Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kokelas esittäytyy

+2
HyeeNa!
kokelas
6 posters

Siirry alas

Kokelas esittäytyy Empty Kokelas esittäytyy

Viesti kirjoittaja kokelas Ke Loka 05, 2016 3:47 pm

Moro,
Uutena täällä, joten ajattelin kertoa muutamalla sanalla oman tilanteen.
Pari vuotta olen leikkausta pohtinut ja ylipainoa ollut ala-asteikäisestä asti.
Tänä keväänä sitten koulun terkkarin kautta sain lähetteen lääkäriin keskustelemaan leikkausmahdollisuudesta.
Lääkäri on ylihuomenna ja jännittää jo melkoisesti kelpaako leikkaukseen jne.

Tilanne keväällä oli 169cm/133,6kg ja nyt paino tippunut jonkinmoisella ruokakurilla ja liikunnalla 111,5kg.
Pohdinkin, että riittääkö tuo paino enää julkisen puolen leikkaukseen vai huomioidaanko kesällä pudotettu määräkin mukaan arvioon.
Perheestä (l. perimästä) löytyy kaikki mahdolliset sairaudet.

Muuten takana laihdutuksia lääkkeillä, ryhmissä, yksin liikunnalla ja ruokavalioilla ja kaikilla maailman super dieeteillä. Ongelmana jojoilu eli kaikki
tulee korkoineen takasin Sad

Mutta jospa pääsisi leikkaukseen ja saisi sitä kautta pysyvän korjauksen tähän painon kanssa pelaamiseen. cat
kokelas
kokelas

Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Kotka
Registration date : 05.10.2016

Takaisin alkuun Siirry alas

Kokelas esittäytyy Empty Vs: Kokelas esittäytyy

Viesti kirjoittaja Heli Ke Loka 05, 2016 5:28 pm

Tervetuloa mukaan kokelas!
Turhaan pohdit tota (upeata) painon pudotusta, luetaan vaan sinulle eduksi , olet osoittanut olevan
motivoitunut, ja saithan hyvää harjoitusta tuleville/tulevalle enelle.
Minut leikattu Kotkassa 3,5v sitten .
Vastailen mieluusti jos jokin askarruttaa ja kertoile miten asia etenee!!

Heli

Viestien lukumäärä : 22
Paikkakunta : Kotka
Registration date : 20.08.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Kokelas esittäytyy Empty Vs: Kokelas esittäytyy

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Ke Loka 05, 2016 6:06 pm

Moip! Tervetuloa mukaan!
En ole tähän asti kuullut kenestäkään jolta olisi evätty pääsy leikkaukseen siksi että olisi osannut laihduttaa! Nimenomaan toi JOJOILU on se avainasia. Leikatut osaavat kyllä laihduttaa, mutta se painon pysyminen alhaalla on se haaste. Sen suhteen en siis turhia huolehtisi. Smile
Lääkärin juttusille päästessäsi voitkin korostaa noita mainitsemiasi asioita, useat onnistuneet painonpudotukset joita on seurannut painon takaisinnousu..
Mainitsisin sinuna myös noista perheessä esiintyvistä sairauksista, leikkaus on erinomainen keino ennaltaehkäistä sairauksia joissa ylipainolla on suuri merkitys.
Erinomainen pudotus muuten, ylpeä saat olla! Tsemppiä ja tulehan kertomaan kuulumisia! Smile
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Kokelas esittäytyy Empty Vs: Kokelas esittäytyy

Viesti kirjoittaja kokelas Ke Loka 05, 2016 8:35 pm

Kiitokset Helille ja Hyeenalle tsemppauksesta! Tulee tässä prosessin aikana varmaan tarpeeseen! Heli, minkälainen Kotkassa oli leikkaukseen pääsy prosessi? Jouduitko eneilemään tai olemaan jossain ryhmässä ensin? Ja kuinka pitkään sinulla meni ensimmäisestä lääkärikäynnistä leikkaukseen?
Hirvittää ajatus leikkauksesta Koksissa, mutta onhan niitä onneksi jo muutama vuosi täälläkin harjoteltu!
kokelas
kokelas

Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Kotka
Registration date : 05.10.2016

Takaisin alkuun Siirry alas

Kokelas esittäytyy Empty Vs: Kokelas esittäytyy

Viesti kirjoittaja Heli Ke Loka 05, 2016 10:23 pm

Moi!!
Ekalla käynnillä oli ravintoterppa, sairaanhoitaja ja sisätautilääkärin haastattelu, jossa sovittiin paljonko pitää pudottaa painoa tietynajan kuluessa, mulla se aika oli 3kk ja painotavote 7-8kg, sit lähti lähete kirurgille ja ylävatsaultraan. ei siinä mennyt montaa viikkoa, kun tuli jo aika siihen ihanaan gastroon (oli tammikuun alussa)
multa löyty siinä gastrossa rukatorven tulehdus ja haavaumia, sain 2kk lääkekuurin ja sit uusi gastro (huhtikuu) kaikki hyvin ja ohitus oli Toukokuu-13 joten ei mennyt kuin 9kk lähetteestä, niin jäi sanomatt et se eka painonpudotus seuranta oli mulla työterveydessä kerta viikossa ja sieltä saatu todistus riitti, et paino tippunu tarvittavan määrän

Heli

Viestien lukumäärä : 22
Paikkakunta : Kotka
Registration date : 20.08.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Kokelas esittäytyy Empty Vs: Kokelas esittäytyy

Viesti kirjoittaja kokelas Ke Loka 12, 2016 9:52 pm

Moi,

Viime perjantaina oli turhaakin turhempi terveyskeskuslääkärivisiitti. Olin sisällä n. 2 minuuttia, jonka aikana lääkäri ei tutkinut mitään. Sanoi sen verran, että "noh, vielähän tuo paino riittää leikkaukseen, mutta ei enää kauaa" ja totesi että "Helsingissähän nämä kaikki leikataan".. Eli selvästi kävi ilmi, ettei tiennyt asiasta edes sen vertaa kuin itse tiedän. Hyvääkin käynnissä oli. Sain lähetteen kumminkin KoKSin sisätautipolille sekä hoitajan vastaanotolle että ravitsemusterapeutille. Ja uskomatonta kyllä, niihin molempiin tuli jo aikakin. Siispä 11.10 polille katsomaan, josko sieltä saisi parempaa apua sekä painonpudotukseen, että apua mahdolliseen leikkaukseen pääsyyn.
Varovan toiveikkaana siis odottamaan ensi kuuta!
kokelas
kokelas

Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Kotka
Registration date : 05.10.2016

Takaisin alkuun Siirry alas

Kokelas esittäytyy Empty Vs: Kokelas esittäytyy

Viesti kirjoittaja Heli Ti Marras 15, 2016 12:56 am

Moi Kokelas!
Onko sun asia edenny suuntaan tai toiseen Shocked

Heli

Viestien lukumäärä : 22
Paikkakunta : Kotka
Registration date : 20.08.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Kokelas esittäytyy Empty Vs: Kokelas esittäytyy

Viesti kirjoittaja kokelas Ke Marras 16, 2016 3:22 pm

Moikka,
11.10 oli ensimmäinen käynti KOKSissa; sekä sairaanhoitajalla että ravitsemusterapeutilla. Käynti oli tosi hyvä ja mielenkiintoinen ja molemmat asiantuntijat olivat hyvin kannustavia ja osasivat vastata moniin askarruttaneisiin kysymyksiin.
Hoitajan kanssa pohdittiin lähinnä onko leikkaus oikea vaihtoehto, minkälainen itse prosessi leikkausta kohti on, leikkauksen jälkeinen elämä jne. Käytiin läpi myös tämän hetkiset leikkaus vaihtoehdot Kotkassa (mahalaukun pienennys tai kokonaan ohitus). Etenkin tää leikkaustyyppien läpikäynti oli hyödyllinen, koska olen tähän asti ollut vain mahalaukun pienentämisen kannalla (pelkään ohituksen aiheuttamia vitamiini yms. vajeita), mutta nyt kuulin heidän kokemuksia jo Kotkassa leikatuista potilaista ja kummankin leikkaustyypin haitoista ja hyödyistä ja aloinkin jo kallistua ohituksen kannalle. Tosin, kirurgihan sen sitten aikanaan päättää leikkaako ja miten, mutta nyt on mielessä selkeämmin molempien leikkauksien hyvät ja huonot puolet. Juteltiin n. 2 tuntia, joten asiaa tuli paljon. Jatkoksi sovittiin, että käyn nyt vuoden vaihteeseen asti 2-3 viikon välein kouluterveydenhuollossa punnituksissa ja KOKSista palaavat asiaan tammikuun puolessa välissä. Lisäksi minut laitettiin jonoon kevään ENE-ryhmään. Vielä ei ole varmaa, olisiko se tässä kohtaa minulle tarpeellista/hyödyllistä, mutta nimi laitettiin varuiksi listalle.

Ravitsemusterapeutillakin vierähti pari tuntia käyden läpi useita testejä liittyen masennukseen, ahmimiseen, alkoholin käyttöön jne. Niitten päätelmänä oli, että mulla on lievää taipumusta ahmimiseen (ei niin paljon että estäisi leikkauksen). Mulla se tulee lähinnä eteen tunnesyömisenä (iloon, suruun, tylsyyteen) sekä sellaisena, että laihduttaessa yksi repsahdus aiheuttaa "hällä väliä, kaikki on piloilla"-tyyppistä ajattelua ja sitä myötä lisää ja lisää syömistä.
Ravitsemusterapeutti oli sitä mieltä, että kesänaikainen painonpudotus on hyvä, mutta että saan sellaisella ruokavaliolla liian vähän ravintoa. Hän suosittelikin n. 1400 kcal / pv ruokamäärää ja 5-6 ruokailu kertaa päivässä, jotta pääsisin eroon tunnesyömisestä ja repsahduspelosta. Hän korosti enemmän oikean ruokailurytmin/-tavan löytämistä kuin laihdutusta tässä vaiheessa. Hän totesikin ettei kaloreita ehkä kannattaisi laskea niin tarkkaan tässä vaiheessa. Hänen mielipide ENE-dieettiin keväällä oli, ettei se tällä hetkellä ole oikea paikka minulle, koska saattaisi jopa pahentaa näitä nykyisiä ongelmia suhteessa ruokaan. Samoin kuitujen saantia pitäisi lisätä. Olin elänyt virheellisessä ajatuksessa, että saan kuituja tarpeeksi, kunhan syön tarpeeksi vihreää.Sovittiin, että jos en mene kevään kurssille, menen hänen luokseen käymään vuoden vaihteen jälkeen ja voidaan pohtia uudelleen, miten tilanne on kehittynyt.

Käynneistä jäi tosi hyvä mieli, kun aiemmasta lääkärikäynnistä jäi sellanen, onko millään mitään väliä-ajatus. Nyt onkin sitten kotona ollut projektina saada tuo ruokailurytmi. Olen hankkinut myös puhelimeen apsin, johon voi kirjata ruokailut, painon ja liikunnat, jotta saisi vähän parempaa käsitystä, missä mennään. Ohjelma myös laskee esim. noita kuituja, joten on siinäkin hyvä apu. Olen lisännyt myös kokojyväruisleipää ruokavalioon, jotta saisi kuidut kuriin Smile
Kunhan tämä rytmitys alkaa sujua, alan pohtia sitä kevään kurssia mennäkö vai ei. Toisaalta, kurssi pitäisi eneilyn lisäksi sisällään paljon tietoa leikkauksesta, ruokavalioista jne. joten se kiinnostaisi, mutta pitää nyt vielä pohtia, onko kumminkin parempi vaan jatkaa "oikealla" ruoalla. Ryhmässä tosin saisi myös kanssamatkaajien tuen ja sekin varmaan tulisi tarpeeseen.
Seuraava punnitus koululla 29.11.

Ja viralliset punnitukset (näiden lisäksi omat kotipunnitukset vaihdellut useamman kilon suuntaan jos toiseen.. ja epävirallinen alkupaino helmikuussa -16 n.137kg)
17.5.2016 133,6kg
6.9.2016 115,1 kg
10.11.2016 113,8 kg
(tänä aamuna kotona 111,8kg)
kokelas
kokelas

Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Kotka
Registration date : 05.10.2016

Takaisin alkuun Siirry alas

Kokelas esittäytyy Empty Vs: Kokelas esittäytyy

Viesti kirjoittaja kokelas Ma Tammi 16, 2017 4:04 am

Moikka pitkästä aikaa!

Nyt on asia uudenvuoden kunniaksi edennyt sen verran, että olen käynyt 3 viikon välein "virallisessa" punnituksessa ja helmikuun lopulle on aika erinäisiin verikokeisiin ja EKG:hen. Maaliskuun alulla aika deksametasonikokeeseen ja sitten sisätautipolille käymään ravitsemusterapeutilla, hoitajalla ja lääkärillä. Kevään ENE-ryhmää hoitaja ei katsonut minulle tarpeelliseksi, kun paino putoaa muutenkin. Lisäksi ravitsemusterapeutti oli sitä vastaan, joten jatkan siis ilman ryhmää.
Jännittää tuleva vietävästi!!! Josko nyt pääsisi sitten taasen harppauksen lähemmäs itse leikkausta!
Sellainen kysymys tuli itselle mieleen, että onko tuo deksametasonikoe eli ts. kortisolikoe sellanen, joka otetaan kans kaikilta vai onkohan tää jotain spesiaalia itselle? Koskaan aiemmin tuollainen ei ole missään tullut eteen enkä tajunnut hoitajaltakaan kysyä soiton yhteydessä, kun hän puhui vaan verikokeista erittelemättä niitä sen tarkemmin.

Muuten ruokailut on syksystä asti mennyt vaihtelevasti. Välillä pitkiäkin aikoja menee tosi hyvin ja urheilu on ollut mukana, välillä taas vanhat tavat meinaa puskea pintaan roskaruokineen ja sohvaperunointeineen. Nyt tuli tosin uutta tarmoa taas ruokavalioon, kun lääkärinaika varmistui. Kaikesta huolimatta oon tosi onnellinen, että paino on edelleen ollut laskusuunnassa kaikista takapakeista huolimatta. Se on antanut uskoa myös siihen, ettei päivän tai parin hairahdus kaada koko projektia. Se kun on ollut itselle tosi vaikeaa tajuta!

Joulun pyhinä meni 2 viikkoa syöden mitä sattuu ja jopa hiukan juodenkin.. Siitä palkkioksi napsahtikin 5 kg vaakaan plussaa. Onneksi taisi olla suurin osa vaan turvotusta, kun reilun viikon särmäämisellä paino palasi samaan kuin oli ennen joulua ollut.
kokelas
kokelas

Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Kotka
Registration date : 05.10.2016

Takaisin alkuun Siirry alas

Kokelas esittäytyy Empty Vs: Kokelas esittäytyy

Viesti kirjoittaja HyeeNa! Ma Tammi 16, 2017 5:10 am

En oo koskaan kuullutkaan moisesta kokeesta, eli ei käsittääkseni ainakaan ole mikään standardikoe! Very Happy

Kuulostaapa hyvältä sun eteneminen! Toivottavasti sun leikkausmatka ottaa nyt tästä tuulta alleen ja harppaa eteenpäin!

Heh, mie en oo uskaltanu ees käydä joulun jälkeen vaa'alla. Vaikka en oikeasti edes usko että vaa'assa suuria muutoksia olisi. Ei tullut juuri mässäiltyä jouluna ja joulusuklaatakin mulla on vielä kaapeissa hirveet määrät kun ei oo vaan tullu syötyä. Very Happy Miehelle olen yrittänyt tuputtaa vaikkei se edes suklaasta pidä. Razz
HyeeNa!
HyeeNa!

Viestien lukumäärä : 985
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 26.08.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Kokelas esittäytyy Empty Vs: Kokelas esittäytyy

Viesti kirjoittaja Heli Ma Tammi 16, 2017 12:46 pm

En ole minäkään kuullu mistään deksametasonikokeesta, ei mulla sellasta otettu Shocked
Hyvin olet painoa saannut pois Smile Tsemppiä

Heli

Viestien lukumäärä : 22
Paikkakunta : Kotka
Registration date : 20.08.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Kokelas esittäytyy Empty Vs: Kokelas esittäytyy

Viesti kirjoittaja Kauriina Ti Tammi 17, 2017 3:00 am

Hieno painonpudotus jo takana! Varmasti tuntuu jo olossakin. Mulla on sama, että ajaudun herkästi pois raiteilta jos mulla ei ole mitään kiintopistettä kuten tuleva lääkäriaika.. Ihan tuskaa oli odotella gastroskopiaan aikaa. Heti kun sain ajan niin pystyin taas keskittymään laihduttamiseen.

Multakaan ei ole mitään deksametasonikoetta otettu ja tiedossa on jo leikkausta edeltävätkin labrat eikä sielläkään moista. Smile
Kauriina
Kauriina

Viestien lukumäärä : 26
Paikkakunta : Ii
Registration date : 07.12.2016

Takaisin alkuun Siirry alas

Kokelas esittäytyy Empty Vs: Kokelas esittäytyy

Viesti kirjoittaja apua Ke Tammi 18, 2017 6:52 am

hei
onko kellään tietoa pääseekö leikkaukseen jos on ollut sydänkohaus
kiitos tiedosta

apua

Viestien lukumäärä : 3
Paikkakunta : eskilstuna
Registration date : 31.12.2016

Takaisin alkuun Siirry alas

Kokelas esittäytyy Empty Vs: Kokelas esittäytyy

Viesti kirjoittaja kokelas Ma Maalis 06, 2017 4:40 pm

Moro,
Ajattelin taasen päivitellä tänne kuulumisia. Viime viikolla kävin verikokeissa, kortisolikokeessa ja ekg:ssä ja huomenna olisi sitten sisätautipolille aika lääkärille, hoitajalle ja ravitsemusterapeutille. Positiivista alkuvuonna on ollut, että lomareissusta, joulusta yms. huolimatta oon aina onnistunut palaamaan ruotuun painon ja syömisten suhteen. Paino onkin jokaisessa virallisessa punnituksessa pysynyt samana tai jopa pudonnut. Erinomainen suoritus vanhalta jojoilijalta, vaikka itse sanonkin! En muista milloin olisin pystynyt pitämään 9 kk koko ajan laskusuuntaa.
Jänskättää melko tavalla, mitä lääkärit huomenna tuumii. Sen verran kuulin jo terkkarilta, että maksa-arvot, jotka oli keväällä -16 koholla, oli tippuneet normaalilukemiin. En nyt muista arvon nimeä, mutta se siis joka viittaa rasvamaksaan. Eli tapahtuipa jatkossa mitä hyvänsä, on tästä pudotuksesta ollut jo selkeä terveydellinen hyöty. Ja jännittää myös, pääsenkö leikkuriin jo ennen kesää vai meneekö syksylle. Mutta näissä tunnelmissa alkavaan viikkoon! Tsemppiä kaikille tahoillaan! sunny
kokelas
kokelas

Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Kotka
Registration date : 05.10.2016

Takaisin alkuun Siirry alas

Kokelas esittäytyy Empty Vs: Kokelas esittäytyy

Viesti kirjoittaja kokelas To Maalis 09, 2017 1:26 am

Jeee!!! Lääkäri ja RT olivat sitä mieltä että olen sopiva potilas leikkaukseen. Enää kirurgilta viimeinen sana tähystyksen ja ultran perusteella. Ultraan tuli jo aika 27.4 ja tähystys pitäisi olla samoihin aikoihin. Leikkaus menee syksylle näillä näkymin.
Ja samalla sisätautipolilla käydessä täyttyi -30kg projektin alusta eli 10 kk:ssa! cheers
kokelas
kokelas

Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Kotka
Registration date : 05.10.2016

Takaisin alkuun Siirry alas

Kokelas esittäytyy Empty Vs: Kokelas esittäytyy

Viesti kirjoittaja petraisa Pe Maalis 10, 2017 2:22 pm

Kokelas on vauhdissa. cyclops



-Petri
petraisa
petraisa

Viestien lukumäärä : 118
Paikkakunta : Jyväskylä
Registration date : 27.01.2016

Takaisin alkuun Siirry alas

Kokelas esittäytyy Empty Vs: Kokelas esittäytyy

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa