Laihdutusleikkaus (lihavuusleikk.)
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Leikkaus ja lääkkeet

2 posters

Siirry alas

Leikkaus ja lääkkeet Empty Leikkaus ja lääkkeet

Viesti kirjoittaja suski76 La Elo 04, 2012 2:32 am

Heippa...

Tuli tuossa ilmi, että eräs Tampereella leikattu oli saanut ison listan erilaisista lääkkeistä, jotka ovat ohituksen jälkeen kiellettyjä Embarassed . Meillä Porissa ei tälläistä listaa ole olemassakaan. Vaarallisia kuulemma erityisesti tulehduskipu lääkkeet, joita itse joudun syömään, kun muut eivät tehoa. Olen saanut esim. Buranaa mm. sis.tautilääkäriltä itseltään. Tämän toisen infon mukaan ovat hengenvaarallisia silent

suski76

Viestien lukumäärä : 116
Ikä : 47
Paikkakunta : Ulvila
Registration date : 04.10.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaus ja lääkkeet Empty Vs: Leikkaus ja lääkkeet

Viesti kirjoittaja Kimby La Elo 04, 2012 2:46 am

Valitettavasti nämä ohjeistukset vaihtelee suuresti. Mutta valtaosa Suomen ja Ruotsin lääkäreistä kieltää tulheduskipulääkkeiden käytön ohituksen jälkeen. Sleeve on vähän sallivampi. Tulehduskipulääkkeet (esim. Burana, Ketorin, Arcoxia) ärsyttävät mahalaukun limakalvoa ja pienellä masulla se sama määrä ärsytystä kohdistuu pienemmälle pinta-alalle. Seuraus voi olla vatsahaava tai jopa suolen puhkeama ja Suomessakin on koullut jokunen tällaiseen komplikaatioon. Vatsahaava on muutenkin vakava juttu, mutta normaalisiti viimeinen hoito on leikata pois haavauma vatsalaukusta. Se ei enää pikkumasuisella onnistukaan joten vatsahaava on erittäin vaarallinen komplikaatio leikatuille.

Ainoat sallittut reseptivapaat tulehduskipulääkeet on Parasetamolia sisältävät lääkket kuten esim. Panadol.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaus ja lääkkeet Empty Vs: Leikkaus ja lääkkeet

Viesti kirjoittaja suski76 La Elo 04, 2012 3:06 am

Mutta entäs jo ei muut tehoa, kuin nuo punasella listalla olevat??? Onkohan niistä haittaa, jos joutuu harvoin ottaan..esim. kuukautisten aikaan ??

suski76

Viestien lukumäärä : 116
Ikä : 47
Paikkakunta : Ulvila
Registration date : 04.10.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaus ja lääkkeet Empty Vs: Leikkaus ja lääkkeet

Viesti kirjoittaja Kimby La Elo 04, 2012 4:01 am

Vaihtoehtoja on, lähinnä sitten opiaattijohdannaisista. Itse syön reseptillä Panacodia ja Tramalia. Pitää vaan sanoa lääkärille että ei voi syödä reseptivapaita tulehduskipulääkkeitä eikä Panadol auta niin saa kyllä reseptin. Noiden opiaattien kanssa pitää vaan olla tietoinen ja varovainen mahdollisesta riippuvuudesta. Itse syön joka päivä mutta vain yöksi eikä ongelmia ole tullut. Olen päättänyt että enempää en otakaan. Tiedän kyllä että on riippuvaisia jotka kaataa maksimiannoksen 8 Panacodia kurkusta alas, ja sitten vielä jotain muuta siihen päälle.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaus ja lääkkeet Empty Vs: Leikkaus ja lääkkeet

Viesti kirjoittaja suski76 La Elo 04, 2012 7:11 pm

Joo, itse hoitoalan ihmisen tunnen nuo ja noihin en rupee...tarvitsen kuitenkin 1-3 kertaa kuukaudessa särkylääkettä Smile)

suski76

Viestien lukumäärä : 116
Ikä : 47
Paikkakunta : Ulvila
Registration date : 04.10.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaus ja lääkkeet Empty Vs: Leikkaus ja lääkkeet

Viesti kirjoittaja Kimby La Elo 04, 2012 7:35 pm

itse hoitoalan ihmisen tunnen nuo ja noihin en rupee...tarvitsen kuitenkin 1-3 kertaa kuukaudessa särkylääkettä
Mä näkisin että Panacodissa 1-3 kertaa kuudaudessa on pienempi riski GBP-leikatulle kuin tulehduskipulääke. Useimmat lääkärit siis kieltävät tyystin noiden syömisen, mutta esim. minä sleevattuna saan syödä pieniä määriä silloin tällöin kunhan syön Somacia samaan aikaa. Mulla menee Somac muutenkin joka päivä joten tuota mun ei tarvitse erikseen miettiä. Mutta GBP-leikatuille ei tällaisia erivapauksia yleensä anneta. Oman kirurgini, Peijaksen ylilääkärin Leivosen mukaan, sleeve on tässä suhteessa paljon sallivampi kuin GBP. Mutta jos nyt kaikesta tiedosta huolimatta päätät popsia Buranaa niin ota nyt ihmeessä Somag 40 mg heti aamusta. Se vähentää vatsahappoja ja näin tulehduskipulääkkeen ärsytysvaikutus on pienempi. Mutta tätä en suosittele kuitenkaan.

Kun itse aikoinaan ilmaisin ortopedilleni huolestuneisuuteni tuosta Panacodista ja Tramalista niin hän sanoi että jos ei tähän mennessä ole riippuvaiseksi tullut niin tuskin ikinä tulenkaan. Olin siinä vaiheessa kuitenkin popsinut sitä joka päivä vuoden verran. Kaikki ihmiset ei riippuvuutta lääkkeisiin kehitä vaan se on yksilöllistä. Mutta kannattaa kuitenkin tiedostaa noi riskit.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaus ja lääkkeet Empty Vs: Leikkaus ja lääkkeet

Viesti kirjoittaja suski76 La Elo 04, 2012 8:44 pm

Joo, en mä riippuvuutta pelkää...kerran kokeillut ja pää meni niin sekasin, että olisin voinut juosta aamuun Smile

suski76

Viestien lukumäärä : 116
Ikä : 47
Paikkakunta : Ulvila
Registration date : 04.10.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaus ja lääkkeet Empty Vs: Leikkaus ja lääkkeet

Viesti kirjoittaja Kimby La Elo 04, 2012 11:14 pm

Ei kannata yhden lääkkeen perusteella tuomita koko lääkeryhmä. Mulla Panacod ja Tramal vaikuttaa aika eri tavalla vaikka molemmat sisältää opiaatteja jotka ovat verrattavissa morfiiniin. Pyydä lääkäriltä jotain muuta kokeiltavaksi. Se on sun vastuulla löytää itsellesi sopiva lääke. Lääkkeet toimii aina eri tavalla eri ihmisillä.

On kuukautiskipuihin käsittääkseni muitakin vaihtoehtoja kuin tulehduskipulääkket ja opiaatit. Litalgin (ei kuulu kumpaakan em. ryhmään) ainakin vaikuttaa sisäelimiin hyvin mutta en tiedä onko siitä mihinkään menkkakivuissa? Kysy lääkäriltä vaihtoehtoja.
Kimby
Kimby

Viestien lukumäärä : 644
Ikä : 52
Registration date : 28.11.2009

Takaisin alkuun Siirry alas

Leikkaus ja lääkkeet Empty Vs: Leikkaus ja lääkkeet

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa