hassulta, että näin olisi koska aina-ja-kaikille tuota ENE-diettiä määrätään?

Valaiskaa pimeydessä kulkevaa. :-)



2FatToFly

Viestien lukumäärä : 234
Paikkakunta : suomenmaa
Registration date : 09.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Rasva maksan ympärillä.... Empty Vs: Rasva maksan ympärillä....

Viesti kirjoittaja Kimby Ti Marras 02, 2010 8:58 pm

ENEllä tai ketoosilla ei tässä tapauksessa ole mitään tekemistä. Sisäelinten ympärillä oleva rasva lähtee kun energiansaanti on vähäisempää kuin kulutus. Kun rasva lähtee palamaan, palaa se aina ekana sisäelinten ympäriltä. Näin sanoi Peijaksen kirurgi Anne Juuti seminaarissa kun kysyttiin Eneilyn välttämättömyyttä ennen leikkausta. Se Eneily ennen leikkausta on siis vailla lääketieteellisiä perusteluja. Esim. minä en eneillyt ennen leikkausta vaan söin 3 kk normiruokaa 2000 kcal edestä joka silloin oli 1000 kcal vähemmän kuin mitä kulutin. Leikkauksessa olin rasvaton sisältä ja leikkaus aika oli mun kohdalla vain 48 min.

ENE-dieettiä määrätään osittain sen takia kun niin on aina ennenkin tehty ja sen takia että se on helpompi ja yksiselitteisempi diettii potilaalle. Se voi monasti olla helpompi suorittaa jos/kun päästään ENEN aikan siihen että näläntunne häviää. Ja sehän tapahtuu kun ollaan 3-4 päivää alle 800 kcal.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Rasva maksan ympärillä.... Empty Vs: Rasva maksan ympärillä....

Viesti kirjoittaja Paloma Ti Marras 02, 2010 9:27 pm

En rohkene maallikkona antaa mitään tietoa tällä foorumilla aiheesta, jonka asiantuntijat tietävät paremmin.
Gastrokirurgi ja sisätautilääkäri edellyttävät meilläpäin eneä tai muuta riittävää näyttöä siitä, että ennen leikkausta voidaan todeta maksan pieneneminen. Täällä tehdään pääasiassa bypass-leikkauksia, joka on erilainen vaatimuksiltaan kuin sleeve. Heillä lienee omat tietoon ja kokemukseen liittyvät perustelunsa.

Täällä Päijät-Hämeessä enen voi toteuttaa pusseilla tai ruualla, ja olkoon perustelut ene-vaatimukselle mitä tahansa, kannattaa noudattaa niitä ohjeita, mitä kussakin sairaanhoitopiirissä tai yksityisellä annetaan.
Itse sain hyvinkin yksilölliset ohjeet enen suorittamiseen, varsinkin, kun pussit välillä yököttivät enkä kyennyt syömään sitä vaadittua kasvismäärää päivässä.
Siis joustomahdollisuuksia on.
Paloma
Paloma

Viestien lukumäärä : 137
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 14.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Rasva maksan ympärillä.... Empty Vs: Rasva maksan ympärillä....

Viesti kirjoittaja 2FatToFly Ke Marras 03, 2010 3:52 am

Jippi jippi jippi.... vai miten se turhapuro sen sanoi. Mä olin sittenkin "oikeassa" tai siis anyway jotain :-)

Kyllä mua oikeasti ihmetytti tuo miksei muka kukaan olisi karpannut ennen leikkausta jos se olisi niin autuaaksi tekevää. Kaveri siis on henkeen ja vereen karppikansaa.

Kiitos valaistuksesta ja selventävisä selityksistä.

Mistä minä muuten sitten-joskus-kun on sen aika, tiedän onko se rasva palanut vai onko se niin sanottu automaatio, että näin tapahtuu?

Mitataanko sitä maksan rasvaisuutta jotenkin, esim ultraamalla?

2FatToFly

Viestien lukumäärä : 234
Paikkakunta : suomenmaa
Registration date : 09.06.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Rasva maksan ympärillä.... Empty Vs: Rasva maksan ympärillä....

Viesti kirjoittaja Kimby Ke Marras 03, 2010 4:01 am

Mun mielestä te olitte molemmat sekä oikeassa että väärässä. Sekä ENEllä että karppaamalla tuppaa kalorit jäämään pienemmäksi kuin kulutus, joka one tässä se oleellinen juttu. Mikäli paino putoaa esim. 10-15 kg, niin silloin se rasva lähtee sisäelinten ympäriltä, se on varma juttu. Aivan sama millä menetelmällä se lähtee.

Maksa yleensä ultrataan jokunen kuukausi ennen leikkausta.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Rasva maksan ympärillä.... Empty Vs: Rasva maksan ympärillä....

Viesti kirjoittaja Ann Ke Marras 03, 2010 4:20 am

Mut tuokin on kovin erikoinen perustelu koko eneilylle ja sen olemassaololle. Jos rasvaa pitäisi saada pois sisäelinten ympäriltä niin ok, mut miksi yksityisellä eivät kirurgit sitä tilaa sitten tarvitse? Eneilyjä tai muita painonpudotustemppuja ei vaadita ennen leikkausta. Turhalta kiusaamiselta tuntuu kunnallisella puolella, varsinkin jotkut 10 viikon eneilyt! Hui ja hatunnosto niille, jotka ovat tällaisen vieneet läpi Ü
Ann
Ann

Viestien lukumäärä : 94
Paikkakunta : Pääkaupunkiseutu
Registration date : 02.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Rasva maksan ympärillä.... Empty Vs: Rasva maksan ympärillä....

Viesti kirjoittaja Kimby Ke Marras 03, 2010 4:26 am

En osaa vastata yksityisten lääkärien puolesta mutta jälleen kirurgi Anne Juutin suusta 05/2010 sanottuna:

Maksa on tiellä kun pitää päästä vatsalukkuun käsiksi. Se joudutaan väkisin työntämään/vetämään syrjään jotta ois tilaa työskennellä. Toisaalta maksa on pienempi ilman sitä rasvaa, mutta myös verenvuotoriski pienenee kun maksa on rasvaton. Rasvaisena maksa on kuulema kuin turvoksissa oleva pesusieni joka alkaa vuotamaan verta helposti kun sitä tökitään. Rasvattoman maksan pinta on kovempi ja tiukempi eikä vuoda niin helposti.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Rasva maksan ympärillä.... Empty Vs: Rasva maksan ympärillä....

Viesti kirjoittaja kissus nytkö jo Ke Marras 03, 2010 12:48 pm

Ja osittain kait siinä tottuu jo pienenmpään ruoka määrään ennen leikkausta enellä tämä on ihan oma ajatukseni tästä. Mun maksa oli rasvaton vaan eneä tuli 4 viikkoa....
kissus nytkö jo
kissus nytkö jo

Viestien lukumäärä : 592
Paikkakunta : oulu
Registration date : 09.09.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Rasva maksan ympärillä.... Empty Vs: Rasva maksan ympärillä....

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa