Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen?

+2
Morrigan
Rozeanne
6 posters

Siirry alas

Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen? Empty Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja Rozeanne Ma Maalis 09, 2009 4:17 pm

Hei taas!

Millaisia määriä/mitä ruokia syötte n. viikon-kahden kuluttua leikkauksesta?
Entä te, jotka olette olleet leikkauksessa vuoden/vuosia sitten, millaisia annoskokoja teillä on?

Minäkö utelias, en kai...?? Razz
Rozeanne
Rozeanne

Viestien lukumäärä : 75
Paikkakunta : Kuopio
Registration date : 19.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja Morrigan Ma Maalis 09, 2009 10:58 pm

Siinä viikon ote ruokapäiväkirjasta + jotain ajatuksia toiselta viikolta leikkauksen jälkeen

Maanantai 24.9

- n. 40g SuolaPähkinöitä (230kcal / Proteiini 10g)
- vajaa 1prk fortimelliä (200kcal / 15g)
- pala koskenlaskijaa + kotijuustoa (200kcal / 25g)
- 1,5dl kinkkupasternakka sosetta (160kcal / 21g)
- 20g manteleita (120kcal / 5g)

yht. 910kcal /proteiinit 76g
Vähän vauhtia paranemisprosessiin tiivisenergisellä ja korkeaproteiinisella ruualla


Tiistai 25.9

- 1 munaa keitettynä ja muussattuna + tippa voita
+ 1dl paseerattua tomaattia (150kcal / 7g)
- tonnikalamösöä (130kcal / 13g)
- hevi juoma + muutama suolapähkinä (120kcal / 5g)

yht. 400kcal /proteiinit 25g


Keskiviikko 26.9

- proteiinipirtelö (140kcal / 20g)
- 100g kotijuusto (150kcal / 14g)
- n. 1dl tonnikala kidneypapu mösöä (130kcal/ 10g)
- 50g koskenlaskijaa + 2 rkl suolapähkinöitä (260kcal / 23g)

yht. 680kcal / proteiinit 67g


Torstai 27.9

- activia jugurtti (100kcal / 5g)
- 100g palvattua kirjolohta (190kcal / 17g) 2 erässä päivän mittaan
- 100g savulohisulatejuustoa (150kcal / 18g) 2 erässä päivän mittaan
- muutama manteli (50kcal / 2g)
- 1 fortimel (200kcal / 20g)

yht. 690kcal / proteiinit 62g


Perjantai 28.9

- hevi juoma (60kcal / 1g)
- kirjolohta + juustodippiä (200kcal?/ 20g?)
- 150g kotijuustoa (220kcal / 21g)
- pähkinöitä (300kcal / 13g)

yht. 780kcal / proteiinit 55g


Lauantai 29.9

- 200g palvikinkkuleikkelettä (200kcal / 34g)
- 100g tuorejuustoa (170kcal / 7g)
Tein kinkku tuorejuusto rullia, joita söin yksi kerrallaan päivän mittaan.
- 1prk rahkaa 2 erässä (150kcal / 14g)
- muutama kalkkunan ohuenohut siivu (?)

yht. 520-600kcal / proteiinit 55-60g

Tänään oon kokeillut parin tunnin välein syömistä niin, ettei tuohon vatsaan pääsisi sattumaan... tuntuu oudolta pupeltaa kokoajan jotain... tai siis en tiiä onko se edes mulle hyväksi, kun jää helposti päälle tuollainen napsiminen. Sitten ollaankin kusessa kun ruokamäärät kasvaa!

Sunnuntai 30.9

- mango jugurtti piltti + pari kalkkuna leikkelettä (100kcal / 4g)
- 1prk tonnikalaa (230kcal / 18g)
- kalkkunaleikkelettä + tuorejuustoa (100kcal + 4g)
- hevi juoma (60kcal / 1g)
- 2 munan munakas (200kcal /13g)

yht. 690kcal / proteiinit 40g

Ja tässä ihan viime ajoilta

Maanantai 27.10

- 1prk rahkaa 140kcal
- tonnikalasalaatti (1prk tonnikalaa + rehut + salaatinkastike) 600kcal
- n. 100g kultakalkkunaleikkelettä + salaatinkastiketta 160kcal
- kesäkurpitsaa + jauhelihakastiketta 200kcal

yht. 1100kcal


Tiistai 28.10

- 2 x "juustoleipä" + särpimet 600kcal
- 2 x 2 lohimurekepihviä 350kcal
- salaattia + makkara sieni sipuli paistosta 300kcal + lasi punkkua

yht. 1250


Keskiviikko 29.10

- rahka 140kcal
- kinkkuwokki 300kcal
- "juustoleipä" + särpimet 300kcal
- jauhelihapihvi + n.2dl pinaatti feta kasvispaistosta 500kcal

yht. 1240kcal


Torstai 30.10

- jauhelihapihvi + pinaatti feta kasvispaistosta 300kcal
- 2 jauhelihapihviä 400kcal
- salaattia + vähän kanakastiketta 200kcal
- tonnikalasalaatti 300kcal

yht.1200kcal

Perjantai 31.10

- Tonnikalasalaatti 300kcal
- Lihakeittoa ilman perunaa 300kcal
- 2 kebakkoa, majoneesia + salaattia 400kcal

yht.1000kcal


Lauantai 1.11

- 1prk rahkaa 140kcal
- lasagnen täytteitä ja juustokuorutusta 600kcal
- maustamatonta jugurttia 100kcal
- 2 kebakkoa 300kcal
- suolapähkinöitä + 3 lasia punaviintä ?

yht. n. 1500kcal


Sunnuntai 2.11

- "juustoleipä" + särpimet 300kcal
- kourallinen pähkinöitä + muutama broiskuleikkele 300kcal
- salaattia + possun filettä kermakastikkeessa 400kcal

Niissä kohdin, missä ei ole mitään tarkempaa määrää niin puhutaan lautasellisesta, esim salaattia pystyn syömään sellaisen teeman syvänlautasen verran ja vaikka keittoa sellaisen teeman pikku kulhollisen. Mä noudatan siis tiukasti vähähiilihydraattista ruokavaliota myös leikkauksen jälkeen. Toi "juustoleipä" on mm. siemenistä ja pähkinäjauhoista tehtyä leivän korviketta.
Morrigan
Morrigan

Viestien lukumäärä : 27
Registration date : 07.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja Milla-Riikka La Maalis 21, 2009 5:33 pm

[quote="Morrigan"]Siinä viikon ote ruokapäiväkirjasta + jotain ajatuksia toiselta viikolta leikkauksen jälkeen

[quote]Maanantai 24.9

- n. 40g SuolaPähkinöitä (230kcal / Proteiini 10g)
- vajaa 1prk fortimelliä (200kcal / 15g)
- pala koskenlaskijaa + kotijuustoa (200kcal / 25g)
- 1,5dl kinkkupasternakka sosetta (160kcal / 21g)
- 20g manteleita (120kcal / 5g)

yht. 910kcal /proteiinit 76g
Vähän vauhtia paranemisprosessiin tiivisenergisellä ja korkeaproteiinisella ruualla
quote]

Heippa!

Hämmästyin kovasti, kun ruokavaliossasi oli niin paljon pähkinöitä, kun olen ymmärtänyt, että pähkinöitä j asiemeniä ei saa sitten leikakusken jälkeen enää syödä ei ainakaan kovin alussa. Kauanko sinulla on leikkauksesta. sunny

Milla-Riikka

Viestien lukumäärä : 39
Paikkakunta : Jyväskylä
Registration date : 25.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja Rozeanne La Maalis 21, 2009 10:08 pm

Ilmeisesti sleeve leikkauksessa ei tarvitse olla niin tiukkaa ruokavaliota (ei pähkinöitä, ei salaatteja, ei mitään kuoria, ei siemeniä...) kuin ohitusleikkauksessa, olenko oikeassa Morrigan?
Rozeanne
Rozeanne

Viestien lukumäärä : 75
Paikkakunta : Kuopio
Registration date : 19.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen? Empty laskemiset

Viesti kirjoittaja isomahamamma Su Maalis 22, 2009 2:58 am

Apua! Pitäääkö tuollaista laskemistoua pitää ihan oikeesti? Onko se siis pakko? Pitääkö kaikki ruoka punnita ja laskea rasvat, proteiinit ym? Ei oo meikäläisellä aikaa eikä taitoa tuollaiseen...Mikä sen tarkoitus on? Siis varmistaako että saa kaikki vitamiinit ym.s? Niinkö? Vaiko vain oman intressin takia, huvikseenko? Muistuttaa liikaa painonvartijoita, mitä inhosin...

isomahamamma

Viestien lukumäärä : 36
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 26.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen? Empty Ruokailut leikkauksen jälkeen.

Viesti kirjoittaja atmin Su Maalis 22, 2009 10:31 pm

Tässä esimerkki ensimmäisen kahden viikon ruokavaliosta,
leikkauksen jälkeen.


Aamiainen:
Elovena välipalajuoma 2,5dl 134kcal 1,9g
lääkkeet

Välipala:
Kahvia 1,5dl
"Liotettu" pieni korppu ? ?
0,5dl maitoa 20kcal 1,5g

Lounas:
Kasvissosekeitto 2dl 110kcal 2,0g
Edam "tikkuja" n. 30g n.100kcal 8,0g

Välipala:
Danio mustikka rahka 200g. kcal 220 12.0g

Välipala:
Vanilla Rahkavaahto 100g 140kcal prot. 5,5g

Päivällinen:
HeVi juoma 200g 120kcal 1,2g
"Proteiinimaitopirtelö" 3,0dl 235kcal 35.0g

Illallinen:
Viili 200g 102kcal 6,6g
Mansikka kiisseli 0,5dl 20kcal 1,0g

Juomat:
3dl "proteiinipirtelö" 235kcal 35.0g
8dl vettä.
--------------------------------------------------------------------------------------
Reilut 1300 kcal energiaa ja 100 g Proteiinia
*******************************************************************

Nyt reilu vuosi leikkauksen jälkeen kaikki mahdollinen ja mahdoton uppoaa.

Mutta määrät ovat paljon pienempiä kuin ennen leikkausta.

Tässä kolme esimerkkiä aamu palasta.

Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen? TTu
Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen? TT2
Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen? TTH

Ja esimerkki lounaasta.

Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen? TTS

Painoa on nyt pudonnut 58 kiloa.
atmin
atmin

Viestien lukumäärä : 10
Registration date : 05.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen? Empty ruokamäärät

Viesti kirjoittaja isomahamamma Ma Maalis 23, 2009 3:20 am

Ihan normaalin kokosii aamiaisia näyttää olevan. mikä leikkaus sulle tehtiikään? itse jättäisin pois tuon patongin ja oliko vaal. riisiä? vai onko leikk. takia pakko syödä vaaleaa leipää, onko ruisleipä liian kuituista?

isomahamamma

Viestien lukumäärä : 36
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 26.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja möhrötti Ma Maalis 23, 2009 1:25 pm

Mä en nyt tähän laita noita omia syömisiä ku oon sellanen ongelma vattanen nykyään mut sen hiukan aisoita kauan seuranneena voin kommentoida.
Eli kun aina sanotaan et ohitetut ei voi syödä siemenii ja varsinkaan pähkinöi on puppua. Siis jos pähkinöitä suussa pureskelee nii nehän menee ihan sellaseks velliks ei ei mitään vaaraa vattalle tuskin kukaan kumminkaan niitä pähkinöitä kokonaisena nielee jollon niistä vois jottai haittaki olla. Pähkinöis on kumminki reilusti protskui ja paljo hyvii rasvoi nii niitä voi kyll ruokavalios pitää tietty hillitysti ku ovat aika energia pitosii mut kivoi vaikka välipalana.
Leipää voi syödä tummana tai vaaleena mä en ainakaan oo huomannu sen suurempaa eroo. Ite käytän vallan tummaa leipää siis oikeen jälkiuuni leipää joka on aika krouvii rakenteltaan mut hyvin sopii.
Kaiken a ja o on kumminki et sen sapuskan pureskelee kunnolla eli ei isoja kokkareita ja tietty määrät ettei syö liikaa ja venytä sitä uutta vatsalaukkuu.
Yleisesti ottaen ku puhutaan ettei siemenii, pähkinöi, salattii, kalvollisii hedelmii ja vihanneksii pitäi syödä nii se tarkottaa ihan sitä leikkauksen alku aikaa jollon muutenki se sapuska pitäis olla sosemaista.
Se on siks ettei krämmäleet tarraudu niihin vattas oleviin tikkeihin. Ajan mittaan kun tikit on sulannu nii sitä vaaraa ei sitte ole.
Syömisissä ei muuten ole pakko laskee mitään siis noita ravintoaineita sehän on ihan vapaaehtoista. Sillä kumminki voi sitte ite seurata et saa tarpeeks kaikkea.
Mä henkilökohtasesti en koskaan oo laskenu noita syömisiä vaiks olis kyll varmaa kannattanu mut oon vaa nii laiska sellaseen hommaan.
möhrötti
möhrötti

Viestien lukumäärä : 67
Registration date : 05.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja Morrigan Ma Maalis 23, 2009 4:53 pm

Loistavasti kommentoitu Möhrö Very Happy Ja tosiaan siitä laskemisesta, niin mä oon vaan sen verran kiinnostunut ja se on niin tuttua hommaa, ettei siitä ole sen enempää vaivaa itselle.
Morrigan
Morrigan

Viestien lukumäärä : 27
Registration date : 07.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen? Empty määrät

Viesti kirjoittaja isomahamamma Ma Maalis 23, 2009 6:41 pm

Koskeekohan samat ohjeet myös pantaleikattuja? tietääkö kukaan? Kiitos möhrötti selvennyksestä. Mä luin engl.kiel.amerikkalaisen terv.palstan sivuilta noista rajoitteista, pahin oli musta se, ettei kofeiinia 3 kuukauteen eikä ollenkaan enää hiilihapollisia juomia. Pitääkö paikkansa? Eli onko teille leikatuille tullut kofeiini- ja hiilihappojuoma-rajoitus? Pitääkö kaikki vihannekset kuoria, esim. tomaatti?

isomahamamma

Viestien lukumäärä : 36
Paikkakunta : helsinki
Registration date : 26.02.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja Rozeanne Ma Maalis 23, 2009 9:16 pm

isomahamamma kirjoitti:Koskeekohan samat ohjeet myös pantaleikattuja? tietääkö kukaan? Kiitos möhrötti selvennyksestä. Mä luin engl.kiel.amerikkalaisen terv.palstan sivuilta noista rajoitteista, pahin oli musta se, ettei kofeiinia 3 kuukauteen eikä ollenkaan enää hiilihapollisia juomia. Pitääkö paikkansa? Eli onko teille leikatuille tullut kofeiini- ja hiilihappojuoma-rajoitus? Pitääkö kaikki vihannekset kuoria, esim. tomaatti?

Minä sain jo sairaalassa kahvia, joten minulle ei ainakaan ole tullut ko. rajoitusta. Ainoa haitta on se, etten saa kahvia kurkusta alas, joten olen siirtynyt juomaan teetä. Kevyt limua pystyn juomaan, kun hiilihapot on hapettunut pois (laitan lasiin limua "seisomaan" ja muutaman tunnin päästä se on hiilihapotonta) tai puhaltelen pillillä tai ravistan hapot pois.
Pillimehut on muuten oivaa juomaa, helppo kuljettaa mukana vaikka ulkoilessa. Smile
Rozeanne
Rozeanne

Viestien lukumäärä : 75
Paikkakunta : Kuopio
Registration date : 19.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja möhrötti Ma Maalis 23, 2009 10:41 pm

Kahvin juonti kielletään varmaan siks et se ei ny terveellekkään vattalle hyvää tee saatika leikatulle. Mun kokemus kaffesta leikkauksen jälkeen on tällänen, alkuun ku join kaffet nii laatta lensi laakista. Sitte kekkasin et juon ekaks vettä pari kulausta ja sen jälkeen kaffetta nii pysy hyvin sisäll ja toi oli sillon ihan alkuun leikkauksen jälkeen. Nykyään kaffen kans ei mitään ongelmaa ja sitä meneeki kuppi poikineen päivittäin.
Hiilihapposet juomat sen sijaan ei ainakaan mulle oikeen sovi se hiilihappo sattuu vattas vieläki vaiks leikkauksest on jo nii kaua. No sen ongelman olen ratkassu nii et sekottelen lusikalla suurimmat hiilihapot veks ja juon sitte tai toinen vaihtoehto on seisottaa limppaa hetken aikaa lasissa nii sit saa juotuu.
Mun mielestä kaikkee saa leikkauksen jälkeen syödä ja juoda mut kannattaa vaa alottaa varovasti kokeillen.
Kyllä se vatta sitten ilmottelee et mistä tykkää ja mistä ei ja ku me kaikki leikatut ollaan kumminki nii erillaisii et yhdelle sopii yks ja toiselle toinen.
Leikkauksen jälkeisell syömisell on kolme tärkeetä juttuu : Kokeillen, hyvin pureskellen ja pieniä määriä sillä pärjää Laughing
möhrötti
möhrötti

Viestien lukumäärä : 67
Registration date : 05.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja atmin Ke Maalis 25, 2009 3:27 am

isomahamamma kirjoitti:Ihan normaalin kokosii aamiaisia näyttää olevan. mikä leikkaus sulle tehtiikään? itse jättäisin pois tuon patongin ja oliko vaal. riisiä? vai onko leikk. takia pakko syödä vaaleaa leipää, onko ruisleipä liian kuituista?

Harvinaista minulla tuo vaalean leivän syönti onkin, mutta pidän töissä pakkasessa aina pari pakettia tuota uuniin laitettavaa
esipaistettua patonkia. Lähinnä sen leivän mitä syön, niin otan runsaskuituista näkkäriä.
Kaikki leipä menee helposti alas, mutta kun ei ole koskaan nälkä (jäi leikkauspöydälle) niin joskus on hieman kosittava itseään syömään, vaihtamalla sortteja..

PS. Se "valkoinen riisi" on oikeasti hapankaalta. Very Happy Hyvää, terveellistä ja ravitsevaa tongue

Minulle tehtiin ohitusleikkaus.

Kuten kuvissa näkyy, juon nykyisin lähinnä teetä.
Ei siksi, että kahvi olisi jotenkin kielletty tai haitallista, mutta ei ole enää leikkauksen jälkeen maistunut hyvälle.
atmin
atmin

Viestien lukumäärä : 10
Registration date : 05.09.2008

Takaisin alkuun Siirry alas

Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen? Empty Vs: Millaisia määriä/mitä syötte leikkauksen jälkeen?

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa