Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

+21
muumimamma75
Kelsius
hellu
Virpsu
lihava89
Vesinokkaeläin
belly
sateenkaarenpäässä
BLOCCO
apila
Laihduttava
muuminmamman4
Elämä edessä
Inka
alati roculis
Kimby
t.si
hansu
annukka1955
iceage100
Pampula
25 posters

Sivu 2 / 3 Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja Laihduttava Pe Syys 20, 2013 5:22 pm

Laitetaas myös kuulumiset tänne. Leikkauksesta tulee kuukauden päästä kolme vuotta. Ja minä vissiin sitten kuulun niihin onnekkaisiin, joille tämä on oikeasti tuonut puhtaasti uuden elämän. Painoa on pudonnut reilut 60kg ja tämän hetken paino on 71kg, eli Bmi on 23,5. Roikkoleikkaus (maha) tehtiin alkukesästä. Ja sekin sujui hienosti.
Mulla on noita verensokereiden laskuja silloin, jos syön pelkästään huonoja hiilareita. Mutta jos samalla aterialla on myös muuta, terveellistä syötävää, ja päälle hiukan jotain sokeria, mitään ongelmaa ei ole. Ja tätä nyt on sen verran helppo kontrolloida, että harvoin kärsin mistään suuremmin.
Mutta käytännössä mä pystyn syömään ihan mitä tahansa mieli tekee, ja silti paino pysyy samassa tai jopa vähän laskee. En tarkkaile syömisiäni millään tasolla oikeastaan tällä hetkellä....ja sama tilanne on jatkunut jo yli vuoden. Liikuntaa tulee harrastettua säännöllisen epäsäännöllisesti, eli juoksemassa käyn silloin tällöin, mutta aivan liian harvoin.

Minä en siis todellakaan kadu leikkausta, vaan se on oikeasti ollut elämäni paras päätös Smile

Laihduttava

Viestien lukumäärä : 364
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 23.03.2010

http://kivinenpolku.blogspot.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja t.si Pe Syys 20, 2013 5:35 pm

Oliko sulla ongelmia verensokereiden ( tai db: tä) kanssa ennen leikkausta?

t.si

Viestien lukumäärä : 93
Registration date : 11.02.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja Laihduttava Pe Syys 20, 2013 6:20 pm

Mulla? Ei ollut. Mutta nytkin tuo on tosiaan niin pientä, että sen kanssa pärjää. En vaihtaisi enää leikkaamattomaan elämään tuon takia, missään nimessä Smile

Laihduttava

Viestien lukumäärä : 364
Paikkakunta : Pohjanmaa
Registration date : 23.03.2010

http://kivinenpolku.blogspot.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja apila Pe Syys 20, 2013 8:43 pm

Hyvä se on kertoa myös leikkauksen jälkeiestä ajasta rehellisesti. Harmi vaan, että varmaan on vaikea sanoa, mitkä asiat ovat seurausta leikkauksesta ja mitkä pitkään kannetusta ylipainosta. Ja miten paljon oheissairauksien määrä on yhteyessä jatko-ongelmiin. Monia sairauksiahan emme edes tiedä kantavammekaan ylipainoisina (tai normaalipainoisinakaan). Ja iän mukana tulee omia sairauksiaan, olimmepa ylipainoisia tai normipainoisia. Tsemppiä kaikille kuitenkin ja positiivinen ajattelu auttaa itseäni silloin, kun homma ei suju kuin haluaisi. Nyt tosin tulee viisi viikkoa leikkauksesta ja 11kg on poissa, joten pakosti nyt on hyvä fiilis. Sitten kun taas tulee takapakkeja, laitan plussat ja miinukset koppaan ja katson kumpi on parempi:ylipaino ja sen mukanaan tuomat vai leikkaus ja sen mukanaantuomat asiat. Tällä hetkellä ja ennen leikkausta olin niin kypsynyt ylipainoon, että mikä tahansa vaihtoehto oli parempi (paitsi ääriratkaisut ). Siksi valitsin leikkauksen ja sen mukanaantuomat asiat. Ja sen kanssa elän. Mukavaa syksyistä päivää kaikille lol! lol! lol! 

apila

Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : Riihimäki
Registration date : 01.06.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja Pampula To Loka 03, 2013 4:14 pm

Leppoisaa Lokakuuta kaikille! Kävin pitkästä aikaa lukemassa palstaa ja huomasin että useampi oli rohjennut kertomaan myös leikkauksen / laihtumisen negatiivisiksi kokemistaan seurauksista. Itseäni eniten ketuttaa nykyisessä olossani se että palelen koko ajan. Ja siis todella koko ajan! Kesällä kun oli hellettä niin oikein nautin kun en palellut. Nyt on vasta syksy alkumetreillä, mutta minä jo käytän talvitakkia ja pipoa ja yritän parhaillaan etsiä mahdollisimman lämmintä takkia tuleviin pakkasiin. Olen ajatellut että ehkä tämä paleleminen vähenee kunhan keho tottuu uuteen painoon, mutta vielä ainakaan niin ei ole käynyt. (olen nyt ollut vuoden samassa painossa). No ehkä tähän tottuu.... toinen minkä olen kokenut hankalaksi on alhainen verenpaine. Ennen leikkausta minulla oli normaalit arvot, nyt melko matalat. 60/90 ja pulssi 39-42. On pitänyt opetella että levosta ei voi pompata ylös vaan lähden liikkeelle hissukseen etten pyörry. Seisominen paikallaan on ihan myrkkyä. Kaupan kassajonossa alkaa helposti silmissä mustenemaan, mutta sen saa ehkäistyä sillä että liikuttaa vähän jalkojaan koko ajan. NÄyttää varmaan mielipuoliselta ulkopuolisesta mutta mitä väliä :)Lääkärissä olen käynyt ja hän ei ollut huolissaan. "Kunto on erinomainen ja matala verenpaine on pitkäikäisten ominaisuus".
Tsemppiä syksyyn kaikille!
ps. lopetin tupakinpolton kesän lopulla ja kuukaudessa tuli heti painoa 6 kiloa!!! Huh! Säikähdin itsekin miten paljon. Mutta kyllä tuli puputettua koko ajan jotain hyvää. Nyt taistelen noita kiloja pois mutta tupakkaan en enää koske! Johan tuota ehti 24 vuotta savustaa itseään ja ympäristöään.

Pampula

Viestien lukumäärä : 28
Paikkakunta : uusimaa
Registration date : 09.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja BLOCCO La Loka 05, 2013 10:50 pm

Kun olin koko ikäni (s. 1947) JoJoillut, niin täytyy kyllä sanoa, että tämä lihavuusleikkaus nyt tuntuu minulle olevan hoitomuoto, jonka avulla ilmeisesti on mahdollisuus pitää painoa hallinnassa.

Tässä projektissa onnistumista kai voi arvioida sitten, kun leikkauksesta on kulunut viisi vuotta, mutta tähän asti minulla on mennyt ihan hyvin. TAYSin ja diabetesyhdistyksen lääkärit, sekä TAYSin että oman kunnan ravisemusterapeutit, omalääkäri, omahoitaja,  diabeteshoitaja sekä muukin alueen ja kunnan terveydenhoitohenkilöstö on antanut minulle hyviä ohjeita ja riittävää tukea. Tältä keskustelupalstalta sekä Tampereen vertaistukiryhmä vertulista olen saanut paljon vinkkejä vielä nyt pari vuotta leikkauksen jälkeenkin arjessa eteen tuleviin asioihin. Mutta kyllähän tämä on hallinnut kokonaisvaltaisesti elämääni ja vaikuttanut voimakkaasti myös ihmissuhteisiin ja kanssaihmisiinkin.

Lihavuusleikkaus ei ole mikään ohi mennen hoidettava kauneusleikkaus, vaan vaatii täydellisen uudestisyntymisemme ravintoasioissa ja uuden loppuelämämme aikaisen ateria- uni- ja liikuntatapojen omaksumisen.

Kun tässä on jo käyty leikkauksen jälkeisessä 2 v. -tarkistuksessa, niin syöminen ym. uusi elämä alkaa olemaan jo niin rutinoitunutta, ettei ihan joka hetki ole tämä lihavuusleikkausasia mielessä – eikä tule täällä palstallakaan niin usein vierailtua... Jotkut täällä pidempään olleet ovat varmaan jo kyllästyneet BLOCCO-vaarin jaarituksiin, mutta joku uudempi palstalainen jo kyseli yv:llä kuulumisiani, niin kirjoitan tähän nyt yhteenvedon 2010 tehdyn leikkauspäätökseni jälkeisestä kolmesta vuodesta. Ja ehkä sitten vuoden päästä pitää kirjoittaa kuulumisia, kun leikkauksesta on kolme vuotta...

Kun painoin kesällä 2010 164 kg (BMI 46)(Pituus on 189 cm) niin sain ennen syksyn 2011 leikkausta parilla enellä ja ruokavaliolla pois 35 kg. Sitten leikattuna (GBP)  kesään 2012 mennessä lähti toiset 35 kg- ja painoa oli 94 kg (BMI 26).  Homma toimi hienosti, kun sain hyvät ohjeet ja tukea ravitsemusterapeutilta – uuden ateriointielämän sisäistämistä auttoi se, että leikkauksen jälkeen pidin  3 kk ruokapäiväkirjaa, jota RT tarvittaessa konsultoi.

Mutta taisi homma mennä 2012 liian kireeksi, vaikka ihannepainoon oli vielä viitisen kiloa matkaa. Nimittäin kun tukka ja hampaat meinasivat lähteä ja säärihaava ei meinannut mennä kiinne, niin jouduin lisäämään proteiineja. Tuntuisi siltä, että sadan kilon tuntumassa kun pysyisin, niin se riittäisi. Nyt on paino jo puolen vuoden verran vaihdellut 98 – 104 kg haarukassa. Tavoitteena on loppuelämän ajan pitää se alle hälytysrajan – eli pysyä lievästi lihavan alueella (BMI 30 on n. 107 ) – Lääkäri sanoi 2 v. tarkistuksessa, että 113 kg on minulla kipuraja(?).

Käyn kerran kuussa terkkarissa vaa´alla ja samalla mittautan verenpaineen, sokerin ja kolesterolin.  Toisaalta tuntuu, että elämä on nyt yhtä syömistä. Napostelukertoja on 9 – 11 vuorokaudessa. Aika vapaasti voi syödä melkein mitä tahansa, mutta annoskoot on pidettävä pieninä. – Ja on muistettava syödä, ettei tule yli kolmen tunnin taukoja! Vaikka homma menee nykyään aika rutiinilla, niin kyllä sitä koko ajan kuitenkin pitää tarkkailla mitä syö. Ja tuntuu ettei millään tule juotua tarpeeksi.

Koostan ruoka-annokset enimmäkseen etukäteen rasioihin  ja reissupäiville teen eväät autokylmiöön. Se mikä yllätti on se, että  tämä projekti on välillä käynyt rankaksi perheelle ja muulle lähipiirille, joten en yhtään ihmettele  jos joillakin pariskunnilla menee jopa ”pyykit eri koneeseen”. No kyllä meilläkin on ruoat nyt minulla ja muulla perheellä eri jääkaapissa, (vaikka vaimon vieressä kyllä edelleen nukun). Oma jääkaappi on osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi, sillä huomasin jossain vaiheessa olevani aika nipo esim. siisteyden suhteen ja löysin itseni usein saarnaamasta eri ruoka-aineiden sopimattomuudesta...

Terveysvaikutukset nyt kuitenkin minun kohdalla on olleet merkittävät. Diabetes 2 oli 2010 siinä vaiheessa, että piti alkaa jo opetella piikittämään, mutta simsalabim: pari kuukautta syksyllä 2011 tehdyn leikkauksen jälkeen metforem-lääkekin lopetettiin. Eli tällä hetkellä diabetes on ruokavaliohoitoinen. Kolesterolilääkitys on lopetettu kokonaan ja verenpainelääkitys on n. 1/3 siitä mitä pahimmillaan. Verenpaine löytyi minusta jo parikymppisenä, kun painoin 82 kg, joten taitaa olla sukuvika.  Mutta kun se tuossa pahimmillaan oli vuosia 180 / 120 tasolla on se nyt pysynyt pääasiassa hoitotasolla 140 / 60 –155 / 75. No vaikka pillereitä on nyt paljon aiempaa vähemmän, on toisaalta tullut lisääkin eli kolme D-vitamiinitabua, Multitabs ja B12-vitamiini.

Näitä pitkäaikaisairauksiahan riittää toki edelleen:
Diag. E66.2 Obesitas gravis, status post gastric bypass-operatinem  E11.7 Diabetes mellitus Typus 2; I10 Hypertensio arterialis; I83 Ulcus varicosum; G47.3 Apnea somni obstructiva; M17.0 Arthrosis genu l.a.

Kyllä minä olisin ilman tätä leikkausta ollut jo ”arkkukamaa”.   Kun tein muistiyhdistyksessä testin, niin kysyin, että kuinka paljon olen nyt tällä lihavuusleikkausprojektillani siirtänyt mahdollista alzheimerin taudin puhkeamista (äitiini se tuli 75-vuotiaana).
Lääkäri totesi että 15 vuotta.  – minulla ei niistä riskitekijöistä ole enää muuta kuin ikä – kun aiemmin oli ne kaikki!
Ja niitä alzheimerin taudin puhkeamista edistäviä riskitekijöitähän ovat mm. ylipaino, kohonneet verenpaine- ja kolesteroliarvot ja diabetes – ja perhana sentään – liikunnan puute!

Kun molemmat polvet on jo loppuun leikatut ja toinen nilkka rakennettu uudelleen, niin tämä projekti on viety tähän asti ilman hikiliikuntaa. Mutta nyt ei enää selittelyt auta, sillä polvet kestää jo paremmin. Ja tuosta muistiasiastakin tuli kyllä lisämotivaatiota kunnon kohentamiseen. Uiminen olisi toki hieno homma, mutta sekään ei käy silloin, kun joku säärihaava on auki.

Ja tähän vielä nuo 2-vuotistarkastuksen veriarvot (syyskuu 2013): Hb 148; Hkr 0.44; MCV 81; trom 282; leuk 4.3; TfR 4.3; E-folaat 1966; B12-vit 1083; K 3.8; Na 141; krea 73; P-alb 39; Ca 2.52; Mg 0.93; fosfori 0.80; alat 31; a-fos 99; kol 3.4; HDL-kol 1.33; TG 0.81; LDL-kol 1.9; HbA1c 36 (5,4%); fP-gluk 5.2; D24-vit 73.

Jatkossahan sitten 3-, 4- ja 5-vuotistarkastukset pitää tehdä omassa terveyskeskuksessa, joten pitäkää omalääkäri ja oman kunnan ravitsemusterapeutti tilanteen tasalla!
Tsemppiä kaikille – ja hymyillään kun tavataan☺

BLOCCO

Viestien lukumäärä : 201
Paikkakunta : Pirkanmaa/T:reen naapurista
Registration date : 19.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja annukka1955 Su Loka 06, 2013 7:25 am

Hei Blocco,
Kiitos kun kirjoitit, on mukavaa lukea pitkämatkalaisen kuulumisia, lukea laihtumisesta ja aterioinneista sekä Sinulta sai hienon katsauksen yleistilasta joka auttaa ymmärtämään muutoinkin tilannettasi nyt ja aiemmin. Jalkojen suhteen vähän samoja juttuja, säärihaavoja lukuunottamatta kuin mullakin eli polvia ja nilkkoja operoitu. Sehän myös vaikuttaa jalkojen verenkiertoon. Kokeile kylmä/kuumavesisuihkutusta (kysy ensin joltain hoitohenkilöltä) minulla se lisää verenkiertoa noissa jaloissa. Säärihaavoihin saattais auttaa ehkä sinkkivoide mutta tarkista ensin. Hyviä vointeja Sinulle ja yleensäkin kaikkea hyvää! annukka1955

annukka1955

Viestien lukumäärä : 219
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 21.07.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja BLOCCO Ti Loka 08, 2013 10:07 pm

Oikein tiukat tukisukat ja päivittäinen rasvaus sekä pitkävartiset sääriä suojaavat jalkineet ovat nyt käytössä jotta uusia säärihaavoja ei syntyisi. 2012 haava tuli peräkärryn vetoaisan reunan osuttua paljaaseen sääreen
(ainoa kerta kesällä 2012 kun innoissani uudesta kropasta pukeuduin shortseihin)
ja nyt keväällä 2013 toinen sääri osui kuormalavan reunaan - harmittoman näköinen nirhaisu kahden housunkin läpi, mutta niin vain alkoi haava kasvaa.
Alkuun hoidettava päivittäin terveyskeskuksessa, sitten joka toinen päivä ja sitten pari kertaa viikossa ja 4 1/2 kk hoidon jälkeen haava olikin sitten taas ummessa.
no vielä tulee kesä, jolloin pääsen uimaan ja saunomaan;-)
Hunajat, sinkkivoiteet ym. on tulleet aikanaan kokeiltua, mutta minulla ei toimineet. Verisuonikirurgiasta ei liene apua minun tapauksessani, mutta se vielä on luvattu tutkia. Liikunnan lisääminen voisi edesauttaa verenkiertoa jaloissakin, joten pitäisi vaan jaksaa kuntopyöräillä ja rampata rappuja...

Mutta pieni harmi sen rinnalla että muuten on hommat hallinnassa. Minä sain mielestäni uuden elämän - ja pidinkin 29.9.  uuden elämän 2-vuotisjuhlat!

Kiitos annukka1955, kiva kun  joku jaksaa lukea jaarituksiani.
Palstoilla saa helposti sen kuvan, että laihdutusleikkauksesta aiheutuu vain ongelmia. Ehkä niistä kirjoitetaan helpommin ja kun kaikki meneekin hyvin, niin se ei ole kirjoittamisen väärtti.  Kun leikkauksia on vuosittain jo toista tuhatta Suomessakin, niin kyllä kai niistä joku onnistuukin. Minulla ainakin onnistui.
ja tuoltahan löytyy koko historia tästä projektista, merkintöjä näkyy olevan lähes 1 v ennen leikkausta alkaen:
https://laihdutusleikkaus.palstani.com/spa/BLOCCO

siellä voi olla vinkkejä niin pussikuurilaisille kuin leikkauksen jälkeisiä syömisiä ihmetteleville - ja muutenkin tätä hoitomuotoa itselleen pähkäileville
- me ollaan erilaisia ja tästä voi toki selvitä monella tavalla, mutta minä olen kertonut sen miten minä olen tähän asti onnistunut. Välillä tuntuu nyt itsestäkin niitä jälkeen päin lukiessa, että olen ollut liian ehdoton, kun yritin pilkuntarkasti noudattaa saamiani ohjeita, mutta ehkä se kuului tapaani selvitä tästä...
tsemppiä kaikille, kyllä me tästä vielä...

BLOCCO

Viestien lukumäärä : 201
Paikkakunta : Pirkanmaa/T:reen naapurista
Registration date : 19.10.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja annukka1955 To Marras 21, 2013 5:24 pm

Blocco, jaksa vaan kirjoittaa - kyllä täällä luetaan. Se on aina hyvää tietoa meille, jotka oomme vasta matkamme alkupuolella.
Voimia sinulle itsesi kunnossapitoon.

annukka1955

Viestien lukumäärä : 219
Paikkakunta : Suomi
Registration date : 21.07.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja sateenkaarenpäässä La Toukokuu 31, 2014 5:55 pm

Hei teille kaikille leikatuille ja leikkaukseen meneville.
Mukava lukea "vanhojen" tuttujen nimimerkkien juttuja ja heidän matkaansa.
Minulla tulee huomenna 3 v täyteen leikkauksestani Vaasassa. Olen todella tyytyväinen leikkauksesta.
Elämänlaatuni on parempi ja kaikki muu on helpottanut.
Nyt odotan syys-lokakuuta ja roikkoleikkaukseen menoa. Onneksi on vielä aikaa miettiä tätä. Olisin päässyt jo nyt kesäkuulla siihen peruutuspaikalle.
Roikot aiheuttaa hiertymää, ihottumaa, hautomista... Plast kir hyväksyi vatsaroikot. Ei muuhun katsonutkaan. Kerroin, jotta rinnat roikkuu ja samoin allit, reidet ja takamus.
Mielenkiinnolla olen nyt lukenut noista roikkoleikkauksista, joista on monia kokemuksia.
Hyvää kesää kaikille.

sateenkaarenpäässä
sateenkaarenpäässä

Viestien lukumäärä : 214
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Registration date : 26.07.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja sateenkaarenpäässä La Toukokuu 31, 2014 6:06 pm

Ja vielä lisäyksenä, että aloitin kuntosali tehotreenit personaalin kanssa, että saisin vatsan ja selän mahdollisimman hyvään kunttoon ennen roikkoleikkausta. Auttaa paranemisprosessissa huomattavasti.
En ole huolehtinut lihaskunnosta ja kestävyystreeneistä lainkaan.
sateenkaarenpäässä
sateenkaarenpäässä

Viestien lukumäärä : 214
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Registration date : 26.07.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja Pampula Ma Kesä 22, 2015 4:53 pm

Pitkästä aikaa täällä taas! Tällä kertaa tulin etsimään muiden kokemuksia roikkoleikkauksista ja huomasin tämän kauan sitten aloittamani viestiketjun. Omasta leikkauksesta on pian viisi vuotta! Kun nyt katselen valokuvia niin en enää meinaa uskoa että se melkein 150 kiloinen ihminen olin minä. Nyt olen painanut saman verran (noin 74) kolme vuotta ja välillä on sahausta ollut muutama kilo. Kannustan kaikkia tähän elämänmuutokseen koska omat kokemukseni ovat olleet niin positiivisia! Seuraava askeleeni on vatsan roikkuvan ihon leikkaus joskus lähikuukausina. Hyvää kesää kaikille!

Pampula

Viestien lukumäärä : 28
Paikkakunta : uusimaa
Registration date : 09.08.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja belly Ke Kesä 24, 2015 3:46 pm

poistettu

belly

Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : pohojanmaa
Registration date : 28.07.2010

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja Vesinokkaeläin Ti Kesä 30, 2015 4:06 am

Mulla ei ittellä oo vielä useita vuosia leikkauksesta mutta 1 v ja 3 kk kumminkin. Mulla on kans nuo verensokeriaskut ilmentyneet muutamia kertoja, mutta siitä selviää erittäin helpolla reseptillä- syömällä ruisleipäpalasen ja pikkulasin maitoa tai tuoremehua Smile Sen olon osaa nykyään niin helposti tunnistaa jo heti alkuunsa ja on myös aika helposti vältettävissä kun jättää vaan höttöhiilarit pois. oon saanu sokerivapinat mm. kuittaamalla lounaan turkinpippureilla ja täytekakulla. Sanomattakin selvää ettei semmoinen ole hyväksi kellekään, joten ei leikatullekaan Smile

Vesinokkaeläin

Viestien lukumäärä : 204
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 07.04.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja lihava89 Su Loka 18, 2015 8:31 pm

Hei!

Mulle tulee joulukuussa 3 vuotta ohitusleikkauksesta. Leikkaukseen hakiessani painoin n. 125kg.  Leikkausaamuna about 120kg. Tällä hetkellä painan siinä 75-76kg. Olen ollut raskaana ja synnyttänytkin tässä välissä, ei tullut lisäkiloja siitä onneksi Smile

Mut leikattiin yksityisellä mutta mut siirrettiin nyt sit kunnalliselle puolelle seurantaan. Mulla todettiin raudanpuutos tuossa reilu kuukausi sitten, olen käynyt PHKS:ssa 2 kertaa rautatiputuksessa. D-vitamiinin ja B13 vitamiinin puutos kanssa... 1v leikkauksesta ei ollut kuin D-vitamiinin puutos mut nyt pidemmällä aikavälillä tullut vähän muutakin sit lisäksi... Nää tuli nyt ilmi kun oon käynyt juttelemassa nahkavatsan leikkauksesta. Joulukuussa otetaan uudet labrat ja katotaan imeytyykö B-vitamiini suun kautta vai aletaanko antaa pistoksena.

Muuten kaikki mennyt hyvin leikkauksen jälkeen. Tosin vieläkin tulee välillä dumping-oireita makeasta. Leikkausta en kyllä kadu yhtään. Kunhan saa vitamiinit ja raudan kohdalleen, niin tää väsymyskin siirtyy tieltä ja on kuin uusi ihminen taas. Smile
lihava89
lihava89

Viestien lukumäärä : 277
Ikä : 34
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 06.11.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja Virpsu Ma Loka 19, 2015 3:23 pm

Hei,
Minulla on nyt 3.5 vuotta ohitusleikkauksesta. Alkupaino vuonna 2012 keväällä oli rapiat 117kg. Ja nyt parin vuoden ajan paino noin 68-70kg. Eli leikkaus on auttanut painonpudotuksessa erinomaisesti. Kävin yksityisellä operoimassa.
Mielenkiinnosta kyselisin lihava89 sinulta, että miten sait itsesi tuonne kunnalliselle puolelle seurantaan? Minulla todettiin pari kuukautta sitten raudanpuutos työterveyslääkärin toimesta, kummatkin rauta-arvot melkein nollassa, eli minulla on anemia. Nyt en tiedä johtuuko anemia polyypeista mitkä todettiin gynetutkimuksissa, koska kuukautiset runsastuneet viimeisen vuoden aikana tosi paljon vai tästä ohitusleikkauksesta. Olen menossa jatkotutkimuksiin polyyppien takia, mutta silti mieltä kaihertaa, että johtuuko anemia kuitenkin tästä leikkauksesta, ettei rauta imeydy tarpeeksi, vaikka syön päivittäin rautavalmisteen... Työterveysasemalle tuntuu niin hankalalta auttaa tämmösissä tapauksissa, kun mikään ei saisi maksaa mitään, joten kyselisin teiltä, että miten pääsisin tätä asiaa hoitamaan kunnallisella puolella.

Virpsu

Viestien lukumäärä : 58
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 20.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja lihava89 Ma Loka 19, 2015 8:56 pm

Mä kävin kunnallisella puolella näyttämässä vatsanahkaa ja kyselemässä kiristysleikkausta. Sitkun ilmeni nuo raudanpuute ja vitamiinipuutteet niin sieltä sit yksi sairaanhoitaja sanoi et laittaa mulle ajan hänelle et seurataan tilannetta yms. Eli ihan sitä kautta vaan. Smile ja ne sanoki et kunnallisella puolella seuraa 5 vuotta. Ja nyt sit joulukuussa mulle tulee se 3v nii sopivasti sitten tulee ns 3v käynti hoitajalle ja kuulemma hänen kauttaan saa ravintoterapeutille aikoja jos tuntuu että tarvii. Iso peukku täältä kyllä Päijät-Hämeen Keskussairaalalle, ottaa ihan tosissaan nää asiat Smile
lihava89
lihava89

Viestien lukumäärä : 277
Ikä : 34
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 06.11.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja lihava89 Ma Loka 19, 2015 8:59 pm

Onko sulla mahdollisuutta päästä terveyskeskus lääkäriin ja saada lähetettä eteenpäin? Kirurgisella puolella puhu että monilla leikatuilla ei rauta imeydy et joutuu rautatiputuksessa käymään.. sun pitää alkaa soittelee ja kyselee et saat asiat kuntoo! Smile
lihava89
lihava89

Viestien lukumäärä : 277
Ikä : 34
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 06.11.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja Virpsu Ti Loka 20, 2015 2:02 pm

Kiitos vastauksesta. Joo, pitää alkaa kyselemään miten täällä Oulussa pääsisi seurantaan. Ja pitää kysellä naisten klinikalla myös, miten asia voisi hoitaa. Sinulla on ollut hyvä tuuri, kun pääsit hoitoon ja seurantaan "kivuttomasti" :-) Tietty tämä raudanpuutos ei ole mukava asia, kun olo on niin väsynyt ja uupunut koko ajan Crying or Very sad

Virpsu

Viestien lukumäärä : 58
Paikkakunta : Oulu
Registration date : 20.02.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja hellu Ke Loka 21, 2015 1:44 pm

Hei Virpsu. Terveyskeskushoito/kunnallinen hoito kuuluu jokaiselle kuntalaiselle huolimatta siitä onko työterveyshuoltoa vai ei. Monella alalla ei työterveyteen kuulu kuin suppea hoito esim terveystarkastus, flunssasta sairastodistus jne. Soittelet rohkeasti vain alueesi terveysasemalle ja pyydät aikaa terveydenhoitajalle ja lääkärille. Ei ne voi kieltäytyä. Itse aikoinaan työelämässä ollessani käytin vain terveyskeskushoitoa koska tympäännyin työterveyden ei saa ei kuulu lausuntoihin. Eräänkin kerran menin työstä jalkavaivan vuoksi työterveyteen eivätkä voineet kuvata tai ultrata jalkaa kun ei kuulu sopimukseen. Pyysin lääkärin että lähettää sit vaikka ensiapuun sairaalaan jos ei voi hoitaa. No onneksi lähetti oli veritulppa jalassa ja sain nopean avun sairaalassa. Se siitä työterveydestä jota en sen jälkeen käyttänyt. Mua ei vielä ole leikattu,ehkä vuodenvaihteessa leikkaus ja odotan sitä päivää että musta on puolet pois.😊 138 lähtöpaino ja 80 tavoite. Oon 170 pitkä. Palstaa luen ahkerasti.

hellu

Viestien lukumäärä : 241
Paikkakunta : pirkanmaa
Registration date : 28.03.2015

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja Kelsius Ma Joulu 21, 2015 11:20 pm

Leikattu helmikuussa 2011.
Olo erinomainen, alkoholikin on ollut kokonaan pois kuvioista noin 1 v. ja 4 kk. Olen syönyt monipuolisesti "fiiliksen" mukaan kaikkea, joskus kyllä turhan harvoin. Painoa tullut alimmasta painosta takaisin reilut 5 kg. Aloittelen juuri dieettiä, jolla pyrin ottamaan tulleet kilot pois. Sekä pudotus jäi aikoinaan vähän kesken elämäntilanteesta johtuen. Tavoite on noin 15% pois .

Kelsius

Viestien lukumäärä : 83
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 14.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja Kelsius Su Tammi 10, 2016 8:50 pm

Aloitin Tuon ENEn siinä 18 joulukuuta. Onneksi meni hyvin keitoilla+ liusukkeilla.  Noin 3 vko ja 9 kg. Smile
Pidän taukoa muutaman viikon, ja jatkan sitten. Nutriletit on jo ostettu.
Toi ENE muuttaa ruokailutottumuksia parempaan suuntaan. Ne nimittäin repsahtavat helposti: ajattelee, että kaikkea voi syödä mielinmäärin.
Tuli muuten 1v 5 kk ilman alkoholia täyteen. Yhä vaikeampi keksiä syitä aloittaa.

Kelsius

Viestien lukumäärä : 83
Paikkakunta : Lahti
Registration date : 14.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja muumimamma75 Su Maalis 20, 2016 10:12 pm

Heissan! Minut leikattiin 4.12.2013 tays:ssa. Painoin pahimmillaan 156kg. Ensimmäisenä vuoptena leikkauksen jälkeen paino putosi alle maagisen 100kg. Nyt painan 91kg. Tavoitteena on saada paino alle 90kg, vaikka näyttääkin tähän jämähtäneen. Pituutta minulla 177cm, ikää 40v.

Leikkaus antoi minulle uuden elämän! Sain itsetuntoni takaisin ja pystyn nauttimaan elämästä. Olen myös löytänyt ensimmäisen kerran elämässä liikunnan ilon! Harrastan suunnistusta, juoksua, kävelyä, kuntosalia ja koiran kanssa puuhailua. Suunnistukseen yritän nyt panostaa - Jukolan venlojen viesti kutsuu kesäkuussa Lappeenrannassa!

Roikko leikkauksia ei ole tehty. Allit tosin häiritsee kun lepattavat Laughing Olen katsellut leikkauksia Virosta, päätöstä en ole vielä tehnyt. Vitamiinit otan purkeista, mutta cohemin aloitettiin viime viikolla. Muuten on terveys ollut hyvä, mutta oikea lonkka alkoi vaivaamaan viime kesänä. Juoksin aika paljon ja vaiva vain lisääntyi. Talvi tutkittiin ja nyt on diagnosoitu siinä kuluma. Ollut varmasti jo pitempään, mutta oireita antoi vasta kun aloin liikkumaan kunnolla. Viime kesän juoksuinnostuksesta oli toinen haittatapahtuma... Lantioon tuli häpyliitokseen rasitusmurtuma ja luuturvotusta&tulehdus. Oli peijoonan kipeä. Talvi meni rauhallisilla kävelyillä ja pt:n ohjauksessa. Nyt varovasti aloitellaan kevättä pikku juoksulla. Aion Jukolaan mennä vaikka sitten särkylääkkeiden voimin Rolling Eyes

Suosittelen kyllä kaikille tätä leikkausta! Tsemppiä!

muumimamma75

Viestien lukumäärä : 9
Paikkakunta : Hausjärvi
Registration date : 23.01.2013

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja Vesinokkaeläin Ti Maalis 29, 2016 3:41 am

Muumimamma75: Mulla kans oli syksyllä juoksuinnostusvaihe joka tyssäsi lonkan/SI-nivelen vaivoihin. Kärsi juosta lenkit hyvin mutta sitten oli illalla kotisohvalla levossa ihan infernaaliset kivut, mitenkään päin ei meinannut pystyä olemaan. Kyllä se juoksu vaan on rankka laji kun on vähänkin ylipainoo (mitä meillä edelleen on vaikka ollaan hurrrja muutos toki jo tehty, minä oon sinua 8 cm lyhyempi ja 12 kiloa kevyempi) eli omalla kohdalla tulin siihen tulokseen suosiolla kannattaa kyllä pysyä muissa harrasteissa ellen sitten joskus ihmeen kaupalla saavuta normaalipainoa.

Vesinokkaeläin

Viestien lukumäärä : 204
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 07.04.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja Vesinokkaeläin Ti Maalis 29, 2016 3:56 am

Mulla tuli eilen kaksi vuotta leikkuusta. Laihdutettuja kiloja isoimmiltani yli 50 (en tiedä tarkkaan), virallisesti mittauksissa 48 kg.

Olen ollut todella terve, mitään erityismainittavaa negatiivista vaikutusta ei ole tullut. Kunhan vaan muistaa syödä ja syödä. Verensokerilaskut tulee nopsaan jos syö huonosti ja skippaa aterioita. Ei voi skipata siis, sillä siitä selviää Smile

Nyt viikko sitten kävin labrat otattamassa, kaikki muut arvot oli viitearvojen sisällä paitsi D-vitamiini oli snadisti alle. Minimi oli siinä 75 ja mulla oli 69, en muista nyt yksiköitä Smile Keskiviikkona on lääkärin soittoaika mutta aloin jo nappaamaan ekstrapillerin D:tä omien vakiotabujen lisäksi.

Kyllä minusta laihdutusleikkauksesta ei anneta liian positiivista kuvaa, kaikki riskit ja mahdolliset seuraamukset kerrottiin minulle ainakin huolella siellä yksityisellä missä minut leikattiin. Ei siis ole tullut mitään yllätyksiä. Toki jos on paljon oheissairauksia ja niitä lähdetään "parantamaan" tällä leikkauksella niin todellakin voi olla eri tilanne. Itse olin täysin terve. Ihanaa kumminkin oli huomata nyt kun sain vertailtua ihan rinnatusten 2013 otettuja verikokeita, niin vaikka ne silloinkin oli kaikki otetut viitearvojen sisällä, oli ihanaa huomata että kaikki mm. kolesterolit ovat laskeneet, maksa-arvot, verensokeri on parempi jne. Smile

Vesinokkaeläin

Viestien lukumäärä : 204
Paikkakunta : Tampere
Registration date : 07.04.2012

Takaisin alkuun Siirry alas

Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille? - Sivu 2 Empty Vs: Mitä kuuluu 2-3-4 vuotta sitten leikatuille?

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 2 / 3 Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa